Sandfang til faskine?
Fra : Olsen

Dato : 24-05-05 16:28

Reparerer et tagrendenedløb.

Eksisterende faskine funker ikke mere,-har derfor købt en kassette.

Men det "rigtige" sandfang (orange af plastik) er frygteligt højt så jeg
skal jo grave ned til kineserne.

Vil det være ulovligt at sætte et sandfang af beton op?

Eller vil det være dumt, da jeg egentlig har besluttet mig til at etablere
ordentligt.

Der er tale om et temmelig stort tag og vi har ikke kloak.

\Olsen

Fra : Peter C:\\

Dato : 24-05-05 16:34

"Olsen" <snyd@c.dk> skrev i en meddelelse
> Reparerer et tagrendenedløb.
>
> Eksisterende faskine funker ikke mere,-har derfor købt en kassette.
>
> Men det "rigtige" sandfang (orange af plastik) er frygteligt højt så jeg
> skal jo grave ned til kineserne.

Det er jo fordi vandspejlet ved vandlåsen skal være nede i frostfri dybde

> Vil det være ulovligt at sætte et sandfang af beton op?
Næææ... i sig selv er det vel lovligt nok ... men vandspejlet skal jo stadig
være frostfrit

> Der er tale om et temmelig stort tag og vi har ikke kloak.

Har du regnet på om en kassette er nok ?

--
MVH Peter C:\
´96 Corolla eller ´69 Firebird ...... afhængig af vejret !

Fra : Olsen

Dato : 24-05-05 17:22

Peter C:\ wrote:
> Har du regnet på om en kassette er nok ?

Næ, med der er 2 afløb fra taget.

Fra : Peter C:\\

Dato : 24-05-05 17:24

> Næ, med der er 2 afløb fra taget.

Om der er 1, 2 eller for den sags skyld 10 afløb fra taget betyder ikke
noget .... det er jo den samme mængde regnvand der rammer tagfladen og skal
ledes væk.

Fra : Leonard

Dato : 24-05-05 17:34

"Olsen" <snyd@c.dk> wrote:

>Næ, med der er 2 afløb fra taget.

Står der ikke noget om hvor stort et areal en enkelt kassette rækker
til?
- ordner du begge afløb, nu du er igang?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Olsen

Dato : 24-05-05 20:25

Leonard wrote:

> Står der ikke noget om hvor stort et areal en enkelt kassette rækker
> til?
> - ordner du begge afløb, nu du er igang?

Nej, det er kun det ene der ikke fungerer.
Det andet lavede jeg selv for 15 år siden (pral)

Men I har ret, bør nok lige måle op nu jeg er i gang.

\Olsen

Fra : Finn Christiansen

Dato : 24-05-05 20:35

> Står der ikke noget om hvor stort et areal en enkelt kassette rækker
> til?
> - ordner du begge afløb, nu du er igang?

> [...]
Du skal helt klart have sandfanget i frost fri dybde det vil i dette
tilfælde sige 75 cm til vandspejl.
En kassette aftager vand fra ca 30 kvadarameter tagflade nogle dele af
landet modtager betydeligt mere regn end andrederfor kan det være smart at
få oplyst hvilken koeficint komunnen bruger den kan du få på teknisk
forvaltning.. Du skal under alle omsændigheder i forbindelse merd dem når
du skal ændre på regnvandsnedsivning det må du ikke ændre på uden at have
det anmeldt.
Med hensyn til sandfanget skal det være VA godkendt og det er der ikke nogle
hjemmestrikkede modeller som er. Alt plastrør som bliver brugt til afløb
skal være VA godkendt
Afløbsregulativerne er som EL og VVS meget stramme fordi fejl kan føre til
store helbredsmæssige som økonomiske omkostninger det er ikke uden grund det
kræver autorisation.
mvh kloakmesteren
FC

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 21:06

> Du skal under alle omsændigheder i forbindelse merd dem når du skal ændre
> på regnvandsnedsivning det må du ikke ændre på uden at have det anmeldt.

Det er kommuneafhængigt - Det er ikke alle steder at nedsivning af
overfladevand skal anmeldes. Men under alle omstændigheder en god ide at
ringe og spørge den lokale tekniske forvaltning.

> det er ikke uden grund det kræver autorisation.

Der er igen stor forskel på om det er afløb for overfladevand eller
spildevand fra hustanden.

/A - med spildevand til trixtank udført af autoriseret og overfladevand i
faskine som gds.

Fra : Finn Christiansen

Dato : 26-05-05 08:24

meddelelse news:42938d7e$0$79458$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> spildevand fra hustanden.
>
> /A - med spildevand til trixtank udført af autoriseret og overfladevand i

Det er lovbestemt at nedsivning af over fladevand skal udføres efter
tilladelse fra teknisk forvaltning fordi det indgår i deres spildevandsplan
og dimensionering af den offentlige kloak og rensningsanlæg og udløb til
primær resipient.
Nedsivning fra parcelhuse og landbrugets driftsbygninger må udføres af alle
fra lærling til direktør. Fra alle andre bygningstyper parkeringspladser
eller veje eller hvad man nu kan forestille sig skal arbejdet udføres af en
autericeret kloakmester.
mvh Kloakmesteren
FC

Fra : Nygaard

Dato : 26-05-05 14:25

> Med hensyn til sandfanget skal det være VA godkendt og det er der ikke
> nogle hjemmestrikkede modeller som er. Alt plastrør som bliver brugt til
> afløb skal være VA godkendt

Jeg ved ikke om det har været et krav, men det er i hvert fald ikke længere
et krav at materialer til en faskine skal være VA godkendte...

/Nygaard

Fra : Ivan

Dato : 28-05-05 08:41

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om det har været et krav, men det er i hvert fald ikke
> længere et krav at materialer til en faskine skal være VA godkendte...
>
> /Nygaard
For lige at blande mig lidt; VA godkendelse er nu en frivilig ordning endu
en EU ordning. Tommerfingerregel siger at der skal være 1m2 faskine pr. 30
m2 areal med en tæthed på 1, hvilket vil sige et tag. Der findes en meget
teknisk forkæaring på hvorstor den skal være hvis vi skal snakke jordens
ledningsevne, men det blilver da vist for teknisk ikk'. Hvis komunen
tillader nedsivnig af regn/overfladevand skal det naturligvis laves korekt
efter forskrifterne, altså godkente stumper (rør bøjninger o.s.v) faldet
skal være korekt (20 0/00 inden et sandfang 10 0/00 efter et sandfang,
tilløb bør være i frostfri dybde (70 cm). Du behøver ikke lave det i
kasstetter, du må godt bruge sten og fiberdug til afdækning af toppen.
Sp.: hvorfor er spildevand frostfri i 70 cm når brugsvand er frostfri i 120
cm?

God Weeken
har først fået news til at køre i dag

Fra : Finn Christiansen

Dato : 28-05-05 13:03

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse

> [...]
> kasstetter, du må godt bruge sten og fiberdug til afdækning af toppen.
> Sp.: hvorfor er spildevand frostfri i 70 cm når brugsvand er frostfri i

Såfremt de oplysninger som er fremkommet i de sidste 2 indlæg er rigtige har
vi et alvorligt problem.Dansk Standard nr 432 anden udgave 1994 er for
kloakmestern hvad biblen er for biskoben (og den siger noget helt andet) så
de påstande som Ivan og Nygård fremkommer med må på det krafiste afvises
mvh Kloakmesteren
FC

Fra : Ivan

Dato : 28-05-05 16:33

> [...]
> kloakmestern hvad biblen er for biskoben (og den siger noget helt andet)
> så de påstande som Ivan og Nygård fremkommer med må på det krafiste

Dav kloakmester
Jeg er helt enig i at 432 er biblen, men der er kommet en ændring og der har
du måske ikke lige været vaks ved havelågen:)
Der er også kommet en ny DS 432
Fra febuar 2005 andres den nuværende Va ordning, se link
http://www.etadanmark.dk/danish/nyheder/images/aendring.pdf
som det fremgår er: afløbsinstallationer ikke længere godkendt af den
obligatoriske VA godkendelse.