Regnskabs bilag
Fra : Michael Stoltenborg

Dato : 18-12-00 18:17

Hej

Jeg har efterhånden fået en del kendskab til bogføring, efter at hav e
drevet mit enkeltmandsfirma et par år,men der er par småting jeg ikke helt
fatter.

Jeg har opdelt mit regnskab i to dele. "Faturaer" og "bilag", hvor bilag er
alle de regninger jeg har betalt gennem firmaet. Hvis jeg nu gerne vil have
korrekt navngivning i mit regnskab, hvad skal jeg så kalde de dele af
regnskabet? "Bilag" kan jo være alt muligt.

Hvis jeg har faktureret for meget og skal betale penge tilbage til en kunde,
så kan kunden jo ikke sende mig en regning, men jeg sender en "negativ
faktura", hvad hedder dette?

Og omvendt hvis jeg skal have penge tilbage fra en kreditor, så jeg modtager
en "modsat regning"

Jeg håber det jeg har skrevet ikke er helt sort

--
Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-00 19:15

Michael Stoltenborg wrote:

> Hej
>
> Jeg har efterhånden fået en del kendskab til bogføring, efter at hav e
> drevet mit enkeltmandsfirma et par år,men der er par småting jeg ikke helt
> fatter.

OK.

Jeg vil da lige forsøge mig med at hjælpe dig.
Hvis jeg måtte tage fejl, så lad lige være med mudderkastning, men
bare fortæl hvorledes det er tingene rigtig hedder.

Errare humanum est.

> [...]
> korrekt navngivning i mit regnskab, hvad skal jeg så kalde de dele af
> regnskabet? "Bilag" kan jo være alt muligt.

Bilag er _al_ din dokumentation for dit regnskab. Bilag består i
hovedreglen af fakturaer og kreditnotaer (både dem du afleverer og dem
du modtager).

Man kan ikke bare sætte lighedstegn mellem bilag og fakturaer bl.a.
fordi numeringen er forskellig.

Man skal indsætte de fakturaer man modtager og afleverer i
/kronologisk/ (bl.a. bevarer man overblikket så, hvornår der sker hvad
i din virksomhed, hvilket er krav jf. bogføringsloven rækkefølge.
Denne rækkefølge vil være bilagsnummeringen.

De fakturaer du udsteder skal være systematisk fortløbende.

De fakturaer du modtager vil have forskellig nummerering, da dine
leverandører også skal nummere deres fakturaer systematisk
fortløbende.

> Hvis jeg har faktureret for meget og skal betale penge tilbage til en kunde,
> så kan kunden jo ikke sende mig en regning, men jeg sender en "negativ
> faktura", hvad hedder dette?

Det hedder normalt en kreditnota.

Disse skal have deres egen systematiske fortløbende nummering.

Hvis du udsteder en kreditnota (og der ikke har været likvider
iblandet i handlen endnu), så skal du kreditere din kundes konto og
debeterer din omsætningskonto og kontoen for udgående moms.

> Og omvendt hvis jeg skal have penge tilbage fra en kreditor, så jeg modtager
> en "modsat regning"

Så modtager du en kreditnota

Hvis du modtager en kreditnota (samme betingelse fra før), så skal du
debetere din leverandørkonto og kredetere dit varelager og kontoen for
indgående moms.

> Jeg håber det jeg har skrevet ikke er helt sort

Er det noget skattevæsnet skal bruge?

Jeg håber ligeledes, at mit svar er a) korrekt og b) forståelig.
Hvis ikke, så sig lige til.

Den tørre lovstof kan du læse på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980100630-REGL

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Min forlovede og jeg søger en 2 værelses-lejlighed i Kbh.

Fra : Michael Stoltenborg

Dato : 18-12-00 19:41

> Bilag er _al_ din dokumentation for dit regnskab. Bilag består i
> hovedreglen af fakturaer og kreditnotaer (både dem du afleverer og dem
> du modtager).

Ok så hvis jeg skal opdele mit regnskab hierarkisk så ville det se ud på
følgende måde:

Bilag
Modtagede
Fakturaer
Kreditnota
Afleverede
Fakturaer (fortløbende nummerering)
Kreditnota (fortløbende nummerering)

> [...]
> i din virksomhed, hvilket er krav jf. bogføringsloven rækkefølge.
> Denne rækkefølge vil være bilagsnummeringen.

Det vil sige at bilag jeg har modtaget bare skal være sorteret efter dato,
og ikke være nummereret af mig?
Jeg har indtil videre nummereret alle bilag jeg har modtaget, og refereret
til dem som fx. "bilag 74" i mit regnskab.

> Er det noget skattevæsnet skal bruge?
Nej, jeg er bare nysgerrig :)
Jeg har også en revisor til at gennemse mit årsregnskab, men jeg vil helst
lave det selv.

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980100630-REGL
ZZ .. kedelig læsning, men tak alligevel!

--
Michael

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 20:50

Fra : per

Dato : 18-12-00 20:50

On Mon, 18 Dec 2000 20:34:30 +0100, "RENÉ JØRGENSEN"
<renerj@get2net.dk> wrote:

>Salgsfakturaer
>- udstedte kreditnotaer.
>= netto omsætning
>- købsbilag + modtagne kreditnotaer
>= resultat

Men er alt det ikke noget ens revisor tager sig af?

Jeg undrer mig for min revisor har aldrig bedt om at se mine udskrevne
fakturer,

Hvad gør man ellers hvis kunden ikke vil slippe de sidste 1000 kr?
skal man så skrive en kreditnota til ens regnskab?

--
Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-00 23:21

per wrote:

> Hvad gør man ellers hvis kunden ikke vil slippe de sidste 1000 kr?
> skal man så skrive en kreditnota til ens regnskab?

Så har man en konto til tab på debitorer som man fører beløbet over i.

Kreditnotaer er kun noget som man sender ud af virksomheden.

Fra : Michael Stoltenborg

Dato : 18-12-00 21:02

> Det vil sige at du skal have en fortløbende nummerering af alle dine bilag
> (du skal selv nummerere alle bilag). Både i bogføringen og i bilagene i i
> mappen med salgsfakturaer (her bruges fakturanummeret), og i mappen med
> købsfakturaer.

Men udstedte kreditnotaer skal have sin eget fortløbende nummerering, eller
skal de indgå i salgsfakturaernes nummerering?
Modtagne kreditnotaer skal indgå i nummereringen af købsbilag, right? (dvs
at man ikke skelner mellem købs fakturaer og modtagne kreditnotaer i
nummereringen)

> Ovenstående er en meget simpel udgave af en resultatopgørelse. Typisk vil
> købsbilagene blive opdelt i varekøb, og andre eksterne udgifter (her kan
ske
> en yderligere opdeling).
Jeg deler normalt mine udgifter ud på 6-7 konti.
Hvad med indtægterne. Deler man normalt dem op i konti?

> Jeg håber at ovenstående hjælper mere end det forvirrer, ellers så svar i
> gruppen.
Det hjælper på overblikket! :)

--
Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-00 23:19

Michael Stoltenborg wrote:

> Ok så hvis jeg skal opdele mit regnskab hierarkisk så ville det se ud på
> [...]
Jeg indsatte lige en ekstra ting for at det passer i dit system.

I praksis kan se ud som (jeg glemmer lige selve bogføringen for en
stund. Så det skal naturligvis indsættes i virkeligheden)

Dag(et) udskriver du 3 fakturaer og modtager 2 fakturaer skiftevis

Bilag 1: Salg til kundeA (fak.nr. 100)
Bilag 2: Køb af varer hos levT (fak.nr. levTs fak.nr.)
Bilag 3: Salg til kundeB (fak.nr. 101)
Bilag 4: Køb af varer hos levY (fak.nr. levYs fak.nr.)
Bilag 5: Salg til kundeC (fak.nr. 102)

Dag(to) udskriver du 2 fakturaer og modtager 3. Først køber du,
derefter sælger du.

Bilag 6: Køb af varer hos LevU (fak.nr. levUs fak.nr.)
Bilag 7: Køb af varer hos LevT (fak.nr. levTs fak.nr.)
Bilag 8: Køb af varer hos LevI (fak.nr. levIs fak.nr.)
Bilag 9: Salg til kundeC (fak.nr. 103)
Bilag 10: Salg til kundeD (fak.nr. 104)

> Det vil sige at bilag jeg har modtaget bare skal være sorteret efter dato,
> og ikke være nummereret af mig?

Jo, du skal give dem et bilagsnummer.
Din leverandør har jo givet dem et fakturanummer.

Du må bare ikke give fx Dag(et)s bilagsnumre som først kommer 14 dage
senere eller springe rundt i datoer og nummeringer. Der skal være
system i papirarbejdet.

Sorry, hvis det var uklart formuleret.

> Jeg har indtil videre nummereret alle bilag jeg har modtaget, og refereret
> til dem som fx. "bilag 74" i mit regnskab.

okay.

> Nej, jeg er bare nysgerrig :)
> Jeg har også en revisor til at gennemse mit årsregnskab, men jeg vil helst
> lave det selv.

Så vil jeg anbefale dig, at du tager et merkonomfag i bogføring og
regnskab.

Eller i hvert fald lån en bog om bogføring og regnskaber på det
nærmeste folkebibliotek.
Der kan du slå de ting op som du er i tvivl om. Og der forklares det
også i de helt rigtige ord og udtryk OG i sammenhæng.

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-00 23:25

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Bilag 7: Køb af varer hos LevT (fak.nr. levTs fak.nr.)
> Bilag 8: Køb af varer hos LevI (fak.nr. levIs fak.nr.)

Hov du udsender forresten også en kreditnota til en kundeA og får en
fra leverandørT

Bilag 11: Sendt kreditnota til kundeA (kreditnotanr. 100)
Bilag 12: Modtaget kreditnota fra LevT (kretnotanr. levTs
kreditnotanr.)

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-12-00 00:31

In <c2k+Ol3zJRFG8O5X7aspx3qiKhpI@4ax.com>, on 12/18/2000
at 08:50 PM, per <per@ph-byg.dk> said:

> Hvad gør man ellers hvis kunden ikke vil slippe de sidste 1000 kr? skal man så
>skrive en kreditnota til ens regnskab?

Man må ikke bare modregne tilbageføre tilgodehavender som ikke bliver betalt. De
skal opføres på "Konto for tab på debitorer" men det må de først når man har
sansynliggjort at man ikke får pengene - f.eks. forgæves retslig inkasso,
konkurs og lign.

Nu er eksemplet dog kun på 1000 kr. så det kan godt være det falder ind under en
eventuel bagatelgrænse, men ellers skal det gøres som anført.

/Knud

Fra : per

Dato : 19-12-00 08:38

On Tue, 19 Dec 2000 00:30:44 +0100, kub@mobilixnet.dk (Knud Berggreen)
wrote:

>skal opføres på "Konto for tab på debitorer" men det må de først når man har
>sansynliggjort at man ikke får pengene - f.eks. forgæves retslig inkasso,
>konkurs og lign.

Hvad så i de tilfælde hvor regningen er meget større end ventet, og
man giver kunden en rabat, og denne indbetaler et mindre beløb end der
står anført.?

--
Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-12-00 17:31

per wrote:

> Hvad så i de tilfælde hvor regningen er meget større end ventet, og
> man giver kunden en rabat, og denne indbetaler et mindre beløb end der
> står anført.?

Hvis det er aftalt, at kunden må betale mindre, så udstedes en
kreditnota. IMO.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-12-00 21:20

In <3A3F8C84.33CDDCE6@groenjord.dk>, on 12/19/2000
at 04:31 PM, Carsten Riis <carstenr@groenjord.dk> said:

>Hvis det er aftalt, at kunden må betale mindre, så udstedes en
>kreditnota. IMO.

Det mener jeg også. Og i så fald må det være restbeløbet der går til inkasse og
måske senere på "Tab på debitorer".

/Knud

Fra : per

Dato : 19-12-00 22:11

On Tue, 19 Dec 2000 21:20:28 +0100, kub@mobilixnet.dk (Knud Berggreen)
wrote:

>Det mener jeg også. Og i så fald må det være restbeløbet der går til inkasse og
>måske senere på "Tab på debitorer".

Nu benytter jeg kun mit faktueringsprogram (stellar office) til at
udskrive fakturer, så jeg har slet ikke oprettet nogle kontoer, men
det er vel heller ikke nødvendigt. For mig er det vel kun vigtigt at
se hvad der kommer ud, og ind. Derudover har jeg en bankkonto til skat
og moms, som der løbende sættes penge ind på.

Resten har jeg overladt til revisoren , og jeg går ud fra at han råber
vagt i gevær, hvis jeg gør noget forkert.

--
Per

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 21:27

Fra : per

Dato : 20-12-00 21:27

On Wed, 20 Dec 2000 19:52:16 +0100, kub@mobilixnet.dk (Knud Berggreen)
wrote:

>In <Dc0=Ou=YZyYzoEwf0IQS+dUg0+a1@4ax.com>, on 12/19/2000

>Kun hvis du giver ham de rigtige informationer.
>Og husk, at selv om du har en revisor, så har du selv et ansvar for korrekt
>regnskabsaflæggelse.

ja, men han må jo selv spørge om de ting han skal bruge, for jeg ved
det jo ikke.

Men jeg har en fornemmelse at han glemmer noget.

Er det ikke almindeligt, at revisoren ser regnskabet / fakturerne, så
han kan oplyse hvis jeg gør fejl.?

--
Per