Svigermors Skarpe Tunge
Fra : Test2

Dato : 25-05-05 17:10

Hej

Havd er det man gør for at få "Svirgermors skarpe tunge " til at blomstre ?

Der er billeder i dk.binaer. Så det kan lykkes, men hvorfor ? Den er kun 3
år. Den er ikke vandet anderledes end den pleger at blive.

MVH
Stationsforstanderen

Fra : hanzen

Dato : 25-05-05 19:27

"Test2" <kurto1000.fjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er billeder i dk.binaer. Så det kan lykkes, men hvorfor ? Den er kun 3
> år. Den er ikke vandet anderledes end den pleger at blive.

Vi har 2 der blomstrer hvert år.
Vi gør ikke noget særligt.
Pas på hvis den står ved et åbent vindue. Det søde stads der kommer fra
blomsterne lokker alle kvarterets myrer frem.
--
hilzen
hanzen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-05-05 20:16

"Test2" <kurto1000.fjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Havd er det man gør for at få "Svirgermors skarpe tunge " til at blomstre
> ?

Der har før været en tråd, og så vidt jeg husker, var der ikke enighed:
Nogen mente, de skulle stå tørt, andre (deriblandt mig selv) mente, det var
varme, der gør det.

Jeg deler og planter min om, når den er afblomstret, og hvis du kommer forbi
Midtjylland, må du gerne få en klump, der i hvert fald har genetiske anlæg
for at blomstre (har gjort det hvert år i ca. 10 år.
Den er ret høj og gulstribet.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 27-05-05 08:35

"Inger Pedersen" skrev

> Der har før været en tråd, og så vidt jeg husker, var der ikke enighed:
> Nogen mente, de skulle stå tørt, andre (deriblandt mig selv) mente, det
var
> varme, der gør det.

Jeg har en af slagsen, som har stået i et østvendt vindue i ti år. Den har
aldrig blomstret. For to en halv måned siden købte jeg en mere, som er ret
stor, fordi jeg gerne ville have to, der stod samlet. - Og f..... om jeg
ikke her til morgen opdagede en langt stilk med knopper på på den nye. Under
hver knop hænger en dråbe geleagtig væske. - De står begge i et østvendt
vindue nu, er lige store, får lige meget lys/varme og ligeledes vand. Så jeg
tror slet ikke, det har noget med det at gøre. Mon ikke bare der findes han
og hun planter ligesom ved andre planter? Måske man skulle spørge en der
havde forstand på planter, for det er da lidt spændende, hvad der gør det.

Men stolt er jeg da, for jeg husker tydeligt diskussionen tidligere og
dengang søgte jeg billeder af det hos jer, for jeg havde aldrig set det før.

Inger,- er det nu din blomstre eller er det på forskellige tidspunkter af
året? Har du erfaring med at dine stiklinge også blomstre?

Ih, hvor jeg glæder mig til at se den udsprunget.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-05-05 22:29

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Inger,- er det nu din blomstre eller er det på forskellige tidspunkter af
> året? Har du erfaring med at dine stiklinge også blomstre?

Det er nu - og det er det sådan ca. hvert år.
Øh stiklinger... jeg plejer bare at dele dem, og de delte blomstrer også,
selv om de er delt meget.
Oprindeligt fik jeg den foræret som bare et enkelt blad med rod i et
plasticbæger.

> Ih, hvor jeg glæder mig til at se den udsprunget.

Det kan jeg godt forstå - og husk at nyde duften om aftenen og tidlig morgen

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 10-06-05 10:22

"Inger Pedersen" skrev

> [...]
> selv om de er delt meget.
> Oprindeligt fik jeg den foræret som bare et enkelt blad med rod i et

Ja ja, en fortalelse.
Jeg deler dem også, men som regel kun den ny små skud, der kommer.

> Det kan jeg godt forstå - og husk at nyde duften om aftenen og tidlig
morgen

He, ja, den er startet nu. Jeg undrede mig over jeg allerede kunne dufte min
lilje udenfor og endda selv om døren var lukket og den ikke var sprunget
ud. - Et kig på svigermors skarpe tunge gav mig svaret.

Nette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-05 00:29

Nette wrote:

> Mon ikke bare der findes han og
> hun planter ligesom ved andre planter?

Nej, Sanseviera er tvekønnet. Men selv om der skulle være tale om en
planteart med enkøn, skal der alligevel være blomster på hanplanterne -
hvordan skulle de ellers få befrugtet hunblomsterne på en anden plante?

Der er nok snarere tale om, at de planter, der ikke vil blomstre, har det
for godt. Mange plantearter blomstrer mest villigt, hvis de lige akkurat
klamrer sig til livet - de gør det for at sikre artens overlevelse, hvis de
selv skulle dø.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Nette

Dato : 10-06-05 10:23

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
> for godt. Mange plantearter blomstrer mest villigt, hvis de lige akkurat
> klamrer sig til livet - de gør det for at sikre artens overlevelse, hvis

Hvilket min gartnerven giver dig helt ret i.
Jeg må mishandle den ene og overdøse den anden med alt for meget af det
gode.

Nette