[CSS] min-height virkende i IE
Fra : Martin

Dato : 07-06-05 18:31

Hejsa

Jeg sidder og laver min HP i firefox (gud bevare firefox)

Jeg bruger xHTML 1.0 Strict og CSS og begge validere uden errors eller
warnings.

Så åbnede jeg lige min hjemmeside i IE - og hmm ja, den mangler jo
support for stortset alt.

Men den vigstigste er:
min-height: 600px;

Findes der en lign. funktion som virker i IE?
height: 600px; vil ikke virke da den lange tekst så bare rykker udenfor
mit skrivefelt.

Link: http://80.62.79.221/vip/start.php

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 20:32

Martin wrote:
> [...]
>
> Findes der en lign. funktion som virker i IE?
> height: 600px; vil ikke virke da den lange tekst så bare rykker udenfor

Det er vel ikke i IE, at teksten rykker udenfor skrivefeltet? I hvert
fald er det et typisk problem, at Firefox og IE har hver deres
opfattelse af hvordan den skal opføre sig når indholdet overskriver den
definerede højde (height).

En måde man kan opgås dette problem er at udnytte på det groveste, at IE
endnu ikke har implementeret >-selectoren:
#boks {
height:200px;
width:300px;
border:1px solid #000;
}
HTML > BODY #boks {
min-height:200px;
height:auto;
}

Indhold

Det eneste IE ser er, at højden skal være 200px, mens Mozilla går videre
og definerer din min-height samt overskriver height-propertien. På den
måde bliver alle glade. Dette trick virker indtil videre fint indtil
Microsoft vælger, at udbygge deres CSS-understøttelse. Så må man håbe de
både tager >-selectoren og min-height med

Fra : Martin

Dato : 07-06-05 21:08

Ulrik Skovenborg wrote:
> [...]
> Microsoft vælger, at udbygge deres CSS-understøttelse. Så må man håbe de
> både tager >-selectoren og min-height med

Aha - ja endnu en ting har man lært - kendte slet ikk > selectoren, men
tak for svaret og kommentaren - det virker perfekt :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-05 22:14

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> En måde man kan opgås dette problem er at udnytte på det groveste, at
> IE endnu ikke har implementeret >-selectoren:

Det kan nu også lade sig gøre at få IE til at virke som om den forstår
min-height:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 16:51

Erik Ginnerskov wrote:
> Det kan nu også lade sig gøre at få IE til at virke som om den forstår
> min-height:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Tjo, det ser vel meget godt ud - men gør det egentlig meget forskel om
når man samtidig definerer højden til 100px? Som jeg ser det er
min-height og height i IE stort set det samme, da begge udvider det
element, som har for meget indhold i forhold til den definerede højde.

Eller har jeg bare misforstået noget ?-)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-06-05 00:08

> [...]
> min-height og height i IE stort set det samme, da begge udvider det
> element, som har for meget indhold i forhold til den definerede højde.

Prøv så lige igen at se den side i IE.

Boksen med den blå border nederst på siden har en fast bredde på 60% af den
til rådighed værende plads.

Hvis indholdet i boksen ikke er nok til at fylde 100px i højden (bredt
browservindue), har boksen en højde på 100px.

Men gør du dit browservindue smallere, så teksten ikke kan være indenfor
100px i højden, bliver boksen højere.

Det er godt nok ikke css 'efter bogen', det er faktisk javascript - men det
fungerer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-05 00:35

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> browservindue), har boksen en højde på 100px.
>
> Men gør du dit browservindue smallere, så teksten ikke kan være indenfor

Jeg kan godt se, at IE udvider boksen - men efter min erfaring er det
slet ikke nødvendigt, at bruge den lille javascript løsning. Prøv at se
følgende eksempel på en lille test-side jeg lavede:
http://www.skovenborg.frac.dk/height_test.htm

Hvis du her prøver at gøre vinduet smallere vil du (efter hvad jeg kan
bedømme) få præcis samme resultat, hvad enten du bruger
javascript-løsningen eller ej.

Det var derfor jeg ikke lige kunne se pointen i, at bruge noget
IE-specifikt kode, der egentlig godt kunne udelades.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-06-05 12:00

> [...]

> slet ikke nødvendigt, at bruge den lille javascript løsning. Prøv at
> se følgende eksempel på en lille test-side jeg lavede:

Det var lige godt pokkers. Da jeg udviklede min side, ville IE slet ikke
lege med, før jeg indførte det javascript-hack. Måske andre kan forklare
det?

Det ligger i Hvert fald fast at IE ikke forstår max-height, min-width og
max-width og jeg har hidtil også haft den opfattelse, at heller ikke
min-height indgår i IE's ordforråd.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-05 12:10

Erik Ginnerskov wrote:

> Det var lige godt pokkers. Da jeg udviklede min side, ville IE slet ikke
> lege med, før jeg indførte det javascript-hack. Måske andre kan forklare
> det?

Hvilken version var det du testede med? Kan være det har ændret sig med
IE6 (testede selv i SP1).

> Det ligger i Hvert fald fast at IE ikke forstår max-height, min-width og
> max-width og jeg har hidtil også haft den opfattelse, at heller ikke
> min-height indgår i IE's ordforråd.

Det gør den egentlig heller ikke, faktisk er min-height ligegyldig for
IE i det eksempel jeg viste. Til gengæld kender IE i teorien til
min-height, men det virker kun på celler:
http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/minheight.asp
Læg mærke til at det eksempel vises kun virker efter deres hensigt, hvis
IE er i quirks-mode (de har som det ses ingen doctype).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-06-05 12:56

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> Hvilken version var det du testede med? Kan være det har ændret sig
> med IE6 (testede selv i SP1).

Samme version - på Win 2000

> [...]
> Læg mærke til at det eksempel vises kun virker efter deres hensigt,
> hvis IE er i quirks-mode (de har som det ses ingen doctype).

Det er så spørgsmålet, om det er med vilje eller rent sjusk, at DTD mangler.
Den side, der beskriver min-height, har heller ikke en DTD, selv om der ikke
er et indsat eksempel, som nødvendiggør quirks-mode. Jeg hælder mest til
teorien om sjusk:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/minheight.asp

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fmsdn.microsoft.com%2Fworkshop%2Fauthor%2Fdhtml%2Freference%2Fproperties%2Fminheight.asp&charset=%28detect+automatically%29&doctype=XHTML+1.0+Transitional&verbose=1

I hvert fald fungerer det (viser en lille hurtig lokal test) uden
javascript-hack på min side i valid xhtml strict i standards-mode.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/