Hvorfor forskel på Opera og Firefox-visnin~
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-05-05 18:13

Er der mon nogen der har et bud på hvorfor denne side:
http://lakjer.dk/mikkel/

ser forskellig ud i Opera og Firefox?

Opera gør hvad jeg forventer, men Firefox rykker venstremenuen
(Guatemala og Mikkels) 19px længere ned end jeg ville forvente.

Nu er siden justeret så den passer til Firefox - men kan jeg få den til
at passe til begge?

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 18:36

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> [...]
> (Guatemala og Mikkels) 19px længere ned end jeg ville forvente.
>
> Nu er siden justeret så den passer til Firefox - men kan jeg få den til

Prøv at skriv en rigtig DTD foroven så du undgår at browserne går i
quirks-mode, hvilket går at de forskellige browsere prøver på bedste vis
at gætte sig frem til hvordan siden skal se ud.

Så istedet for:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
skal du skrive:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Herefter skal du nok også fjerne
div#topbar {
width: 98%;
}
fra dit IE-specifikke stylesheet.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-05-05 18:39

"Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com"> skrev i en
meddelelse news:42975a26$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...

> Prøv at skriv en rigtig DTD foroven så du undgår at browserne går i
> quirks-mode, hvilket går at de forskellige browsere prøver på bedste
> vis at gætte sig frem til hvordan siden skal se ud.

Tak for rådet, men det er nødvendigt at sætte IE i quirks mode for at de
faste elementer er fixed.

Har Firefox og Opera også standard og quirk modes? Hvordan kan jeg se
hvilken mode de bruger til at vise en side med?

mvh,

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 19:29

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> Tak for rådet, men det er nødvendigt at sætte IE i quirks mode for at de
> faste elementer er fixed.

Det kan absolut ikke anbefales, at bevist skrive ens side i quirks-mode,
i hvert fald ikke hvis man gerne vil have, at siderne skal se nogenlunde
ens ud.
Du bør nok overveje om du ikke bare skal rode lidt med din kode, så det
ser ordentligt ud i IE i standard-mode. Det kan tage lidt tid, men vil
være den bedste løsning på sigt.

> Har Firefox og Opera også standard og quirk modes? Hvordan kan jeg se
> hvilken mode de bruger til at vise en side med?

Firefox og Opera har også nogle quirks-modes, og som du måske kunne se i
Opera rykker menuen sig ned på samme sted som Firefox hvis du bruger en
korrekt DTD.
Men til forskel for IE så er deres quirks-modes (i hvert fald i Firefox)
ikke så markant anderledes fra deres standard-mode. IE gætter sig alt
for meget til resultatet i quirks-mode så resultatet bliver tit meget
anderledes i IE, da de andre browseres quirks-mode er tættere på standarden.

I Firefox kan du højreklikke og vælge Page Info (kan også findes under
Tools-menuen). Under fanebladet General står der "Render Mode" og her
kan du se om browseren læser siden i quirks/standard-mode.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 22:27

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Tak for rådet, men det er nødvendigt at sætte IE i quirks mode for at
> de faste elementer er fixed.

Det gør du bedre ved at indsætte dette øverst i din side - før DTD:

<!-- Quirk on -->

Derved er du sikker på, at Firefox og Opera går i standards-mode - forudsat
at du husker at få url med i DTD.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-05-05 22:31

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse news:429790c2$0$79457$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> <!-- Quirk on -->
>
> Derved er du sikker på, at Firefox og Opera går i standards-mode -

Tak for tippet, det vil jeg gøre lidt efter lidt. Her skal jeg jo
desværre ind og rette hver enkelt side

med venlig hilsen,

Mikkel
PS: Nu har jeg sagt tak til Hjemmesideskolen på
http://lakjer.dk/mikkel/mteknisk.shtml

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 23:00

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> PS: Nu har jeg sagt tak til Hjemmesideskolen på
> http://lakjer.dk/mikkel/mteknisk.shtml

Selv tak.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-05-05 01:20

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Tak for rådet, men det er nødvendigt at sætte IE i quirks mode for at de
> faste elementer er fixed.

Skidt med IE. Når den gamel browser ikke fatter dagens koder skal du
ikke spilde tid på at få det til at se vildt godt ud i den.

Se f.eks. www.bentflemming.dk hvor jeg har lavet noget skrammelkode, der
virker i IE, men ikke ser godt ud. Det drejer sig om bundlinien.
IE fatter jo bare ikke position:fixed korrekt, men jeg er ligeglad. Bare
det ser rigtigt godt ud i browsere der følger standarden, og det kan
vises nogenlunde fornuftigt i IE er det ok til mig.

(ja ja, skyd bare løs. Jeg kan ta' det)

--
Benny

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-05-05 07:56

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bare det ser rigtigt godt ud i browsere der følger standarden, og det
> kan vises nogenlunde fornuftigt i IE er det ok til mig.

Jeg ønsker ikke at straffe IE-brugere ved at lave sider, der ikke virker
eller ser grimme ud hos dem. De er hårdt nok prøvede i forvejen med den
browser - så hvorfor straffe dem yderligere?

Mikkel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-05 14:25

Benny Nissen wrote:

> Skidt med IE. Når den gamel browser ikke fatter dagens koder skal du
> ikke spilde tid på at få det til at se vildt godt ud i den.

Du har ret i, at IE er noget gammelt skrammel, der ikke fatter en dyt af den
css2, der har været standard i årevis. Det ændrer bare ikke på, at ca. 75%
at brugerne på internet sidder med en IE.

Derfor er det nærmest selvmord ikke at forsøge at tage lidt hensyn til
musemusstykket.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 22:29

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> Herefter skal du nok også fjerne
> div#topbar {
> width: 98%;
> }
> fra dit IE-specifikke stylesheet.

Nej, den specifikation gør, at topbaren ikke overlapper scrollbaren.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 22:52

Erik Ginnerskov wrote:

> Nej, den specifikation gør, at topbaren ikke overlapper scrollbaren.

Grunden til jeg gerne ville have den fjernet var, at når IE er i
standard-mode så kommer topbaren ikke helt ud til højre kant. Misforstod
måske meningen hvad han ville med de linier

Men IE-specifikt mente jeg bare, at det jo er skrevet imellem:
<!--[if IE]> og <![endif]-->

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 23:36

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> Men IE-specifikt mente jeg bare, at det jo er skrevet imellem:
> <!--[if IE]> og <![endif]-->

Netop. Det er kun i IE at topbaren skal skæres ned til 98%. Det er ikke
nødvendigt i FF og Opera, da disse browsere forstår position.fixed.

Læs hele forklaringen på http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 23:47

Erik Ginnerskov wrote:
> Netop. Det er kun i IE at topbaren skal skæres ned til 98%. Det er ikke
> nødvendigt i FF og Opera, da disse browsere forstår position.fixed.
>
> Læs hele forklaringen på http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Nå, det er der det kommer fra. Så kan jeg bedre forstå det
Havde ikke tænkt nærmere over da han nævnte det med fixed position (som
jo som du nævner ikke virker i IE på den direkte måde).

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 27-05-05 18:42

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> [...]
> (Guatemala og Mikkels) 19px længere ned end jeg ville forvente.
>
> Nu er siden justeret så den passer til Firefox - men kan jeg få den

Nu har du jo firefox installeret - Har du også Dom-inspector
installeret (developer-extension under custom install!)? du skulle tage
et lille kig i den, og se hvordan din kode rent faktisk ser ud i DOM.
Jeg er bange for du nok ville kigge en ekstra gang. Der er rigtigt
mange elementer som ikke ser som de skal være!

Claus

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-05-05 19:01

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg er bange for du nok ville kigge en ekstra gang. Der er rigtigt
> mange elementer som ikke ser som de skal være!

Hej Claus

Nej, jeg kender ikke Dom-inspector. Det er ikke godt at høre at det ser
forkert ud. Min kode validerer jo...

Det mærkelige er, at selv om jeg sætter

position:absolute;
top:0px;

på en <div> med menuen, så rykker Firefox alligevel den <div> 19px ned.
Opera og IE gør det derimod ikke...

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-05-05 19:24

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> position:absolute;
> top:0px;
>
> på en <div> med menuen, så rykker Firefox alligevel den <div> 19px

Nu fandt jeg ud af det: det var fordi der ikke var sat margin-top og
padding-top=0 på et blokelement i <div>-en i menuen.

Læren af det er måske at man altid skal sætte alle værdier, også dem som
er 0

Mikkel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-05 22:35

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Læren af det er måske at man altid skal sætte alle værdier, også dem
> som er 0

Du mener vel dem, som du troede var nul?

De fleste html-elementer har en eller anden default margin og evt. padding,
som varierer fra browser til browser - ikke fordi der er noget i vejen med
browserne, men fordi standarden ikke definerer en bestemt størrelse.

Derfor er det en fordel i situationer som din at sætte både margin og
padding på alt det, som driller. Derved giver du alle browserne et fælles
udgangspunkt at arbejde med.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-05-05 22:37

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse news:42979281$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...

> Du mener vel dem, som du troede var nul?

Ja, det var vist mere præcist sagt.

> [...]
>
> Derfor er det en fordel i situationer som din at sætte både margin og
> padding på alt det, som driller. Derved giver du alle browserne et

Godt, det har jeg så lært nu

Mikkel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 28-05-05 09:54

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Læren af det er måske at man altid skal sætte alle værdier, også dem
> som er 0

du kan faktisk hjælpe dig selv ganske meget ved i din css, som det
første at skrive
* {padding:0; margin:0;} derved nulstiller du alle elementer i dit
dokument.

Så har du et nogenlunde ensartet udgangspunkt, dår du så skal til at
sætte paddings og margins på dine elementer. Det gælder vel at mærke på
tværs af alle browsere, som netop har forskellige standardindstillinger.

> Mikkel

Hvis du ikke har installeret Dom-Inspectore, kan det klart anbefales,
da et design der til syneladende ser rigtigt ud, kan have store fejl
indbygget, som giver problemer i andre browsere. (alternativt kan du
for sjov prøve at skrive i din css:

* {padding:0; margin:0; border:1px solid green;} så vil du kunne se
alle dine elementer inkl. body, have en grøn ramme omkring sig. Det
medfører også at du hurtigt kan checke for collapsede div's og deslige.
Metoden med at smide en border ind i *, kan dog være noget forvirrende,
så DOM-inspectoren gør det samme, men kun på det element du klikker på
i DOM-træet. det giver et noget bedre overblik.

Claus

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-05-05 10:05

> [...]
> indbygget, som giver problemer i andre browsere. (alternativt kan du
> for sjov prøve at skrive i din css: [snip]

Det lyder smart. Tak for rådet.

Mikkel