Eth0 forbindelse
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 01-06-05 10:00

Kære alle

Har fået opstillet en ekstra pc med Mandrake 10.1. Men denne er der sku lidt
problemer med. Nemlig netforbindelsen.
Under opstart skriver den (nogle gange) at det mislykkes (i rødt) at få eth0
op at kører. Men lige meget om den skriver ok elle mislykkes er der ingen
forbindelse når maskinen er startet helt op. Det er lykkes ind i mellem at
få koblet den op manuelt ved at trykke på iconen i menubjælken og herefter
tilslut, så alt hardware burde være iorden.......
Det er noget ustabilt noget. Har ingen andelse om hvor jeg skal starte og
slutte med fejlfindning - er der nogle der kan hjælpe.

Lydkortet kan jeg heller ikke få til at fungere og de to ting har måske en
konflikt????

Hjælp

/Steen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-06-05 10:01

Steen Jørgensen wrote:
> Lydkortet kan jeg heller ikke få til at fungere og de to ting har måske en
> konflikt????

Det ville nok hjælpe betydeligt, hvis du kom til
at afsløre, hvilke typer lyd- og netkort du har.

Hvad skriver lspci kommandoen?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 01-06-05 11:06

Følgende returneres fra lspci:

[root@localhost spil]# lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C598 [Apollo MVP3] (rev 04)
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C598/694x [Apollo
MVP3/Pro133x AGP]
00:04.0 Ethernet controller: MYSON Technology Inc SURECOM EP-320X-S
100/10M Ethernet PCI Adapter
00:14.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C586/A/B PCI-to-ISA [Apollo
VP] (rev 45)
00:14.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc.
VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)
00:14.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1
Controller (rev 02)
00:14.3 Bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C586B ACPI (rev 10)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc 3D Rage LT Pro
AGP-133 (rev dc)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-06-05 11:34

Steen Jørgensen wrote:
> 00:04.0 Ethernet controller: MYSON Technology Inc SURECOM EP-320X-S

Kan det passe, at det er fealnx driveren, der
skal bruges?

Hvad skriver lsmod kommandoen?

Hvad bliver der logget i /var/log/messages når
du prøver en

/etc/init.d/network restart

(hvis det hedder sådan i Mandrake).

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 01-06-05 11:58

Hej Mogens

Tak for din interesse, jeg er virkelig ude på tynd is...... som du sikkert
kan forstå.

[root@localhost spil]# lsmod
Module                  Size  Used by
8139cp                 16096  0
nls_iso8859-15          4224  0
isofs                  30104  0
vfat                   10240  0
fat                    38176  1 vfat
fealnx                 14696  0
mii                     3968  2 8139cp,fealnx
sg                     31996  0
scsi_mod               99244  1 sg
md5                     3552  1
ipv6                  217508  8
rfcomm                 30396  0
l2cap                  18884  5 rfcomm
bluetooth              36868  4 rfcomm,l2cap
af_packet              15400  2
floppy                 53328  0
ide-cd                 35104  0
cdrom                  35100  1 ide-cd
loop                   11720  0
supermount             32916  1
via-agp                 7104  1
agpgart                26568  1 via-agp
sb                      9284  0
sb_lib                 42608  1 sb
uart401                 8996  1 sb_lib
sound                  69484  2 sb_lib,uart401
soundcore               6560  2 sb_lib,sound
ext3                  110984  2
jbd                    45112  1 ext3

Her er de sidste linier fra messages:

Jun  1 12:44:06 localhost network: Lukker grænsesnit eth0 ned:  succeeded
Jun  1 12:44:07 localhost network: Lukker loopback-grænsesnit
ned:  succeeded
Jun  1 12:44:07 localhost network: Sætter netværksparametre:  succeeded
Jun  1 12:44:08 localhost kernel: Disabled Privacy Extensions on device
c02feb60(lo)
Jun  1 12:44:09 localhost network: Igangsætter loopback-grænsesnit:
succeeded
Jun  1 12:44:10 localhost ifup:
Jun  1 12:44:10 localhost ifup: Determining IP information for eth0...
Jun  1 12:44:10 localhost dhclient: sit0: unknown hardware address type 776
Jun  1 12:44:11 localhost dhclient: sit0: unknown hardware address type 776
Jun  1 12:44:12 localhost dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255
port 67
Jun  1 12:44:12 localhost dhclient: DHCPACK from 192.168.1.1
Jun  1 12:44:12 localhost dhclient: bound to 192.168.1.9 -- renewal in
259160 seconds.
Jun  1 12:44:12 localhost ifup:  done.
Jun  1 12:44:12 localhost network: Igangsætter grænsesnit eth0:  succeeded

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-06-05 12:12

Steen Jørgensen wrote:
> [...]
> 259160 seconds.
> Jun 1 12:44:12 localhost ifup: done.
> Jun 1 12:44:12 localhost network: Igangsætter grænsesnit eth0: succeeded

Det ser normalt ud.

Er der forbindelse til netværket nu?

Kan du køre

ping 192.168.1.1

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-06-05 18:47

Steen Jørgensen wrote:

> [...]
> slutte med fejlfindning - er der nogle der kan hjælpe.
>
> Lydkortet kan jeg heller ikke få til at fungere og de to ting har måske en

En af mine venner har nogle lignende symptomer på
sin maskine. Og det er så vidt jeg husker samme
netkort. Han kører med Fedora Core 3 på sin maskine,
jeg ved ikke, om de distributioner er så ens, at
årsagen kan være den samme.

Hvad sker der, når du prøver at bruge lydkortet?

Problemet med netkortet viste sig at være, at netop
den driver ikke kan detektere korrekt om der er
link. Da ifup scriptet ikke troede der var link
holdt den lidt for hurtigt op med at vente på svar
fra dhcp serveren.

Følgende tilføjelse til
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 løste
problemet:

check_link_down()
{
return 1
}

Det er ikke nogen køn løsning, og jeg ved som sagt
ikke, om Mandrak fungerer på samme måde.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-06-05 19:02

Kasper Dupont wrote:

> En af mine venner har nogle lignende symptomer på
> sin maskine. Og det er så vidt jeg husker samme
> netkort.

Inspireret af denne tråd prøvede vi at pille
netkortet ud af den maskine for at se, om det
havde nogen inflydelse på lyden. Det hjalp.

Så prøvede vi at sætte et andet netkort i
maskinen, så blev der problemer igen.

Symptomerne er, at hvis lydkort og harddisk er
aktive samtidig, går maskinen ned. Men det sker
altså kun, hvis der sidder et netkort i maskinen.

Det gør i øvrigt ingen forskel, om der er
indlæst en driver til netkortet. Meget mærkeligt.

Fra : Christian Iversen

Dato : 02-06-05 21:59

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> altså kun, hvis der sidder et netkort i maskinen.
>
> Det gør i øvrigt ingen forskel, om der er
> indlæst en driver til netkortet. Meget mærkeligt.

Nu strømforsyning?

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-06-05 22:12

Christian Iversen wrote:

> Nu strømforsyning?

Ikke forstået.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-06-05 23:06

Den Thu, 02 Jun 2005 23:11:58 +0200 skrev Kasper Dupont:

> Ikke forstået.

"ny" antager jeg.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 03-06-05 10:42

Kære alle

Tak for de mange gode og lærerige råd. Det ender sku snart med at jeg bliver
helt expert ud i dette......

Min løsning var at opdatere til Mandriva 10.2.

/Steen

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 02-06-05 08:38

Steen Jørgensen <steen@tryllekunst.dk> wrote in

> [...]
> hjælpe.
>
> Lydkortet kan jeg heller ikke få til at fungere og de to ting har

Hej
Prøv lige at tvinge switch og netkort til f.eks. 100Mbits/FullDuplex og se
om det løser dit problem.
Har haft et lignende problem på flere platforme mod forskellige switche og
hver gang har omgåelsen af auto-negotiation elimineret problemet.
Bagsiden af denne medalje er så, at der IKKE forsøges skabt en alternativ
opkobling hvis den "fast definerede" ikke kan etableres.

mvh fvmFJERN@DETTEnethotel.dk

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 03-06-05 10:39

<afsendt & sendt>