Flash og java vælger forkert lydkort
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-06-05 13:59

Hej.

Jeg har to lydkort i min computer; et sluttet til mine små
computerhøjtalere (til spil og pjat); og et sluttet til mit
stereoanlæg (musik mv.).

Jeg bruger normalt alsa, men har indlæst OSS-modulerne til ALSA, så
OSS-programmer også kan bruge lyd. "pjat"-lydkortet er /dev/dsp og det
til musik er /dev/dsp1 - således burde programmer normalt vælge
/dev/dsp, medmindre de er konfigureret til at benytte /dev/dsp1. Dette
fungerer normalt problemfrit.

Imidlertid virker det ikke med flash- og java-plugins i firefox
(problemet er der også i konqueror og mozilla, så det er ikke
firefox-specifikt). Her vælges konsekvent /dev/dsp1, hvilket jeg ikke
er interesseret i. Hvis læse/skriveadgangen til /dev/dsp1 fjernes
kommer der bare ingen lyd, hvis læse/skriveadgangen til /dev/mixer1
fjernes, benytter den i stedet /dev/dsp - men næste gang jeg prøver
(dvs. efter at have givet skrive/læseadgang til /dev/mixer1), benytter
den igen /dev/dsp1.

Jeg kan ikke finde eet eneste spor af konfiguration, der henviser til
hverken /dev/dsp1 eller /dev/mixer1 i hverken mit hjemmekatalog
("skjulte" dot-biblioteker medregnet) eller /etc. Ejheller kan jeg
finde referencer til kortnavnene (dsp er et Ensoniq AudioPCI ES1370,
dsp1 er et onboard via8233/realtek ALC655 på et Gigabyte GA7-VT600).

Der er helt samme rettigheder til /dev/dsp og /dev/dsp1 samt
/dev/mixer og /dev/mixer1.

Jeg har kontrolleret, at det rent faktisk er /dev/dsp1, der er åbnet
(altså at java og flash benytter OSS).

Jeg har forsøgt på at google og har ikke fundet noget. Hvordan får man
java og flash til at benytte det første lydkort fremfor det andet?

Jeg kører Debian unstable og har installere SUN java 1.5.0 update 3
vha. java-package og flash fra flashplugin-nonfree 7.0.25-5 fra
Christian Marillats pakker.

Opretter jeg en ny bruger med en tom konfiguration (eller med Debians
defaults), sker det samme.

Jeg har desuden prøvet at afinstallere (med --purge) alle mozilla-,
firefox-, java- og flash-relaterede pakker for derefter at
geninstallere dem igen.

PFT,
/Rasmus

A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.