Ubuntu/debian install
Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 20:04

halløj...

Vil gerne smide Ubuntu Hoary på min laptop (IBM R51)

der sidder en 80GB disk i der er part. som følgende
1. primær 60GB windows
2. primær 15GB til linux
3. logisk ca 1GB til swap
4. IBM Recovery partition

partitioner 2 og 3 er til fri afbenyttelse, og jeg har fået installeret
systemet, men jeg kan ikke boote (bruger system commander)

hvorfor vil min linux ikke boote, kan den ikke finde ud af 2/4 GB
boundary eller hvad? og i så fald hvordan kommer jeg uden om det, jeg
havde Ubuntu Warty (tidligere version end Hoary) som kunne boote på en
60GB disk hvor den havde de sidsite 10 at arbejde med... Min FreeBSD er
der ingen problemer med, det virker bare... I'd like linux to do so as well.

nogen der kan guide mig?

på forhånd tak.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-05 20:10

On Mon, 30 May 2005 21:03:36 +0200, Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> nogen der kan guide mig?
Hvilken boot manager bruger du? og hvordan ser konfigurationsfilen ud?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 20:12

Michael Rasmussen wrote:

> Hvilken boot manager bruger du? og hvordan ser konfigurationsfilen ud?

jeg bruger system commander.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 20:18

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> [...]
> 60GB disk hvor den havde de sidsite 10 at arbejde med... Min FreeBSD er
> der ingen problemer med, det virker bare... I'd like linux to do so as

Er journaling EXT3 ikke bootable?

citat ' Attention: the boot partition must not be a journaling
filesystem.' fra: http://www.sebastiandierksmeier.de/thinkpad/index.en.html

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-05 20:26

Den Mon, 30 May 2005 21:17:33 +0200 skrev Claus Albæk (Kbh.):

> Er journaling EXT3 ikke bootable?

Et filsystem er generelt ikke bootable, det er indholdet + boot record
og mbr der gør det bootable.

> citat ' Attention: the boot partition must not be a journaling
> filesystem.' fra: http://www.sebastiandierksmeier.de/thinkpad/index.en.html

Jeg tror de mener at LILO eller GRUB ikke supporterer/ede Reiser/JFS/XFS.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 20:37

Kent Friis wrote:

> Et filsystem er generelt ikke bootable, det er indholdet + boot record
> og mbr der gør det bootable.

jep, den er jeg med på, men som du selv skriver, hvis lilo, eller grub
som ubuntu gør brug af ikke kan pege videre i systemet, så er det vel
det effektive resultat.

> Jeg tror de mener at LILO eller GRUB ikke supporterer/ede Reiser/JFS/XFS.

ok, jeg prøver med ext2
> Mvh
> Kent

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-05 21:03

Den Mon, 30 May 2005 21:36:43 +0200 skrev Claus Albæk (Kbh.):

> jep, den er jeg med på, men som du selv skriver, hvis lilo, eller grub
> som ubuntu gør brug af ikke kan pege videre i systemet, så er det vel
> det effektive resultat.

> ok, jeg prøver med ext2

ext2 og ext3 er det samme, bortset fra et par feature-bits, og filen
/.journal

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 30-05-05 20:31

> Er journaling EXT3 ikke bootable?

Jeg booter fint på EXT3 - der er nativ support under opstart for EXT3.

Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 20:41

Jørn Hundebøll wrote:

> Jeg booter fint på EXT3 - der er nativ support under opstart for EXT3.
>
> Jørn

er dit partitions layout lign mit? eller i det midste bare med linux
delen ude ovre de 2GB ?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-05-05 20:54

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> er dit partitions layout lign mit? eller i det midste bare med linux
> delen ude ovre de 2GB ?

Jeg kører fint med ext3 på min primære linux partition. Jeg har først en
FAT32 partition på 5.6GB (hda1) og derefter min ext3 på godt 9GB på
hda2, så det kan sagtens lade sig gøre. Men det kræver muligvis en nyere
lilo. Jeg kører debian (unstable) med lilo version 22.6.1 og kerne
2.6.11 (hvis det gør nogen forskel)

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-05 20:56

On Mon, 30 May 2005 21:53:58 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> [..]Men det kræver muligvis en
> nyere lilo. Jeg kører debian (unstable) med lilo version 22.6.1 og kerne
> 2.6.11 (hvis det gør nogen forskel)
Jeg tror sagtens, vi kan gå ud fra, at nyeste Ubuntu's version af lilo
understøtter diske over 2 GB.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 21:05

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg tror sagtens, vi kan gå ud fra, at nyeste Ubuntu's version af lilo
> understøtter diske over 2 GB.

ja, det skulle man jo mene (??) strange, jeg prøver at lave et
partitions layout selv istedet for ubuntu og ser hvad der sker...

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 30-05-05 21:06

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 21:14

Jacob Larsen wrote:

> Ja. Det er ikke der grænsen går. Det er ved 8 GB (1024 cylindre), og jeg
> vil tro at i Thomas' tilfælde vil /boot ligge som det første på
> partitionen, så den er indenfor denne grænse.
>
> En meget brugt metode at komme omkring begrænsningen på er at lave en
> lille /boot partition i starten af disken. Det gør det også muligt at
> have root på lidt mere avancerede devices som LVM eller RAID.
>
> Men ellers har jeg ikke haft problemer med at boote fra hverken reiserfs
> eller ext3.

Hmm... efter at jeg selv lavede partitions layout og markerede linux
partitionen som aktiv så virkede det... underligt at det ikke 'bare
virker' (TM)

Tak for hjælpen allesammen!

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-05 22:42

On Mon, 30 May 2005 22:14:09 +0200, Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Hmm... efter at jeg selv lavede partitions layout og markerede linux
> partitionen som aktiv så virkede det... underligt at det ikke 'bare
> virker' (TM)
Det der system commander du benytter, er det et windows program?
Ifald det er, kan jeg godt forstå (måske, det ikke virker. Er det
ikke sådan, at en partition er skjult for windows boot managere,
sålænge denne ikke er gjort aktiv?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 23:06

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> Ifald det er, kan jeg godt forstå (måske, det ikke virker. Er det
> ikke sådan, at en partition er skjult for windows boot managere,

om system commander er et windows program ?
øh, nej det er en boot manager på samme måde som GRUB og LILO er det...
Jeg ved ikke hvad en windows boot manager er?!? jeg mener, der er intet
samspil mellem windows og bootmanageren på det tidspunkt maskinen booter...

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-05-05 14:14

Jacob Larsen <jlar01@kom.aau.dk> skrev 2005-05-30:

> Ja. Det er ikke der grænsen går. Det er ved 8 GB (1024 cylindre), og jeg
> vil tro at i Thomas' tilfælde vil /boot ligge som det første på
> partitionen, så den er indenfor denne grænse.

Jeg bruger grub og min boot ligger føsrt efter 30gig uden problemer.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 30-05-05 22:30

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> er dit partitions layout lign mit? eller i det midste bare med linux
> delen ude ovre de 2GB ?

Sorry - Linux only - så det er efterhånden nogle måneder siden maskinen
blev bootet - der skulle lidt mere RAM i.

Jørn