salg af inventar
Fra : Thomas G

Dato : 27-05-05 11:26

hey

hvordan bogfører jeg salg af inventar?

Mvh. Thomas

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 28-05-05 00:54

Thomas G wrote:
> hey
>
> hvordan bogfører jeg salg af inventar?
>
> Mvh. Thomas

Under gruppen anlægsaktiver i status har man en konto for "køb af maskiner
og inventar" (debet) og en konto for "salg af maskiner og inventar"
(kredit). Begge konti trækker moms - indg. moms ved køb og udg. moms ved
salg. Disse konti bruges løbende for bevægelser i årets løb.

Sælger du i regnskabsåret inventar (uanset oprindelig værdi) så er det penge
ind i kassen (debet) til kredit for salg af inventar.

Af hensyn til reglerne for afskrivninger har man en konto: Maskiner og
inventar til anskaffelsesværdi, samt en konto for Maskiner/inventar
akkumulerede afskrivninger. De sidst-nævnte konti bruges faktisk kun en gang
om året ved regnskabsafslutning.

Nu ved jeg jo ikke, hvor omfangsrigt dit bogholderi er, så derfor det måske
for omfattende svar.
Karsten H. Jensen

Fra : Thomas G

Dato : 28-05-05 09:18

> [...]
penge
> ind i kassen (debet) til kredit for salg af inventar.

Jeg har følgende konti:
årets afskrivning
køb af inventar
akkumulerede afskrivninger på inventar
inventarets værdi efter afskrivninger (køb af inv - akku afskrivninger på
inv)

> [...]
gang
> om året ved regnskabsafslutning.
>
> Nu ved jeg jo ikke, hvor omfangsrigt dit bogholderi er, så derfor det

ja, mit bogholderi er ikke så omfattende... men tror dit svar rammer ret
godt(det fastslår i hvert fald var jeg ikke var helt sikker på).

Jeg har endnu ikke prøvet at bogføre et sådan salg af inventar så jeg er
lidt i tvivl om hvordan jeg gør..
skal jeg opkrave moms ved salg af inventar?
hvad gør jeg med et eventuelt tab i forhold til købspris minus akku
afskrivninger?
et illustrativt eksempel ville være rigtig lækkert..

Mvh. Thomas

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 28-05-05 11:19

Thomas G wrote:

> [...]
> afskrivninger?
> et illustrativt eksempel ville være rigtig lækkert..

Salg af inventar kr. 52.500,- kredit konto salg af
maskiner/inventar
moms 25% - 13.125,- kredit konto udg. moms

kr. 65.625,- debet konto anskafelses
pris.

Ved betaling:

Sælger debiteres kr. 65.625,- bankkonto krediteres

Køb af inventar for over kr. 10.200,-

Købsfaktura kr. 15.000,- debet konto køb af
maskiner/inventar
moms 25% - 3.750,- debet konto for ing. moms

kr. 18.750,- kredit konto anskaffelses
pris

Ved debitors betaling:

kr. 18.750,- bankkonto debiteres
kr. 18.750,- køber krediteres.

Ved køb af inventar under kr. 10.200,-:

kr. 10.000,- debet konto for inventar
(driften)
moms 25% - 2.500,- debet konto for indg. moms

kr. 12,500,- kredit debitorer

Ved betaling: kr. 12.500,- kredit bank
kr. 12.500 debet debitorer.

Jeg håber, det er oversklueligt. Der er her regnet med køb og salg med
efterfølgende betaling.
Jeg er ikke sikker på de kr. 10.200,- som grænse for straksafskrivning over
driften.

Ved kontant betaling ved køb og salg af inventar er bogføringen noget
nemmere.

Ved salg - pengene incl. moms ned i skuffen med det samme til kredit for
salg af maskiner/inventar og momsen på kontoen for udg. moms

Ved køb på samme måde:

Pengene incl. moms ud af skuffen med det samme, hvor momsen heraf debiteres
kontoen for indg. moms.

Har jeg glemt noget?
Karsten H. Jensen