Genskabe brugere under FreeBSD
Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-06-05 19:21

Efter min primære disk døde i går, er jeg i gang med at forsøge at
genskabe min maskine på en "ny" disk, fra bunden. Men jeg er desværre
løbet ind i et problem med at genskabe mine brugere.

Jeg har de gamle group, passwd og master.passwd-filer (og i øvrigt
resten af /etc/), og har ladet mig fortælle at det burde være nok at
erstatte de nye filer me de gamle... men det lader det desværre ikke
til at være. Og jeg vil jo nødig til at skulle genoprette brugerne
enkeltvis, da jeg ikke har deres passwords i ukrypteret form.

Er der nogen der har et godt bud på hvordan jeg får mine brugere og
grupper genskabt?

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-06-05 21:00

Niels Callesøe wrote:
> [...]
> enkeltvis, da jeg ikke har deres passwords i ukrypteret form.
>
> Er der nogen der har et godt bud på hvordan jeg får mine brugere og

Hvis du har kørt den nye disk ind med samme programmer skulle det være
nok at overskrive /etc med din gamle /etc.

Hvis det ikke virker kunne jeg forstille mig problemer med du ikke har
sat de korrekte filepermission, UID,GID og RWX adgange.

Jeg har ikke BSD, kører linux, men derfor burde fremgangsmåden næsten
være identisk.

Ellers beskrive hvad du har forsøgt, hvordan du har forsøgt ... Kunne
være din fremgangsmetode ikke var helt efter bogen.

Hilsen mikkel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-06-05 21:56

Mikkel Bundgaard wrote in

> Hvis du har kørt den nye disk ind med samme programmer skulle det
> være nok at overskrive /etc med din gamle /etc.

Jeg havde lidt for mange services kørende på den gamle maskine til at
stole på den fremgangsmåde...

> Hvis det ikke virker kunne jeg forstille mig problemer med du ikke
> har sat de korrekte filepermission, UID,GID og RWX adgange.

Næh nej, den del var nu god nok.

> Jeg har ikke BSD, kører linux, men derfor burde fremgangsmåden
> næsten være identisk.

Ikke helt. Det viser sig at FreeBSD bruger pwd.db og spwd.db filer der
er binære versioner af passwd og master.passwd; disse skal bygges ved
ændringer i samme.

> Ellers beskrive hvad du har forsøgt, hvordan du har forsøgt ...
> Kunne være din fremgangsmetode ikke var helt efter bogen.

Jeg forsøgte blot at overskrive passwd, master.passwd og group atomisk
med 'mv /backup/etc/passwd /etc/passwd' etc.

Men nu var jeg så heldig at der kom en mangeårig BSD-bruger til stede
der gjorde mig opmærksom på kommandoen 'vipw' der tillader direkte
manipulation af master.passwd og som automagisk genopbygger de øvrige
filer efter ændringer, så nu er mine brugere på plads igen efter lidt
cut'n'paste.

Tak for hjælpen alligevel.

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 02-06-05 22:29

Niels Callesøe wrote:

> [...]
> manipulation af master.passwd og som automagisk genopbygger de øvrige
> filer efter ændringer, så nu er mine brugere på plads igen efter lidt

vipw er ikke decideret en Freebsd ting. Det er et generelt værktøj på
unix boxe.

Ligesom visudo er det, når du skal pille i sudoers filen.

mvh

Nikolaj Hansen