Damp - ukrudtsdræbere - duer de ?
Fra : Jesper Leth

Dato : 01-06-01 20:00

Vi har fornøjelsen af en masse kvik græs som vælter op af vores nylagte
indkørsel.... Vi har tænkt på at anskaffe sådan en fiskars damp
ukrudtsfjerner, men er i tvivl om det duer og ikke bare er endnu en maskine
til skuret. Er der nogen med erfaringer ???

Mvh
Jesper Leth

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 01-06-01 22:34

Jo da, den virker fint på mælkebøtterne og alt andet ukrudt med brede
blade, græsarter derimod, har jeg ikke haft synderligt held med. Det eneste
problem udover græsset, jeg har, er at min tålmodighed, som ellers er stor,
næsten er brugt op, inden gårdspladsen er færdig. Jeg vil meget hellere
pille i urtehaven.

Pia

Jesper Leth <jesperleth@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f8osa$7tf$1@sunsite.dk...

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 02-06-01 09:13

"Jesper Leth" <jesperleth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
maskine
> til skuret. Er der nogen med erfaringer ???

Hvis du er sikker på det er kvikgræs, og ikke frø ukrudt så er
universalmidlet Raundup, men ikke hvis det er forskelligt ukrudtfrø, for det
kommer bare igen.
M.V.H. Gunnar

Fra : EAM

Dato : 02-06-01 16:51

">
> Hvis du er sikker på det er kvikgræs, og ikke frø ukrudt så er
> universalmidlet Raundup, men ikke hvis det er forskelligt ukrudtfrø, for
> [...]
Er det ikke snart sivet ind i knolden på dig Gunnar og andre, at det er
hamrende ulovligt at forurene vores grundvand med glyphosat! Og lad så vær
med at spørg hvorfor planteskole har det på hylderne. Du kan også slå ihjel
med en kniv købe nede ned Imerco.

Jeg blancherer mine uønskede bevoksning på fortovet og indkørsel med en
"damper", men jeg vil indrømme, at det skal gøres oftere end hvis man gider
bruge en hakker eller hive hele planten op, men lad for dine børns skyld
være med at forurene grundvandet.

Citat fra "Danmarks Aktive Forbrugere" :
http://www.aktiveforbrugere.dk/round_up_pressemeddelelse_monsanto_bryder_lov
en.htm
Monsanto overtræder kemikalieloven
Miljøstyrelsen har endnu engang kendt markedsføring af det omstridte
sprøjtemiddel Roundup for ulovlig. Afgørelsen kommer efter en anmeldelse fra
den grønne forbrugerorganisation - Danmarks Aktive Forbrugere (DAF).

"Det er pinligt at Monsanto fortsætter med at overtræder kemikalieloven og
meget lidt betryggende for forbrugerne", siger Klaus Melvin Jensen
kampagneleder i DAF.

I reklamer for Roundup skrives der bl.a. at produktet ikke udgør en fare for
grundvandet og at det nedbrydes fuldstændigt. Disse udsagn er af
Miljøstyrelsen blevet kendt ulovlige.

"Monsanto har efterhånden brudt loven så mange gange, at vi er tvunget til
at konkludere at der er tale om bevidste lovovertrædelser. Derfor håber vi,
at Miljøstyrelsen nu dropper de pæne henstillinger og i stedet går over til
at uddele bøder til virksomheden", siger Klaus Melvin Jensen.

Eller Ingeniøren: http://www.ing.dk/arkiv/1699/roundup01.html

Det mest anvendte pesticid i Danmark, Roundup, er nu med sikkerhed fundet i
grundvandet herhjemme. Det strider mod Miljøstyrelsens og producenten Mon
santos forsikringer om, at aktivstoffet glyphosat aldrig ville nå så langt.
Resultatet kan blive lukkede vandboringer.

- Vi ved nu, at glyphosat kan udvaskes til grundvand. Vi kender til flere
sikre fund, og derudover er der gjort en række andre fund, som skal
valideres, før vi kan udtale os endeligt om problemets omfang, siger
seniorgeolog Walter Brüsch fra Danmarks og Grønlands Geologiske
Undersøgelser

http://www.giftrester.dk/

Citat fra bekendtgørelse fra Værløse kommune:
http://www.vaerloese.dk/data/185369/185369.pdf?0.6905634

Grundejernes opgaver fremover
Efter loven "lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje" er
det ejerne af ejendomme, der grænser til vejen, der er forpligtet til at
renholde fortove - herunder bekæmpelse af det ukrudt, der måtte
være på fortovet. I følge vedtagelse i Værløse Kommunalbestyrelse er
det ikke tilladt for grundejerene at anvende ukrudtsmidler under
nogen form.

Møller

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-06-01 18:04

> Er det ikke snart sivet ind i knolden på dig Gunnar og andre, at det er
> hamrende ulovligt at forurene vores grundvand med glyphosat! Og lad så vær

Selvfølgeligt er det ulovligt at forurene vores grundvand. Men derfor må man
gerne benytte RoundUp.

> med at spørg hvorfor planteskole har det på hylderne. Du kan også slå
ihjel
> med en kniv købe nede ned Imerco.

Amen!

> [...]
fra
> den grønne forbrugerorganisation - Danmarks Aktive Forbrugere (DAF).

Det handler om markedsføringen - ikke andet.

> I reklamer for Roundup skrives der bl.a. at produktet ikke udgør en fare
for
> grundvandet og at det nedbrydes fuldstændigt. Disse udsagn er af
> Miljøstyrelsen blevet kendt ulovlige.

Men dermed ikke være sagt at det er et miljøproblem at Gunnar fjerner
kvikgræs.

> [...]
langt.
> Resultatet kan blive lukkede vandboringer.

men bemærk samtidigt at det drejer sig om overfladenære boringer på 3-4 m.
Og ethvert stof der benyttes på overfladen vil kunne spores i den dybde. Nok
så interessant er det om det er giftigt. Hvis jeg tømmer et askebæger på
jorden vil man også efter nogen tid kunne konstatere giftstoffer i 3-4 m.
dybde.

> http://www.giftrester.dk/

Nok et indlæg fra en fundamentalistisk økologisk bevægelse. Hvad fortæller
den side egentligt?

> Citat fra bekendtgørelse fra Værløse kommune:
> http://www.vaerloese.dk/data/185369/185369.pdf?0.6905634

Javel - en flok politikere har altså vedtaget noget om noget de
sandsynligvis ikke har forstand på - men som er politisk yderst korrekt.

Så vidt jeg kan se har du ikke dokumenteret noget som helst om glyphosfats
farlighed - kun at en flok lokalpolitikere gør som Auken vil have de skal
gøre.

> Møller

Tjae - det passer meget godt til mine idiosynkrasier om
miljøfundementalister at de er nogle mavesure typer, så det er nok meget
symptomatisk at du i stedet for en smiley bruger en sur-ley

mvh
Jan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-06-01 20:28

EAM <eam@eam.dk> skrev i en news:9fb1vn$bq9$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> hamrende ulovligt at forurene vores grundvand med glyphosat! Og lad så vær
> med at spørg hvorfor planteskole har det på hylderne. Du kan også slå

Det er åbenbart ikke sivet ind i manges bevidsthed, at stoffet er ugiftigt
og frembyder ingen som helst fare for drikkevandet.
En sprøjteklar opløsning er mindre giftigt end kaffe - se min tidligere
dokumentation i denne gruppe.
Man får større mængder AMPA - glyfosats nedbrydningsprodukt -
når man spiser af service der er vasket med opvaskemiddel end
man vil kunne drikke sig til med vand - selv med massiv fourening med AMPA.
Sålænge det er fuldt lovligt at benytte stoffet i haver skal man ikke have
dårlig samvittighed ved at anvende det - blot man følger de
anvisninger, der gives på emballagen.

> Citat fra "Danmarks Aktive Forbrugere" :

http://www.aktiveforbrugere.dk/round_up_pressemeddelelse_monsanto_bryder_lov
> en.htm
> Monsanto overtræder kemikalieloven
Aktive forbrugere er ikke særlig godt fagligt funderet mht. pesticider
og deres benyttelse - de misinformerer om mange ting.

> I reklamer for Roundup skrives der bl.a. at produktet ikke udgør en fare
for
> grundvandet og at det nedbrydes fuldstændigt. Disse udsagn er af
> Miljøstyrelsen blevet kendt ulovlige.
Det er ikke ensbetydende med at de udvaskes til de områder,
hvor man pumper grundvand op. De ligger i øvrigt udenfor
områder med haver.
Miljøstyrelsen *har* udtalt, at de ikke anser brug af pesticider
for et problem. Det har vi fod på - siger de ansvarlige vedrørende
planteværnsmidler.
Det burde aktive forbrugere oplyse om.

-klip-
> [...]
> valideres, før vi kan udtale os endeligt om problemets omfang, siger
> seniorgeolog Walter Brüsch fra Danmarks og Grønlands Geologiske
Det er forkert. Der har været tale om det kan sive ned i revner
i jorden. Man har i forsøg med meget store mængder ikke kunne spore det
i dybder over 5- 10 m. ( Landboforeningerne )
Nogle af de målinger der tales om er udført på 1-2 m dybe huller
i lavninger kort tid efter regnvejr. Det kaldes ganske vist for grundvand
i jordbundsteknisk henseende, drikkevand hentes op fra dybe
reservoirer udenfor stder med bymæssig begyggelse.
Hvordan du og Aktive forbrugere kan mene, at regnvand herfra
haver er vandhanerne kunne være interessant at vide.
Se mine bemærkninger til Bo Normander i Ingeniørens netdiskussion
- den biologiske gruppe - der er kun få indlæg - BN skylder mig svar
endnu.
Roundup er langt mere miljøvenlig end de store mængder salt
man ser strøet rundt omkring langs fortove og veje. Det er noget
svineri.

Per A. Hansen

Fra : Casper

Dato : 06-06-01 10:29

On Sat, 2 Jun 2001 21:28:02 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>og frembyder ingen som helst fare for drikkevandet.
>En sprøjteklar opløsning er mindre giftigt end kaffe - se min tidligere

Så synes jeg at du skulle tage en kop Round-up mens jeg tager en kop
kaffe.

Hvorfor kan folk ikke dyrke en have/indkørsel/køkkenhave osv. uden at
skulle forpeste den med kemikalier. Det er da tegn på afmagt. Hvis I
ikke kan holde til at passe haven uden alverdens kemi, så få en mindre
have eller en altankasse!

Jeg vil da mene at man får større tilfredshed med sin have hvis den er
"kemikalie-fri". Det andet er da at spinge over hvor gærdet er
lavest...

Casper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-01 21:22

On Wed, 06 Jun 2001 11:28:53 +0200, Casper <caa@indbakke.dk> wrote:

> [...]
>skulle forpeste den med kemikalier. Det er da tegn på afmagt. Hvis I
>ikke kan holde til at passe haven uden alverdens kemi, så få en mindre

Det kan vi sådan set godt blive enige om.. næsten..
Problemet er jo bare at folk som sværger til at gå i en 10 meters bue
udenom kemikalier til haven ofte ikke har nogle skrubler hvis det er
ting som findes i husholdningen - salt f.eks.

Og dermed i øvrigt ikke sagt at man ukritisk skal kaste sig over
kemikalier...

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-06-01 20:20

Casper <caa@indbakke.dk> skrev i en
> On Sat, 2 Jun 2001 21:28:02 +0200, "Per A. Hansen"
> <per.hansen@get2net.dk> wrote:
>

> Så synes jeg at du skulle tage en kop Round-up mens jeg tager en kop
> kaffe.
Det samme gør jeg - det er der mere udfordring i - og
det andet smager ganske afskyeligt.

> [...]
>
> Jeg vil da mene at man får større tilfredshed med sin have hvis den er
> "kemikalie-fri". Det andet er da at spinge over hvor gærdet er
Det er også ganske fint - det er sjældent brug for kemi i haven.
Men at 2 onder ( salt, brun sæbe, padderokkegift etc. )
er Roundup et ganske harmløst middel - ( se evt. diskussionen
i dk.politik.miljoe ) , hvis man har store arealer med kvik.
Det ser ganske trøstesløs ud at se et areal behandlet med roundup.

Per A. Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-06-01 18:04

"Casper" <caa@indbakke.dk> wrote in message

> Så synes jeg at du skulle tage en kop Round-up mens jeg tager en kop
> kaffe.

Nu tror jeg bestemt at kaffe smager bedre end roundup. Jeg kender til en
bunke ting, der selvom de ikke er farlige, ikke inspirerer til indtagelse.

> [...]
> skulle forpeste den med kemikalier.
> Det er da tegn på afmagt. Hvis I
> ikke kan holde til at passe haven uden alverdens kemi, så få en mindre

Det lyder fornuftigt - bortset fra den petitesse at udtrykket "forpeste"
ikke hører hjemme i denne sammenhæng (med mindre du kan dokumentere at
Roundup forpester - men det kan du ikke)

> Jeg vil da mene at man får større tilfredshed med sin have hvis den er
> "kemikalie-fri". Det andet er da at spinge over hvor gærdet er
> lavest...

Fint nok - for dig. Hvad med at lade andre have en anden holdning i den
udstrækning at de ikke 'forpester' vores fælles omgivelser.

mvh
Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-06-01 20:03

On Fri, 8 Jun 2001 19:04:24 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>Det lyder fornuftigt - bortset fra den petitesse at udtrykket "forpeste"
>ikke hører hjemme i denne sammenhæng (med mindre du kan dokumentere at
>Roundup forpester - men det kan du ikke)

Nu kan 'forpester' udlægges på mange måder. Jeg syntes f.eks ikke
ligefrem at Roundup lugter godt. Det lugter nærmere .. mærkeligt.
Men det lugter nu ikke specielt meget, så man skal nu nok være
særdeles fintfølende for overhovedet at kunne lugte det efter
udbringningen.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-06-01 20:43

> Sålænge det er fuldt lovligt at benytte stoffet i haver skal man ikke have
> dårlig samvittighed ved at anvende det - blot man følger de
> anvisninger, der gives på emballagen.

Ifølge Byøkologisk Center er det dog _ikke_ lovligt at bruge Round Up i
f.eks. indkørsler. Se:

http://www.byoekologiskcenter.dk/brevkasse/roundup/

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 07-06-01 21:03

Jakob Bock wrote:

> Ifølge Byøkologisk Center er det dog _ikke_ lovligt at bruge Round Up i
> f.eks. indkørsler. Se:
>
> http://www.byoekologiskcenter.dk/brevkasse/roundup/

Svend Auken brygger i øvrigt på et lovforslag, der vil forbyde private
at anvende pesticider. Eller rettere: alle uden et sprøjtecertifikat. I
skal se, om føje år er sprøjtekurser nok de mest populære på aftenskoler
:)
Men det håber jeg nu ikke.

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-06-01 21:26

On Thu, 07 Jun 2001 22:02:36 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

> [...]
>at anvende pesticider. Eller rettere: alle uden et sprøjtecertifikat. I
>skal se, om føje år er sprøjtekurser nok de mest populære på aftenskoler

Det tror jeg næppe det går hen og bliver.
Men man lærer faktisk en del nyttigt når man tager certifikatet - at
diagnosticere plantesygdomme og (ukudts-) planter. Det gjorde vi i
hvert fald dengang jeg fik mit.

Og ham som ville bruge Roundup mod kvik i gulerodsmarken, ja, han
dumpede vistnok

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 07-06-01 21:39

Mads Lie Jensen wrote:

> Og ham som ville bruge Roundup mod kvik i gulerodsmarken, ja, han
> dumpede vistnok

Stakkels fyr! Men heldigt nok for det kvikgræs...

:) Johan

Fra : H. Olesen

Dato : 03-06-01 11:38

On Sat, 2 Jun 2001 17:50:59 +0200, "EAM" <eam@eam.dk> wrote:

> Er det ikke snart sivet ind i knolden på dig Gunnar og andre, at det er
>hamrende ulovligt at forurene vores grundvand med glyphosat!

Du skal selvfølgelig have lov til at have dine meninger om Round-Up,
men din tone er upassende her i gruppen, vil du ikke nok være rar at
tale lidt pænere?

--
mange havehilsener
Helle

Fra : EAM

Dato : 04-06-01 12:46

"H. Olesen" wrote in message
> vil du ikke nok være rar at
> tale lidt pænere?
> mange havehilsener
> Helle

Jo mor.

Fra : H. Olesen

Dato : 04-06-01 13:59

On Mon, 4 Jun 2001 13:46:29 +0200, "EAM" <eam@eam.dk> wrote:

>Jo mor.

Tak min søde

Og jo, jeg er rent faktisk *mor* til denne gruppe

Fra : KA

Dato : 02-06-01 12:11

Vi købte sådan en for et par måneder siden, ... og nu hænger den inde i
redskabsskuret, hvor den nok vil blive hængende.
Hvis I har tid til at "dampe" hver og hver anden dag ( måske lidt
overdrevet ) er den sikkert ok. Vi syntes dog ukrudtet kommer lige lovlig
hurtig op igen, efter vi har "dampet".

Venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Fra : Lars Bo Hansen

Dato : 02-06-01 14:11

Købte en for 2 år siden, og du skal da være velkommen til at få den for halv
pris, med andre ord jeg er ikke imponeret.
hilsen
lars bo

Fra : Niels Steg

Dato : 02-06-01 12:23

> [...]
maskine
> til skuret. Er der nogen med erfaringer ???

Kunsten med brænder og damp er at blanchere ukrudtet.. d.v.s. at de
hårde stængler og blade skal gøres så bløde at de bøjer sammen.. de skal
have lov til at stå sådan, så dør planten!

Hvis du derimod brænder den helt væk, eller fjerner den med hakke efter
dampning, skyder den bare fra roden igen.

Niels

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-06-01 20:48

Hej Jesper.

Egentlig har jeg ingen personlig erfaring med disse dampmaskiner, men jeg
har afventet andres erfaring.

Jeg tror ikke rigtigt at de gavner ret meget mod et ukrudt som kvik, der
har lange underjordiske udløbere der arbejder med "lynets hast". - - Dem
kan dampen ikke nå.

Hvis du ikke vil sprede Roundup eller lignende:
Det hurtigste er at grave disse "ledninger" op med en greb og ryste dem fra
jorden, og så hurtigt hen i skarnbøtten med det. Ikke på kompostdyngen, i
hvert fald ikke før de har ligget i solen og med sikkerhed er blevet dræbt.

Dette skal måske gentages nogle gange, man får sjældent det hele med i
første omgang.

Damp, eller for den sags skyld gasbrænderen, kan måske svække en plantes
overjordiske dele, men rødderne når den aldrig.
Ej heller de frø der ligger bare få milimeter under jordoverfladen.

Visse frø kræver tilmed en skovbrand før de er i stand til at spire, men det
er en helt anden sag.

Jeg har set folk anvende havefræsere mod kvik, for blot at opnå at rødderne
bliver hakket til et enormt antal nye skud.

Bare mit lille pip.
Venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-06-01 20:34

> [...]
maskine
> til skuret. Er der nogen med erfaringer ???
Jeg har en Fiskars - den er udmærket til frøukrudt.
Til ukrudt med vegetativ formering - formering med
rødder eller udløbere, er den stort set værdiløs.
Den er fin til ukrudt mellem fliser, men er noget langsom at
arbejde med.
De visne ukrudtsblade fra brænder, damp eller roundup
ser meget trist ud. Den bedste metode er at anvende
hakken - eller en stang med et spidste søm el.lign.
til fliserne.

Per A. Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-06-01 08:11

> [...]
maskine
> til skuret. Er der nogen med erfaringer ???

De virker rigtigt godt, og starter du med at dampe første gang omkring
slutningen af marts, så skal du ikke dampe så meget hele sommeren. Starter
du først i maj, så skal du regne med at dampe hver 14. dag frem til august.
Græs er lidt mere sejlivet end andet ukrudt, og du skal ikke jage stykket
igennem, så virker den bedst.

Mvh Maria

Fra : Bo

Dato : 18-06-01 14:26

Det tage ALT for lang tid at bruge en ukrudtsdamper. Hvis man har store
fliser er det sikkert helt fint, men ikke hos mig hvor terresserne er
´belagt med mursten (MANGE små fuger).
Jeg ville have valgt en brænder af den store type hvis jeg skulle vælge om
igen.

Hilsen Bo