ADSL
Fra : Jesper FA

Dato : 01-06-01 15:28

Nu bliver vores central endeligt snart opgraderet til ADSL.. så nu har jeg
set lidt på Teledanmarks produkter.. Så vidt jeg kan se har de 3.

Netexpress
Bredbånd
Pro@ccess

men jeg kan ikke helt finde ud af hvor godt de forskellige virker med
linux.. Ved bredbånd skriver de at man skal køre windows eller macos.. det
virker vel så også med linux.. Nogen erfaringen?
Det jeg skal bruge det til er at få netværket på internettet og så en
enkelt eller 2 servere.

--
Jesper

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 01-06-01 15:34

Jesper FA wrote:

> Nu bliver vores central endeligt snart opgraderet til ADSL.. så nu har jeg
> set lidt på Teledanmarks produkter.. Så vidt jeg kan se har de 3.
>
> Netexpress
Jeg, plus flere andre, bruger netexpres m. atm-kort. Det kræver lidt
fordarbejde, men...
--
MVH.
Axel

Fra : Jesper FA

Dato : 01-06-01 15:55

Axel Eystein Jensen wrote:

> Jeg, plus flere andre, bruger netexpres m. atm-kort. Det kræver lidt
> fordarbejde, men...

Kører det så 100% bagefter, eller er der indimellem noget der driller.
Er hastigheden i nærheden af hvad den burde være?

--
Jesper

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-06-01 19:02

Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> wrote:

>Jeg, plus flere andre, bruger netexpres m. atm-kort. Det kræver lidt
>fordarbejde, men...

Det produkt er udgået. Idag har man:

Pro@cces med en vistnok god router, som man ikke selv må pille i.

Netexpress med en elendig router, som man må pille i. Det har jeg selv
bestilt. Man kan dog gå uden om routeren med en PPPoE-klient, så man
kobler direkte til modemet - men naturligvis kun fra een maskine.

BB med ægte global - men dynamisk - ip til hver maskine, vistnok via
et eller andet bridge-agtigt udstyr mod Internettet. Det ville jeg nok
selv have bestilt, hvis jeg havde haft valget dengang.

Med BB skal man dog være forberedt på en småsyret netværksopsætning,
hvor netkortet skal have en fast lokal ip, samtidig med at den globale
ip tildeles med dhcp. Jeg tror ikke, det er TDC's intentioner, at det
skal sættes op på den måde, men ellers står man efter min mening med
et ubrugeligt lokalnet. Vi er et par stykker i
dk.edb.internet.udbydere, der har testet lidt og fundet ud af, at en
sådan opsætning er mulig under Windows, og med lidt held får jeg det
også prøvet af på Linux senere på aftenen. Ellers skal der i værste
fald 2 netkort i hver maskine.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jesper FA

Dato : 01-06-01 19:59

Allan Olesen wrote:

> [...]
> sådan opsætning er mulig under Windows, og med lidt held får jeg det
> også prøvet af på Linux senere på aftenen. Ellers skal der i værste

Eller man kunne få det med en fast IP og så have lokalnettet bag en
linuxmaskine med NAT. Normalt er der vel ingen grund til at klienterne skal
have global IP

--
Jesper

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-06-01 20:43

Jesper FA <news@skydiver.dk> wrote:

>Eller man kunne få det med en fast IP og så have lokalnettet bag en
>linuxmaskine med NAT.

Ja, naturligvis kan man det, men så falder hele ideen med produktet jo
bort.

>Normalt er der vel ingen grund til at klienterne skal
>have global IP

I dag kører der flere og flere services på klienter, så spørgsmålet er
jo, hvor længe man kan blive ved med at omtale dem som klienter. I
andre tilfælde kan der bare være tale om protokoller, som vanskeligt
tåler at blive NAT'tet. Prøv at tage et kig rundt omkring og se, hvor
mange der har problemer med f.eks. icq og netmeeting fra hjemmenet. De
problemer burde være pist væk med BB.

Fra : Jesper FA

Dato : 01-06-01 21:52

Allan Olesen wrote:

> Ja, naturligvis kan man det, men så falder hele ideen med produktet jo
> bort.

Kan godt være. Min idé er at komme på nettet med noget der er hurtigere end
ISDN .. sekundært at have 1-2 servere på.

> I dag kører der flere og flere services på klienter, så spørgsmålet er
> jo, hvor længe man kan blive ved med at omtale dem som klienter. I

Tjaa... men spørgsmålet er om de services man kører skal være tilgængelige
fra IN.

> andre tilfælde kan der bare være tale om protokoller, som vanskeligt
> tåler at blive NAT'tet. Prøv at tage et kig rundt omkring og se, hvor
> mange der har problemer med f.eks. icq og netmeeting fra hjemmenet. De

Det eneste der driller i (L)ICQ er da vist overførsel af filer.. kan jeg
godt leve ude. Der findes mange andre måder.
Netmeeting hvad er der?

> problemer burde være pist væk med BB.

Men der følger andre med, hvis man åbner for/udnytter det.
Personligt er jeg ikke villig til at tage den risiko der er i at give
direkte adgang til min klient fra IN.

--
Jesper

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-06-01 16:18

Jesper FA <news@skydiver.dk> wrote:

>Netmeeting hvad er der?

Et MS program. Har aldrig brugt det, men det er vist noget med
videotelefoni, samt noget med, at man begge kan se/redigere/pege i de
samme dokumenter på skærmen. Jeg kunne forestille mig at komme til at
køre det, efterhånden som hele familien får always-on forbindelser.

Det indlysende problem med sådan et program er, at man skal kunne
"ringes op". Det kan umiddelbart klares med lidt port forwarding i
routeren.

Det lidt værre problem er, at Netmeeting kører en tåbelig protokol,
H.323, som gemmer ip-adresser i pakkernes indhold. Her er almindelig
NAT/Masquerading ikke nok. Routeren skal også kunne omskrive pakkernes
indhold. Der findes dog så vidt jeg ved software til Linux, som kan
foretage denne omskrivning, og nogle hardware-routere (f.eks. CC's og
WOL's ADSL-routere) kan også finde ud af det.

>Men der følger andre med, hvis man åbner for/udnytter det.

Der er helt sikkert sikkerhedsproblemer. Windows9x-maskiner ville jeg
ikke være så ked af at give adgang til fra Internettet, men nogle
Linux-distributioners default-opsætning kan godt give en voksen mand
sved på panden.

Fra : Jesper FA

Dato : 02-06-01 17:18

Allan Olesen wrote:

> Det indlysende problem med sådan et program er, at man skal kunne
> "ringes op". Det kan umiddelbart klares med lidt port forwarding i
> routeren.

IMHO burde sådanne noget køre over en server. I hvert fald den første del
med at ringen op. Så er det kun nogle få server og ikke hele nettet man
behøver at åbne for.

> [...]
> ikke være så ked af at give adgang til fra Internettet, men nogle
> Linux-distributioners default-opsætning kan godt give en voksen mand

Linux distributionerne er vist ved at være bedre til ikke at starte alt som
default, men windows med filsharing, gameserver, icq, netmeating m.v. er
vist heller ikke for god.

--
Jesper

Fra : frank damgaard

Dato : 01-06-01 20:24

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> sådan opsætning er mulig under Windows, og med lidt held får jeg det
> også prøvet af på Linux senere på aftenen. Ellers skal der i værste

Er det ikke også det bedste med 2 netkort ?

Jeg ville sætte linux op som firewall og masquerading (NAT)
og bruge det andet netkort til lokalnettet.
Jeg ville være noget utryg med (win+linux) klienterne "direkte"
på nettet..

Men først engang midt i juni får jeg at vide om jeg overhovedet
kan få ADSL, afstanden er i "måske"-området, og linien skal først måles.
--
Frank Damgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-06-01 09:14

On 01 Jun 2001 19:24:02 GMT, frank damgaard wrote:

>Er det ikke også det bedste med 2 netkort ?

Jeg ville i al fald ikke være i trivl, med de priser som der er på
netkort i dag, så gad jeg ikke et sekund stå med bøvlet ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-06-01 16:18

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Jeg ville i al fald ikke være i trivl, med de priser som der er på
>netkort i dag, så gad jeg ikke et sekund stå med bøvlet ...

Hm. Jeg kan levende forestille mig dit hjem med kabler over det hele.

Da jeg i sin tid byggede hus, fik jeg muret ekstra kabelrør ind over
det hele, så jeg kunne trække netværk m.m. Jeg ville være ked af med
eet slag at skulle lægge beslag på dobbelt så mange rør, fordi hver
maskine pludselig skal have to netkort.

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-06-01 16:18

frank damgaard <frank.damgaard@no.spam> wrote:

>Er det ikke også det bedste med 2 netkort ?

Efter min mening en klodset løsning, hvis man gør det ved alle
klienter.

>Jeg ville sætte linux op som firewall og masquerading (NAT)
>og bruge det andet netkort til lokalnettet.

Det kan du da godt, men så er ideen med flere globale ip'er pist væk.

>Jeg ville være noget utryg med (win+linux) klienterne "direkte"
>på nettet..

Jeg føler mig da også meget tryg bag min Linuxrouter, men en del
mennesker ønsker ikke at have en PC til at køre døgnet rundt, og en
del mennesker kører programmer, som kræver adgang fra nettet - og som
i visse tilfælde endda kræver en global ip på klienterne, medmindre
man putter ekstra funktionalitet i routeren.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-01 19:19

Den Sat, 02 Jun 2001 17:17:44 +0200 skrev Allan Olesen:

>Efter min mening en klodset løsning, hvis man gør det ved alle
>klienter.

>Det kan du da godt, men så er ideen med flere globale ip'er pist væk.

Det kan klares med DNAT...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Torben Frøberg

Dato : 01-06-01 17:20

Jesper FA wrote:

> [...]
> virker vel så også med linux.. Nogen erfaringen?
> Det jeg skal bruge det til er at få netværket på internettet og så en

Jeg bruger pro@ccess. Og det var meget nemt at få til at virke (Det skal dog
siges,
at jeg pt. kun har samba og ftp kørende rent lokalt. Samt jeg endnu ikke har
sat en web server op).

Det forekommer mig, at der var et tidligere spørgsmål vedr. det samme. Her
blev der givet en
reference til en bog, hvor det hele skulle stå. Jeg kan desværre ikke huske
referencen.

Mvh. Torben

Fra : frank damgaard

Dato : 01-06-01 17:19

> [...]

> virker vel så også med linux.. Nogen erfaringen?
> Det jeg skal bruge det til er at få netværket på internettet og så en

Hvis du er internet kunde hos TDC, så se i tele.internet.adsl gruppen.
Så vidt jeg forstår skal man blot have DHCP klient og 10MBit netkort
for at Bredbånd skal virke med Linux.
Jeg har bestilt, og får måske (bor i et område hvor jeg "måske" kan få ADSL).

Netexpress 1 er med ATM kort og der en en vejledning til at lave
en kerne 2.4.x så det virker med linux. (PPPoA)

Netexpress 2 er med Ethernet kort (UTP/RJ45) og PPPoE ?

Proaccess er en router løsning, så det virker vist til alle
systemer med alm. netkort.

I øvrigt Bredbånd/ADSL udbydes af telefonselskabet TDC
og Netexpress* af TDC Internet (der er forskel!).
(Gad vide om ProAccess er TCD Internet eller Zillion....)

--
Frank Damgaard

Fra : Jesper FA

Dato : 01-06-01 18:14

frank damgaard wrote:

> Hvis du er internet kunde hos TDC, så se i tele.internet.adsl gruppen.

CC ind til videre.

> Så vidt jeg forstår skal man blot have DHCP klient og 10MBit netkort
> for at Bredbånd skal virke med Linux.

Det burde jo være let.

> Netexpress 1 er med ATM kort og der en en vejledning til at lave
> en kerne 2.4.x så det virker med linux. (PPPoA)
>
> Netexpress 2 er med Ethernet kort (UTP/RJ45) og PPPoE ?

Dvs. a la bredbånd?

> Proaccess er en router løsning, så det virker vist til alle
> systemer med alm. netkort.

Den kan man vel også let plugge direkte i en linuxmaskine som laver NAT og
fordeler ud til de andre maskiner.

> I øvrigt Bredbånd/ADSL udbydes af telefonselskabet TDC
> og Netexpress* af TDC Internet (der er forskel!).
> (Gad vide om ProAccess er TCD Internet eller Zillion....)

Nogen væsentlige forskelle?

--
Jesper

Fra : frank damgaard

Dato : 01-06-01 20:27

> Nogen væsentlige forskelle?

Har man TDC med nettid, netbasis eller opasia abo. så kan man
beholde email, web mv. hvis man skifter til TDC Internet (netexpress & Co)
men IKKE hvis man skifter til bredbånd hos TDC tele.
Det er to forskellige selskaber.

--
Frank Damgaard

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-06-01 20:19

frank damgaard <frank.damgaard@no.spam> wrote:

>Så vidt jeg forstår skal man blot have DHCP klient og 10MBit netkort
>for at Bredbånd skal virke med Linux.

Hvis der kun skal sluttes een maskine til, ja. Ellers ville jeg ikke
være så sikker.

Indtil videre ser det ud til, at TDC forestiller sig, at maskinerne på
lokalnettet skal kommunikere med hinanden via de globale ip-adresser,
men TDC kan ikke love, at man får globale ip-adresser på samme subnet.
Det vil sige, at lokal trafik risikerer at skulle en tur ind omkring
TDC at vende. Se i øvrigt mit andet indlæg i tråden.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 01-06-01 22:48

On 01 Jun 2001 16:19:02 GMT, frank damgaard wrote:

> Hvis du er internet kunde hos TDC, så se i tele.internet.adsl gruppen.
> Så vidt jeg forstår skal man blot have DHCP klient og 10MBit netkort
> for at Bredbånd skal virke med Linux.

Yeps, det virker fint for mig under NetBSD.

> Jeg har bestilt, og får måske (bor i et område hvor jeg "måske" kan få ADSL).
>
> Netexpress 1 er med ATM kort og der en en vejledning til at lave
> en kerne 2.4.x så det virker med linux. (PPPoA)

Saelges ikke mere, Netexpress 2 har taget over.

> Netexpress 2 er med Ethernet kort (UTP/RJ45) og PPPoE ?

+ en Speedstream 2601 router.

Det er ogsaa muligt at skrotte routeren og tilslutte ADSL modemet
direkte til et netkort og bruge en PPPoE klient.
(denne loesning er usupporteret)

> Proaccess er en router løsning, så det virker vist til alle
> systemer med alm. netkort.

Yeps.

> I øvrigt Bredbånd/ADSL udbydes af telefonselskabet TDC
> og Netexpress* af TDC Internet (der er forskel!).

Opasia.

> (Gad vide om ProAccess er TCD Internet eller Zillion....)

Zillion.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-06-01 00:13

On 1 Jun 2001 21:48:12 GMT, Michael Lyngbøl wrote:

>Opasia.

>Zillion.

Opasia og Zillion er begge varemærker som bruger af TDC Internet A/S

Bredbånd|ADSL er et produkt som sælges af TDC Tele Danmark A/S

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-06-01 00:10

On Fri, 1 Jun 2001 16:27:54 +0200, Jesper FA wrote:
> [...]
>linux.. Ved bredbånd skriver de at man skal køre windows eller macos.. det
>virker vel så også med linux.. Nogen erfaringen?

Det virker på alle operativsystemer med support for ethernet kort, og en
DHCP klient.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : JN

Dato : 02-06-01 10:50

Skift til Windows - det hjælper.

Fra : Steen Suder

Dato : 02-06-01 18:46

JN wrote:

> Skift til Windows - det hjælper.

Ja, det er rigtigt. Med Windows får du, nej, kan du få lov til at leje
brugsret, nej, kan du få lov til at købe en midlertidig, begrænset
brugstilladelse til et meget stabilt, åbent og gennemskueligt system.
Endvidere har du adgang til store mængder frit og åbent software, der
giver dig ubegrænsede muligheder for at rette dit system til, nøjagtigt
som du vil have det uden problemer af nogen art. Du kan til enhver tid
ændre i Windows så det passer til dine behov. Det eneste du skal gøre er
at være ansat hos Microsoft som Windowsudvikler og have underskrevet en
Non Disclosure Agreement for at komme i betragtning til at kunne
bestemme hvordan din egen PC skal opføre sig.

Med Windows får du et højteknologisk system, der altid er på forkant med
udviklingen og som kontrolleres centralt. Den centrale styring gør at du
altid kan få dit system til at være som du vil have det. Med Windows
findes der ikke forvirrende valgmuligheder. Du skal derfor ikke besvære
dig med at finde ud af hvad du har brug for; det har Microsoft allerede
fundet ud af for dig. Det eneste du skal gøre er at have samme krav som
alle de andre, Microsoft har lavet Windows til.
Windows er nemlig lavet for dig, brugeren, med dine krav og dine fordele
i højsædet.

(for en sikkerheds skyld)

<KLIP backquote>

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : JN

Dato : 03-06-01 12:17

easy easy, jeg joker blot.

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-06-01 13:07

"JN" <putandtake@hotpop.com> wrote:

>easy easy, jeg joker blot.

Tro mig:
37. gang man hører den joke her i gruppen føles den præcist lige så
lidt morsom, som når frelste Linux- og Mac-brugere fyrer tilsvarende
jokes af i Windows-grupperne.

Fra : Steen Suder

Dato : 03-06-01 18:36

Allan Olesen wrote:

> Tro mig:
> 37. gang man hører den joke her i gruppen føles den præcist lige så
> lidt morsom, som når frelste Linux- og Mac-brugere fyrer tilsvarende
> jokes af i Windows-grupperne.

Jo, og jeg følte mig blot lidt i det satiriske hjørne. Hvorvidt det
lykkedes må være op til andre at vurdere.

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-06-01 20:25

Steen Suder <CAB@earthling.net> wrote:

>Hvorvidt det lykkedes må være op til andre at vurdere.

Det lykkedes. Jeg har i hvert fald ikke set noget, der lignede, 36
gange før.

Fra : s@hotmail.com

Dato : 04-06-01 13:40

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Steen Suder <CAB@earthling.net> wrote:

> Det lykkedes. Jeg har i hvert fald ikke set noget, der lignede, 36
> gange før.

LOL
mvh Søren Gellert