Duft-pelargonier
Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 02-06-05 10:18

Hej Nyhedsgruppe

Jeg blev i efteråret den lykkelige ejer af duft-pelargonie stiklinger. De
slog rod og er nu oppe i en pæn størrelse. Jeg synes bare de er temmelig
lyse i bladene. Fik at vide, at de ikke måtte forkæles med gødning og vand,
og det er de ikke blevet, men skyldes den lyse bladfarve evt. at jeg skulle
have forkælet dem bare en lille smule mere?

Jeg glæder mig til at høre Jeres svar.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Jørgen

Dato : 02-06-05 18:07

> [...]
> vand, og det er de ikke blevet, men skyldes den lyse bladfarve evt. at jeg
> skulle have forkælet dem bare en lille smule mere?

Lyse blade kan være et tegn på at planterne ikke får sparsomt med lys.
De planter jeg selv overvintrer og tager stiklinger fra har også lyse blade,
men de ændrer farve når de kommer ud i det fri.
Står dine planter udendørs, eller er de inde?

Fra : Jørgen

Dato : 02-06-05 20:54

Jørgen wrote:

> Lyse blade kan være et tegn på at planterne ikke får sparsomt med lys.

Der skulle selvfølgelig have stået "planterne får sparsomt med lys"

Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 02-06-05 20:53

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blade,
> men de ændrer farve når de kommer ud i det fri.
> Står dine planter udendørs, eller er de inde?

Hej Jørgen,
mine planter står ude nu og har gjort det en 10 dage, men før det har de
været i drivhuset i en lille måned.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-05 07:46

On Thu, 2 Jun 2005 11:18:28 +0200, "Henrik Nørgaard"
<noergaard@snabela.vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>og det er de ikke blevet, men skyldes den lyse bladfarve evt. at jeg skulle
>have forkælet dem bare en lille smule mere?

Lyse, nærmest gullige blade er typisk et tegn på gødningsmangel, især
kvælstof.

Hvis du har dine duftpelargonier i potter med almindelig pottemuld, som
ikke har fået gødning overhovedet, så er det helt sikkert næringsmangel.

Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 03-06-05 08:29

> [...]
>
> Hvis du har dine duftpelargonier i potter med almindelig pottemuld, som
> ikke har fået gødning overhovedet, så er det helt sikkert næringsmangel.

Tusind tak for svar - de skal fluks få noget gødning.

Mvh
Susanne