Hvornår er agurker, peberfrugter og melone~
Fra : Susanne Togeby

Dato : 01-06-01 14:25

Hej gruppe

Mon der er nogen her, der kan hjælpe mig? Jeg har nemlig fået et lille
drivhus, og er noget i tvivl:

1. Hvordan kan man se/mærke på agurker, peberfrugter og meloner, at de
er modne og klar til at blive plukket? Peberfrugterne vil jeg helst
have, mens de er grønne.

2. Jeg har troligt nippet alle sideskud af mine tomatplaner. En af dem
har dog snydt mig og skudt et skud helt fra bunden, der er blevet stort
og har anlæg til blomster. Skal det fjernes, eller kan jeg blot lade det
side.

3. Hvor højt skal kapilærkasserne fyldes. Risikerer man ikke, at
rødderne drukner, hvis man fylder kassen helt op?

Mvh.

Susanne Togeby

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-06-01 21:08

On Fri, 01 Jun 2001 15:24:33 +0200, Susanne Togeby
<susannet@hum.auc.dk> wrote:

>1. Hvordan kan man se/mærke på agurker, peberfrugter og meloner, at de
>er modne og klar til at blive plukket? Peberfrugterne vil jeg helst
>have, mens de er grønne.

Agurker er høstklare når de har en størrelse som dem man køber. De kan
dog også sagtens plukkes mens de er små eller man kan lade dem blive
noget større (men ikek alt for store, det suger kraften ud af
planterne og de smager ikke helt så godt).
Meloner er høstklare når hele drivhuset lugter af melon - sige det,
jeg har aldrig forsøgt med sådanne størrelser.
Hvis man klemmer forsigtig på det øverste af peberfrugten giver
stilken et lille smæld når de høstklare.

> [...]
>har dog snydt mig og skudt et skud helt fra bunden, der er blevet stort
>og har anlæg til blomster. Skal det fjernes, eller kan jeg blot lade det

Hvis der er plads nok så lad det sidde og behandl det som endnu en
tomatplante. Er pladsen trang så klip det væk. Det gør næppe den store
forskel i den sidste ende.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 01-06-01 22:53

"Susanne Togeby" <susannet@hum.auc.dk> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Mon der er nogen her, der kan hjælpe mig? Jeg har nemlig fået et lille
> drivhus,

tillykke - er det ikke bare herligt at kunne gå og nusse rundt i drivhuset,
og så lige i denne tid hvor alle kulturene vælter op af jorden!

> og er noget i tvivl:
>
> 1. Hvordan kan man se/mærke på agurker, peberfrugter og meloner, at de
> er modne og klar til at blive plukket? Peberfrugterne vil jeg helst
> have, mens de er grønne.

Jeg har ingen erfaringer med meloner, men med peber og agurk er det
individuelt - her hos os plejer vi at høste agurker forholdsvis tidligt, de
bliver ikke over 20 cm lange. Og vi foretrækker røde peber og må derfor
vente til hen i august inden vi kan høste dem.

> [...]
> har dog snydt mig og skudt et skud helt fra bunden, der er blevet stort
> og har anlæg til blomster. Skal det fjernes, eller kan jeg blot lade det

Jeg plejer at fjerne den slags skud, men det er ikke noget must. Hvis du
lader det ny skud sidde vil kraften fra roden og op i planten skulle
fordeles til både det ny skud og den oprindelige del af planten, alt andet
lige vil det umiddelbart medføre at planten vil blive hæmmet en smule i sin
vækst. Til gengæld vil du formentlig på længere sigt kunne høste flere
tomater fra både den oprindelige plante og det ny skud.

> 3. Hvor højt skal kapilærkasserne fyldes. Risikerer man ikke, at
> rødderne drukner, hvis man fylder kassen helt op?

Aner det ikke - jeg bruger kompost og spagnum i mit drivhus.

Med venlige drivhus- og sommerhilsner fra Klaus Eriksen

Fra : Helle Skoett

Dato : 05-06-01 22:26

Hej Susanne.
Jeg kan læse, at vi deler sorger og glæder. Jeg har også lige bygget et
drivhus - det er bare skønt.
Jeg har konsulteret diverse bøger om tomater, og svarene er ikke enslydende.
I den nyeste, Politikens Havebog, står, at man godt kan lade planterne have
et par velfungerende sideskud.
De skal bindes om på samme måde som hovedstammen. Sideskudet kan hæmme
væksten - men give op til 30 procent flere tomater.... (Der står i øvrigt
også, at det er en skrøne, at man skal pille bladene af planten - det skal
men først til allersidst på efteråret - og kun de blade der skygger for
frugterne)
Jeg ringede også til planteskolen, hvor jeg købte planterne, og her fortalte
en meget rar og tilsyneladende klog gartner det samme. Hans råd var: Når nu
planten HAR brugt energi på at danne skuddet, så lad det være.
Søren Ryge foreslog i en udsendelse for nylig at brække skuddet af, proppe
det i jorden, vande det, og så vokser det videre.... Det har den fordel, at
der kommer mange klaser helt nede ved jorden.
Resten ved jeg ikke noget om - der er lang tid til frugterne strutter i mit
drivhus, så det "problem" har jeg ikke læst noget om endnu. Men til den tid
tror jeg, jeg relativt hurtigt danner mig en masse erfaring...

--
med jordnær hilsen
helle s

Fra : Kitty Leopold

Dato : 05-06-01 23:59

> Hej >

> rødderne drukner, hvis man fylder kassen helt op?

Hej igen - du har vist fået svar om modenhed for planterne, men ingen om
kasserne.

Jeg dyrker også tomater i kasser. Jeg giver dem en kande vand = 10 l i
normale somre hver fjortende dag, skulle det gå hen og blive meget varmt for
de en kande hver uge. Det er igennem fire år vist sig at være passende.

Hilsen Kitty