MS Windows
briani 27239
Ny installering af XP på no.2 HD
Fra : Falcon

Dato : 08-06-05 11:37

Jeg tænker på at købe en ny HD, og vil gerne køre med min gl HD med XP
Pro indtil den nye er fuldt installeret.
Kan jeg montere den ny HD som slave og så installere XP og derefter
div grafikdrivere osv?
Derefter evt prg f.eks Open Office, Photoshop Elements 3 m.fl
Kan jeg herfeter afmontere den gl HD og sætte den nye som Master
istedet, og så virker det, eller vil prg såsom PSElements altid smide
dll filer m.m på den nuværende Windows installation?
Hvis dette ikke giver mening, så forstår jeg det godt, har selv svært
ved at forstå hvad jeg spørger om

mvh Falcon

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-06-05 11:58

Falcon wrote:
> Jeg tænker på at købe en ny HD, og vil gerne køre med min gl HD med XP
> Pro indtil den nye er fuldt installeret.

Har du en speciel grund til at ville lave en nyinstallation?
Langt det nemmeste at tage en kopi af den gamle harddisk
over på den nye og herefter starte op på denne.

Start med at montere den nye harddisk som slave og kopier
hele den gamle disk over med et passende værktøj f.eks.
DriveImage, Ghost eller hvad de nu hedder.

Herefter piller du den gamle disk ud og sætter den nye til master
og starter op. Så har du dit gamle system kørende på den nye disk.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Falcon

Dato : 08-06-05 13:05

On Wed, 8 Jun 2005 12:58:14 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
wrote:

>Har du en speciel grund til at ville lave en nyinstallation?

Ikke andet end at det er en ny og større HD der skal partioneres, og
så vil jeg gerne have de gl prg flyttet til hver sin partion, så f.eks
grafikprg på e:, musik på f: osv
Og samtidig er der jo mulighed for at rydde op i ubrugte .dll filer og
hvad der ellers er af "unoder" i .cfg filer.

mvh Falcon

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-06-05 13:34

Falcon wrote:
> Ikke andet end at det er en ny og større HD der skal partioneres, og
> så vil jeg gerne have de gl prg flyttet til hver sin partion, så f.eks
> grafikprg på e:, musik på f: osv

Det kan også sagtens realiseres ved at flytte indholdet af den
eksisterende disk over på den nye. Du sørger bare for ikke at bruge hele den
nye disk til den kopierede partition. Så kan du altid senere fra XP
oprette yderligere partitioner og i ro og mag flytte data.
Pas dog på med at lave for mange partitioner, da det nemt giver administrativt
bøvl, hvis enkelte drev bliver for små med tiden.
Det er ulig lettere at arbejde med eet stort drev og anvende passende undermapper.

> Og samtidig er der jo mulighed for at rydde op i ubrugte .dll filer og
> hvad der ellers er af "unoder" i .cfg filer.

Det er rigtigt, men næppe umagen værd.

Du kunne også overveje at bevare den gamle disk og beholde styresystemet
på denne og så blot lave de ønskede nye partitioner på den nye disk.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 08-06-05 19:19

Falcon <falcon1@email.dk> skrev:
Wed, 08 Jun 2005 14:04:39 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Ikke andet end at det er en ny og større HD der skal partioneres, og
>så vil jeg gerne have de gl prg flyttet til hver sin partion, så f.eks
>grafikprg på e:, musik på f: osv

Det er en god ide at samle programmerne på andre partitioner end
Windows, det letter backup og administration.

Men du behøver ikke at nyinstallere, du kan da bare flytte
programmerne derhen, hvor du ønsker de skal være.
Links og henvisninger til programmerne retter du med 'Change of
Address'

Erik Helmer Nielsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-06-05 19:50

Erik Helmer Nielsen skrev:

>Det er en god ide at samle programmerne på andre partitioner end
>Windows, det letter backup og administration.

Hvorfor programmerne, de skal jo alligevel i langt de fleste
tilfælde nyinstalleres?

Noget andet er selvfølgelig data som du dokumenter, billeder,
film osv.
--
Knud