Hvornår er det virksomhed?
Fra : Lars

Dato : 06-06-05 16:14

Hej

Hvornår er det virksomhed?
Jeg skal til at sælge nogle elektronik byggesæt via min hjemmeside, jeg
regner ikke med at sælge for ret mange penge, måske en omsætning på
5-10.000kr. Skal jeg så momsregistreres og have firma osv. Hvordan er
reglerne omkring dette?

MVH

Lars

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 06-06-05 16:50

On Mon, 06 Jun 2005 at 15:13 GMT, Lars <_@_-_dk> wrote:
> [...]
> regner ikke med at sælge for ret mange penge, måske en omsætning på
> 5-10.000kr. Skal jeg så momsregistreres og have firma osv. Hvordan er

Du skal først momsregistreres hvis du omsætter for mere end 50000 om året.

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Elmand

Dato : 07-06-05 08:25

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

> Du skal først momsregistreres hvis du omsætter for mere end 50000 om året.

Bu behøver ikke at lade dig momsregistrerer hvis du......... , men så
kan du heller ikke
trække moms fra på dine indkøb og dine varer er dyrere for dig
Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-06-05 09:03

"Elmand" <elmand@vip.cybercitydot.dk> skrev i en meddelelse

> Bu behøver ikke at lade dig momsregistrerer hvis du......... , men så
> kan du heller ikke
> trække moms fra på dine indkøb og dine varer er dyrere for dig

Tja, til gengæld skal kunden ikke betale moms af den avance der ligges på
varen => varen er billigere end hos den moms-registrede konkurrent når vi
taler om privat kunder

Fra : Sune

Dato : 06-06-05 16:51

> regner ikke med at sælge for ret mange penge, måske en omsætning på
> 5-10.000kr. Skal jeg så momsregistreres og have firma osv. Hvordan er
> reglerne omkring dette?
Så længe din årlige omsætning er på under 50.000 kr. er der ikke noget krav
om at du momsregistrerer dig, du har dog mulighed for at gøre det alligevel.
Sune

Fra : Lars

Dato : 06-06-05 17:06

"Sune" <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> skrev i en meddelelse
> Så længe din årlige omsætning er på under 50.000 kr. er der ikke noget
> krav om at du momsregistrerer dig, du har dog mulighed for at gøre det
> alligevel.

Okay, så skal det bare oplyses som B-indkomst på skattekortet, er det så
min fortjeneste eller hele omsætningen, og hvad skriver man, og er det alt
jeg skal gøre?

MVH

Lars

Fra : Leonard

Dato : 06-06-05 17:38

"Lars" <_@_-_dk> wrote:

>Okay, så skal det bare oplyses som B-indkomst på skattekortet, er det så
>min fortjeneste eller hele omsætningen, og hvad skriver man, og er det alt
>jeg skal gøre?

Du skal stadig føre et regnskab og så skal du opgive fortjenesten som
indkomst på din udvidede selvangivelse. Så vil skattevæsenet sikkert
gerne se et årsregnskab, som ganske simpelt er en oversigt over hvad
du har haft af indtægter og udgifter, samt afskrivninger.

Og husk så at du ikke må bruge ordet moms på dine fakturaer når du
ikke er momsregistreret, heller ikke skrive "prisen er uden moms".

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Lars

Dato : 06-06-05 19:06

> Du skal stadig føre et regnskab og så skal du opgive fortjenesten som
> indkomst på din udvidede selvangivelse.

okay.

>Så vil skattevæsenet sikkert
> gerne se et årsregnskab, som ganske simpelt er en oversigt over hvad
> du har haft af indtægter og udgifter, samt afskrivninger.

Er der en bestemt måde sådan noget skal laves på, eller kan jeg med alm. 10
klasses matematik kundskaber lave det?

> Og husk så at du ikke må bruge ordet moms på dine fakturaer når du
> ikke er momsregistreret, heller ikke skrive "prisen er uden moms".

Nej, det er selvfølgelig klart.

MVH

Lars

Fra : Leonard

Dato : 06-06-05 19:13

"Lars" <_@_-_dk> wrote:

>Er der en bestemt måde sådan noget skal laves på, eller kan jeg med alm. 10
>klasses matematik kundskaber lave det?

Jeg nøjes med at tælle sammen hvormeget jeg har i indtægt og udgift og
skriver disse to tal på hver sin linie og trækker dem fra hinanden på
en 3. linie som jeg kalder resultat:

Årsregnskab for firmanavn
2004:

indtægter: 120.000
udgifter: 100.000

resultat: 20.000

Fra : Lars

Dato : 07-06-05 15:26

> Jeg nøjes med at tælle sammen hvormeget jeg har i indtægt og udgift og
> skriver disse to tal på hver sin linie og trækker dem fra hinanden på
> [...]

Det lyder jo rimelig simpelt, men skal jeg ikke være i stand til at
dokumentere udgifterne, ellers kan jeg jo bare købe et nyt tv og kalde det
en udgift, sådan at mit resultat bliver 0...? Så skal jeg ikke betale skat..
kan det være rigtigt?
Findes der eventuelt nogle gode steder på nettet hvor man kan læse om netop
denne situation som jeg er i?

MVH

Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-05 15:32

Den 07-06-05 16.25 skrev Lars følgende:

> [...]
> en udgift, sådan at mit resultat bliver 0...? Så skal jeg ikke betale skat..

Nej, du skal selvfølgelig kunne dokumentere udgifterne, for eksempel ved
hjælp af købsfaktura/-bon. Og du kan ikke bare trække tilfældige ting
fra, de skal have relation til din virksomhed. Og hvis du bruger dem
privat, vil du sandsynligvis enten ikke kunne trække dem fra, eller kun
kunne trække et forholdsmæssigt beløb fra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Peter H

Dato : 07-06-05 08:34

"Lars" <_@_-_dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvornår er det virksomhed?

Det er kun en virksomhed hvis det du laver ligger tæt op ad dit normale
arbejde og uddannelse.
Hvis du er i tvivl og det skal du være, så skriv - ikke ring - til
ligningsmyndighederne for at få bekræftet at du har ret til at angive dine
indtægter som en del af en virksomhed.

Hvis du ikke har en passende baggrund svarende til din virksomhed risikerer
du at skattevæsenet underkender din ide og du sidder inde med ren
kapitalindkomst og ikke som en del af en virksomhed, i denne fortolkning
med ret til at anvende ENKELTMANDSVIRKSOMHED eller VIRKSOMHEDSORDNING på
selvangivelsen for det er vel det, der er hendsigten, men det kan du ikke
bare gå ud fra. Du kan skrive til ligningsmyndighederne og få et bindende
svar hvad du må.

PH

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-06-05 09:08

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun en virksomhed hvis det du laver ligger tæt op ad dit normale
> arbejde og uddannelse.

Kan du ikke lige finde lidt dokumentation for den påstand, for det lyder
meget interessant

Fra : Peter H

Dato : 07-06-05 09:22

Jeg har taget udgangspunkt - og det har jeg papir på - at jeg ikke må
anvende virksomhedsordning i forb med aktiehandel og jeg lever af det og
tjener ganske pænt. Jeg har været hos ligningsmyndighederne og de
anderkender ikke aktiehandel som næring af den grund af det ligger for langt
fra min baggrund der er EDBmæssig.

Omfanget af handler, omsætning og overskud er ok, men det blev afvist som
næring/virksomhed og derved skal rubrikken kapitalindkomst anvendes og det
vil derfor også gælde dem, der foretager forretninger, der ikke ligger i
forlængelse af ens job eller uddannelse. eller ihvertfald tager man en
risiko for at skattenvæsenet siger NEJ. Men det problem er let at løse, blot
ved at spørge kommunen - på skrift. og få et ja eller nej.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-06-05 10:19

> [...]
> anderkender ikke aktiehandel som næring af den grund af det ligger for
> langt fra min baggrund der er EDBmæssig.

Din påstand var "Det er kun en virksomhed hvis det du laver ligger tæt op ad
dit normale arbejde og uddannelse."
Øh, jeg bad om dokumentation for den påstand, men nu begynder du pludselig
at fortælle hvilke begrænsninger der er, hvis man anvender
virksomhedsskatteordning.

Finder du ikke lige lidt, der understøtter din første påstand

PS: Normalt må man ikke købe aktier og værdipapirer, hvis man anvender
virksomhedsskatteordning.

Fra : Peter H

Dato : 07-06-05 10:45

> [...]
> virksomhedsskatteordning.
>
> Finder du ikke lige lidt, der understøtter din første påstand

Den første påstand er baseret på at jeg ikke blev anderkendt som
næringsdrivende med skattemyndighedernes svar at min levevej ikke er næring
fordi det ikke ligger op af min uddannelse og Xjobs. Men jeg snakker om
enkeltmandsvirksomhed og virksomhedsordning - ikke ApS, A/S, I/S osv

Jo jeg har domme jeg fik fra skattevæsenet hvor i det står at man kun at man
kun bliver anderkendt som næringsdrivende hvis det ligger tæt op af de
erhverv men plejer at have - i denne sag.

Men hvis du undrer dig, så gør jeg også, for hvad nu hvis man åbner en
købmand, er man så ikke næringsdrivende? Det skal da give et JA, men det
understereger blot at skattevæsenet KAN finde på at svare NEJ, også til min
overraskelse, og måske også din.

Min dokumentation går på min egen sag, men parallellen er at hvis man er
EDBmand og begynder at sælge elartikler på nettet, så skal man ikke forvente
at kunne anvende virksomhedsordning.

Men hvis du spørger hvilken pargraf der siger at virksomhedsordning kun kan
anvendes som forlængelse af ens erhverv så kender jeg den ikke hvis det er
den dokumentation du efterlyser, med adm. praksís har jeg nu oplevet, men
hvis du har dokumentation eller henvisninger til at alle kan oprette en
virksomhedsordning hvis det er næring, så sig endelig til.

Jeg har taget udgangspunkt i min egen sag og fået afslag for en virksomhed,
og der står også at det gælder mig som modtager af afslaget. Så derfor kan
det også gælde andre. - måske ikke. Min afslag og dokumentation har jeg
lige her til højre, men den er personlig og ikke en lovtekst, så jeg kan
ikke henvise til en lovtekst, hvis det er der du vil hen. kun at jeg og
derved også andre kan risikere at blive stoppet.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-06-05 12:09

> [...]
> næring fordi det ikke ligger op af min uddannelse og Xjobs. Men jeg
> snakker om enkeltmandsvirksomhed og virksomhedsordning - ikke ApS, A/S,

Og det skyldes udelukkende at du ville drive aktiehandel under
virksomhedsskatteordningen. Det er netop en af de begrænsninger, der ligger
i den ordning.
Her er der ikke tale om aktiehandel, og med en omsætning på 5-10.000 Kr. er
virksomhedsskatteordningen slet ikke relevant, så der er ikke noget problem.

At sige "Det er kun en virksomhed hvis det du laver ligger tæt op ad dit
normale arbejde og uddannelse." er det rene nonsens.
Du overfortolker din egen sag til noget, der ikke er rigtigt

Fra : Peter H

Dato : 07-06-05 13:34

> [...]
>ikke generellisere som jeg har gjort, idet netop min sag var meget speciel.
Det er nok fordi jeg netop har min egen sag inde på livet at jeg har trukket
paralleller, der måske ikke har været rimelige.

PH

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 07-06-05 10:27

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg har taget udgangspunkt - og det har jeg papir på - at jeg ikke må
> anvende virksomhedsordning i forb med aktiehandel og jeg lever af det og
> tjener ganske pænt.

Men der er vel ingen grund til at en sådan financiel virksomhed ikke må
existere et andet sted, England måske, Irland, Gurnsey, Luxembourg e.t.c.,
hvor skattefar skægt nok værdsætter at folk tager lidt initiativ?

Og at du arbejder som lønnet Konsulent for den ... ??

Fra : Peter H

Dato : 07-06-05 10:52

> Men der er vel ingen grund til at en sådan financiel virksomhed ikke må
> existere et andet sted, England måske, Irland, Gurnsey, Luxembourg e.t.c.,
> hvor skattefar skægt nok værdsætter at folk tager lidt initiativ?

Den har jeg tænkt over, men så er vi ovre i ApS tanken eller PLC, og hvis
det minder om ApS, så kan jeg vel lige så godt oprette den her, for
baggrunden for at oprette ApS eller virksomhedsordning er en ligelig
fordeling af indtægter, Skatten bliver den samme på længere sigt, dvs selvom
der er 0% skat på VirginIslands osv så skal pengene hjem til Danmark på et
tidspunkt og på dette tidspunkt bliver det vel Aindkomst, så man sparer i
skat år efter år, men hammeren falder ved udbetaling eller overførsel som
indtægt til danmark - eller har jeg misforstået noget?

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 07-06-05 11:05

> [...]
> skat år efter år, men hammeren falder ved udbetaling eller overførsel som
> indtægt til danmark - eller har jeg misforstået noget?

Nej, du har forstået, det er jo hele Ideen:

Pengene *er der* når du får brug for dem - I modsætning til alle de penge
som er røget over disken til Topskat og andet ondskab som allerede *er
brugt*, I mange tilfælde på ting som vil blive ved med at kræve betalinger i
al fremtid.

Så, når *du* får brug for det, måske har et par dårlige år, er kassen
smækket fast I!

Der er vel ikke noget i vejen for at flytte til f.ex. Spanien for at hæve
opsparingen, er der (udover noget skatteteknik ang. hovedaktionærer, der
findes løsninger på)??