Roundup - dosering
Fra : Robert

Dato : 06-06-05 20:22

Af frygt for at overdosere spørger jeg her om der er nogen som kender
doseringen af "roundup ultra" til et bed med masser af ukrudt?

Der står en masse info på flasken, men jeg er åbenbart ikke så god til tysk
som jeg troede...

Til info står der følgende om indholdet af flasken:
360 g/l Glyphosat
als Glyphosat Salz (487 g/l)

Fra : Søren

Dato : 06-06-05 20:29

"Robert" <svar_i_nyhedsgruppen@tak.dk> skrev i en meddelelse
> Af frygt for at overdosere spørger jeg her om der er nogen som kender
> doseringen af "roundup ultra" til et bed med masser af ukrudt?

1 dl. til 5 liter vand.

Søren

Fra : Søren

Dato : 06-06-05 20:31

Hvis du bruger sprøjte.

Søren

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-06-05 06:40

"Søren" <vussi_v@hotmail.com> wrote in message

> 1 dl. til 5 liter vand.

Det halve er rigeligt.

mvh
Preben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-06-05 20:53

> Af frygt for at overdosere spørger jeg her om der er nogen som kender
> doseringen af "roundup ultra" til et bed med masser af ukrudt?

Der står normalt på flasken hvor meget der skal til en Ha. Den er på 10.000
kvm, og hvis dit bed er på 10 kvm, så skal du bare dividere med 100. Så har
du mængden til bedet. Hvor meget vand du så poster i for at sprede det ud,
er ret ligemeget. Det er mængden af Round Up pr areal, der betyder noget.

Mvh Maria

Fra : Leonard

Dato : 06-06-05 21:17

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Der står normalt på flasken hvor meget der skal til en Ha. Den er på 10.000
>kvm, og hvis dit bed er på 10 kvm, så skal du bare dividere med 100.

1000

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-06-05 22:12

> 1000

Så pyt da - husk forresten at kontrollere din udregning inden du sprøjter

Mvh Maria

Fra : TG4600

Dato : 07-06-05 07:00

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> 1000

Det er lige derfor, at jeg ikke er så tryk ved at bekæmpelsesmidler, blot
kan købes og bruges af alle og enhver ;-( Jeg ved godt at de fleste
kontrollerer deres beregninger, men det er jo sket mere end en gang at folk
der kun laver sådanne beregninger en gang i mellem laver en faktor fejl, om
det så er faktor 10, 100, 5, 2 eller noget helt andet betyder mindre.
Resultatet af sådan en faktor fejl kan enten være en overdosering til skade
for miljøet eller en underdosering, som medfører manglende effekt. (Så næste
gang skal den nok have en sjat ekstra...)

Sidst jeg skulle bruge det fandt jeg på Bayer's hjemmeside
(http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0D32!Ope
n) en god vejledning til at beregne dosering.

/TG

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-06-05 07:56

"TG4600" <no @ where . dk> wrote in message

> Sidst jeg skulle bruge det fandt jeg på Bayer's hjemmeside
> (http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0D32!Ope
> n) en god vejledning til at beregne dosering.

Bortset fra, at dit link er "knækket", omfatter det heller ikke koncentreret
RoundUp. Hvis man skal bruge en sådan tabel og beregningsprogram, er det en
forudsætning, at det er samme produkt, vi taler om, ellers kan du netop få
store fejldoseringer.

mvh
Preben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-06-05 18:35

> [...]
> om
> det så er faktor 10, 100, 5, 2 eller noget helt andet betyder mindre.

Det har du faktisk helt ret i, og jeg var heller ikke helt stolt af at jeg
ikke løb den igennem en ekstra gang - jeg startede nemlig med et bed på 100
kvm, men kom i tanke om at de fleste ikke har så store bede, og så glemte
jeg at rette faktoren.

Her i huset regnes det dobbelt efter, dels fordi både for lidt og for meget
er spild af penge, men også fordi når man "leger" med den slags, så skal det
gøres ordentligt.

Mvh Maria

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-06-05 08:00

Hej,

On Mon, 6 Jun 2005 21:21:45 +0200, "Robert"
<svar_i_nyhedsgruppen@tak.dk> wrote:

> [...]
>som jeg troede...
>
>Til info står der følgende om indholdet af flasken:

Jeg købte 10 liter 360 g/L hos DLG for nogen år siden. For nemheds
skyld fortynder jeg det til 120 g/L (en del roundup og to dele vand) i
den flaske RoundUp fra byggemarkedet (der vist kostede det samme for 1
liter 120 g/L som jeg gav for 10 liter 360 g/L hos DLG!!!!).

Så virker doseringsproppen nemlig hvor der skal 40 mL 120 g/L
opløsning i per liter vand iflg. vejledningen på flasken. Det giver så
200 mL for 5 liter vand i en sprøjte. Hvis du blander direkte fra din
360 g/L opløsning må det jo så være 66 mL til 5 liter eller lidt over
½ dL.

Som en anden skriver er det egentlig mængden af glyphosat per hektar,
som er afgørende. Men ovenstående blandingsforhold virker glimrende
til både skvalderkål, brændenælder, kvikgræs mm.

Husk at sprøjte i tørt vejr, det må ikke regne nogen timer efter - og
at der går en uges tid før du kan se at det virker. Pas på græsplænen
- det er meget virksomt overfor græs så selv lidt under en sko når du
træder ud fra bedet kan give et fodspor midt i plænen

** Lars

Fra : Hans Pedersen

Dato : 07-06-05 17:40

On Mon, 6 Jun 2005 21:21:45 +0200, "Robert"
<svar_i_nyhedsgruppen@tak.dk> wrote:

>doseringen af "roundup ultra"

Det er noget enormt krads stads, det Roundup Ultra. Doseringen er
1:400
Hans Pedersen

Fra : Aksel

Dato : 07-06-05 19:57

> [...]
> tysk
> som jeg troede...
>
> Til info står der følgende om indholdet af flasken:

Det er umuligt at svare på hvid du ikke opgiver mere, den type Roundup der
bruges i landbrug doseres 20 ml til 10 l vand.

Hilsen Aksel