Hjlæp til ny bolig / flytning
Fra : Kim Christensen

Dato : 01-06-01 18:35

Problem : Jeg bor 36 km fra min arbejdsplads og skal derfor bruge
omkring 1½ time hver dag på transport.

Ønske : Jeg vil derfor gerne flytte tættere på mit arbejde men da jeg er
paraplegiker er det ikke særligt nemt at finde en bolig. Og slet ikke i
Århus hvor mit arbejde ligger.

Kan jeg på nogen måde få hjælp til at finde en ny bolig og evt. til
flyttningen?

Jeg arbejder i et ganske alm arbejde uden nogen form for tilskud eller
andet hvis det har noget at sige.

Venlig Hilsen
Kim

Fra : Lotte M

Dato : 01-06-01 19:05

"Kim Christensen" <kchr@int.tele.dk> skrev

> Ønske : Jeg vil derfor gerne flytte tættere på mit arbejde men da jeg er
> paraplegiker er det ikke særligt nemt at finde en bolig. Og slet ikke i
> Århus hvor mit arbejde ligger.

Du er frit stillet til at købe et hus eller en lejlighed.

> Kan jeg på nogen måde få hjælp til at finde en ny bolig og evt. til
> flyttningen?

Hvis din nuværende bolig dækker dit behov, så tror jeg du får svært ved
at få støtte til flytning pga 2x45 min. transport. Århus kommune vil næppe
gøre en hel masse for at hjælpe dig, du kan jo blive dyr i drift og din egen
kommune har ikke anvisningsret til boliger i en fremmed kommune.

Hvis du er sej finder du en midlertidig og ikke hensigtsmæssig bolig
i Århus. Når du først bor i kommunen så skal de hjælpe dig, men
du vil givetvis løbe ind i noget modstand.

> Jeg arbejder i et ganske alm arbejde uden nogen form for tilskud eller
> andet hvis det har noget at sige.

Hvis transporten er en belastning og det handler om at bevare dit job,
så kan flyttehjælp komme på tale, men du skal jo have en bolig at flytte
ind i.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Leonard

Dato : 01-06-01 19:46

> [...]
>gøre en hel masse for at hjælpe dig, du kan jo blive dyr i drift og din egen
>kommune har ikke anvisningsret til boliger i en fremmed kommune.

Lad nu være med at tage alt håbet fra Kim på en gang.

Har du (Kim) prøvet at ringe til Århus Kommune og spørge om de vil
hjælpe dig med at finde en egnet bolig ?

Har du selv kigget efter bolig ?
Har du overvejet hvilken slags bolig du gerne vil bo i ?
- leje eller eje, hus eller lejlighed, villa eller rækkehus ...

Hvad er det helt bestemt du gerne vil have hjælp til af kommunen ?
Hvis du selv har fundet en nogenlunde egnet bolig, så tag kontakt til
kommunen og få en ergoterapeut med ud og kigge på den inden du skriver
under. Det er den nemmeste måde at få hjælp til omforandringer, det er
meget sværere hvis du først flytter og derefter råber om hjælp.

--

Kørestolsegnet hus sælges i Odense

Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/
Hjemmesider af denne NGs brugere - http://leonard.dk/link.phtml?kat=d.h.h

Fra : Lotte M

Dato : 01-06-01 20:03

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev

> Lad nu være med at tage alt håbet fra Kim på en gang.

Det var ikke meningen at tage modet fra Kim.

> Det er den nemmeste måde at få hjælp til omforandringer, det er
> meget sværere hvis du først flytter og derefter råber om hjælp.

Det er muligt midtjyderne er mere velvillige end nordjyderne.

Min erfaring er, at det er umuligt at få hjælp til at finde en lejelejlighed
i en fremmed kommune. Desuden at det er nærmest umuligt, at få
forhåndstilsagn om boligændringer i en fremmed kommune, med
mindre fraflytningskommunen støtter projektet.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 02-06-01 01:29

Dette viser endnu et eksempel på forskel i lovgivning og den gældende
praksis.

Iflg de afgørelser, jeg har læst, kan handicappede flytte med samme
begrundelse, som ikke handicappede, og er derfor berettiget til hjælp.
MEN visse kommuner bøjer reglerne, (eller opfinder deres egne)

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhåndstilsagn om boligændringer i en fremmed kommune, med
> mindre fraflytningskommunen støtter projektet.

Det vil nogle fraflytningskommuner måske gøre for at "slippe" af med en
"dyr" borger? Til gengæld vil tilfllytningskommunen stritte imod. Hvis ikke
man får et forhåndstilsagn, er det jo sin sag, at flyttet alligevel. Man
kommer nemt i klemme.
Med andre ord - stavnsbåndet eksisterer stadigvæk for handicappede. Der er
en lang og sej kamp, der skal kæmpes, før ligestilling af handicappede er en
kendsgerning.

Karl Ejnar

Fra : Lotte M

Dato : 02-06-01 11:28

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev

> Der er en lang og sej kamp, der skal kæmpes, før ligestilling af
> handicappede er en kendsgerning.

Ak ja, man kan blive helt træt ved tanken.....

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk