Rust i flaske
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 11:09

Hej,

Jeg er ved at servicere en masse flasker for tiden og jeg kunne egentlig
godt bruge et eller andet produkt som er O2 kompatibelt og som kunne
begrænse dannelsen af rust i flaskerne. Er der nogen der kender til sådan et
produkt, jeg har set det nedenstående men jeg ved ikke om det er brugbart:

http://www.envirosan.com/partscleanersolvent.html

mvh
Jonas

Fra : HKN

Dato : 09-06-05 11:40

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
> [...]
sådan
> et
> produkt, jeg har set det nedenstående men jeg ved ikke om det er

Jeg kunne foreslå en rigtig god dobbeltfiltrering af luften.........

-Henrik

It has removed 78 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 11:41

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne foreslå en rigtig god dobbeltfiltrering af luften.........

Ok, det lyder smart vil det så hjælpe når jeg lige har fyldt flasken med
varmt vand og sæbe? Smartass..

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-06-05 11:48

> Ok, det lyder smart vil det så hjælpe når jeg lige har fyldt flasken med
> varmt vand og sæbe? Smartass..

Brug _koldt_ vand.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 12:16

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Brug _koldt_ vand.

Jeg bruger sædvanligvis varmt vand inden jeg blæser flasken tør, men jeg har
også overvejet at bruge koldt vand og så lidt afspændingsmiddel. Det kan
være jeg skal prøve det.

Fra : Wiggo Larsen

Dato : 09-06-05 18:17

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<S19vuCObFHA.3572@gud.bends.dk>...

> Brug _koldt_ vand.

De hevder at Bluegold "industrirengjøring" forhindrer rustdannelse
i 5dager etterpå, brukes som kjent til å o2 rensing av utstyr.
Så kommer det litt ann på hvordan du tørker flaskene dine og hvor varmt det er.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 20:11

"Wiggo Larsen" <wal@monet.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> i 5dager etterpå, brukes som kjent til å o2 rensing av utstyr.
> Så kommer det litt ann på hvordan du tørker flaskene dine og hvor varmt

Nu ved jeg ikke meget om kemi, men hvis den beskytter mod rust i 5 dage må
det vel være fordi at den afgiver nogle gasser i løbet af disse 5 dage?!

Fra : jhyden

Dato : 20-06-05 00:18

> Brug _koldt_ vand.

Hvorfor skal der bruges koldt vand? Det er mere iltholdigt end varmt
vand - er der andre faktorer?

Jeg har ladet mig fortælle, at grunden til, at jeg har flasker, der ser
ud som nye indeni er, at vi i klubben ikke har automatisk vandudskilning
på kompressoren men selv lufter ud.

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-06-05 16:35

> Hvorfor skal der bruges koldt vand? Det er mere iltholdigt end varmt
> vand - er der andre faktorer?

Jern ruster mere i varmt vand end i koldt.

> Jeg har ladet mig fortælle, at grunden til, at jeg har flasker, der ser
> ud som nye indeni er, at vi i klubben ikke har automatisk vandudskilning
> på kompressoren men selv lufter ud.

Ja det er god historie og der kan da også være noget om det. Hvis man
glemmer at lufte ud er det ikke bare vand der kommer i flaskerne men også
olie og det beskytter jo mod rust. Men det var vel ikke det du troede der
gjorder det

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-06-05 10:49

> [...]
> olie og det beskytter jo mod rust. Men det var vel ikke det du troede der

Problemet er bare at selv om man har automatisk udluftning kommer der stadig
rust i flaskerne, om det er fordi man får fyldt på en eller anden skummel
kompressor skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan bare konstatere at selv om man
passer på, så kommer der altså lidt rust efter noget tid.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 21:00

> [...]
> man
> passer på, så kommer der altså lidt rust efter noget tid.

da jeg i sin tid blev uddannet, købte jeg mig en ny 15l flaske, da jeg på
det tidspunkt kun dykkede i klubben blev den altid KUN fyldt på vores hovede
kompressore, og jeg var aldrig på ferie eller noget hvor den blev fyldt de
sidste år har jeg stort set kun brugt den til at lege med i svømme hald og
ved stranden, da jeg nu kun dykker dobbelt sæt, så det vil sige at den er
altid blevet fyldt på et godt og vedligeholdt anlæg og jeg har altid selv
fyldt den. nu har jeg lige solgt den, og den dag i dag er der ikke så meget
som en lille bitte rød rust plet i den flaske, den er helt grå og find
indeni, såååååå ja man skal nok holde sig fra skumle kompressore.

til sammenligning kan jeg da lige fortælle at første gang jeg havde midt
2x12 sæt med i lysekilde, var der rust i den ene af flaskerne.

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-06-05 21:34

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> bitte rød rust plet i den flaske, den er helt grå og find indeni,
> såååååå ja man skal nok holde sig fra skumle kompressore.

Meget enig med Morten.

Jeg har to 15 l flasker som jeg skifter imellem, de bliver stort
set kun fyldt fra klubbens kompressorer. De har været pænt grå,
men det var helt tydeligt, at den ene fik et knæk efter en tur til
Kroatien, hvor vi fik fyldt fra de lokale kompressoerer. Det var
i Maj og året efter i Februar, var den begyndt at rødme.
Det kan have været andre årsager, men jeg tror det ikke.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-06-05 21:59

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan have været andre årsager, men jeg tror det ikke.

Jeg har hørt flere tale om at hvis man tømmer flasken for hurtigt vil der
dannes kondens på indersiden, men jeg ved ikke om det har noget på sig?

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 22:11

> Jeg har hørt flere tale om at hvis man tømmer flasken for hurtigt vil der
> dannes kondens på indersiden, men jeg ved ikke om det har noget på sig?

både og, det er jo rigtig at flasken bliver kold og der ved kan der komme
kondens på inder siden af flasken, MEN hvis luften i flasken er knas tør så
er der jo ikke noget fugt i luften til at danne kondens, så det er da et
problem. men problemet er støre hvis du fylder på en skummel kompressore.

jeg har prøvet at tømme en så hurtig som man over hovet kan og kikke i den
lige efter, der var ingen fukt i flasken.

mvh Morten

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 22-06-05 09:11

Morten Dall Darmer wrote:
> [...]
> problem. men problemet er støre hvis du fylder på en skummel kompressore.

Første gang jeg skulle have kontrolleret min flaske (det årlige
flaskeeftersyn i klubben) tømte jeg min flaske ugen forinden og lod den
ligge. Det skulle jeg ikke have gjort. Måske har der været lidt fugt i
luften i flasken og måske kom der mere ind gennem den åbne ventil, men
da jeg ugen efter skruede ventilen af lå der en lille sø i bunden og
overfladen var blevet angrebet af rust.

Så uanset hvor hurtigt der tømmes skal man nok lige huske at få skruet
ventilen af og sikre at flasken er tør inden man lader den ligge (det er
sikkert logik for burhøns).

mvh
Nikolaj

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-05 09:37

Nikolaj Bech <newsFJER@NESnikb.dk> wrote in

> [...]
>
> Så uanset hvor hurtigt der tømmes skal man nok lige huske at få skruet
> ventilen af og sikre at flasken er tør inden man lader den ligge (det

Du må ikke lade en flaske ligge på den måde uden tryk. Vi har også i
klubben årligt visuelt eftersyn og der plejer jeg at lade min flaske fise
ned til 10-20 bar i dagene op til eftersynet, og så lader jeg de sidste bar
fise ud lige før jeg hiver proppen af. Og efterfølgende når den er
inspiceret så bliver der banket minimum 10-20 bar i igen (hvis ikke den
bliver fyldt helt) netop for at undgå at den fugtige luft giver rusten fine
angrebsmuligheder.

Thomas

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 23-06-05 11:19

Thomas Rasmussen wrote:
> Du må ikke lade en flaske ligge på den måde uden tryk. Vi har også i

Det ved jeg... nu

mvh
Nikolaj

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-06-05 06:50

> [...]
> man
> passer på, så kommer der altså lidt rust efter noget tid.

Er det et problem der kommer rust i flaskerne ud over at det ville være
bedre der ikke gjorde. Et bedre/større filter (vandudskiller) vil sikkert
hjælpe men stadig er det vel ligegyldigt med let rust i flaskerne. Det er
lidt som om man stirrer sig blind på et ikke problem.

Et almindeligt triplexfilter at under 200 gram aktivt materiale så det er jo
begrænset hvor meget det kan gøre.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-06-05 09:42

> Er det et problem der kommer rust i flaskerne ud over at det ville være
> bedre der ikke gjorde.

Tjah, problemet er jo at lidt rust bliver til mere rust som bliver til meget
rust. Jeg synes det er et problem i forbindelse med O2 service hvor vi ikke
bryder os om rust, hvis man kunne undgå rustdannelse blev man fri for at
rulle flaskerne. Jeg mener så også det bliver et problem når der kommer så
meget rust at der kommer ruststøv i flasken som bliver suget ind i
automaten. Det har vi i et par af vores udlånsflasker.

> Et almindeligt triplexfilter at under 200 gram aktivt materiale så det er
jo
> begrænset hvor meget det kan gøre.

Ja det er jo primært vandudskillerne der gør udslaget. Silicagel kan SVJV
optage ca. 40% af sin egen vægt så det er jo ikke specielt meget vand.

mvh
Jonas

Fra : Bo Poulsen

Dato : 22-06-05 22:16

Med hensyn til fugt, ville det ikke være en mulighed at tørre luften i en
køle tørrer før den kommer i flasken? Dette system bliver b.l.a. brugt på
anlæg med lavtryks kromperssore i sprøjte male værksteder. Der er bare lige
den lille hage at jeg ikke har set eller hør om en køletørre til højtryk
endnu. Men hvem ved måske kan man google sig frem til en løsning.

Bo Poulsen

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 21-06-05 12:11

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
Hvis man
> glemmer at lufte ud er det ikke bare vand der kommer i flaskerne men også
> olie og det beskytter jo mod rust.

***Nei, det trenger ikke være riktigt. Ikke all olie beskytter mot
korrosjon. Emulgeret olie fra kompressoren inneholder vann, og er vanskeligt
å tørke ut uten grundig vask med en dertil ægnet detergent. En REN flaske
ruster mindre enn en der er kontamineret. For at korrosjon/rust skal kunne
inntræffe, trenger man annet enn bare vann. Man trænger også en
katalysator. Den består som rægel av diverse salter som kommer inn igjennom
kompressorluften. Disse må fjernes. Om man bruker varmt eller koldt vann til
skylling spiller liten rolle. Jeg ville i alle henseende foretrække så varmt
vann som mulig for å redusere tørketiden mest mulig..

Hallgeir

Fra : HKN

Dato : 09-06-05 12:08

> Ok, det lyder smart vil det så hjælpe når jeg lige har fyldt flasken med
> varmt vand og sæbe? Smartass..

Ja, det vil det - specielt bagefter når du skal tørre den igen - men alt det
ved du jo.........

Fyld du bare S2000 på, så vil du sikkert opleve at din flaske aldrig ruster
mere.

Og næste gang du svarer på et indlæg, så prøv lige og tænk på om der kunne
ligge noget ironi i en kommentar.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 12:15

> Og næste gang du svarer på et indlæg, så prøv lige og tænk på om der kunne
> ligge noget ironi i en kommentar.

Ja det gør jeg altid. Desværre går ironi ikke så godt igennem det
elektroniske medie, så hvis du var ironisk så er det gået tabt gennem
tastaturet. Mange benytter sig af emoticons når de udtrykker følelser i
skriftform. Jeg kan anbefale dig at se nærmere på f.eks. smileys, på google
finder man følgende:

"The most popular emoticons are the smiling faces (smileys or smilies) that
people use to say "don't take what I just wrote too seriously"."

Det kan du jo så prøve næste gang du bruger ironi her på nyhedsgruppen, så
er det lettere for os andre ikke at såre dine følelser.

Jonas :)

Fra : HKN

Dato : 09-06-05 19:31

> Det kan du jo så prøve næste gang du bruger ironi her på nyhedsgruppen, så
> er det lettere for os andre ikke at såre dine følelser.

Jeg er normalt ikke tyndhudet - men folk der farer frem med dumsmarte
tillægsord har jeg som regel ikke meget tilovers for.

Som der blev skrevet andetsteds, så skyl dem i koldt vand. Varme virker som
en katalysator for korrosionsprocessen.
Iøvrigt er den fedt du vil have fjernet (efter de er blevet rullet m. en
eller anden form for materiale), typisk af mineralsk oprindelse (fra
kompressor) og alm. opvaskesæbe er ikke beregnet på at opløse denne slags
fedt, men udelukkende animalsk og vegetabilsk fedt. Derfor vil det bedste
resultat opnås v. at skylle flaske i acetone el.lign. Du kan også købe
BlueGold hos Scubagear til dette.

JMHO

-Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 20:10

> Jeg er normalt ikke tyndhudet - men folk der farer frem med dumsmarte
> tillægsord har jeg som regel ikke meget tilovers for.

Jeg er ikke sikker på hvad ovenstående betyder så hvis det er vigtigt for
dig bliver du nok nødt til at uddybe.

> Som der blev skrevet andetsteds, så skyl dem i koldt vand. Varme virker
som
> en katalysator for korrosionsprocessen.

Ja, det kan godt være det er det der gør forskellen.

> [...]
> kompressor) og alm. opvaskesæbe er ikke beregnet på at opløse denne slags
> fedt, men udelukkende animalsk og vegetabilsk fedt.

Ok, det er nyt for mig. Det jeg lærte på min blenderuddannelse var at
almindeligt opvaskesæbe var alt rigeligt.

> Derfor vil det bedste
> resultat opnås v. at skylle flaske i acetone el.lign. Du kan også købe
> BlueGold hos Scubagear til dette.

Mit udgangspunkt er at jeg ikke har lyst til at hælde stærke kemikalier i
mine flasker, så derfor vil jeg ikke bruge acetone. Det kunne være man
skulle overveje dette bluegold. Jeg kan forstå der også er noget rust
inhibitor i..

/Jonas

Fra : Bo Christensen

Dato : 09-06-05 20:34

Der findes det gamle urmagertrick til at få alt vandet ud af oversvømmede
ure, af med låget og masser af sprit ned i uret. Vand og sprit mixes og
vandet forlader uret sammen med spritten. Sprit resterne forsvinder ved
fordampning. Og voila, uret er tørt.

Det samme kan gøres med flasken. Efter sidste skylning kan du hælde sprit i
flasken og ryste den. Så kan du hælde spritten ud og lade sprit resterne
fordampe.
Så skulle skyllevandet ikke have tid til at korrodere flasken.

Flasken med spritdampene kan nu dampe af og bagefter udluftes med rigelige
mængder af tør luft, til al duft er forsvundet, før den tages i brug.

MVH

Bo

Fra : HKN

Dato : 09-06-05 21:07

"Bo Christensen" <bogit@mail.dk> wrote in message
> [...]
> fordampe.
> Så skulle skyllevandet ikke have tid til at korrodere flasken.

Nogen bruger også sprit, efter acetone.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 22:39

"Bo Christensen" <bogit@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ure, af med låget og masser af sprit ned i uret. Vand og sprit mixes og
> vandet forlader uret sammen med spritten. Sprit resterne forsvinder ved

Det var det jeg tænkte jeg ville gøre med afspændings middel, den
almindelige hussprit indeholder nogle forskellige ting der gør at jeg ikke
vil stole på det ved brug med ilt. Afspændingsmiddel er hovedsageligt
alkohol og så indtager vi en masse af det da det bruges i opvaskemaskiner.
Heller det end acetone.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-05 18:41

> Det var det jeg tænkte jeg ville gøre med afspændings middel, den
> almindelige hussprit indeholder nogle forskellige ting der gør at jeg ikke
> vil stole på det ved brug med ilt.

hej Jonas, du har helt ret, husholdnings sprit er ikke godt da flasken ikke
er ren efter fordampningen, så man kan jo bruge hospital sprit, det virker
men er lidt svare at få fat i, om dit forslag med afspænings midel virker
skal jeg ikke kunne sige, MEN jeg fortager hele rensningen med koldt vand,
og tøre derefter med luft fra flaskerne, så kommer der ikke noget rust i,
men hvis jeg på noget tidspungti processen bruger varmt vand, så er der rust
med det samme.

MVH Morten

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-06-05 12:47

>Heller det end acetone.
>
>mvh
>Jonas

Til din info, så fordamper Acetone 100% - der bliver således ikke
nogen rester tilbage efter fordampning.

Mvh
Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-06-05 11:26

"Henrik Nielsen" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Til din info, så fordamper Acetone 100% - der bliver således ikke
> nogen rester tilbage efter fordampning.

Det er jeg ikke i tvivl om at det gør, jeg vil bare helst ikke have det
fordamper i min flaske.

Fra : Flemming Jensen

Dato : 14-06-05 20:00

Henrik Nielsen wrote:

> Til din info, så fordamper Acetone 100% - der bliver således ikke
> nogen rester tilbage efter fordampning.

.... og når acetone fordamper danner det en eksplosiv blanding med luft.

http://www.kemikalieberedskab.dk/fikort/10/fi.kort.%5B1090%5D.html

--

Flemming

Fra : HKN

Dato : 15-06-05 13:30

> ... og når acetone fordamper danner det en eksplosiv blanding med luft.
>
> http://www.kemikalieberedskab.dk/fikort/10/fi.kort.%5B1090%5D.html

Jeg tror ikke at det er en god idé at skrue ventilen på lige umiddelbart
efter man har skyllet den i acetone - jeg ville nok vente lidt.......

-Henrik

It has removed 80 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Bo Christensen

Dato : 09-06-05 12:08

Hej Jonas

Lige en lille advarsel.
Når de skriver at det er non toxic så er det kun ved atmosfærisk tryk.
Jeg har en formodning om at det afgiver dampe, og at der ikke er lavet
undersøgelser om påvirkning af mennesker ved højere partialtryk af dampene.

Mit råd er at få det checkket. på en eller anden måde.

Hilsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 12:10

> [...]
dampene.

> Mit råd er at få det checkket. på en eller anden måde.

Ja planen er også kun at bruge det hvis det specifikt er beregnet til
formålet.. ellers vil jeg hellere leve med den smule rust der er.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-06-05 13:34

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in news:42a8239b$0$18641
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Ja planen er også kun at bruge det hvis det specifikt er beregnet til
> formålet.. ellers vil jeg hellere leve med den smule rust der er.

Jamen hvorfor ikke rulle flasken så det er væk, derefter rense den til O2
clean og så smække noget tryk på den. Min flaske har ikke haft decideret
rust de sidste par år når den er til årligt eftersyn i klubben. Da den
alligevel bliver O2 cleanet hvert år så er der ikke de store problemer IMO.

Det vigtigste er sådan set at den luft du hælder i den er tør og ren.

Jeg kunne aldrig finde på at eksperimentere med mærkelige produkter der
ikke er beregnet til dykning, slet ikke noget der har med den indvendige
side af min flaske at gøre. De nævner overhovedet ikke nogle anvendelse
under tryk, så det er nok slet ikke beregnet til dette

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 14:03

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> Jamen hvorfor ikke rulle flasken så det er væk,

Gør jeg også.

> [...]

> rust de sidste par år når den er til årligt eftersyn i klubben. Da den
> alligevel bliver O2 cleanet hvert år så er der ikke de store problemer

Fordi jeg gerne vil have den helt grå, og jeg får altid en smule rust efter
at have renset den.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-06-05 17:21

Jonas Lüttichau wrote:

> Fordi jeg gerne vil have den helt grå, og jeg får altid en smule rust efter
> at have renset den.

Hvor hurtigt kommer denne rust? Jeg går ikke ud fra at du bare lade den
dryptørre efter du har vasket den? På min var der lidt antydninger til
rust efter 1 år men ikke noget der var bekymrende eller lign. Hvis den
bliver ræverød efter kort tid så er der noget galt med jeres luft. I
teorien skulle den vist også ruste lidt hurtigere hvis den står med en
høj iltprocent i længere tid, men om det passer i virkeligheden er jeg
ikke helt klar over.

Thomas
Der var doven og betalte sig fra en rensning af flasken.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 17:28

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvor hurtigt kommer denne rust? Jeg går ikke ud fra at du bare lade den
> dryptørre efter du har vasket den?

Efter jeg tømmer den for den sidste skylning med varmt vand så går der vel
10 minutter før den er helt tør. Og der er så en svag rødlig farve jævnt
fordelt over hele flasken.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-05 18:50

> Efter jeg tømmer den for den sidste skylning med varmt vand så går der vel
> 10 minutter før den er helt tør. Og der er så en svag rødlig farve jævnt
> fordelt over hele flasken.

hej jonas jeg siger det lige igen, jeg havde det samme problem, så skiftede
jeg til at bruge koldt vand under hele pocessen og så er problemet væk og
det er ikke fordi det tager ret meget længere tid at tøre flasken.

(jeg sætter flasken på hovet under tøring og blaser "rent" luft ind i den)

mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-05 18:48

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message

> Thomas
> Der var doven og betalte sig fra en rensning af flasken.

har du kikket i din flaske efter du fik den renset ???

jeg har hørt et dykker sender i køben haven påstå til en utilfreds kunde, at
flasker der er O2 renset skal være røde inden i, fordi det ikke kan lade
sig gøre at rense metal helt rent uden det ruster med det samme.

men det er da en gang lort at lokke ud fordi man ikke kan finde ud af det,
så jeg ville ikke batale nogle for at rense min flaske, det gør jeg selv så
er det gjort ordenlig.

mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-05 18:45

> Fordi jeg gerne vil have den helt grå, og jeg får altid en smule rust
> efter
> at have renset den.

bruger du varmt eller koldt vand, hvis varmt så skift til koldt under hele
processen, så skulle du ikke have nogle problemer.
¨
mvh Morten.

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 09-06-05 21:24

Min kommentar til rust behandling afvaskning mv af rustne flasker og brug
af
Bluegold:
Afrensning af selve rusten med "grus" og en smule acetone....trille trille
,
og masser af tid.......

Jeg er heller ikke kemiker, men kan referere fra vores leverandør af
BlueGold at det lige nu er under test og forventes godkendt af AGA i Norge
til rengøring af O2 procesanlæg.

Det begrænser ganske rigtigt rustdannelse, og når det er sagt, er det ikke
min opfattelse at den smule "RØDME" der opstår når flasken er vasket
(hvordan man så end gør det) er noget problem. Det er ikke denne form for
"rust" der giver anledning til bekymring, det er vand i flasken i perioden
mellem inspektionerne/rengøringen. Såfremt man vasker/renser sine flasker
jævnligt (årligt??) vil man aldrig få direkte tæringer.

Opvaskemiddel....nej som HKN nævner er dette til animalsk/vegatbilsk
fedt......har du prøvet at vaske fingre idet efter at have skruet på din
gamle bil/cykel...?? duer ikke vel ??

Det man skal have væk er mineralske fedtstoffer, så jo, Acetone efterfulgt
evt Sprit. Jeg varmer flasken op inden jeg skyller efter . Bruger Aceteone
hvis jeg har travlt med at få flasken tør og TØR FILTRERET LUFT til at
tørre
den med, ....og så i med en prop. Ellers virker det fint med
BlueGold....flasken skal helst være varm.
Det klares ved at lade den varme hane løbe i den et stykke tid.
Ventiler og andre dele får en tur i ultralydsbadet i BlueGold og en
aftørring.

Info: BlueGold SKAL bruges fortyndet ...5% opløsning og "bevæges".

Bare mine 50cent.....

Tommy
www.scubagear.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-05 22:43

"Tommy Larsen [Scubagear ApS] scubagear.dk>" <info@<sletmig> skrev i en
meddelelse news:az1qe.53899$Fe7.160827@news000.worldonline.dk...
> [...]
> mellem inspektionerne/rengøringen. Såfremt man vasker/renser sine flasker
> jævnligt (årligt??) vil man aldrig få direkte tæringer.

Nej det er jeg enig med dig i. Det er ikke et problem, men hvis det var
muligt ville det være fedt at kunne undgå det. Bliver dine flasker grå når
du bruger bluegold?

mvh
Jonas

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 10-06-05 08:54

hej jonas

De forbliver bare "metalfarvede" ingen rødme.
jeg har dog ikke prøve at lade dem ligge ret længe , max 6-8 timer, men
jeg
vil prøve i nær fremtid at lægge en flaske udenfor et par dage og se hvad
der sker ....

Tommy

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-06-05 15:45

"Tommy Larsen [Scubagear ApS] scubagear.dk>" <info@<sletmig> skrev i en
meddelelse news:8Gbqe.53956$Fe7.161277@news000.worldonline.dk...
> [...]
> jeg
> vil prøve i nær fremtid at lægge en flaske udenfor et par dage og se hvad

Skyller du flasken med rent vand eller tømmer du den bare efter at have
brugt blue gold og så tørre den?

mvh
Jonas

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 10-06-05 20:47

> Skyller du flasken med rent vand eller tømmer du den bare efter at have
> brugt blue gold og så tørre den?

***Den skal skylles med varmt(gjerne kokende), rent vann etter vasking med
BG. Det er dog
nok at skylle en-1 gang. BlueGold oppløsningen hælder du tilbake i et kar
for senere bruk(den kan godt siles igjennom et kaffefilter eller lignende.
Når BG-oppløsningen ikke længere er klar/gjennomsiktig, skal den byttes med
ny). Det holder med 1 liter vann til skylling av eksempelvis en 10 liter
flaske.

mvh
Hallgeir