/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
høring i folketinget
Fra : Peter Holm


Dato : 01-06-05 18:07

heysa
er der en mindste tidsperiode en høring om et lovforslag SKAL vare, før
loven kan gå videre i vedtagelsesprocessen ?

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



 
 
Peder Porse (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 01-06-05 18:32

Hvad mener du med høring...der er jo ikke nogen høringsfrist når først
et lovforslag er fremlagt...der er bestemmelser i FTs forretningsorden,
men de er jo til at fravige netop fordi et lovforslag en gang imellem
skal gennemføres hurtigt.

Høringen INDEN fremlæggelse vedrører jo netop kun
regeringsforslag..medlemsforslag kommer jo lige præcis ikke i formel
høring hos interesseorganisationerne.
pp

Peter Holm wrote:
> heysa
> er der en mindste tidsperiode en høring om et lovforslag SKAL vare, før
> loven kan gå videre i vedtagelsesprocessen ?
>

Peter Holm (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 01-06-05 18:37

Peder Porse wrote:
> Hvad mener du med høring...der er jo ikke nogen høringsfrist når først
> et lovforslag er fremlagt...der er bestemmelser i FTs
> forretningsorden, men de er jo til at fravige netop fordi et
> lovforslag en gang imellem skal gennemføres hurtigt.
>
> Høringen INDEN fremlæggelse vedrører jo netop kun
> regeringsforslag..medlemsforslag kommer jo lige præcis ikke i formel
> høring hos interesseorganisationerne.
> pp
>
> Peter Holm wrote:
>> heysa
>> er der en mindste tidsperiode en høring om et lovforslag SKAL vare,
>> før loven kan gå videre i vedtagelsesprocessen ?

ok, jeg ved indrømmet intet om lovgivning.
Den korrekte term ser ud til at være 'Udvalgsbehandling'. Er det en
standard/mindste tidshorisont på en sådan ?

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



Kevin Edelvang (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 02-06-05 05:18

Peter Holm wrote:

> Den korrekte term ser ud til at være 'Udvalgsbehandling'. Er det en
> standard/mindste tidshorisont på en sådan ?

Nej. Grundloven kræver, at lovforslag behandles 3 gange af folketinget, men
det kan i princippet sagtens være 3 dage i træk, måske endda 3 gange på
samme dag. Dette ville dog formentlig kræve en formel inddeling af dagen i 3
folketingsmøder.

Mvh
Kevin Edelvang



Kristian Storgaard (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 02-06-05 06:54

"Kevin Edelvang" skrev 02/06/05 6:18:

> Nej. Grundloven kræver, at lovforslag behandles 3 gange af folketinget, men
> det kan i princippet sagtens være 3 dage i træk, måske endda 3 gange på
> samme dag. Dette ville dog formentlig kræve en formel inddeling af dagen i 3
> folketingsmøder.

Men der er en mindretalsgaranti i grundlovens § 41 stk. 3, hvorefter
tredjebehandlingen kan udsættes 12 søgnedage.

--
/kristian


Peter Holm (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 02-06-05 09:41

Kristian Storgaard wrote:
> "Kevin Edelvang" skrev 02/06/05 6:18:
>
>> Nej. Grundloven kræver, at lovforslag behandles 3 gange af
>> folketinget, men det kan i princippet sagtens være 3 dage i træk,
>> måske endda 3 gange på samme dag. Dette ville dog formentlig kræve
>> en formel inddeling af dagen i 3 folketingsmøder.
>
> Men der er en mindretalsgaranti i grundlovens § 41 stk. 3, hvorefter
> tredjebehandlingen kan udsættes 12 søgnedage.

kan du forklare brugen af denne garanti ud fra et tænkt ekselmpel for en
uden generelt lovkendskab?

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



Kevin Edelvang (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 02-06-05 14:22

Peter Holm wrote:

> kan du forklare brugen af denne garanti ud fra et tænkt ekselmpel for
> en uden generelt lovkendskab?

Det betyder, at hvis 2/5 af folketingets medlemmen (omtrentlig 70) ønsker
det, kan de skriftlige fremsætte begæring om, at endelig vedtagelse (som
sker ved tredjebehandlingen) først finder sted 12 hverdage (dvs. søn- og
helligdage ikke tæller med) efter andenbehandling. Der er en række
undtagelser, som det fremgår af bestemmelsen:

Grundloven § 41, stk. 3: To femtedele af folketingets medlemmer kan overfor
formanden begære, at tredje behandling tidligst finder sted tolv søgnedage
efter forslagets vedtagelse ved anden behandling. Begæringen skal være
skriftlig og underskrevet af de deltagende medlemmer. Udsættelse kan dog
ikke finde sted, forsåvidt angår forslag til finanslove,
tillægsbevillingslove, midlertidige bevillingslove, statslånslove, love om
meddelelse af indfødsret, love om ekspropriation, love om indirekte skatter
samt i påtrængende tilfælde forslag til love, hvis ikrafttræden ikke kan
udsættes af hensyn til lovens formål.

Det virker som om, du har noget specifikt i tankerne... Hvis det er
tilfældet, så lad os høre, så ser vi på det.

Mvh
Kevin Edelvang



Peter Holm (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 02-06-05 16:08

> Det virker som om, du har noget specifikt i tankerne... Hvis det er
> tilfældet, så lad os høre, så ser vi på det.
>

L 173 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. (Salg af private
andelsboligforeningsejendomme).



Der er nu fremsat 5 spørgsmål under udvalgsbehandlingen (det 1. er trukket
tilbage).

Kan man skønne en behandlingstid af disse spørgsmål?

Et spørgsmål mere til samme sag:

Fra lovforslaget:

'Lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.'

Kan nogen specificere dette? Hvornår sker bekendtgørelsen? er det når
dokumentet trykkes, når det puttes i postkassen, eller når det når
modtageren/offentligheden?

Betyder 'dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende' således dagen efter, at
udsendt eller dagen efter det er modtager i hænde?

Ja petitesser måske, men forskellen kan vise sig meget vigtig i denne sag.

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



Kevin Edelvang (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 02-06-05 16:13

Peter Holm wrote:

> L 173 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om
> andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. (Salg af private
> andelsboligforeningsejendomme).

> Der er nu fremsat 5 spørgsmål under udvalgsbehandlingen (det 1. er
> trukket tilbage).

> Kan man skønne en behandlingstid af disse spørgsmål?

Nej, det er ikke til at sige noget generelt om. Hvis svaret er vigtigt, kan
du evt. ringe til eller maile formanden (eller "dit partis" repræsentant) i
det udvalg, der behandler sagen. Politikere er som regel flinke til at svare
på den slags henvendelser.

Med andre ord: Dit spørgsmål sorterer ikke under juraens område, men under
praktisk politisk område.

> Fra lovforslaget:
>
> 'Lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.'
>
> Kan nogen specificere dette? Hvornår sker bekendtgørelsen? er det når
> dokumentet trykkes, når det puttes i postkassen, eller når det når
> modtageren/offentligheden?

Dette er til gengæld et sandt juridisk spørgsmål

Med den ordlyd vedtaget, du her citerer, vil loven træde i kraft på dagen
efter den udgave af Lovtidende (statens officille lovkundgørelsesorgan), det
er trykt i. Udgaverne af Lovtidende er alle dateret efter udgivelse. Står
loven således trykt i Lovtidende af 1. september 2005, vil loven træde i
kraft den 2. september.

Somme tider ændres lovforslagene på dette punkt til en mere specifik
ikrafttrædelsesdato i løbet af andenbehandlingen.

Mvh
Kevin Edelvang



Peter Holm (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 02-06-05 16:48

Kevin Edelvang wrote:
> Peter Holm wrote:
>
>> L 173 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om
>> andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. (Salg af private
>> andelsboligforeningsejendomme).
>
>> Der er nu fremsat 5 spørgsmål under udvalgsbehandlingen (det 1. er
>> trukket tilbage).
>
>> Kan man skønne en behandlingstid af disse spørgsmål?
>
> Nej, det er ikke til at sige noget generelt om. Hvis svaret er
> vigtigt, kan du evt. ringe til eller maile formanden (eller "dit
> partis" repræsentant) i det udvalg, der behandler sagen. Politikere
> er som regel flinke til at svare på den slags henvendelser.
>
> Med andre ord: Dit spørgsmål sorterer ikke under juraens område, men
> under praktisk politisk område.
>
>> Fra lovforslaget:
>>
>> 'Lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
>> Lovtidende.' Kan nogen specificere dette? Hvornår sker bekendtgørelsen?
>> er det når
>> dokumentet trykkes, når det puttes i postkassen, eller når det når
>> modtageren/offentligheden?
>
> Dette er til gengæld et sandt juridisk spørgsmål
>
> Med den ordlyd vedtaget, du her citerer, vil loven træde i kraft på
> dagen efter den udgave af Lovtidende (statens officille
> lovkundgørelsesorgan), det er trykt i. Udgaverne af Lovtidende er
> alle dateret efter udgivelse. Står loven således trykt i Lovtidende
> af 1. september 2005, vil loven træde i kraft den 2. september.
>
> Somme tider ændres lovforslagene på dette punkt til en mere specifik
> ikrafttrædelsesdato i løbet af andenbehandlingen.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

tak for svaret.

--
Mvh
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408939
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste