|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Luftfilter - Honda hornet Fra : OlIvEr [6000]
 | 
 Dato :  29-05-05 11:25
 | 
 |  | 
 
            Heya..
 Har lige afmonteret mit luftfilter så der kan komme lidt åbent kn på.
 -Nu studser jeg bare lidt over følgende:
 Der går to luft slanger fra selve kassen. En til topstykket og en til
 forsiden af motoren. (På sådan en lille pumpelignende genstand)
 Er der nogen der kan fortælle mig hvad de er til? -Og om de død og pine bare
 SKAL blive monteret!?
 Det er vidst ikke krumtap udluftning, da der er et lille seperat filter
 moteret til det.. (Jeg går da ihvertfald ud fra at det er til det!)
 Anyone!?
 -- 
                                       --==>OlIvEr<==--
                                       Honda Hornet 600
                    http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294 --==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==-- 
                             --==Take care out there...==--
            
             |  |  | 
  OlIvEr [6000] (29-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OlIvEr [6000]
 | 
 Dato :  29-05-05 11:27
 | 
 |  | 
 
            > Der går to luft slanger fra selve kassen. En til topstykket og en til
 > forsiden af motoren. (På sådan en lille pumpelignende genstand)
 --
 Wupti.
 Skal lige siges at det jo er samme motor som cbr'en kører med.
 -Så hvis der er sådan en ekspert kan han måske også hjælpe.. :))
 -- 
                                       --==>OlIvEr<==--
                                       Honda Hornet 600
                    http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294 --==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==-- 
                             --==Take care out there...==--
            
             |  |  | 
  MKS -  74 (29-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  29-05-05 13:16
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 29 May 2005 12:26:44 +0200, "OlIvEr [6000]"
 <hayabusa@post.cybercity.dk> wrote:
 >> Der går to luft slanger fra selve kassen. En til topstykket 
 Breather tube...
 >>og en til
 >> forsiden af motoren. 
 Air jet tube....
 >(På sådan en lille pumpelignende genstand)
 Det er ikke en pumpe men enten et filter eller en ventil afhængig af
 om du mener oppe ved kassen eller nede på forsiden.
 >--
 >Wupti.
 >Skal lige siges at det jo er samme motor som cbr'en kører med.
 Samme motor _meget_ forskellige luftfilterkasser...
 >-Så hvis der er sådan en ekspert kan han måske også hjælpe.. :))
 Du mener ikke der findes kvindelige CBR-eksperter?    Anyway hvor vigtigt er det - tjah _jeg_ vil sige det er vigtigt    Hvad er det - tjah, nemmere med et par tegninger tror jeg, men det er
 emissionskontrolsystemer :
http://home.tiscali.dk/isl21043/Hornet1.jpg
http://home.tiscali.dk/isl21043/Hornet2.jpg Var det ikke en ide med en workshop-manual til den?
 -- 
 -Michael
 CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/ Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/ |  |  | 
   Richard (29-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  29-05-05 14:27
 | 
 |  | 
 
            MKS -  74 wrote:
 >>>og en til
 >>> forsiden af motoren. 
 >
 > Air jet tube....
 Forslag: Kald det sekundærluftsystemet; det siger mere om funktionen (at 
 spæde udstødningen op med frisk luft for at nedsætte skadestofemissionen - 
 fabrikkernes forklaring med en art efterforbrænding eller oksidering af CO 
 til CO2 mv tror jeg ikke rigtig på    >>(På sådan en lille pumpelignende genstand)
 >
 > Det er ikke en pumpe men enten et filter eller en ventil afhængig af
 > om du mener oppe ved kassen eller nede på forsiden.
 Formentlig en reed-ventil - forhåbentlig har Honda gemnt den oppe under 
 tanken og ikke nede på motorblokken hvor den skemmer - som på fx 
 NX/SLR/FX/650, GB500 mm - på den senere CB400SS har de lært lektien og 
 gemt ventilen væk oppe under tanken    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
    MKS -  74 (29-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  29-05-05 14:44
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 29 May 2005 13:27:15 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
 (Richard) wrote:
 >Formentlig en reed-ventil - forhåbentlig har Honda gemnt den oppe under 
 >tanken og ikke nede på motorblokken hvor den skemmer
 Håbet er lysegrønt....men nej.
 -- 
 -Michael
 CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/ Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/ |  |  | 
    MKS -  74 (29-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  29-05-05 14:53
 | 
 |  |  |  |  | 
     Richard (29-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  29-05-05 17:20
 | 
 |  | 
 
            MKS -  74 wrote:
 >>Formentlig en reed-ventil - forhåbentlig har Honda gemnt den oppe under 
 >>tanken og ikke nede på motorblokken hvor den skemmer
 >
 > Håbet er lysegrønt....men nej:
 > http://home.tiscali.dk/isl21043/Hornet3.jpg Suk, endnu en ulempe ved at en kåbecykelmotor bliver brugt på en nøgen - 
 alt for mange synlige rør, slanger og fremspring IMHO    - at det modsatte kan lade sig gøre er den kædetrukne VF750C-motor ab '93 
 et godt eksempel på. Skabt på en VFR750-motor og smukseret til brug i en 
 cruiser, chopper, custom whatever. Så Honda kan godt, når de vil...
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
      OlIvEr [6000] (29-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OlIvEr [6000]
 | 
 Dato :  29-05-05 17:59
 | 
 |  | 
 
            > Suk, endnu en ulempe ved at en kåbecykelmotor bliver brugt på en nøgen -
 > alt for mange synlige rør, slanger og fremspring IMHO    ------
 Hehe..
 Jeg har nu aldrig set nogen af de tusinde slanger / ledninger som er dukket
 op efter at den er blevet skildt ad..
 Honda har efter min mening lavet et top stykke arbejde med føringen af
 diverse slanger / kabler / ledninger..
 Takker for svarene, og jeg tror bare at jeg lader dem blive på!    -- 
                                       --==>OlIvEr<==--
                                       Honda Hornet 600
                    http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294 --==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==-- 
                             --==Take care out there...==--
            
             |  |  | 
       Ukendt (29-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-05-05 22:42
 | 
 |  | 
 
            Jeg havde samme problem stilling da jeg satte Turbo på X-Eleven da blev 
 denne slange også til overs , men det er denne slange der suger frisk luft 
 ned i motoren og ud gemmen udstødningen , jeg løste det ved at sætte et 
 filter på
 Per E.
www.kvikteam.dk "OlIvEr [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4299f40c$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Suk, endnu en ulempe ved at en kåbecykelmotor bliver brugt på en nøgen -
 >> alt for mange synlige rør, slanger og fremspring IMHO    > ------
 > Hehe..
 > Jeg har nu aldrig set nogen af de tusinde slanger / ledninger som er 
 > dukket
 > op efter at den er blevet skildt ad..
 >
 > Honda har efter min mening lavet et top stykke arbejde med føringen af
 > diverse slanger / kabler / ledninger..
 >
 > Takker for svarene, og jeg tror bare at jeg lader dem blive på!    >
 > -- 
 >                                      --==>OlIvEr<==--
 >                                      Honda Hornet 600
 >                    http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294 > --==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==-- 
 >                            --==Take care out there...==--
 >
 >
 >
 > 
            
             |  |  | 
        OlIvEr [6000] (30-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OlIvEr [6000]
 | 
 Dato :  30-05-05 10:01
 | 
 |  | 
 
            "Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
 news:429a3726$0$73221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg havde samme problem stilling da jeg satte Turbo på X-Eleven da blev
 > denne slange også til overs , men det er denne slange der suger frisk luft
 > ned i motoren og ud gemmen udstødningen , jeg løste det ved at sætte et
 > filter på
 ------
 Mon et lille krumtap filter er nok?
 Det ville jo gøre det en del lettere, og give et flottere resultat.
 -- 
                                       --==>OlIvEr<==--
                                       Honda Hornet 600
                    http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294 --==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==-- 
                             --==Take care out there...==--
            
             |  |  | 
         Richard (30-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  30-05-05 16:13
 | 
 |  | 
 
            OlIvEr [6000] wrote:
 > Mon et lille krumtap filter er nok?
 Prop hellere kanalen til, hvis du absolut vil fjerne sekundærluftsuystemet 
 - se begrundelsen i mit svar til Emborg histover    Og overvej lige om der skal justeres på karburator, motorregulering etc på 
 din model, når/hvis sek.luftsystemet fjernes. På Hondas encylindrede skal 
 spjældskruen og blandingsskruen fx ofte stilles om efter den operation, 
 "Geschnürbeseitigung" som tyskerne kalder det    Blot for ikke at risikere at ødelægge noget i motoren, nu du øger 
 forureningen af omgivelserne    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
        Richard (30-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  30-05-05 16:05
 | 
 |  | 
 
            Per Emborg wrote:
 > Jeg havde samme problem stilling da jeg satte Turbo på X-Eleven da blev 
 > denne slange også til overs , men det er denne slange der suger frisk luft 
 > ned i motoren og ud gemmen udstødningen , jeg løste det ved at sætte et 
 > filter på
 Den puster sikkert mere end den suger, med mindre sekundørluftkanalen er 
 ført, så den forbipasserende udstødningsgas trækker vacuum i den. Prøv 
 evt. at tage filteret af og mærk efter...
 Og prop så blot kanalen til, hvis du alligevel har fjernet membranpumpen, 
 der driver luften frem, og reedvantilen, der styrer luften i retning af 
 udstødningsporten. Uden dem er der ikke meget styr på 
 sekundærluftforsyningen IMHO    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
         Armand (31-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  31-05-05 01:13
 | 
 |  | 
 
            Richard wrote:
 > Per Emborg wrote:
 > 
 >> Jeg havde samme problem stilling da jeg satte Turbo på X-Eleven da 
 >> blev denne slange også til overs , men det er denne slange der suger 
 >> frisk luft ned i motoren og ud gemmen udstødningen , jeg løste det ved 
 >> at sætte et filter på
 > 
 > 
 > Den puster sikkert mere end den suger, med mindre sekundørluftkanalen er 
 > ført, så den forbipasserende udstødningsgas trækker vacuum i den.
 > ....membranpumpen, der driver luften frem, og reedvantilen, der styrer 
 > luften i retning af udstødningsporten. Uden dem er der ikke meget styr 
 > på sekundærluftforsyningen IMHO    > 
 Som jeg har set sekundærluft-system monteret på GPZ900R, så sidder der 
 reed-ventil/er indbygget i topstykket/topdækslet og de alene må virke 
 som pumpe derved at de lukker af for (udstødnings)tryk og tillader flow 
 ved vacuum i udstødnigskanalen.
 Den anden ventil der sidder eksternt monteret er en cutt-off ventil der 
 lukker af for systemet ved højt vacuum i indsugnings-kanalen. Derved 
 tilsættes ikke sekundærluft ved påløb/motorbremsning, hvilket eliminerer 
 de påløbs-knald i udstødningen som kender fra for magert dysede 
 skraldebang-udstødninger!
 Og mon ikke at principperne vil være det samme under forskellige 
 udlægninger af konstruktionen :-/
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
          Richard (31-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  31-05-05 16:02
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 >> Den puster sikkert mere end den suger, med mindre sekundørluftkanalen er 
 >> ført, så den forbipasserende udstødningsgas trækker vacuum i den.
 >> ....membranpumpen, der driver luften frem, og reedvantilen, der styrer 
 >> luften i retning af udstødningsporten. Uden dem er der ikke meget styr 
 >> på sekundærluftforsyningen IMHO    >> 
 > Som jeg har set sekundærluft-system monteret på GPZ900R, så sidder der 
 > reed-ventil/er indbygget i topstykket/topdækslet og de alene må virke 
 > som pumpe derved at de lukker af for (udstødnings)tryk og tillader flow 
 > ved vacuum i udstødnigskanalen.
 Tjah, på min GB500, den under filebænken ventende SLR650-motor og andre af 
 Honda's etcylindrede motorer er systemet som vist på denne lidt utydelige 
 tegning:
 <http://www.dolecek.de/xbrat/gb500/24_25.htm> Den omtalte membranpumpe, pos. (5) ASV, Air Suction Valve, er bygget 
 sammen med reedventilen, pos. (6) Reed Valve. Membranpumpen drives af 
 pulseringen i indsugningsmanifolden, mens reedventilen styrer 
 flowretningen.
   
 > Og mon ikke at principperne vil være det samme under forskellige 
 > udlægninger af konstruktionen :-/
 Der må så være forskellige systemer, Armand. Kan det tænkes, at 
 undertrykket er mere konstant i en firecylindret end i en etbenet - og 
 kraftigt nok til at lede friskluften frem til udstødningsporten?
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
           Armand (31-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  31-05-05 19:34
 | 
 |  | 
 
            Richard wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >>> Den puster sikkert mere end den suger, med mindre sekundørluftkanalen 
 >>> er ført, så den forbipasserende udstødningsgas trækker vacuum i den.
 >>> ....membranpumpen, der driver luften frem, og reedvantilen, der 
 >>> styrer luften i retning af udstødningsporten. Uden dem er der ikke 
 >>> meget styr på sekundærluftforsyningen IMHO    >>>
 >> Som jeg har set sekundærluft-system monteret på GPZ900R, så sidder der 
 >> reed-ventil/er indbygget i topstykket/topdækslet og de alene må virke 
 >> som pumpe derved at de lukker af for (udstødnings)tryk og tillader 
 >> flow ved vacuum i udstødnigskanalen.
 > 
 > 
 > Tjah, på min GB500, den under filebænken ventende SLR650-motor og andre 
 > af Honda's etcylindrede motorer er systemet som vist på denne lidt 
 > utydelige tegning:
 > 
 > <http://www.dolecek.de/xbrat/gb500/24_25.htm> Som ligner GPZ'ens til forveksling - Lige med undtagelse af den 
 eksterne/sammenbyggede reedventil!
 > 
 > Den omtalte membranpumpe, pos. (5) ASV, Air Suction Valve, er bygget 
 > sammen med reedventilen, pos. (6) Reed Valve.......
 Air suction valve => luft-sugs-ventil -> vacuumstyret ventil :-|
  > ............ Membranpumpen drives af pulseringen i
  >  indsugningsmanifolden, mens reedventilen styrer flowretningen.
 Ud fra teksten omkring test-metoden lukker ventilen netop når vacuumet 
 bliver stort nok = INGEN pumpende virkning!
 > 
 >> Og mon ikke at principperne vil være det samme under forskellige 
 >> udlægninger af konstruktionen :-/
 > 
 > 
 > Der må så være forskellige systemer..........
 Muligt!
 Kawa'en har én indbygget reedventil for hhv. de to venstre og to højre 
 udstødningdporte; men forskellen i monteringen på GPZ'en og GB'en er kun 
 et spørgsmål om graden af "bolt-on" hhv. indbygget efter/under 
 udviklingen af motoren, da alle detaljer er sammenbygget ens på de to 
 systemer
  > ..............Kan det tænkes, at
  > undertrykket er mere konstant i en firecylindret end i en etbenet - og
  > kraftigt nok til at lede friskluften frem til udstødningsporten?
 Det undertryk som sagen drejer sig om: Stort vacuum ved motorbremsning, 
 hentes på begge systemer i en enkelt indsygnings-stuts, og i praksis 
 skal man langt ned i omdrejninger før et vacuum-meter begynder at at 
 pulsere markant under påløb => jævnt og pålideligt vacuum til at lukke 
 for sekundærluften helt ned til de laveste omdrejninger hvormed man i 
 praksis motorbremser!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
            Richard (31-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  31-05-05 20:28
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 >  > ............ Membranpumpen drives af pulseringen i
 >  >  indsugningsmanifolden, mens reedventilen styrer flowretningen.
 > 
 > Ud fra teksten omkring test-metoden lukker ventilen netop når vacuumet 
 > bliver stort nok = INGEN pumpende virkning!
 Hm, minsandten, du har ret - kiggede lige i værkstedshåndbogen med en 
 bedre tegning og Honda's egen forklaring. Det er pulseringer i 
 udstødningen, der driver/trækker sekundærluften frem, ikke i 
 indsugningen som jeg havde læst et andet sted    Pga. systemets nævnte funktion med at afskære sekundærluften under 
 motorbremsning, må det være bedst at lukke portene helt af, hvis 
 sek.luftsystemet fjernes IMHO
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
             OlIvEr [6000] (31-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OlIvEr [6000]
 | 
 Dato :  31-05-05 22:22
 | 
 |  | 
 
            > Pga. systemets nævnte funktion med at afskære sekundærluften under
 > motorbremsning, må det være bedst at lukke portene helt af, hvis
 > sek.luftsystemet fjernes IMHO
 -----
 Jaaa... Nu er der jo kommet en del i den her tråd.
 Men!
 Tager motoren skade af hvis de bare bliver lukket af? Det der med at den
 skyder en smule er jo bare cewl.. (Lidt drengerøv er man vel)    Den anden løsning bliver at der kommer nogle små krumtapfiltre på istedet.
 Er det ikke en god ide ellers?
 Det letteste for mig er dog bare at cutte dem helt af, men hvad siger
 i? -Alt for motorens ve og vel self..
 -Gør ikke noget der tager livet af den, bare for at være popsmart!    -- 
                                       --==>OlIvEr<==--
                                       Honda Hornet 600
                    http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294 --==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==-- 
                             --==Take care out there...==--
            
             |  |  | 
              Richard (31-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  31-05-05 23:23
 | 
 |  | 
 
            OlIvEr [6000] wrote:
 >>Pga. systemets nævnte funktion med at afskære sekundærluften under
 >>motorbremsning, må det være bedst at lukke portene helt af, hvis
 >>sek.luftsystemet fjernes IMHO
 > 
 > -----
 > Jaaa... Nu er der jo kommet en del i den her tråd.
 > 
 > Men!
 > 
 > Tager motoren skade af hvis de bare bliver lukket af? Det der med at den
 > skyder en smule er jo bare cewl.. (Lidt drengerøv er man vel)    Hvis ikke du pinedød *vil* fjerne de slanger og ventiler fx af 
 kosmetiske grunde, som mange gør på de etcylindrede Hondaer, jeg kender 
 til, skal du lade dem sidde - der er tale om modeller lavet til lande 
 med strengere emissionskrav end i dem, cyklerne kører. Motoren er 
 afstemt til sekundærluftsystemet, uanset hvor lidt de end påvirker selve 
 forbrændingen.
 Sekundærluftssystemer som dette er jo på flere karburatormodeller en 
 forudsætning for, at cyklen kan møde Euro x-kravene og tilsvarende ude i 
 verden. Alternativet vil være en dyrere opbygning med indsprøjtning 
 og/eller katalysator af en art.
 Tager du noget af, skal du IMHO proppe til i begge ender, da du jo ikke 
 har noget til at styre luften som beskrevet.
 Påvirkningen kan være forskellig fra motor til motor, så inden du evt. 
 beslutter dig til at fjerne det, burde du nok spørge i et undenbysk 
 Hornet-forum - med så få solgte herhjemme er det ikke særlig 
 sandsynligt, at du render ind i en dansk Hornet-kører, der har gjort 
 sine erfaringer med lige det...
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
              "J.C.Kløve" (31-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "J.C.Kløve"
 | 
 Dato :  31-05-05 23:28
 | 
 |  | 
 
            OlIvEr [6000] wrote:
 > Tager motoren skade af hvis de bare bliver lukket af? Det der med at den
 > skyder en smule er jo bare cewl.. (Lidt drengerøv er man vel)    > Den anden løsning bliver at der kommer nogle små krumtapfiltre på istedet.
 > Er det ikke en god ide ellers?
 Hvad angår Hånda er jeg ikke specielt vidende, men det tilsvarende 
 system på SV'eren, omgås overordnet på 2 måder
 1) - tilførslen fra luft filteret til PAIR systemet proppes (skæres 
 gevind i hullet og pinol iskrues,)
 2) Hele systemet fjernes, der blændes af på vetildæksel med en plade, 
 der sættes en 10-15 Kohm's modstand ind "i stedet for vetilen" på 
 ledningerne, og filterhullet blændes af.
 Ingen af metoderne er, efter hvad jeg har erfaret/læst/hørt, ødelæggende 
 for MC'en.
 PS
 Det der "skraldebang skydning" systemet kan (vil!) afstedkomme i åbne 
 potter, kan også komme "den forkerte vej - gennem luftfilteret på 
 SV'eren,.....
 -- 
 Dun@nt
 Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 DMCN #745
            
             |  |  | 
       Richard (30-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  30-05-05 16:00
 | 
 |  | 
 
            OlIvEr [6000] wrote:
 >> Suk, endnu en ulempe ved at en kåbecykelmotor bliver brugt på en nøgen -
 >> alt for mange synlige rør, slanger og fremspring IMHO    >
 > Honda har efter min mening lavet et top stykke arbejde med føringen af
 > diverse slanger / kabler / ledninger..
 Smag og behag - jeg synes, der er unødvendigt mange fremspring og kroge på 
 den - og andre ex-kåbecykelmotorer som fx Fazeren. Motorerne på de nøgne 
 cykler skal være monumentalt flotte IMHO, ikke tekno-agtige    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
 |  |