Hvilket system skal jeg vælge ??
Fra : Brian Holm

Dato : 25-05-05 09:51

Hej !

Unix branchen er lidt ny for mig, så derfor spørger jeg lige efter et god
råd herinde.

Jeg skal til at lave en Linux Webserver & Mailserver. Den skal kører kunne
kører apache, SQL, og jeg regner med at benytte postfix til mailserver, har
hørt at den skulle være nem at konfigurere.

Mit spørgsmål er så, hvilket Linux operativ system skal jeg vælge ?? Det
skal gerne være en hvor alle de overnævente ting er inkluderet.

Hvad kan i anbefale ??

Vh
Brian Holm

Fra : Troels Arvin

Dato : 25-05-05 10:26

Hej Brian,

On Wed, 25 May 2005 10:51:08 +0200, Brian Holm wrote:
> Jeg skal til at lave en Linux Webserver & Mailserver. Den skal kører
> kunne kører apache, SQL, og jeg regner med at benytte postfix til
> mailserver, har hørt at den skulle være nem at konfigurere.

Jeg synes måske det er lidt af en overdrivelse af kalde Postfix nem at
konfigurere. Postfix kan en hulens masse ting, og derfor er dens
konfigurationsmuligheder også ret omfattende.

> Mit spørgsmål er så, hvilket Linux operativ system skal jeg vælge ??
> Det skal gerne være en hvor alle de overnævente ting er inkluderet.

Det kommer bl.a. an på:

1) Hvor længe skal installationen leve?
Der er stor forskel på, hvor længe distributionerne vedligeholder deres
udgivelser. Korteste levetid har Fedora (vistnok), nemlig under et år.
Lidt længere levetid har SUSE Professional (to år). Hvis man vil have
lang garanteret levetid, skal man have penge op ad lommen og købe fx. Red
Hat Enterprise ("RHEL") eller SUSE Enterprise ("SLES" eller Novell OES
Linux), der vedligeholdes i fem år fra udgivelsestidspunktet.

Hvis du vil have lang vedligeholdelseslevetid og ikke have penge op ad
lommen, så vil jeg anbefale et kig på CentOS. CentOS vedligeholdes af
frivillige, men "snylter" på RHEL, hvorfor de frivilliges arbejde er let,
og der er derfor god sandsynlighed for, at de bliver i stand til at
vedligeholde deres udgivelser længe. http://www.centos.org/

2) Har du folk, der kan hjælpe dig?
I så fald: Hvad er de hjemmevante med? Overvej at gøre, som de anbefaler.

3) Hvor ny er din hardware?
Hvis den er meget ny, kan en distribution som Debian blive meget
kompliceret at installere og få til at køre ordentligt, fordi Debian er
så gammel. (Der findes dog Debian-udløbere, såsom Ubuntu, som er mere
up-to-date.)

Fra : Brian Holm

Dato : 25-05-05 14:25

Tak for information.

Jeg tror jeg springer på SUSE distributionen. Den ser ud til at dække mine
behov, og er tilsyneladende også brugervenlig.

Vh
Brian Holm

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 25-05-05 17:10

Brian Holm wrote:
> Hvad kan i anbefale ??

Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at kigge på BSD distributionerne.
Deres primære force er på server siden, de er, efter min mening, ikke så
meget værd som client os.

Til gengæld gør ports systemet (ports af 3 parts software) på BSD det
til en nydelse at patche en server op. Hvis du er nybegynder betyder
det, at du ikke selv skal sørge for at alle versioner (executables /
libraries osv ) passer sammen.

Suse har også glimrende faciliteter på dette punkt, men jeg mener at det
er på binære distros. Ret mig hvis jeg tager fejl. BSD's er på source
niveau - dvs. du kan rette på parametre ift. compile af server software.
Det kan være en sikkerhedsmæssig fordel at slå det fra, som du ikke bruger.

Du skal dog være opmærksom på flg.

1. check din hardware - bsd supporter ikke så meget ny hw som LINUX
2. SMP / dual core / dual cpu er lidt flaky i FreeBSD for tiden - jeg
har selv en. Det er mit indtryk, at LINUX er mere moden mht. dette i
skrivende stund. Jeg kender ikke til net og openbsd's status dd.
Ustabiliteten skyldes i det store hele, at de dele af kernen er blevet
kodet om i sidste versions skifte - så det bliver sikkert hurtigt bedre.

-mvh

Nikolaj

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 25-05-05 22:35

> [...]

> kører apache, SQL, og jeg regner med at benytte postfix til mailserver, har
> hørt at den skulle være nem at konfigurere.

Skal maskinen bare stå og passe sig selv og køre? Her kan du
f.eks. bruge ClarkConnect - det er en kombi server/firewall, som
er designet til de ting du nævner. Det hele kan admin'es via et
web-interface.

Eller skal du arbejde/udvikle på den til dagligt? Så er det nok
meget relevant med alle mulige værktøjer og GUI'er. Jeg er glad
for Mandrake.

Du kan bruge Webmin til at konfigurere Postfix, osv. Webmin er
sådan et generelt web-interface til alle mulige subsystemer
(e-mail, databaser, dæmoner, servere, "system-ting"), som fås til
de fleste Linux distributioner.

--
Stig

Fra : Brian Holm

Dato : 26-05-05 18:03

Den skal bare stå for sig selv i et hjørne, og hoste websites og være
mailserver for de tilgænlige domæner. Så nej det er ikke samtidig en arbejds
pc.

Jeg har installeret Suse på den og er nu igang med at opsætte de forskellige
ting i Webmin.

Så jeg tror jeg prøver lykken med denne opsætning.

Takker for alle input

Vh
Brian Holm