Update tandlægeskræk
Fra : Mette

Dato : 07-06-05 12:37

Så oprandt dagen, hvor min søde seksårige datter skulle have udskiftet to
fyldninger og have rykket en fortand ud.
Det tog ca. 20 minutter at få hende til at sluge colaen med Dormicum, men
efter den sidste slurk gik der ikke mere en 5 minutter, så var hun helt
rolig og glad - og lidt skæv. Så kunne tandlægen i ro og mag administrere
den lokalbedøvende medicin (som før var en umulighed) og hullerne blev
ordnet, mens hun lå og smilte til sig selv i spejlet.
Da tanden skulle ud, fik hun igen lokalbedøvelse uden problemer, tangen kom
frem og 5 sekunder efter, var tandstumpen ude - og vi var alle så glade og
stolte, ikke mindst hende selv.
Når hun skal have den anden fortandsstump ud, så vil hun også gerne have
colaen, for pludseligt opdagede hun, at selvom det smagte grimt, så fik hun
det så dejligt bagefter.

Jeg var meget stolt af hende - det var et stort øjeblik at se den klamme
tandstump ryge UD, så hun langt om længe får et flot smil

Fra : Holst

Dato : 07-06-05 12:49

Mette wrote:

> Jeg var meget stolt af hende - det var et stort øjeblik at se den klamme
> tandstump ryge UD, så hun langt om længe får et flot smil

Dejligt at høre, at det gik godt

Fra : mlp

Dato : 07-06-05 13:14

.... så gælder det bare om at holde hendes tænder i en stand, så dette ikke
bliver nødvendigt igen ...

Fra : Mette

Dato : 07-06-05 13:35

"mlp" <mlp@melped.dk> skrev i en meddelelse
> ... så gælder det bare om at holde hendes tænder i en stand, så dette ikke
> bliver nødvendigt igen ...

Virkelig?
Hun har ikke haft nye huller i et par år, så det lader til, at det går meget
godt, men det er klart, at jeg er meget meget obs på hendes tænder.

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-06-05 14:38

> [...]
> meget
> godt, men det er klart, at jeg er meget meget obs på hendes tænder.

Bare du husker, at tandsygdomme ikke kun skyldes forkert kost, men også
arvelige faktorer. Så hvis hun får huller, er det ikke nødvendigvis din -
eller hendes egen - skyld, selv om visse sundhedsfanatikere fil prøve at
pådutte dig det.--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Mette

Dato : 07-06-05 14:56

> [...]
> eller hendes egen - skyld, selv om visse sundhedsfanatikere fil prøve at

Jeg kommer fra en familie med generelt dårlige tænder, men min bror og jeg
er pudsigt nok gået helt fri for huller i vores blivende tænder.

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-06-05 17:17

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kommer fra en familie med generelt dårlige tænder, men min bror og jeg
> er pudsigt nok gået helt fri for huller i vores blivende tænder.

Tja. Min bror og jeg har fået samme kost under opvæksten, og han var
tandbørstefanatiker, mens jeg har tog det mere afslappet. Gæt hvem, der
havde flest huller!

Sådan er livet så uretfærdigt og uforudsigeligt

Fra : Mette

Dato : 07-06-05 17:20

> [...]
> havde flest huller!
>
> Sådan er livet så uretfærdigt og uforudsigeligt

Lige mine ord!

Fra : Per H

Dato : 07-06-05 18:37

Per Vadmand wrote:
> [...]
> havde flest huller!
>
> Sådan er livet så uretfærdigt og uforudsigeligt

Hvis han var så tandbørste fanatiker, at han børstede tænder EFTER maden
(som jeg tror mange gør, specielt morgenmaden) så kan det være derfor...
for da er emaljen opløst, og så ødelægger tandbørsten tænderne (eller
noget i den stil). Man skal derimod børste tænder INDEN man spiser, da
skidtet ikke sætter sig så godt på rene tænder.

VH Per.

Fra : Cat

Dato : 07-06-05 18:02

Mette skrev:
> [...]
>
> Jeg var meget stolt af hende - det var et stort øjeblik at se den klamme
> tandstump ryge UD, så hun langt om længe får et flot smil

Det var godt, at det gik så godt.

Og det var pænt af dig at give os en update - man engagerer sig
alligevel lidt, selv om man ikke kender jer.

Med venlig hilsen
Tine

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-06-05 22:03

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg var meget stolt af hende - det var et stort øjeblik at se den klamme
> tandstump ryge UD, så hun langt om længe får et flot smil

Bravo! Du fandt den løsning, der virker for jer!
Og hun har fået en god oplevelse af det, det var godt.

Mvh.Bodil.