Dykning på kreta chania
Fra : Peter R. Hansen

Dato : 30-05-05 20:47

Jeg skal snart på familie ferie på Kreta nær chania, så er spørgsmålet hvor
findes det GODE dykkercenter dernede, det er meget småt med positive
oplevelser fra det område når der snakkes dykning der er ganske vist flere
centre, men ud over det klare vand og nogle huler er der så vidt jeg kan
finde ikke mange dykker oplevelser at hente. Så hvis der er nogen som ved
noget vil jeg meget gerne høre om det.

Med dykker hilsen

Peter Rønnehøj

Fra : Morten Saabye

Dato : 30-05-05 21:44

"Peter R. Hansen" <prh_TR@danbbs.dk> wrote in message

> [...]
> finde ikke mange dykker oplevelser at hente. Så hvis der er nogen som ved

Her er hvad jeg skrev i en tidligere tråd efter 14 dage på Kreta i
sommers:

Jeg er nu hjemvendt efter 14 dage på Kreta og 6 dyk og vil lige sige tak
for de oplysninger, jeg fik inden afrejse.

Jeg kan således ”rapportere”, at dykning på Kreta er ganske interessant,
men desværre ret begrænset. Der er pt kun ganske få steder, hvor
myndighederne tillader dykning på Kreta, men 2 af disse er til gengæld
meget spændende og kræver mere end ét dyk at udforske.

For rutinerede dykkere er hulerne ved Agias Anoufrios (som oversat
betyder noget i retning af en helgen, som giver alt hvad han ejer til de
fattige) meget spændende. Man svømmer gennem et kompliceret system af
huler, tunneler og ”grotter”, som med en god lygte er utrolig flotte
(max 20m). Indbyder klart til mere end ét dyk.

Et lidt simplere dyk kaldes Katedralen, og er en ret stor hule med
fersk- og saltvand og lysindfald fra et stort hul i loftet (max 18m).
Ret fascinerende..

Andet dyk på dagene er ofte et dyk langs klippe til max 15m. Her er
klart vand, lidt fisk, mange søpindsvin og en hel del gamle amforaer,
men kan for rutinerede blive lidt langtrukkent.

Ejeren af Blue Adventure i Chania, Spiros kæmper pt en lang og sej kamp
med myndighederne i Athen om at få åbnet mere op for dykningen på Kreta
og i Grækenland generelt. Myndighederne er meget tilbageholdende, da der
stadig ligger mange uudforskede arkæologiske områder under overfladen i
Grækenland, men de er samtidig ikke blinde for den kæmpe turisme-indtægt
fra dykkere, som i dag går til bl.a. Rødehavet og Thailand. Det
vurderes, at der allerede fra næste år vil blive lempet lidt på
restriktionerne.

Blue Adventure var i øvrigt som andre beskrev det, meget professionelle
og havde en stor, meget velholdt turbåd samt 2 kæmpe RIB´s, hvoraf den
ene var sprit ny (var selv med på dens jomfrutur).

Mvh

Morten Saabye

Fra : Peter R. Hansen

Dato : 02-06-05 08:04

Hej Morten

Tak for dit svar. Det hule system du nævner ligger det på west Kreta ?
Jeg er ikke meget for at køre alt for langt i bil i varmen, skal derned i
starten af september.

Peter

Fra : Thomas VJ

Dato : 02-06-05 10:56

"Peter R. Hansen" <prh_TR@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Morten
>
> Tak for dit svar. Det hule system du nævner ligger det på west Kreta ?
> Jeg er ikke meget for at køre alt for langt i bil i varmen, skal derned i
> starten af september.

Hulerne ligger ca. 20-30 minutters sejlads fra havnen i Hania som ligger på
den vestlige del af Kreta. Hvilken by skal i på ferie i?

--
Mvh,
Thomas VJ

Fra : Morten Saabye

Dato : 03-06-05 09:29

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> [...]
> >
> Hulerne ligger ca. 20-30 minutters sejlads fra havnen i Hania som ligger på
> den vestlige del af Kreta. Hvilken by skal i på ferie i?

Korrekt.. En kort sejlads med en stor og meget velholdt båd. De
medbringer samtidig 1-2 RIB´s, som de så sejler dykkerne ind til
hulerne/dykkerstederne med fra den store båd.. Søg for at sikre dig, at
dykkene bliver ved omtalte huler, da de andre dyk på Kreta er af
begrænset interesse. Planlæg gerne flere dyk i disse huler.

Rigtig god tur..

/Morten