Genskabelse af lilo
Fra : PEF

Dato : 28-05-05 18:34

Har lige begået den genistreg at overskrive min lilo ved geninstallering af
Windows XP. Er der nogen der ved, hvordan man nemmest - og uden at skade den
nuværende linuxinstallation - kan genskabe lilo.

På forhånd tak.

/Peter

Fra : PEF

Dato : 28-05-05 18:35

.... Jeg har ingen bootdiskette!!!!

/Peter

Fra : Rune Maagensen

Dato : 28-05-05 19:35

PEF wrote:
> ... Jeg har ingen bootdiskette!!!!

lav en grub bootdisk og lær flg. grubcommandoer:
root
kernel
initrd
boot

Der burde være en grub diskette image på nettet derude.

mvh Rune

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 28-05-05 20:50

PEF wrote :

> ... Jeg har ingen bootdiskette!!!!

Afhængig af hvilken distribution du har så kan du måske boote fra
install-CD'en i en eller anden "rescue mode".

Alternativt kan du bruge SystemRescueCd, den har jeg selv brugt med held
efter jeg lavede en slåfejl under bygningen af en initrd.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-05-05 01:24

On Sat, 28 May 2005 19:33:52 +0200, PEF wrote:

> Har lige begået den genistreg at overskrive min lilo ved
> geninstallering af Windows XP. Er der nogen der ved, hvordan
> man nemmest - og uden at skade den nuværende linuxinstallation
> - kan genskabe lilo.

Du booter fra en Linux, som giver dig en shell(*). Så skriver du:

fdisk /dev/hda #eller hvad din harddisk nu hedder
p #vis hvilke partitioner der er
q #afslut fdisk

Nu ved du hvad root og boot partitionerne hedder, håber jeg:

mount /dev/RRR /mnt
mount /dev/BBB /mnt/boot

RRR er din root-partition, f.eks. hda1. BBB er bootpartionen,
måske hda2, det kan checkes med 'cat boot /mnt/etc/fstab', når
root-partitionen er mountet.

Og så den magiske kommando, som geninstallerer Lilo:

lilo -r /mnt

Det var det, så nu mangler du bare:

umount /mnt/boot
umount /mnt
sync; sync; reboot

Fjern boot mediet. Hvis din Lilo er installeret i MBR, så skulle
Linux boote umiddelbart og WinXP er måske ikke tilgængelig -- læs
på lilo.conf for at finde den frem.

Jeg antager at din Lilo er installeret i MBR, ellers må du lige
vende tilbage.

(*) Der er mange at vælge igennem, f.eks. DamnSmallLinux, en
live-CD med Knoppix eller andet, Mandrake i rescue mode, osv.

--
Stig

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-05-05 21:53

"Stig H. Jacobsen" wrote:

> Du booter fra en Linux, som giver dig en shell(*). Så skriver du:
>
> fdisk /dev/hda #eller hvad din harddisk nu hedder
> p #vis hvilke partitioner der er
> q #afslut fdisk

Ovenstående kan gøres med en enkelt kommandolinie:
fdisk -l /dev/hda

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.