Trykimprægneret og maling
Fra : mg

Dato : 05-06-05 09:56

Hvor lang tid skal der gå. fra man køber trykimprægneret træ fra
byggemarkedet sætter det op og så til man kan male det ?
Det ligger jo gerne ude på trælasten,
Hørt noget om der skal gå flere måneder,
har tænkt mig at behandle det med gori 88
skal det evt have noget tyndere inden ?

Venlig hilsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 05-06-05 10:20

mg skrev:

> Hvor lang tid skal der gå. fra man køber trykimprægneret træ fra
> byggemarkedet sætter det op og så til man kan male det ?

Et spørgsmål som dit var oppe i P4-panelet her for nylig. Her
forklarede Birgitte Thiesen bl.a., at træet skal være under 18% i
fugtindhold inden man begynder at male.

Jeg har "sakset" fra DR's hjemmeside for yderligere oplysninger:

"Der skal gå et halvt år inden man maler på træet, fordi der er
så meget olie i trykimprægneringen. Hvis du maler den for hurtigt
skaller det af. Du kan spørge på din trælasthandel, hvor længe det
har stået. Ellers kan du leje en fugtmåler i byggemarkederne eller
i en farvehandel, der kan aflæse det."

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Henrik

Dato : 05-06-05 10:46

> [...]
> skaller det af. Du kan spørge på din trælasthandel, hvor længe det
> har stået. Ellers kan du leje en fugtmåler i byggemarkederne eller

Øhh, der er altså ikke olie i trykimpr.
men lige bortset fra det lyder det OK.

Når man trykimpr. træ, sker det ved hjælp af
vand og imprægneringssalte/stoffer. Når træet er
færdigt, skal det opmagasineres til fugtigheden i træet kommer
ned under 30 % for at man skal være sikker på at
salte/stofferne er fikseret i træet.

VH Henrik

Fra : Ole C

Dato : 05-06-05 10:40

mg skrev blandt andet:

> har tænkt mig at behandle det med gori 88
> skal det evt have noget tyndere inden ?

Har på et tidspunkt læst på Gori's side at det ikke er nødvendigt på
trykimprægneret træ - men nogle malere siger det er absolut nødvendigt.
Da Gori lever af at sælge maling, valgte jeg at tro på det første da jeg
malede mit hus.

--
vh
Ole C

Fra : mg

Dato : 05-06-05 12:55

Mange tak for svarene, Vil lige se om jeg kan finde radio udsendelsen på DR
P4 panelet

MHT om hvorvidt trykimprægneret skal have noget tyndt, vil mene det må
være det bedste, især eftersom det skal sidde et halv år inden det må
behandles, så må det være godt tør,
for at vedhæftningen bliver optimal, vil min personlige mening være at en
gang gori 22 eller 44 giver en bedre bund ,
VH