Hvordan gør jeg dettei bogholderiet (priva~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 30-05-05 11:30

Hej!

Jeg skal lave et lille regnskab for en kammerat for 2004.
Det er en lille hobbyvirksomhed!

Det smarteste ville være at lade firmaet have sin egen seperate konto for
afstemning!
Det er lettere i forhold til afstemningen!

Han har dog brugt sin private bankonto til at lade kunder betale ind på, og
han har brugt denne konto til at hæve fra, når der skulle købe ind i
firmaet.

Hvordan opretter jeg og styrer dette i regnskabet!

Jeg har tænkt mig at gøre følgende:

Oprette en konto i kontoplanen som hedder noget a la

Firmaets andel af privat-bankkonto.
Saldoen er i bogholderiet primo 0 kr.
og vil ultimo stå på xxxx kr.

Forskellen mellem xxxx kr. og 0 kr.
er sansynligvis et positivt tal.

Problemet er bare, at jeg ikke kan afstemme med
hans "bankkonto-udtog", da der jo har været en masse private ind og
udbetalinger!

HVad gør jeg mht. afstemningen... det er jo i praksis ummuligt... er det
ikke?

Tak for en god NG!

Mange hilsner fra
Carsten
cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk

Fra : Elmand

Dato : 31-05-05 07:44

" Carsten" <cjt@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udbetalinger!
>
> HVad gør jeg mht. afstemningen... det er jo i praksis ummuligt... er det

Der er ikke noget der hedder firmaet, når man er eneejer og det ikke drives
i selskabsforhold.
Bogfør alle private hævninger på bankbogen som" hævet privat" og private
indtægter som
indsat privat . - Så kan bankbogen afstemmes og dette berører ikke
driftregnskabet.
Husk også at lave en konto der hedder privat. til posteringerne som jo så
modposteres på
bankbogen.

Med venlig hilsen

Espersen El & Antenne

Fra : :-\) Carsten

Dato : 31-05-05 08:11

> Der er ikke noget der hedder firmaet, når man er eneejer og det ikke
> drives
> i selskabsforhold.

Nej ikke ejermæssigt - det ved jeg godt -
men det er jo heller ikke det, som det drejer sig om!
Det er jo ren bogføringsmæssigt jeg spørger om - og rente afstemningsmæssigt
er der forskel
på privat og firma... som du jo så også er inde på i dit indlæg!

> Bogfør alle private hævninger på bankbogen som" hævet privat" og private
> indtægter som
> indsat privat . - Så kan bankbogen afstemmes og dette berører ikke
> driftregnskabet.

Ja, det ville jo være det mest korrekte!
Men så skal jeg bogføre alle hans private hævninger og indsættelser - og det
er meget besværligt!

Jeg kan jo ud fra en saldobalance regne ud hvor der må være indsat privat -
og hævet privat,
men så er det jo en "baglæns" udregning og kan så ikke bruges til
afstemning!

Jeg tror det smarteste vil være, at der fremover laves en bankkonto til
firmaet.
Det er godt nok samme ejer og kasse, men det gør det lidt lettere
afstemningsmæssigt.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 01-06-05 08:49

Carsten wrote:
> [...]
> udbetalinger!
>
> HVad gør jeg mht. afstemningen... det er jo i praksis ummuligt... er

Stadigvæk - åben en konto mere - helst i en anden bank.
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge

Fra : :-\) Carsten

Dato : 02-06-05 11:04

> Stadigvæk - åben en konto mere

Ja, men det kan man ikke med tilbagevirkende kraft

> - helst i en anden bank.

hvorfor?