4 dykkere kom ud og flyve d.d.
Fra : Bock

Dato : 04-06-05 20:34

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-06-05 21:35

"Bock" <turud@soldyk.dk> skrev i en meddelelse
news:42a2022b$0$63683$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> http://forsvaret.dk/SOK/Søredning/sar-126-05.htm

Var vejret virkelig til at dykke i køge bugt i dag?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-06-05 09:15

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in news:42a2107a$0$18644
$14726298@news.sunsite.dk:

> "Bock" <turud@soldyk.dk> skrev i en meddelelse
>
> Var vejret virkelig til at dykke i køge bugt i dag?

Det der undre mig meget er at dykkerne var blevet samlet op af SOK, eller
skyldes det at båden var drevet langt væk fra dykkerne? Det nemmeste måtte
vel også have været at sende en båd ud og hente dykkerne... men der er
måske nogle der kan give mere info omkring omstændighederne.

For umiddelbart syntes jeg da det nemmeste ville være at dykkerne hoppede
ombord i båden og blev trukket tilbage til land.

Thomas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-06-05 10:12

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
>
> For umiddelbart syntes jeg da det nemmeste ville være at dykkerne hoppede
> ombord i båden og blev trukket tilbage til land.

Jeg må indrømme, at jeg også synes at det lyder lidt i overkanten.
Hvis man smider sit anker så kan båden vel ikke drive længere væk,
end at dykkerne kan svømme hen til den (og selv uden så burde man vel
kunne svømme båden op). Man kan jo svømme ret langt nå bare man
tager sig tiden til det.

Det kunne være interessant at høre nærmere. Ikke fordi jeg tror at
der er så meget at lære; næh, jeg er bare pisse nysgerrig, da det
lyder sært.

Jens Olsen

Fra : Thomas Andersen

Dato : 06-06-05 12:12

Mærkeligt at I undrer Jer ?!?

Har I aldrig dykket et sted med meget strøm / vind / bølger ?

--

med venlig hilsen
Thomas N. Andersen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 12:26

"Thomas Andersen" <thomas.n.a@(fjernmig)gmail.com> skrev i en meddelelse
> Mærkeligt at I undrer Jer ?!?
>
> Har I aldrig dykket et sted med meget strøm / vind / bølger ?

Der MÅ have været meget vind og bølger, der var kulingvarsel for vestlige
østersø og vinden stod i S - SW, det er lige ind i køge bugt.

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-06-05 12:44

> Der MÅ have været meget vind og bølger, der var kulingvarsel for vestlige
> østersø og vinden stod i S - SW, det er lige ind i køge bugt.

Det er hvor vinden kommer fra så det har nok være fralands vind. Østen vind
går lige ind i køge bugt. Lidt surt når man ikke kan starte båden og komme
hen til sine dykkere.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 13:32

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Det er hvor vinden kommer fra så det har nok være fralands vind. Østen
vind
> går lige ind i køge bugt.

Jah det gør Syd sydvest altså også kan jeg så fortælle dig :)

mvh
Jonas

Fra : HKN

Dato : 06-06-05 20:00

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> "Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> vind
>
> Jah det gør Syd sydvest altså også kan jeg så fortælle dig :)

Ja, det afhænger jo af øjnene der ser

Men S - SW så går vinden på langs af KB (sidevind hvis man står på
stranden
i "bunden" af bugten). Alle Ø-lige retninger er mere eller mindre
pålandsvind.
Det blæste temmelig godt (vindstød af kulingstyrke), og den der kan svømme
en båd i drift op i den vind, med fuld udrustning på - ja, det er lidt af
en
supermand/kvinde! Så det var nu meget fornuftigt at sende en heli afsted,
også for at undgå evt panik blandt de havarerede.

Der er ikke strøm af betydning i KB.

Jeg stod tilfældigvis på stranden og kunne se at den samlede nogen op
derude

Mvh
Henrik

It has removed 76 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-05 21:52

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det afhænger jo af øjnene der ser

Nu dykker vi sædvanligvis ud af brøndby havn og der får vi nogle rigtig gode
bølger når vinden står i syd eller sydvest.. og selvfølgelig pålandsvind.

> Jeg stod tilfældigvis på stranden og kunne se at den samlede nogen op
> derude

Hvad var der af bølger, vi skulle have været på vapper men det droppede vi
af åbentlyse årsager. Vi var på kullen og på sydsiden var der nogle 2½m
eller 3m da vi sejlede rundt om spidsen.

mvh
Jonas

Fra : HKN

Dato : 07-06-05 14:07

> [...]
> gode
> bølger når vinden står i syd eller sydvest.. og selvfølgelig

Ja, i S tror jeg gerne at du får bølger - og i SW hvis det virkelig
blæser!

> [...]
> af åbentlyse årsager. Vi var på kullen og på sydsiden var der nogle 2½m
> eller 3m da vi sejlede rundt om spidsen.

Der hvor de blev samlet op var der sikkert ganske gode bølger - nu er søen
jo relativt krap i KB, så de har nok ikke været 1m.

-Henrik

It has removed 78 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-06-05 12:39

"Thomas Andersen" <thomas.n.a@(fjernmig)gmail.com> wrote in news:42a42fe9$0
$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Mærkeligt at I undrer Jer ?!?
>
> Har I aldrig dykket et sted med meget strøm / vind / bølger ?

Tjoo... dog har jeg så ikke været udsat for at båden havde motorstop
hvilket måske gør en forskel her... For under normale omstændigheder ville
dykkerne og båden jo ikke være flere mil fra hinanden.

Jeg siger ikke direkte at det altid er forkert at sende helikopter ud, men
på baggrund af de yderst sparsommelige informationer der er kommet, så
virker det som om at det har været en overreaktion.

Derfor syntes jeg det kunne være rart hvis der var nogen som kunne give
bare lidt mere uddybende forklaringer for hvad der er gået galt og hvordan
situationen har udviklet sig.

Informationer som kunne være rare at have var:
- Hvilket type dyk var der tale om? Vragdyk, naturdyk eller lign
- Var båden fastgjort med anker eller lign. eller drev den bare rundt uden
motorkraft
- Var det meningen at dykkerne skulle komme op ved båden eller skulle
båden følge dykkerne.

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-06-05 12:50

> Jeg siger ikke direkte at det altid er forkert at sende helikopter ud, men
> på baggrund af de yderst sparsommelige informationer der er kommet, så
> virker det som om at det har været en overreaktion.

Man beder jo ikke om en helikopter det er jo de flinke fyre der behandler
nødopkaldet. Da det er bådførne der kommer med opkaldet kan han jo ikke med
sikkerhed sige hvor dykkerene er og derfor skal der ledes efter dem i
området og der er en helikopter 100 gange hurtigere end en båd.

Et par gode regler er at man altid starter båden inden man binder af. Er man
ikke bundet på lader man båden køre i tomgang.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-06-05 13:16

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in news:H17Xy3oaFHA.5516@gud.bends.dk:

> [...]
> han jo ikke med sikkerhed sige hvor dykkerene er og derfor skal der
> ledes efter dem i området og der er en helikopter 100 gange hurtigere

Helt enig... jeg bebrejder heller ikke bådføren(e) men en ting som ikke
fremgår af den korte beskrivelse er hvor langt fra hinanden dykker og båd
er. Hvis båden og dykkerne nemt kan se hinanden mener jeg ærlig talt at
helikopteren er unødvendig, men hvis båden er drevet så langt væk at han
ikke har nogen ide om hvor 'hans' dykkere er henne, så kan det være rimelig
nok.

> Et par gode regler er at man altid starter båden inden man binder af.
> Er man ikke bundet på lader man båden køre i tomgang.

Helt enig! Og man bør også have et anker med tilstrækkelig med tovværk så
man kan smide det i tilfælde af motorstop (så driver man i det mindste ikke
længere væk.)

En anden ting som man bør have med er en fungerende VHF radio, så kunne han
i tilfælde af motorstop måske have kaldt hjælp til omkringliggende både
(hvis nogen) (IIRC så er det netop denne situation en PAN PAN melding er
velegnet)

Thomas

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 07-06-05 08:02

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> ikke har nogen ide om hvor 'hans' dykkere er henne, så kan det være rimelig

Noget tyder på at der kan/har været godt med bølger i Køge Bugt og så
skal dykkerne altså ikke være langt væk før de er svære at holde styr
på. Måske har bådføreren slet ikke haft mulighed for at se dem komme
op... Det ville da være rart med lidt mere præcis information om hvad
der skete, men derfra så til 'næsten' at konkludere at der er tale om en
overreaktion. Hvis det var mig der lå i vandet og i bedste fald kunne
skimte min båd når bølgerne en sjælden gang tillod det, så ville jeg nok
ikke kalde det en overreaktion og glæde mig over at jeg i det hele taget
blev reddet.

Det er også nemt bagefter at være bagklog og sige, jamen det var slet
ikke nødvendigt at tage livredning/ekstra brændstof/varme tæpper fordi
det er ikke blev brug for det. Men man har et beredskab og når det
gælder menneskeliv så tager man ofte og medbringer lidt ekstra for at
være på den sikre side.

mvh
Nikolaj

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-06-05 11:34

Nikolaj Bech <news@fjernesnikb.dk> wrote in

> [...]
> kunne skimte min båd når bølgerne en sjælden gang tillod det, så ville
> jeg nok ikke kalde det en overreaktion og glæde mig over at jeg i det

Vi er skam helt enige... Det jeg i bund og grund efterlyste var
information om hændelsen (opstillet med et par tænkte situationer hvor
det måske kunne betegnes som overreaktion). De 5-8 linier der står på den
linkede side siger jo intet om omstændighederne ej heller noget som man
måske kunne lære bare en smule af.

Jeg er godt klar over at det ikke er SOKs rolle at pege fingre (slet ikke
så kort tid efter) men det kunne jo være at der rent faktisk var
omstændigheder vedr. hændelsen som kunne have forhindret at det er
nødvendigt at tilkalde en helikopter.

> [...]
> det er ikke blev brug for det. Men man har et beredskab og når det
> gælder menneskeliv så tager man ofte og medbringer lidt ekstra for at

Helt enig... Hvis jeg skulle få brug for det på et tidspunkt, så vil jeg
da sætte pris på at de har taget alt hvad der kunne blive nødvendigt med.

Thomas