æv så starter det igen
Fra : Mus

Dato : 25-05-05 11:48

Anna har nu i 1½ døgn næsten ikke spist noget. Hun spiser ca 2 min ved hver
amning 6-7 gange på et døgn. Hun er generelt hurtig 5 - 10 min er meget
normalt men med en god lang bøvsepause ind i mellem.

Hun græder ved nogle af måltiderne, men ved andre er hun helt rolig og
virker glad. Hun er meget vågen i løbet af dagen og ikke specielt sur, kun
ind i mellem når hun taber sutten. andre gange kan hun ligge i flere timer
uden sutten og bare kigge rundt.

I går prøvede jeg at supplere med en flaske. Hun tog 20 ml hvorefter hun fik
mælken i den gale hals og derfor græd og ikke ville have mere.

Er efterhånden ligeglad med om det er bryst eller flaske - bare min lille
pige vil spise. Men flaske er hun altså heller ikke glad for.

Er det normalt det her at spædbørn har flere dage, hvor de ikke rigtigt
spiser.

Hun har ikke trøske, feber eller er forkølet og jeg har ikke mens.

Er jeg virkelig den eneste der har en baby der ikke er så glad for mad i
perioder. Føler mig lidt som palle alene i verden.

Hun skal vejes på fredag. Har mest lyst til at holde lidt igen med flasken
og så se om hun alligevel har taget på til på fredag. Men det er hårdt især
når hun græder. Kan ikke finde ud af om hun græder af sult.

Jeg har oplevet to dage på hospitalet, hvor Anna "grov åd" men ikke tog et
gram på. Så synes godt nok det er svært. De prøvede så at måle, hvor meget
hun da tog ved et enkelt måltid hos mig og det var 124 ml og hun skulle kun
have omkring 80. Og så meldte hun sig endda efter 3 timer og guffede løs
igen. Men der skal også siges at hun rå sked og og tissede - undskyld
udtrykket.

Nu tisser og laver hun meget mindre end normalt. Så måske der alligevel er
håb for at hun har taget på når det hele ikke bare ryger lige igennem hende.

Har prøvet to forskellige flaskesutter. Og har fået at vide jeg ikke må
prøve for mange for ikke at forvirre hende, men har lyst til at prøve
Avents?

Har også tjekket om jeg har mælk nok.
Hun spiste i går ved det ene bryst. Malkede ud bageftere. Der havde hun tømt
det. På det andet bryst var der 120 ml som jeg malkede ud på ca 5 min. Ved
næste amning ammede jeg fra det modsatte bryst. Ved usmalkning bagefter var
der 20 ml på det hun diede ved og 40 ml på det andet.

Så der skulle i hvert fald have været nok til hun kunne have taget mere.

Råd modtages med kyshånd.

LN

Fra : Anders S..

Dato : 25-05-05 12:13

-
"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> spiser.

> Hun har ikke trøske, feber eller er forkølet og jeg har ikke mens.

Nu er jeg jo ikke læge men vores Nanna på 2½ år har haft og har stadig disse
perioder hvor hun ikke spiser så meget, og andre gange spiser til hun
triller og de kommer og går.

Men normalt tager de små det de skal have.

Der sker jo ikke noget ved at kontakte sundhedsplejersken og få en snak,
prøv det.

MVH
Anders

Fra : ida nielsen

Dato : 25-05-05 19:29

Hej Mus

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er din fustration som smitter
af på Anna.

Ikke at jeg ikke forstår dig, men hvis du ellers fornemmer at hun trives og
er glad ligesom andre babyer, så tror jeg at du skal prøve at tage det mere
stille og roligt og ikke fokuserer så meget på hvor meget hun spiser.

Jeg har fulgt de tråde som du har skrevet og er godt klar over at de
forskellige børnelæger siger at du skal veje Anna, men børn er forskellige
og spiser dermed også forskelligt.

Bare en lille historie fra mit liv så du kan se at på en måde hved jeg godt
ved hvad du føler.
Da min søn var knapt 4 år gammel, modtog vores kommune en anonym henvendelse
om at vi skulle vanrøgte vores barn. Et af punkterne gik på at han var under
ernæret - det er en utrolig hård anklage den blev manet i jorden og vi ved
hvem anmeldelsen kom fra.
Men i en lang periode var vi utrolig fokuseret på om Chr. spiste nok - han
er en høj dreng på 6 år og han vejer idag ca. 18 kg.

Jeg snakkede med vores nye læge om det og hans kommentar var at hvis han
udvikler sig normalt tja så var der intet at bekymrer sig for. Og ja han er
ikke dum ligger bla. puslespil på 300 brikker.

Men som sagt tag det roligt, og prøv at lade fokuseringen ligge lidt.
Om du ammer eller giver flaske er i den forbindelse lige meget, det
vigtigste er at du er tryg så er Anna det også.
Prøv evt. at få nogle til at tage hende et par timer - så må de give en
flaske med det som du nu har malket ud - i mellemtiden kan du og farmand
tage en tur på cafe eller noget andet blot jer to så i kommer lidt væk.

Knus
Ida

Fra : Mus

Dato : 25-05-05 21:55

ida nielsen <in_xxx_@cic.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cca5a$4294c42a$3e3d8433$18371@news.arrownet.dk...

> [...]
> flaske med det som du nu har malket ud - i mellemtiden kan du og farmand
> tage en tur på cafe eller noget andet blot jer to så i kommer lidt væk.

Hej Ida

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du har ret i meget af det du skriver.
Tror helt sikkert også at det at Anna fra fødsen kun vejede 1700 g har gjort
mig forskrækket og fokuseret på at hun i hvert fald ikke skal mangle noget
nu hun er uden for maven. Og så har sygehusets fokusering på gram og ml også
sat sig hos mig - desværre. Havde jeg ligget på en alm barselsgang havde jeg
sikkert ikke skænket det så mange tanker.
Det var måske også det der var humlen i, hvorfor Anna tog brystet igen efter
vi prøvede at give hende flasken - jeg slappede mere af. Men hvor er det
bare svært at styre mine tanker og bekymringer for lille dejlige Anna.

Jeg synes helt sikkert Anna virker tilfreds og glad det meste af tiden. Er
meget vågen og følger med.

Måske vil det hjælpe mig at supplere med en flaske om aftenen så jeg bliver
mere tryg of rolig. Men nu vil jeg lige vente lidt og se tiden an. Anna
virker jo ikke til at mistrives. Måske har hun alligevel taget på - hvem
ved.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 22:49

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse news:4294e18c$0$63648

>Og så har sygehusets fokusering på gram og ml også
> sat sig hos mig - desværre.

Det tror jeg også, og det er måske der gør, at du ikke kan slappe ordenligt
af omkring Anna`s måltider.

Vores ældste på dengang 2 år, blev engang indlagt med feberkrampe. Det var
så slemt at han kom i respirator.
Vi havde så lillebror på ½ år med på sygehuset. Sygeplejerskene var så
flinke at tage sig lidt af lillebror, der jo ikke fejlede noget, men var en
sund lille tyksak.
De lavede alligevel en hel liste over, hvor mange ml. mælk lillebror havde
drukket, og hvad hans ble vejede.

Har Anna forøvrigt ikke taget fint på indtil videre, til trods for alle
jeres problemer ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : ida nielsen

Dato : 25-05-05 19:35

Ups glemte lige noget.

Mus du skal stole på din egen intuition - hvis den siger at Anna har det
godt og trives - så er det skam nok rigtigt.

Du er hendes mor du kender hende bedst

Knus
Ida

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 20:43

"ida nielsen" <in_xxx_@cic.dk> skrev i en meddelelse
> Ups glemte lige noget.
>
> Mus du skal stole på din egen intuition - hvis den siger at Anna har det
> godt og trives - så er det skam nok rigtigt.

Det er nemlig et godt råd.
Tit bliver gravide og nybagte forældre, proppet med så mange informationer
fra både jordmødre, læger, sundhedsplejesker, venner, familie og bøger, at
det med at lytte til sine instinkter måske går lidt i glemmebogen.

Vores to ældste børn blev ikke ammet i ret lang tid, men blev opflasket.
Vores datter ammede jeg i knapt to år. Jeg havde overhovedet ingen ide om,
hvor meget mælk hun fik pr. gang, men jeg ammede rigtig mange gange om dagen
( måske 12-14 gange i døgnet, nogen dage ), da hun ikke gad og bruge sut, så
meget tit hyggespiste bare.
Hvis det fungerer for Anna med mange små og korte måltider, så prøv med det,
og se om hun ikke tager på alligevel, og så prøv og slap lidt af med, hvor
mange ml. hun indtager pr. måltid, så kan du måske også slappe lidt mere af,
uanset om det er amning eller flaske hun får.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : SHM

Dato : 25-05-05 21:30

Hejsa

Jeg er lige kommet hjem fra et foredrag, hvor der blev beskrevet noget
lignende dit eksempel.
Hende der holdt fordraget har en hjemmeside der hedder www.sansemotorik.dk ,
der må du kunne se et telefonnummer.
Hun fortalte ikke hvad man skulle gøre, men det kunne være hun havde nogle
råd som du kan bruge. Hun har bl.a beskæftiget sig med præmaturbørn. Jeg er
godt klar over at Anna ikke er præmatur, men hendes reaktioner virker sådan.

Alt godt fra
SHM

Fra : Mus

Dato : 26-05-05 06:03

SHM <mikaelsen.smed@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ab107$4294e04d$3e3d83dd$30647@news.arrownet.dk...
> [...]
er
> godt klar over at Anna ikke er præmatur, men hendes reaktioner virker

Jo Anna er faktisk en lille smule præmature. Hun er født i uge 36.
Vi har fået at vide at hun på nogle områder er at betragte som præmature.
Feks skal jeg amme i enerum og jeg må feks ikke nusse hende eller tale til
hende, mens jeg ammer hende - det kan hun ikke rumme endnu - men det kommer.
Der skal ikke meget til at stresse hende. Der er også andre ting jeg fik at
vide bla at hendes gråd fra fødslen var typisk præmature. Anna er nu 9 uger,
men har fået besked på ikke at forvente mere af hende end af en på 5 uger.
På de fleste områder er Anna dog ikke præmature i hendes opførsel. Hun
ligger lige på grænsen. Mht vitamintilskud får hun som værende præmature.

Du må gerne fortælle lidt mere om foredraget, hvis du gider. Kan du fortælle
lidt mere om det eksempel der minder om vores situation. Bare i korte træk.
Det lyder spændene.

På forhånd tak

LN

Fra : Mus

Dato : 26-05-05 06:26

Mus <Bastian@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:42955405$0$63620$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
fortælle
> lidt mere om det eksempel der minder om vores situation. Bare i korte

Der skal dog siges at det vist kun er maden og stimuli samtidig der volder
problemer.
Ved ikke om der er sammenhæng mellem det med mad og så at Anna var meget
lille fra fødslen af(væksthæmmet).

Ellers er hun en meget vågen og nysgerrig pige. Der gerne vil være med hvor
der sker noget. Hvis hun er lidt ked af det er der ikke noget hun ved bedre
end at komme på arm og rundt i huset eller i hvert fald bare op på arm og se
en hel masse.
Er hun dog hysterisk i hendes gråd er det bedst bare at holde hende tæt ind
til sig, ikke ae, men holde hende fast og blidt ind til sig. Så tager det
ikke engang 2 min så er hun helt rolig eller er faldet i søvn.

Har dog lagt mærke til at hun nogen gange farer sammen når jeg sidder med
hende og kommer til at snøfte. Men ved ikke om det er sådan for de fleste
børn generelt.

I starten brød hun sig ikke om at få tøjet af på puslebordet. Nu elsker hun
det. Nu bliver hun nogen gange sur når tøjet skal på igen

LN

LN

Fra : Jannie

Dato : 26-05-05 08:55

Hej Mus
Har fulgt "kampen" siden i kom hjem, og ih hvor jeg kan genkende det. Min
søn blev født i 33,1. Det bedste jeg kan sige til dig er stol på dig selv og
prøv at finde en rytme der fungerer for både dig og Anna. Det er ikke
nødvendigvis den i lærte på C1. Hvis hun er frisk når hun er vågen, sover
rimeligt og kan leverer en tisseble ca. hver 4 time, så er det ikke helt
galt ! Men vi mødre har det jo bedst når de små slår alle rekorder i
vægtøgning pr døgn Men nogle børn tager altså lidt langsommere på end
andre - det er så bare normalt for dem.
Det samme barn tager heller ikke nødvendigvis regelmæssigt på - men når vi
vejer ofte, og måler mælk osv. så opdager vi de mindste udsving ! Vejede vi
kun 1 gang pr. måned, var er den gennemsnitlige vægtøgning for 4 uger,
sikkert helt fin.
Mærk efter i dig selv - har hun det egentligt godt! Hvis ja, skal du ikke
panikke fordi hun en uge tager mindre på end forventet - vi havde adskillige
af den slags uger - (hvor jeg selvfølgelig panikkede! ) - men tænk, nu
er han 7år, skal i 1 kl. til august, er gået fra at være meget lille af sin
alder, til at være blandt de største.

Det tog mig 5 år ( jep - 5ÅR) at få lagt den vægt og mængdefokucering som
blev etableret på C1, på hylden. I dag får min knægt selv lov at bestemmer
hvor meget han vil spise, jeg nøder ham aldrig mere - men det har sørme
holdt hårdt. ( hø, nu holder jeg nærmest lidt igen for at "dansehåndtagene"
ikke skal blive til deller! )

Stol på dig selv - du er hendes mor - du ved og kan meget meget mere end du
tror

kærlig hilsen
Jeanix

> Ellers er hun en meget vågen og nysgerrig pige.
Det er jo et godt tegn

> Har dog lagt mærke til at hun nogen gange farer sammen når jeg sidder med
> hende og kommer til at snøfte. Men ved ikke om det er sådan for de fleste
> børn generelt.
Tror nok det er ret generelt - min søn gjorde det samme, og jeg har også
bemærket det hos andre spædbørn

> I starten brød hun sig ikke om at få tøjet af på puslebordet. Nu elsker
> hun
> det. Nu bliver hun nogen gange sur når tøjet skal på igen
Det er rigtig typisk - de bliver i starten lidt utrykke ved al den plads og
frihed - det afspejler sig også i den måde i trøster hende på, hvor i holder
hende tæt og fast ind til jer; Det minder vel lidt om livmoderen.

Fra : Mus

Dato : 26-05-05 12:29

Da vi var indlagt nu her, var jeg inde og hilse på to tvillinger på omkring
1700 g. Havde allerede glemt hvor lille Anna har været. Synes slet ikke hun
var så lille. Det bette pus.

Vi er holdt op med at vække Anna hver 4. time.
Og uha hun er god til at sige til også ved de små måltider de sidste to
dage. Det var en læge, der mente at når anna var så god til at sige fra, var
hun nok også god til at sige til og det fik han ret i. Anna kunne vække en
helt afdeling med hendes høje gråd. Man var ikke i tvivl om at der var en
der ville have mad. Hun har godt nok en god vokal.

Anna begyndte at spise i nat - puha det var dejligt og hun sover også bedre
nu. Hun har sovet noget uroligt de sidste to døgn, men har været glad og
tilfreds, når hun var vågen.

Tak for støtten.

LN

Fra : SHM

Dato : 26-05-05 19:58

Hej Mus

Jeg kan egentlig ikke fortælle ret meget, for hun fortalte kun meget kort om
de problemer der kan være ved præmaturbørn.
Hun kom ikke med nogle løsninger, det skal man komme til hende for at få,
men hun talte om det med for meget stimuli som giver stress-symtomer.
Mine drenge er født 6 uger for tideligt og de hadede deres barnevogn de
første mange måneder, ganske enkelt fordi de ikke kunne rumme indtrykkene
som de fik når de lå i den.
Da jeg selv kender problemerne ang. prematur, lyttede jeg selvfølgelig mere
intenst til det end det andet hun fortalte om. Det kan måske tænkes at din
datter på en eller anden måde bliver forstyrret i sin spisning enten af det
der sker i rummet omkring hende mens hun spiser, men hun kan også blive
forstyrret af noget der er sket flere timer forinden (fortalte hun).
Du skriver godt nok at hun nyder at opleve rummet, men det kan jo være at
det er for meget...
Jeg ved ikke om der er noget af det jeg har skrevet, som du kan bruge til
noget, men hvis jeg havde vidst alt det hun fortalte, da mine drenge blev
født, tror jeg at jeg kunne have undgået nogle problemer og skrigture.

Med venlig hilsen
SHM

Fra : Kitty

Dato : 26-05-05 22:08

"SHM" <mikaelsen.smed@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstyrret af noget der er sket flere timer forinden (fortalte hun).
> Du skriver godt nok at hun nyder at opleve rummet, men det kan jo være at

så er det jeg kommer til at tænke på, at det måske var en ide at amme i
slynge? Jeg ammer stadig min datter i søvn (10 mdr) og de dage hvor hun ikke
lige vil give op, der virker det helt genialt. Jeg bruger en Baba
(http://www.babybiksen.dk/index.php?vare_id=19) men i princippet kan enhver
skråslynge bruges

Fra : SHM

Dato : 28-05-05 17:24

Nu har jeg ikke den store erfaring med babyslynger (læs: ingen!), men jeg
tror du har fat på noget af det rigtige...

SHM