Gode skoler i nærheden af Østerbro (l
Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-06-05 21:41

Hej derude.

Jeg skal til at overveje hvad for skoler, min datter skal skrive op til.
Vi bor på Østerbro. Er der nogen der har lyst til at dele deres
erfaringer fra skoler i dette og nærliggende områder?

Mvh. Michael.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-06-05 22:10

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi bor på Østerbro. Er der nogen der har lyst til at dele deres
erfaringer
> fra skoler i dette og nærliggende områder?

Min yngste er ved at afslutte 9. klasse på Niels Steensens Gymnasium på
Jagtvej og skal fortsætte i gymnasiedelen. Vi kan varmt anbefale skolen -
men de tager jo altså først elever fra 6. klasse.
Her er skolens hjemmeside: http://www.nsg-gym.dk/

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-06-05 22:46

Hej Benedikte,

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> Jagtvej og skal fortsætte i gymnasiedelen. Vi kan varmt anbefale skolen -
> men de tager jo altså først elever fra 6. klasse.

Tak for forslaget. Der er mange skoler som tilsyneladende ikke er lige
til at finde via f. eks. Dansk Friskoleforening, så det er godt med
nogle input.

Mht. dit forslag, så er det et krav at skolen, ikke som sådan har et
religiøst grundlag. Selv er jeg agnostiker og min kone er Buddhist, så
det vil nok blive en tand for broget at sende hende til en Katolsk skole.

Men tak for forslaget alligevel.

Mvh. Michael.

Fra : ellisa

Dato : 07-06-05 15:30

> [...]
> religiøst grundlag. Selv er jeg agnostiker og min kone er Buddhist, så det
> vil nok blive en tand for broget at sende hende til en Katolsk skole.

Hvad med en Steiner-skole? Godt nok ligger de vist ikke på Østerbro, men det
kunne måske være noget for jer?
Noget af min familie sværger til steiner-skolen gennem flere generationer -
og de er ikke specielt religiøse (skolerne altså). De går mere ud fra deres
egen lære og principper.

/ellisa

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-06-05 21:06

Hej Ellisa,

ellisa wrote:

> Hvad med en Steiner-skole? Godt nok ligger de vist ikke på Østerbro, men det
> kunne måske være noget for jer?

Ja. Det tror jeg.

> Noget af min familie sværger til steiner-skolen gennem flere generationer -
> og de er ikke specielt religiøse (skolerne altså). De går mere ud fra deres
> egen lære og principper.

Jeg kender ikke Steiner-skolerne specielt godt, så vi kommer til at tage
på besøg for at danne os et indtryk af hvordan der er. Den eneste
bekymring, jeg har, er noget omkring fagligheden. Det er ikke fordi at
jeg er tilhænger af gammeldags kæft-trit-og-retning-pædagogik, men
omvendt mener jeg at det er vigtigt at børnene får en gedigen faglig
ballast med fra skolen.

Tak for tippet.

Mvh. Michael.

Fra : ellisa

Dato : 07-06-05 23:36

> [...]
> er tilhænger af gammeldags kæft-trit-og-retning-pædagogik, men omvendt
> mener jeg at det er vigtigt at børnene får en gedigen faglig ballast med

Mht. det faglige, så er meget af ansvaret lagt over på eleverne selv. Der
står altså ikke nødvendigvis en lærer og siger at "I skal regne de og de
stykker til i morgen". I stedet sætter de f.eks. nogle mål for hvad der skal
læres (meget normalt), og så er eleverne med til at finde ud af hvordan det
skal læres. Eks. Hvordan finder vi ud af noget om Afrikas floder, hvis vi
ikke lige har en geografibog eller et atlas ved hånden?

Nej, det ER altså svært at forklare. Men min opfattelse er, at eleverne
hurtigt bliver meget selvstændige, lærer at opsøge viden og arbejde
disciplineret - uden at det er "kæft, trit og retning". Simpelthen fordi de
selv er med til at udarbejde deres arbejdsformer.

Der er læreplaner som alle andre steder, og de skal nok få lært at læse,
skrive, regne o.s.v. Bare rolig *S* Det foregår bare på en lidt utraditionel
måde.
De har engelsk fra de helt små klasser og der lægges stor vægt på det
kreative og selvstændige - samtidig med at de også skal kunne samarbejde på
tværs af klassetrin (der er forøvrigt 12 klassetrin på steiner-skolerne).

Det sidste skoleår bruges på en individuel opgave som eleven vælger udfra
interesser og evner.

De bruger ikke karakterskalaen, men giver udtalelser i stedet for. Det har
indimellem givet nogle problemer ved f.eks. start i gymnasiet eller anden
uddannelse, men det er blevet mere acceptabelt nu.

Det eneste minus jeg umiddelbart kan se ved skolen, kommer tydeligt til
udtryk hos de jeg kender som har gået der........
Fælles for dem alle er, at de mangler generel almenviden, da der ikke er
nogen der sørger for at "putte det ind i dem", og de derfor kun får den
viden hvis de selv opsøger dem. Deres hoveder fejler ikke noget - men der er
altså huller i deres viden.........

Undskyld den lange smøre, men nu kom jeg lige igang........

/ellisa

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 00:51

> Mht. det faglige, så er meget af ansvaret lagt over på eleverne selv. Der

Det er jo netop den "ansvar for egen læring", der har spillet fallit i
Folkeskolen. Tak for advarslen.

> læres (meget normalt), og så er eleverne med til at finde ud af hvordan
> det skal læres. Eks. Hvordan finder vi ud af noget om Afrikas floder, hvis
> vi ikke lige har en geografibog eller et atlas ved hånden?

Hvis børnene på dette felt er lige så kvalificerede som læreren, så er der
godt nok noget galt med læreren.

> De har engelsk fra de helt små klasser og der lægges stor vægt på det
> kreative og selvstændige - samtidig med at de også skal kunne samarbejde
> på

De lærer at danne sig en mening om en hel masse, som de intet aner om. Det
er totalt latterligt - og meget moderne.

> [...]
> nogen der sørger for at "putte det ind i dem", og de derfor kun får den
> viden hvis de selv opsøger dem. Deres hoveder fejler ikke noget - men der

Surprise - surprise.

De finder vel også selv frem til den stavemåde og tegnsætning, der ligesom
passer dem bedst. Men så er de gode med farver og bongotrommer, så de skal
nok klare sig alligevel.

Uhyggeligt.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-06-05 10:55

Hej S Hansen,

S Hansen wrote:

> Det er jo netop den "ansvar for egen læring", der har spillet fallit i
> Folkeskolen. Tak for advarslen.
>
> [Klip flere kommentarer]
>
> Uhyggeligt.

Tråden startede med at jeg spurgte efter gode skoler i området omkring
Østerbro.

Kender du nogen?

Mvh. Michael.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 11:20

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse > Tråden
startede med at jeg spurgte efter gode skoler i området omkring
> Østerbro.

Og?

> Kender du nogen?

Nej.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-06-05 10:54

Hej Ellisa,

ellisa wrote:
> [...]
> disciplineret - uden at det er "kæft, trit og retning". Simpelthen fordi de
> selv er med til at udarbejde deres arbejdsformer.

Jeg synes det lyder positivt at børnene bliver støttet i at opsøge viden
selv og arbejde selvstændigt. På den anden side mener jeg ikke at det må
blive et mål i sig selv. Vi tilegner os jo viden, for at kunne begå os
senere i livet. Derfor er jeg på udkig efter et sted som afbalancerer
det opsøgende med almindelig undervisning.

> Der er læreplaner som alle andre steder, og de skal nok få lært at læse,
> skrive, regne o.s.v. Bare rolig *S* Det foregår bare på en lidt utraditionel
> måde.

Klart. Jeg tror det bedste er, at tage forbi ved næste åbent
hus-arrangement, så jeg kan få et indtryk af hvordan det fungerer i praksis.

> [...]
> viden hvis de selv opsøger dem. Deres hoveder fejler ikke noget - men der er

Det er jeg altså en kende bekymret ved at læse, men jeg vil give det en
chance (læs: besøge nogle af Rudolf Steiner-skolerne).

> Undskyld den lange smøre, men nu kom jeg lige igang........

Det er fint. Du skrev da mange ting, jeg kan bruge.

Mvh. Michael.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-06-05 21:42

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> generationer - og de er ikke specielt religiøse (skolerne altså). De går
> mere ud fra deres egen lære og principper.

Som er religiøs, så det vil noget. Bare en anden slags religion end
kristendommen.

Venlig hilsen Dikte
---

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-06-05 22:21

Benedikte Brisson wrote:
> "ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> Som er religiøs, så det vil noget. Bare en anden slags religion end
> kristendommen.

Okay. Det vidste jeg så ikke. Har du nogle referencer, så jeg kan læse
mere om det?

Mvh. Michael.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-06-05 01:51

Michael Zedeler wrote:

> Okay. Det vidste jeg så ikke. Har du nogle referencer, så jeg kan læse
> mere om det?

Steiner-religionen kaldes af Steiner-folk for antroposofi (visdom om
mennesket) og er en form for newage-religion.

Du kan læse Dialogcentrets (kritiske) beskrivelse her
http://www.dci.dk/?artikel=1299&emne=steiner

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : ellisa

Dato : 08-06-05 15:03

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> mennesket) og er en form for newage-religion.
>
> Du kan læse Dialogcentrets (kritiske) beskrivelse her

Orv, den var spændende at læse!

Jeg mindes dog ikke at nogle af mine Steiner-fætre og kusiner holdt sig
tilbage hvad TV og junkfood angår *GG*, men ok - nogle er måske sværere at
påvirke end andre *S*

/ellisa

Fra : Cat

Dato : 06-06-05 16:22

Michael Zedeler skrev:
> [...]
> Vi bor på Østerbro. Er der nogen der har lyst til at dele deres
> erfaringer fra skoler i dette og nærliggende områder?

Rygaards skole i Hellerup er den, vi benytter os af. Dens faglige niveau
er højt, ungerne kan lide at lære, der er ret meget disciplin, og det er
en kristen skole og forventer som sådan opbakning fra hjemmet.

Det er en privatskole, der med eftermiddagspasning koster omkring 22.000
kr om året.

Vi har en i 6. kl og en i 1. kl og er meget tilfredse med den.

Tine

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-06-05 19:16

Cat wrote:

> Rygaards skole i Hellerup er den, vi benytter os af. Dens faglige niveau
> er højt, ungerne kan lide at lære, der er ret meget disciplin, og det er
> en kristen skole og forventer som sådan opbakning fra hjemmet.

Det var godt nok pudsigt. Jeg har lige fået foreslået en anden katolsk
skole. Det er ikke lige det, vi leder efter, da ingen af os er kristne.

Mvh. Michael.

Fra : Cat

Dato : 06-06-05 19:39

Michael Zedeler skrev:

> Det var godt nok pudsigt. Jeg har lige fået foreslået en anden katolsk
> skole. Det er ikke lige det, vi leder efter, da ingen af os er kristne.
>
> Mvh. Michael.

Vi har ikke valgt den fortrinsvis fordi den er kristen, men fordi vi
aldrig har talt med en tidligere elev, der talte dårligt om sin skoletid.

Derimod har vi talt med mange, der selv mange år efter fortæller, at
deres skolegang var en god tid.

Der er faktisk enkelte muslimske elever på skolen - fordi katolske
skoler har så godt et ry De må gerne bære tørklæde, men de går til
gudstjeneste og beder fadervor som de andre.

Tine

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-06-05 00:01

Hej Cat,

Cat wrote:

> [...]
> skoler har så godt et ry De må gerne bære tørklæde, men de går til
> gudstjeneste og beder fadervor som de andre.

Jeg er godt klar over at der findes katolske skoler, der er meget
populære på grund af meget andet, end deres religiøse grundlag. Det er
tilfældigvis sådan at jeg har gået i klasse med en, som fik meget
alvorlige problemer da han gik i katolsk skole. Han flyttede til min
skole fordi det ikke gik længere.

Dermed er det ikke sagt, at jeg afskriver katolske skoler af den grund.
Jeg tror at man skal vælge en skole der passer til barnets personlighed.

Men derudover har jeg en skeptisk holdning til religion (uanset retning
og karakter). Jeg mener at det er bedst at vente med at lære om religion
til det tidspunkt i livet, hvor man begynder at undre sig over
spirituelle ting. For mit vedkommende skete det først i teenage-årene og
jeg tror det samme gælder de fleste andre. Dermed er konklusionen, at
jeg helst vil finde en skole, hvor religion ikke indgår som et
grundliggende tema.

Jeg fortsætter gerne diskussionen om religion i et andet forum...

Mvh. Michael.