Overførsel fra klid.dk fejlede
Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-05-05 11:27

Jeg har forsøgt at hente Mandriva DVD iso'en fra klid.dk men da den næsten
var færdig, så fejlede den,,,

Hvad betyder "FEJL 416: Requested Range Not Satisfiable." oversat til Dansk?

,----[ ]
http://klid.dk/homeftp/mandrakelinux/official/iso/10.2/i586/Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-DVD.i586.iso
> [...]
| Løser klid.dk...217.116.227.117
| Kontakter klid.dk[217.116.227.117]:80... forbundet.
| HTTP forespørgsel sendt, afventer svar... 200 OK

[ <=> ]
2,193,217,184 213.35K/s

> [...]
| Kontakter klid.dk[217.116.227.117]:80... forbundet.
| HTTP forespørgsel sendt, afventer svar... 416 Requested Range Not
Satisfiable
| 11:51:22 FEJL 416: Requested Range Not Satisfiable.
|
| [ivar@news mandriva]$
`----

Ivar Madsen
Der har faaet sat en web (mediawiki) server op. milli.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-05 13:20

On Sun, 29 May 2005 12:27:24 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Hvad betyder "FEJL 416: Requested Range Not Satisfiable." oversat til
> Dansk?

416 Requested Range Not Satisfiable

A server SHOULD return a response with this status code if a request
included a Range request-header field (section 14.35), and none of the
range-specifier values in this field overlap the current extent of the
selected resource, and the request did not include an If-Range
request-header field. (For byte-ranges, this means that the first-
byte-pos of all of the byte-range-spec values were greater than the
current length of the selected resource.)

When this status code is returned for a byte-range request, the response
SHOULD include a Content-Range entity-header field specifying the current
length of the selected resource (see section 14.16). This response MUST
NOT use the multipart/byteranges content- type.Når du skal resume
download af en fil sender din klient en header der angiver hvor i filen
den gerne vil begynde. Hvis serveren ikke kan lide dette, f.eks. fordi den
ikke understøtter resume, brokker den sig hvilket formentlig er det du er
ude for. Det kan også være at den startposition klienten har angivet har
været helt i skoven (evt. pga en fejl).

Med andre ord: din klient har bedt om at genstarte download'en på en
position der ligger efter afslutningen af filen. Men som du kan se har
serveren heller ikke angivet hvor stor filen er.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 29-05-05 14:44

Ivar Madsen skrev:

> Jeg har forsøgt at hente Mandriva DVD iso'en fra klid.dk men da den næsten
> var færdig, så fejlede den,,,

Jeg har ved ikke, hvorvidt wget-versionen leveret med dit operativsystem
er patched til understøttelse af filer større end 2GB. Problemet ligger
muligvis her:
http://www.gnu.org/software/wget/faq.html#3.1

Men spørgsmålet er også, hvorvidt klid.dk's apache-server (version 1.3.28)
overhovedet understøtter filer, der er større end 2GB.

Du kunne i stedet forsøge én af FTP-serverne fra
http://www1.mandrivalinux.com/en/ftp.php3#iso2005
hvis disse understøtter filer større end 2GB....

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 29-05-05 15:13

Jacob Tranholm skrev:

> [...]

> Du kunne i stedet forsøge én af FTP-serverne fra
> http://www1.mandrivalinux.com/en/ftp.php3#iso2005
> hvis disse understøtter filer større end 2GB...

Lige et par forklarende bemærkninger. Support for filer større end 2GB er
første blevet tilgængelig i Apache 2.2, og da klid.dk anvender Apache
1.3.28, vil der formentligt kræves en opdatering af serveren.

For FTP-servers er det naturligvis forskelligt for forskellige
server-løsninger, men fx. er support for filer større end 2GB først blevet
tilgængeligt i de versioner af ProFTPD, der er nyere end 1.2.6rc1.

Hvis du ønsker at downloade DVD-ISO-filen, kan det således være nødvendigt
at finde en Apache-server, der anvender en nyere version end v. 2.2.
Tilsvarende kan det være muligt at finde en FTP-server, der kører med en
nyere version af ftp-software...

Mvh. Jacob

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 29-05-05 20:32

Jacob Tranholm wrote:

> Lige et par forklarende bemærkninger. Support for filer større end 2GB
> er første blevet tilgængelig i Apache 2.2, og da klid.dk anvender Apache
> 1.3.28, vil der formentligt kræves en opdatering af serveren.

Dette er desværre ufuldstændige informationer! Undskyld!!!

Apache 2.1/2.2 er ikke færdigudviklede endnu og fuld "large file
support" er således et fremtidsperspektiv:
http://httpd.apache.org/docs-2.1/new_features_2_2.html

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 30-05-05 22:47

Den Sun, 29 May 2005 15:43:38 +0200. skrev Jacob Tranholm:

> [...]
>
> Men spørgsmålet er også, hvorvidt klid.dk's apache-server (version 1.3.28)
> overhovedet understøtter filer, der er større end 2GB.

Det gør klid's apache 1.3.28 server. Jeg har lige prøvet at overføre
dvd-iso'en fra klid.dk til en af mine andre maskiner med curl, og det gik
godt, i hvert fald var filerne præcis samme størrelse og md5summerne var
de samme, og filen er større end 2 GB. Den gav iøvrigt ca 80 Mbit/s så
det var da pænt nok, lidt under 4 minutter tog det.

Hilsen
keld

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 31-05-05 12:00

Keld Jørn Simonsen wrote:

> [...]
> de samme, og filen er større end 2 GB. Den gav iøvrigt ca 80 Mbit/s så
> det var da pænt nok, lidt under 4 minutter tog det.

Der har tidligere været problemer med apache i forbindelse med filer,
der er større end 2GB. Jeg har ikke forsøgt at hente denne ISO-fil med
curl, men for både wget (v. 1.9.1) og kget (v. 0.8.3) mislykkedes det
for mig at hente denne ISO-fil vha. klid.dk's apache-server.

Til gengæld kunne kget uden problemer hente filen fra en FTP-server
(ftp://ftp.uio.no/), hvor md5-sum og størrelse passer... (Og filen er
vitterligt lidt større end 2GB).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-05-05 18:42

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> curl, men for både wget (v. 1.9.1) og kget (v. 0.8.3) mislykkedes det
> for mig at hente denne ISO-fil vha. klid.dk's apache-server.

-o Mandriva-Linux-2005-Limited_Edition-Download-DVD.i586.iso
| % Total % Received % Xferd Average Speed Time Time Time
| Dload Upload Total Spent Left
| 100 2098M 0 2098M 0 0 212k 0 --:--:-- 2:48:51 --:--:--
|
| $ md5sum Mandriva-Linux-2005-Limited_Edition-Download-DVD.i586.iso
| ec20701d68696e3602223d453e74339c
Mandriva-Linux-2005-Limited_Edition-Download-DVD.i586.iso
| $
`----
Den md5sum fil der ligger på klid.dk passer med ovestående.

Men burde jeg ikke som Mandrake club medlem, kunne hente den fulde version
fra http://www.mandrivaclub.com ?
Eller er det bare mig der ikke har ledt godtnok?

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 01-06-05 20:48

Den Tue, 31 May 2005 19:42:12 +0200. skrev Ivar Madsen:

> Men burde jeg ikke som Mandrake club medlem, kunne hente den fulde version
> fra http://www.mandrivaclub.com ?
> Eller er det bare mig der ikke har ledt godtnok?

Hvad mener du med den fulde version?

Hele "main"? Eller både main, contrib og jpackage?
Main fylder 3,5 GB, alt fylder 8,7 GB og kan ikke være på en enkelt
DVD-skive.

Jeg tror nok der er en særlig dvd med main på mandrakeclub, men har ikke
undersøgt det. Og alle pakkerne, main, contrib og jpackage er
tilgængelige på spejlene, inkl klid.dk

Hilsen
keld

Fra : Peter Volsted

Dato : 31-05-05 22:03

hi

-----

> [...]
>
> Til gengæld kunne kget uden problemer hente filen fra en FTP-server
> (ftp://ftp.uio.no/), hvor md5-sum og størrelse passer... (Og filen er

Fra FC3 Release-notes:
"If you intend to download the Fedora Core 3 DVD ISO image, keep in
mind that not all file downloading tools can
accommodate files larger than 2GB in size. For example, wget will
exit with a File size limit exceeded error.

The curl and ncftpget file downloading tools do not have this
limitation, and can successfully download files larger
than 2GB."

--
good luck

peter

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 30-05-05 22:02

Den Sun, 29 May 2005 12:27:24 +0200. skrev Ivar Madsen:

> [...]
> var færdig, så fejlede den,,,
>
> Hvad betyder "FEJL 416: Requested Range Not Satisfiable." oversat til Dansk?

Problemet er at wget ikke kan behandle filer over 2 GB. Prøv istedet curl.

Hilsen
keld