/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Fundering med borede pæle
Fra : Torben


Dato : 24-05-05 16:00

Er der nogle herinde der kan foklare mig hvordan man laver et fundament, med
borede pæle. Jeg er med på at man borer huller og fylder beton i, men
hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og gulv
skal ligge på (altså soklen)

På forhånd tak.
Torben



 
 
H.S. (25-05-2005)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 25-05-05 13:21

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> wrote in message
news:tjHke.369$bk1.50@news.get2net.dk...
> Er der nogle herinde der kan foklare mig hvordan man laver et fundament,
> med borede pæle. Jeg er med på at man borer huller og fylder beton i, men
> hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og gulv
> skal ligge på (altså soklen)
>
Du støber en sokkelsko med i hvert hul, hvori man så kan skrue stolper fast.



Torben (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 25-05-05 17:52

Ok, så køber man betonstolperne i 35 cm. bredde og lægger i "skoen" ... spøg
til side, det er ikke et skur jeg skal lave, men en større tilbygning, på en
kraftigt skrånene grund. Så jeg tvivler på at stolper kan gøre det

Illustration : o------o------o
| |
o------o------o


"H.S." <none@none.invalid> wrote in message
news:42946dc2$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> wrote in message
> news:tjHke.369$bk1.50@news.get2net.dk...
> > Er der nogle herinde der kan foklare mig hvordan man laver et fundament,
> > med borede pæle. Jeg er med på at man borer huller og fylder beton i,
men
> > hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og
gulv
> > skal ligge på (altså soklen)
> >
> Du støber en sokkelsko med i hvert hul, hvori man så kan skrue stolper
fast.
>
>



Henning Lund (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 25-05-05 18:30

Torben skrev:

> Ok, så køber man betonstolperne i 35 cm. bredde og lægger i "skoen"
> ... spøg til side, det er ikke et skur jeg skal lave, men en større
> tilbygning, på en kraftigt skrånene grund. Så jeg tvivler på at
> stolper kan gøre det

Borer huller i stolpen og sætter beslaget fast.
--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg


Claus P. (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus P.


Dato : 25-05-05 18:41


"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
news:tjHke.369$bk1.50@news.get2net.dk...
> Er der nogle herinde der kan foklare mig hvordan man laver et fundament,
> med borede pæle. Jeg er med på at man borer huller og fylder beton i, men
> hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og gulv
> skal ligge på (altså soklen)
>
> På forhånd tak.
> Torben
>
Lader noget armeringsjern stritte op i fundamentet.

MVH CP



Torben (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-05-05 07:38

Ja, det er jeg også kommet frem til, herefter bindes disse med
armeringsjernet i fundamentet, således bliver krafterne overført til
pillerne der er nede i 2,5 meters dybde. Mon man stadig skal lade
fundamentet gå ned i 90 cm. dybde så ??

/Torben
"Claus P." <ewarp@get2net.dk> wrote in message
news:hM2le.464$872.129@news.get2net.dk...
>
> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> news:tjHke.369$bk1.50@news.get2net.dk...
> > Er der nogle herinde der kan foklare mig hvordan man laver et fundament,
> > med borede pæle. Jeg er med på at man borer huller og fylder beton i,
men
> > hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og
gulv
> > skal ligge på (altså soklen)
> >
> > På forhånd tak.
> > Torben
> >
> Lader noget armeringsjern stritte op i fundamentet.
>
> MVH CP
>
>



Finn Christiansen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Finn Christiansen


Dato : 26-05-05 08:43


"Torben" <trp@removehajq.dk> skrev i en meddelelse
news:42956ecc$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja, det er jeg også kommet frem til, herefter bindes disse med
> armeringsjernet i fundamentet, således bliver krafterne overført til
> pillerne der er nede i 2,5 meters dybde. Mon man stadig skal lade
> fundamentet gå ned i 90 cm. dybde så ??
>
> /Torben
> "Claus P." <ewarp@get2net.dk> wrote in message
> news:hM2le.464$872.129@news.get2net.dk...
>>
>> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
>> news:tjHke.369$bk1.50@news.get2net.dk...
>> > Er der nogle herinde der kan foklare mig hvordan man laver et
>> > fundament,
>> > med borede pæle. Jeg er med på at man borer huller og fylder beton i,
> men
>> > hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og
> gulv
>> > skal ligge på (altså soklen)
>> >
>> > På forhånd tak.
>> > Torben
>> >
>> Lader noget armeringsjern stritte op i fundamentet.
>>
>> MVH CP
>>
>>
>
>Skal jeg være helt ærlig og det skal jeg så vil jeg fraråde dig at udføre
>det selv, såfremt du ikke ved mere om det end jeg har kunnet læse her.
Du viser 6 borefundamenter det er måske nok det kommer an på hvor bæredygtig
din jord er ( har du fået foretaget en geoteknisk udersøgelse) Hvor meget du
skal armere det fundament du skal have oven på borefundamenterne afhænger
dels af spændviden imellem de borede fundamenter og af bygningen hvor meget
kommer den til at veje. Skal vi gå til yderligheder kan vi tage
taghældningen med er det fladt tag skal du beregne en meget større snelast
end hvis du har 60 graders taghældning.
Det du har behov for i første omgang er at kontakte en bygningsingienør som
har bærende konstruktioner som speciale.
Jeg tvivler meget på at du kan finde svar på dine spørgsmål her i gruppen.
mvh FC



Torben (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-05-05 12:57

Tak for det, jeg har fået fat i et funderingsfirma, og har fået foretaget en
geoteknisk rapport, de har bedt om den, og så får de nok lov at løfte
opgaven - hvis det er til at betale....

Mvh.
Torben
"Finn Christiansen" <finn.christiansen@fjernesmail.dk> skrev i en meddelelse
news:42957d74$0$63657$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Torben" <trp@removehajq.dk> skrev i en meddelelse
> news:42956ecc$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Ja, det er jeg også kommet frem til, herefter bindes disse med
>> armeringsjernet i fundamentet, således bliver krafterne overført til
>> pillerne der er nede i 2,5 meters dybde. Mon man stadig skal lade
>> fundamentet gå ned i 90 cm. dybde så ??
>>
>> /Torben
>> "Claus P." <ewarp@get2net.dk> wrote in message
>> news:hM2le.464$872.129@news.get2net.dk...
>>>
>>> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:tjHke.369$bk1.50@news.get2net.dk...
>>> > Er der nogle herinde der kan foklare mig hvordan man laver et
>>> > fundament,
>>> > med borede pæle. Jeg er med på at man borer huller og fylder beton i,
>> men
>>> > hvordan "binder" man det sammen med "rammen som vægge skal stå på og
>> gulv
>>> > skal ligge på (altså soklen)
>>> >
>>> > På forhånd tak.
>>> > Torben
>>> >
>>> Lader noget armeringsjern stritte op i fundamentet.
>>>
>>> MVH CP
>>>
>>>
>>
>>Skal jeg være helt ærlig og det skal jeg så vil jeg fraråde dig at udføre
>>det selv, såfremt du ikke ved mere om det end jeg har kunnet læse her.
> Du viser 6 borefundamenter det er måske nok det kommer an på hvor
> bæredygtig din jord er ( har du fået foretaget en geoteknisk udersøgelse)
> Hvor meget du skal armere det fundament du skal have oven på
> borefundamenterne afhænger dels af spændviden imellem de borede
> fundamenter og af bygningen hvor meget kommer den til at veje. Skal vi gå
> til yderligheder kan vi tage taghældningen med er det fladt tag skal du
> beregne en meget større snelast end hvis du har 60 graders taghældning.
> Det du har behov for i første omgang er at kontakte en bygningsingienør
> som har bærende konstruktioner som speciale.
> Jeg tvivler meget på at du kan finde svar på dine spørgsmål her i gruppen.
> mvh FC
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste