Kant mellem plæne og hæk
Fra : TG4600

Dato : 10-06-05 12:09

Vi har planeret vores grund for at få en nogenlunde plan græsplæne, men da
der var sat en hæk i forvejen betyder det at vi på en strækning har en
relativt stor højdeforskel fra plænen ned til liguster-hækken. I begge ender
der stort set ingen niveau forskel men på midten er der op mod 50 cm.

Spørgsmålet er nu hvordan får vi etableret en god kant, som:
1. gør det muligt at slå græsset ud til kanten
2. eliminerer en ukrudts befængt skråning ned mod hækken
og hvormeget plads skal vi efterlade til hækken?

Jeg forestiller mig noget med at støbe en kant, og så slutte af med en
herregårdssten på toppen. Men jeg har ikke meget lyst til at skulle grave
"langt" ned for at fundere, hvad er nødvendigt??

Måske kunne man nøjes med at gå ganske lidt i jorden og så til gengæld
forstærke med armeringsjern i hele længden (40 m)???

Alle Jeres input til dette emne modtages med tak og interesse.

/TG

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-05 20:00

"TG4600" <no @ where . dk> skrev
> Jeg forestiller mig noget med at støbe en kant, og så slutte af med en
> herregårdssten på toppen. Men jeg har ikke meget lyst til at skulle grave
> "langt" ned for at fundere, hvad er nødvendigt??

I betragtning af at mange gamle gårde står fint uden sokkel, behøver du ikke
bekymre dig.

> Måske kunne man nøjes med at gå ganske lidt i jorden og så til gengæld
> forstærke med armeringsjern i hele længden (40 m)???

God ide. For at det ikke skal 'kravle op eller vælte', vil det nok være godt
at lave nogle få dybere huller, som bliver en del af sokkelen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-06-05 01:05

"TG4600" <no @ where . dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstærke med armeringsjern i hele længden (40 m)???
>
> Alle Jeres input til dette emne modtages med tak og interesse.

Jeg ville købe et pælebor og bore nogle huller med passende afstand. Støbe
dem til med armeringsjern stikkende op af dem, og så støbe muren fast på
armeringsjernene. Muren ville jeg støbe, armeret, i sektioner så der ikke
opstår sætningsskader. Mellemrummene mellem sektionerne ville jeg lukke af
med gummi strimler, lidt i stil med store industrihaller hvor man sætter en
gummistrimmel mellem de enkelte betonelementer.

Alternativt kan man benytte betonsten. Der findes en type man bruger ved
veje der har stejle skråninger, hvad de hedder kan jeg ikke huske

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Leonard

Dato : 11-06-05 08:28

"TG4600" <no @ where . dk> wrote:

>Alle Jeres input til dette emne modtages med tak og interesse.

Er det ikke muligt at hæve hækken?

Læg den manglende jord parat lige uden for hækken, tag en mingraver
med en bred skovl og stik ind 30-40 cm under hækken, løft den op og
skub jord ind under. Med lidt forsigtighed i udførelsen og grundig
vanding et par uger efter, så tror jeg det kan lade sig gøre.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org