Arto og vores børn
Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-06-05 11:32

Min søn på 11 har en profil på Arto.

Er den side ikke et frygteligt sted for vores unger?
.... eller er det bare mig der er nærtagende.

Ser man bort fra dem han kender i forvejen, så er det ikke andet end
tilsvinere, han modtager i sin gæstebog...

Jeg har nu hjulpet ham med at indstille sikkerhed osv. i hans
indstillinger - han havde oplyst sit mobilnummer, efternavn og postnummer -
al for meget info.
Han har lige tabt sig en del og efter et par meldinger, hvori han blev kaldt
tyk og det der er værre har vi slettet billedet osse... så er det jeg
spørger mig selv - hvorfor kan vi ikke sende vores børn på nettet uden at
frygte det værste... vi sad sån lidt og bladrede i nogle forskellige
profiler og mange af dem er jo direkte fjendtlige?! - hvad sker der for
børnene hjemme bag skærmene? - hvorfor al den vrede de skal ud med? en køn
pige med et pænt billede skrev blandt meget andet - "hvis du er grim så fis
af - eller få sandheden at vide" osv. osv i den dur...

måske er det bare mig der i en alder af 33 bare er blevet for gammel til at
forstå omgangstonen idag... men jeg bryder mig ikke om den.

At besøge Arto burde da, som hjemmesiden osse skilter med, være hyggeligt og
ikke et sted hvor man skal frygte for sin sikkerhed - og her hentyder jeg
til en artikel om en knægt der blev truet på livet.

Blev jeg tiltalt på samme måde her i nyhedsgrupperne, som ungerne taler til
hinanden derinde, ja så blev jeg sgu langt væk!

Forældre, hvad er jeres erfaringer?
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Holst

Dato : 09-06-05 12:04

sniper_Nolight wrote:

> Min søn på 11 har en profil på Arto.
>
> Er den side ikke et frygteligt sted for vores unger?
> .... eller er det bare mig der er nærtagende.

Når man tænker på, at der i medierne har været oppe, at biblioteker og
skoler forbyder adgang til Arto.dk, så er der måske noget om, at det
ikke er et sted for dine børn.

> Blev jeg tiltalt på samme måde her i nyhedsgrupperne, som ungerne taler til
> hinanden derinde, ja så blev jeg sgu langt væk!

Det underlige er bare, at børnene ikke bliver langt væk. Når man i radio
eller tv hører børnenes mening, så er de generelt enige i, at det er et
frygteligt sted, hvor folk ikke behandler hinanden. Alligevel indrømmer
de, at de vedbliver med at besøge Arto.dk, når læreren ikke er i
nærheden, eller når de kommer hjem.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-06-05 17:50

> Når man tænker på, at der i medierne har været oppe, at biblioteker og
> skoler forbyder adgang til Arto.dk, så er der måske noget om, at det ikke
> er et sted for dine børn.

Jeg har "redigeret" hans profil ret drastisk og der er stort set ingen
personlige detaljer tilbage af betydning - nu må vi se om det er nok til, at
han kan tale normalt med de børn der nu måtte kontakte ham.
Jeg vil ikke bede ham slette sin profil - jeg så jo gerne han selv lærer at
tackle den slags og tage sine forholdregler - det chokerer mig bare, at det
lige er et sted for børn, at han skal færdes så varsomt...

Nu må vi se hvad der så sker...

Fra : Mette

Dato : 09-06-05 12:19

> Min søn på 11 har en profil på Arto.
> forstå omgangstonen idag... men jeg bryder mig ikke om den.

Jeg er 28 og mor til en seksårig (som I nok kan huske, og jeg er også
chokeret over den måde børn taler om og med hinanden på!!! Ikke bare online,
men også i virkeligheden. Et andet børnehavebarn kaldte min datter en løgner
og har andre gange råbt op om at min datter har lus "add, hun har lus" -
hvilket selv var en løgn, for at få den fælles veninde for sig selv osv osv
osv. De er SEKS år og går i BØRNEHAVE. Og for et års tid siden måtte
pædagogerne indføre sær-love for "prinsesserne" på 5 år, fordi de havde for
vane at bagtale og holde udenfor! Jeg er chokeret.
Og det er også dybt rystende at børn på nettet indeholder så megen vrede,
som du skitserer. Hvad er det lige, der foregår hjemme hos de familier?

Iøvrigt - Sniper - hvordan gik det med din søn på julemærkehjemmet? Klarede
I adskillelsen og fik han noget godt ud af det?

Fra : Mus

Dato : 09-06-05 13:03

> [...]
for
> vane at bagtale og holde udenfor! Jeg er chokeret.

Åh kan huske det med at bagtale og holde udenfor. Det skete også dengang jeg
selv var barn og også det med at blive kalt grimme timg. Tykke, brilleabe,
fregne, fedtfjæs, grimme etc. Jeg har ingen ide om, om det er noget der er
blevet værre end dengang(øh en del år siden). Men helt nyt er det i hvert
fald ikke at børn kan være onde ved hinanden.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 14:05

Det er ikke nyt, at børn kan være onde ved hinanden.

Men problemet vokser dramatisk med kamera-telefoner, chat og senest
webkameraer.

Ciat fra dagens BT, der konkret handler om børnelokkere, der kryber ind på
børneværelserne hos unger med HÅBLØST LIBERALE forældre:

»Som forældre handler vi ud fra, hvad vi selv gjorde på den alder. Men vi er
jo slet ikke gearet til det her, for vi havde slet ikke de her ting på
værelset.
Derfor bliver vi nødt til at overveje at gøre linen kortere,« siger Vibeke
Manniche. Hun mener, at i stedet for at store børn har deres egen computer
med webcam inde på deres værelse, så skal de nøjes med at have et webcam på
en central computer, der eksempelvis kan stå i stuen eller på et
hjemmekontor.

Vibeke Manniche opfordrer også til, at forældre viser en sund interesse for
deres børns interesser. Hvem chatter de med? Og hvor er de henne, når de går
hjemmefra."

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-06-05 18:02

> [...]
> med webcam inde på deres værelse, så skal de nøjes med at have et webcam
> på en central computer, der eksempelvis kan stå i stuen eller på et

Vi har et ekstra rum til pc'en og jeg er selv super pc nørd, derfor ved jeg
alt hvad der foregår herinde og han sidder sjældent alene ret længe ad
gangen - det jeg finder svært er, hvornår spionerer jeg og hvornår overvåger
jeg - jeg vil jo helst heller ikke helt overskride hans grænser og "tage
over" (selvom jeg i visse ilfælde har været rødglødende af raseri og
virkeligt haft lyst til at sende et par mails myself!)... i de fleste
tilfælde nu spiller han counter strike og bruger messenger - det er lidt
nemmere at overskue end diverse chatrum og arto lign. steder.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-06-05 17:59

> [...]
> blevet værre end dengang(øh en del år siden). Men helt nyt er det i hvert
> fald ikke at børn kan være onde ved hinanden.

det har du ret i, men jeg føler at tonen er blevet mere ondskabsfuld . mere
egoistisk... svært at definere - det er bare grimt at se på i hvert fald.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-06-05 17:59

Og for et års tid siden måtte
> pædagogerne indføre sær-love for "prinsesserne" på 5 år, fordi de havde
> for
> vane at bagtale og holde udenfor! Jeg er chokeret.

Man undrer sig over, at det er blevet så drastisk, som det i visse tilfælde
er - drilleri og den slags har altid fundet sted, men jeg mener simpelthen
at det er steget i graderne og er regulær chikane i visse tilfælde...

> Og det er også dybt rystende at børn på nettet indeholder så megen vrede,
> som du skitserer. Hvad er det lige, der foregår hjemme hos de familier?

Det er helt tosset - ikke noget med venlige hilsner eller på anden måde at
præsentere sig selv - det er direkte angreb.

> Iøvrigt - Sniper - hvordan gik det med din søn på julemærkehjemmet?
> Klarede
> I adskillelsen og fik han noget godt ud af det?

Han har nu været hjemme siden jul og siden han startede på hjemmet har han
tabt 10 kilo OG vokset 5 cm. I den alder lægger man ca. 1 kilo til pr cm. Så
slutresultatet er ret imponerende = 5 cm. højere og 10 kilo lettere - jeg er
meget glad og stolt. Han skulle fra 54 ned til ca. 38 for at "passe ind" -
men ved han er vokset er normalvægten for ham osse steget - dvs. han skal
veje omkring 40 - 41 kilo - deromkring og han vejer pt. 43 - 44 kilo... han
har stadig sine runder kinder og maven er lidt blød, men går han ved siden
af sine jævnaldrende er der ingen forskel at se mere Han er stadig lidt
lav i forhold til sine jævnaldrende - ca. et halvt hoved, så det kan kun gå
den rigtige vej. Hans mor er standhaftig og har siden han kom hjem fulgt
vejledningen vi fik lært os - drengen er stadig glad for mad og vi skal
stadig passe meget på. Jeg håber at når nu han bliver lidt ældre og tøserne
er mere interessante , at han så selv vil "hjælpe mere til" - som det er nu
er udseendet ikke så vigtigt, men det kommer jo nok inden længe

Tak fordi du spurgte

Fra : Mette

Dato : 10-06-05 08:16

> [...]

> har stadig sine runder kinder og maven er lidt blød, men går han ved siden
> af sine jævnaldrende er der ingen forskel at se mere

DET er sq fedt at høre!!!! Jeg har hørt om mange (også i TV), som taber jeg
5-6 kg på hjemmet, men som går i stå eller tager på, når de er hjemme igen.
Det er jo ikke en magisk kur, så det er fedt at høre, at I kører linien
derhjemme også. Det er et ret flot vægttab for et barn! Det må også
virkeligt have gjort noget ved drengens selvtillid, at han ligner de andre!
Skideflot - og modigt af jer alle, at sende ham afsted. Det ser jo ud til,
at det holder ved og blev det skub til varig forandring som det var
meningen!

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-06-05 15:18

> [...]
> Skideflot - og modigt af jer alle, at sende ham afsted. Det ser jo ud til,
> at det holder ved og blev det skub til varig forandring som det var

Det var sejt at komme igennem - jeg havde lidt en romantisk forestilling om
de her børn der nu støttede hinanden i alt, men sådan er virkeligheden
sjældent - han havde det godt, men det var hårdt til tider - både for ham og
os

Hemmeligheden ved hjemkomst er forældre der følger op på det - barnet i den
alder kan ikke selv, men man kan godt forlange at han kan forstå det og som
sådan tage vare om sit eget liv og velbefindende, men at følge kuren er op
til forældrene - og der er mange der fejler - vi har lovet os selv, at når
han en dag flytter, skal det ikke være vores skyld hvis han er tyk... hvad
han selv vil som voksen er hans liv, men nu er det os der bestemmer

Maden er stadig en stor del af hans hverdag - somme tider virker han helt
besat, så det er bestemt noget psykisk han skal lære at styre - men han
indser efterhånden, at gevinsten ved at være slankere er en meget større
glæde end noget mad og slik nogen sinde vil være... og vi hører ikke så
mange ulykkelige historier mere... så når folk skriver den slags møg på arto
går det mig virkelig nær og jeg er simpelthen rasende når jeg læser det

jeg vil vise ham postene her, det vil glæde ham

Fra : Anita

Dato : 10-06-05 18:25

sniper_Nolight wrote:
.... så når folk
> skriver den slags møg på arto går det mig virkelig nær og jeg er
> simpelthen rasende når jeg læser det

Men når folk skriver sådan noget til ham, hvorfor har han så fortsat lyst
til at have en profil på dette sted?

På den skole jeg underviser er besøg på arto.dk forbudt. Der har været mange
sager med mobning og verbale tæv, og skolen har valgt at sige stop. Hvad
eleverne gør i fritiden er jo forældrenes ansvar, så jeg synes det er rigtig
godt at høre, at du og andre er vågne omkring jeres børns adfærd på nettet.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-06-05 18:40

> Men når folk skriver sådan noget til ham, hvorfor har han så fortsat lyst
> til at have en profil på dette sted?

Det er osse helt tosset, men der er jo 2 sider af sagen - den ene er
familie, der har deres profiler, med hvem han har det sjovt med - desværre
er det negative ved det hele desværre snart så udpræget, at han faktisk har
overvejet helt at slette sin profil og bruge messenger - der har han jo selv
fuld kontrol over og kan chatte real time med kamera og det hele - så det
ender det nok med.

> [...]
> rigtig godt at høre, at du og andre er vågne omkring jeres børns adfærd på

Mange klassekammerater bruger osse arto og den lille klike af de populære
piger "taler" fuldstændigt til de andre i klassen på arto som det passer
dem - eksempelvis fik min søn en besked hvor teksten i korte træk lød som
følger: "X gider ikke være ven med dig - fat det dog og slet hende fra din
liste.. Argh"... og sådan er debatten - og det er mellem nogle han går i
klasse med?! - dem han ikke kender er det så mere tilsvining af hinanden der
stilen - du er tyk - du er grim - svin etc. etc.

Til pigen fra hans klasse skrev vi (jeg) at de nu alle er slettet og hvis
der bliver skrevet på den måde igen ville jeg kontakte hendes forældre - jeg
følte mig forulemptet i mit eget hjem faktisk - så må vi se om det slutter,
ellers tager jeg det op med forældre og lærer - jeg ved nogle af de mindre
populære piger har det ret skidt i den klasse.... når jeg læser mine posts
her igennem kan jeg godt forstå hvis nogle tænker at jeg er lidt hysterisk,
eller på anden måde overreagerer og normalt er jeg ret tolerant, men jeg vil
simpelthen forulempes over min pc i mit eget hjem og derfor vil jeg heller
ikke have at min søn, ved egen pc, skal overfuses inden for hans egne 4
vægge - så er det for meget.

Fra : Anita

Dato : 10-06-05 19:04

sniper_Nolight wrote:
> når jeg læser mine posts her igennem kan jeg godt forstå
> hvis nogle tænker at jeg er lidt hysterisk, eller på anden måde
> overreagerer

Jeg synes ikke det er at overreagere. Ta' prints af disse grimme beskeder og
vis dem til læreren og lad ham/hende ta' en snak med eleverne. Det hører
ingen steder hjemme. Mobiltelefonen er mange steder anvendt til lignende
grove beskeder.

Venligst Anita

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-06-05 21:53

> Jeg synes ikke det er at overreagere. Ta' prints af disse grimme beskeder
> og vis dem til læreren og lad ham/hende ta' en snak med eleverne. Det
> hører ingen steder hjemme.

vi har for ikke længe siden haft noget forældre komsammen hvor vi talte om
drilleri og mobberi, men talte ikke om generelle episoder, jeg tror ikke
engang, at forældrene helt ved hvilken rolle deres barn har i det store
billede - med det arto halløj her, kunne det måske være, at man kunne få
noget konkret på bordet og måske få det standset til en vis grænse.

Fra : Anja

Dato : 10-06-05 19:23

> [...]
> derfor vil jeg heller ikke have at min søn, ved egen pc, skal overfuses
> inden for hans egne 4 vægge - så er det for meget.

Jeg tror du har gjort det rigtig men jeg ville gå skridtet videre... jeg
ville tage det op på et forældermøde og høre hvor de andre forældre står i
forhold til deres børn og internet, arto og sikkerhed generelt. Jo mere vi
som forældre er med i tingene eller måske på forkant med de unges verden
desto mere kan vi hjælpe dem og få styr på de brodne kar.
Jeg har også en søn på 11 år og jeg går jævnligt ind på arto og ser hvad der
står - han er fuldt ud klar over det. Ligesom alt hvad der sker på hans msn
bliver gemt på computeren. Dette er ikke for at snage men en sikkerhed så
jeg har lidt hånd om hvad der foregår.

Godt at høre at det er gået frem med knægten

Anja

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-05 21:04

"Anja" <salgxxx@holdum.dk> skrev i en meddelelse news:42a9da6f$0
> [...]
> sikkerhed så jeg har lidt hånd om hvad der foregår.
>
> Godt at høre at det er gået frem med knægten

Det er dejligt at høre fra en ansvarlig forælder.

Mange er alt for bange for at "snage". Det er ansvarsforflygtigelse.

Og hvordan kan folk tillade, at deres børn har tv på værelset? Endda
kabel-tv?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-06-05 22:00

> Og hvordan kan folk tillade, at deres børn har tv på værelset? Endda
> kabel-tv?

jeg er stor modstander af cencur, men opmærksomhed på sine unger er 100%
nødvendigt - jeg ved nøjagtigt hvad der skræmmer mine unger og hvad der ikke
gør - jeg kan snildt overskue hvad de skal spares for og hvad de ikke skal.
Mange i min egen familie, nevøer og niecer, har pc og tv på værelset -
mange af dem er da godt nok 13 - 14 år, men jeg mener stadig at nettet kan
byde på ting, der endnu ikke er deres øjne forundt - igen, ikke cencur, men
fornuftig overvågning... der er sgu ting jeg ikke engang selv kan holde ud
at glo på! - finde det skal de nok, de er jo lige så nysgerrige som vi selv
er ... men lad dem lige kysse og holde i hånden først er mit motto

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-06-05 21:55

> [...]
> hans msn bliver gemt på computeren. Dette er ikke for at snage men en
> sikkerhed så jeg har lidt hånd om hvad der foregår.

samme princip her - jeg gemmer dog ikke msn historie, tilgengæld kender jeg
alle i hans liste - og jeg har forbudt ham at tilføje folk uden mit
samtykke.

> Godt at høre at det er gået frem med knægten

mange tak