|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Forsikringsselskabernes prispolitik... ige~ Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-05-05 18:59
 | 
 |  | Hej i stuen/kontoret/arbejdsværelset/værkstedet/klubhuset
 
 Jeg har nu efterhånden fået så meget kløe i højrehånden at jeg er på udkig
 efter motorcykel igen.
 Jeg har overvejet Fazer 600 eller Hornet 600, brugtpriserne er jo stortset
 det samme, det samme med specifikationerne. Hondaen er nok lidt mere
 "bøllet", hvor Fazeren er den lidt mere fornuftige. Med minimum 60 km kørsel
 om dagen til/fra arbejde bår jeg jo nok vælge det fornuftige.
 
 Jeg har så næsten besluttet mig for at finde en Fazer når engang bilen er
 blvet afhændet og banken har givet lov, men jeg ville aligevel lige tjekke
 med forsikringsselskaberne inden, da det jo ofte er dem der bestemmer
 hvilken cykel man som ung skal vælge.
 
 Jeg ringede så til Tryg hvor jeg har haft bilen forsikret. En Hornet 2002
 kostede 17K om året i kasgo, en Fazer af samme årgang nøjagtigt det samme.
 Jeg spørger så om det på nogen måde kan laves billigere og der sger den
 flinke dame at hvis jeg finder en maskine til under 100.000 og den ikke er i
 "Sports" klassen så er prisen 13.000.
 
 Med det samme ringer der en klokke for mig! Var det ikke noget med at en
 årgang af Fazeren kostede lige under 100.000 kr fra ny? Jow da, ifølge
 MCrevyen fra 2003 FZS 600 Fazer 99.998kr og en Fazer 600 fra 2002 koster
 109.988kr. Jeg spørger så om det kan være rigtigt at en nyprisforskel på
 sølle 10.000 kan medføre en forsikrings forskel på 4.000 eller godt 25%, og
 JA det kan det godt. Man undres til stadighed over deres politikker på
 området.
 
 Tobias Larsen, forhåbentligt snart på Fazer
 P.S. Hvordan er bagsæde komforten på en Fazer ifht min tidligere CB500 02/03
 model?
 
 
 
 
 |  |  | 
  MKS -  74 (23-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  23-05-05 19:33
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 23 May 2005 19:58:55 +0200, "Tobias Larsen" <tobias.larsen
 "snabela"gmail.com> wrote:
 >Jeg spørger så om det kan være rigtigt at en nyprisforskel på
 >sølle 10.000 kan medføre en forsikrings forskel på 4.000 eller godt 25%, og
 >JA det kan det godt. Man undres til stadighed over deres politikker på
 >området.
 Du begår den fejl at tro at forsikringspræmier skal være logiske eller
 endog retfærdige - det er er slet-slet ikke tilfældet, hele øvelsen
 går ud på at skabe så stor uigennemsigtighed i markedet at selskaberne
 kan bruge undskyldninger som øget uheldsfrekvens, lavere
 uheldsfrekvens, hård vinter, mild vinter, mange tyverier, færre
 tyverier, højere dollarkurs, lavere dollarkurs, højere
 reservedelspriser, lavere reservedelspriser, øget solvind, øget
 modvind - Altsammen for at tjene det altoverskyggende og højere formål
 som er.......well ifølge dem selv er køretøjsforsikringer jo notorisk
 en dårlig forretning, så det må man jo gøre noget ved   .
 En lille smule mere seriøst så arbejder nogle selskaber med faste
 grænser for nypris og derfor kan en tilsyneladende lille forskel i
 nypris godt gøre en ret stor forskel hvis de lige netop placeres i
 hver sin prisgruppe. Den politik skaber imidlertid nogle sjove
 paradokser i og med at nyprisen på MC'ere tit kan svinge som vinden
 blæser du har nævnt et eks her er et andet - således kostede en
 CBR600F2'er i 1993 ca. 99.995 og i 1994 ca. 140.000 - det er nøjagtig
 samme cykel, eneste forskel lakering. Reservedelspriserne er nøjagtig
 de samme, og brugtpriserne er reelt set også ens, der er således ingen
 begrundelse overhovedet for at der skulle være en forskel i
 forsikringspræmie, men det er der (tit)!
 -- 
 -Michael
 No. 74 riding shotgun...
            
             |  |  | 
  Jacob Larsen (23-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  23-05-05 19:51
 | 
 |  | 
 
            "MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
 news:ir7491h976l959s54lb99saett4682hsng@4ax.com
 > En lille smule mere seriøst så arbejder nogle selskaber
 > med faste
 > grænser for nypris og derfor kan en tilsyneladende lille
 > forskel i
 > nypris godt gøre en ret stor forskel hvis de lige netop
 > placeres i
 > hver sin prisgruppe. Den politik skaber imidlertid nogle
 > sjove
 > paradokser i og med at nyprisen på MC'ere tit kan svinge
 > som vinden
 > blæser du har nævnt et eks her er et andet - således
 > kostede en CBR600F2'er i 1993 ca. 99.995 og i 1994 ca.
 > 140.000 - det er nøjagtig samme cykel, eneste forskel
 > lakering. Reservedelspriserne er nøjagtig
 > de samme, og brugtpriserne er reelt set også ens, der er
 > således ingen begrundelse overhovedet for at der skulle
 > være en forskel i forsikringspræmie, men det er der (tit)!
 Kan du tilfældigvis også nypriserne på CBR600F2 fra 91 og 92?    -- 
 Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879 |  |  | 
   MKS -  74 (23-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  23-05-05 20:01
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 23 May 2005 20:51:03 +0200, "Jacob Larsen"
 <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:
 >Kan du tilfældigvis også nypriserne på CBR600F2 fra 91 og 92?    89.920 og 99.900 respektive, husk at 91-92 (F2) og 93-94 (F2½) _ikke_
 er identiske - bedste "value for money" er der i en 93'er, hvis man da
 lige kan li' de lakeringer de blev udbudt i (tigerstriber).
 -- 
 -Michael
 No. 74 riding shotgun...
            
             |  |  | 
    Jacob Larsen (23-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  23-05-05 22:51
 | 
 |  | 
 
            "MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
 news:fo949118jd9uha5kotv7g5ikjbi3jucjp7@4ax.com
 > On Mon, 23 May 2005 20:51:03 +0200, "Jacob Larsen"
 > <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:
 >
 > > Kan du tilfældigvis også nypriserne på CBR600F2 fra 91
 > > og 92?    >
 > 89.920 og 99.900 respektive, husk at 91-92 (F2) og 93-94
 > (F2½) _ikke_ er identiske - bedste "value for money" er
 > der i en 93'er, hvis man da lige kan li' de lakeringer de
 > blev udbudt i (tigerstriber).
 Det kan jeg ikke, men jeg kunne vel leve med det, hvis jeg pludselig stod 
 med sådan en tingest.    -- 
 Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879 |  |  | 
     MKS -  74 (23-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  23-05-05 23:09
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 23 May 2005 23:50:45 +0200, "Jacob Larsen"
 <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:
 >Det kan jeg ikke
 Det er nu heller ikke helt mit favorit CBR-layout (det er 96-NH1H,
 2003-NH146 og 2005-R157/NH1), men jeg havde en 93-NH1DA for et par
 uger siden og det var faktisk en farvekomb. som jeg efterhånden syntes
 bedre og bedre om, så væsentlig bedre ud i virkeligheden end på
 billeder.
 >, men jeg kunne vel leve med det
 Man skal ikke nøjes...
 >, hvis jeg pludselig stod med sådan en tingest.    Ja det er jo nemt at få sådan en op under neglene...
 -- 
 -Michael
 No. 74 riding shotgun...
            
             |  |  | 
      Jacob Larsen (24-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  24-05-05 01:04
 | 
 |  | 
 
            "MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
 news:kbk49115r8v17n7mc1d3sn3eq4o6gci07p@4ax.com
 > On Mon, 23 May 2005 23:50:45 +0200, "Jacob Larsen"
 > <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:
 >
 > > Det kan jeg ikke
 >
 > Det er nu heller ikke helt mit favorit CBR-layout (det er
 > 96-NH1H, 2003-NH146 og 2005-R157/NH1), men jeg havde en
 > 93-NH1DA for et par uger siden og det var faktisk en
 > farvekomb. som jeg efterhånden syntes bedre og bedre om,
 > så væsentlig bedre ud i virkeligheden end på billeder.
 >
 > > , men jeg kunne vel leve med det
 >
 > Man skal ikke nøjes...
 Nej det er jo det, men det kan jo være svært at finde den rigtige model, i 
 den rigtige farve, i den rigtige stand og til den rigtige pris.
 Jeg synes heller ikke at farvekombinationen er specielt grim. Det er bare 
 ikke den kønneste på markedet, men nærrigheden sætter jo også en naturlig 
 stopper for hvad man kan få fat i.
 > > , hvis jeg pludselig stod med sådan en tingest.    >
 > Ja det er jo nemt at få sådan en op under neglene...
 Hvorfor skifter du egentlig mc så enormt tit? Jeg synes det er hele tiden, 
 du får en ny.
 Du må jo vide, hvor man får alle de gode maskiner. Du har ikke tilfældigvis 
 et tip til hvor jeg får en pæn CBR600F2½ med larmepotte op under neglene til 
 en rimelig pris? Tænker 50.000-60.000.    Jeg overvejede import fra Tyskland, men jeg er usikker på om det kan betale 
 sig for mig. Måske jeg skulle kigge mig lidt omkring her når jeg afleverer 
 mit projekt d. 2 Juni. Indtil da er tiden desværre lidt sparsom.
 -- 
 Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879 |  |  | 
       MKS -  74 (24-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  24-05-05 19:52
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 24 May 2005 02:03:52 +0200, "Jacob Larsen"
 <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:
 >> Man skal ikke nøjes...
 >
 >Nej det er jo det, men det kan jo være svært at finde den rigtige model, i 
 >den rigtige farve, i den rigtige stand og til den rigtige pris.
 Jeg synes nu ikke det er så svært igen, men det afhænger jo af ens
 muligheder, man kan sige at fordelen ved at være så fokuseret som jeg
 er (nogle vil utvivlsomt sige ensporet) er at man henad vejen får et
 relativt godt modelkendskab   . Det jeg mente med at man ikke skal
 nøjes, er at man skal give sig tid til at finde det helt rigtige
 uanset om det så er en CBR eller en MZ'er man leder efter, i DK er
 markedet så lille at man kan nå at blive gråhåret inden det rigtige
 dukker op, men har man mulighed for at udvide jagtområdet lidt så
 lysner det gevaldigt.
 >Hvorfor skifter du egentlig mc så enormt tit? Jeg synes det er hele tiden, 
 >du får en ny.
 Rent faktisk har jeg aldrig haft en "ny" og jeg køber nok næppe heller
 en før de laver en RCV450RR   , til gengæld en del brugte, men
 værditabet på en ny lader jeg andre om. Hvorfor skifter jeg så tit?
 Short attentionspan måske eller også fordi jeg kan/har kunnet....måske
  .
 >Du må jo vide, hvor man får alle de gode maskiner.
 Ikke alle, men nogle af dem, men som nogle siger....there's no such
 thing as a bad CBR    > Du har ikke tilfældigvis 
 >et tip til hvor jeg får en pæn CBR600F2½ med larmepotte op under neglene til 
 >en rimelig pris? Tænker 50.000-60.000.    Jow! Men hvor og hvordan er ikke noget man lige kan nedfælde kort på
 skrift, der er rigtig mange ting at være opmærksom på og meget af det
 er en erfaringssag, ikke fordi det er svært slet ikke, men faldgruber
 er der nok af. 93'eren kunne jeg selv have fået plade på for omkring
 50 kkr plus minus et par tusinde, og den lå som det vil være bekendt
 for nogle i den absolut bedre ende af spektret.
 >Jeg overvejede import fra Tyskland, men jeg er usikker på om det kan betale 
 >sig for mig. Måske jeg skulle kigge mig lidt omkring her når jeg afleverer 
 >mit projekt d. 2 Juni. Indtil da er tiden desværre lidt sparsom.
 Når du har mere tid og har endeligt bestemt dig, så kan du ringe til
 mig så skal jeg sætte dig ind i det, min std. import "monolog" tager
 ca. ½-1 time, jeg har efterhånden givet den et par gange   . Import
 kræver dog på nogle områder en vis risikovillighed og besidder man
 ikke for 5 øre af det skal man nok lade være!
 -- 
 -Michael
 No. 74 riding shotgun...
            
             |  |  | 
        Jacob Larsen (25-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  25-05-05 13:42
 | 
 |  | 
 
            "MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
 news:qet691ps1ti3cdq5ifa7f4dsmj12g24aor@4ax.com
 > On Tue, 24 May 2005 02:03:52 +0200, "Jacob Larsen"
 > <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:
 > > Du har ikke tilfældigvis
 > > et tip til hvor jeg får en pæn CBR600F2½ med larmepotte
 > > op under neglene til en rimelig pris? Tænker
 > > 50.000-60.000.    >
 > Jow! Men hvor og hvordan er ikke noget man lige kan
 > nedfælde kort på skrift, der er rigtig mange ting at være
 > opmærksom på og meget af det
 > er en erfaringssag, ikke fordi det er svært slet ikke,
 > men faldgruber
 > er der nok af. 93'eren kunne jeg selv have fået plade på
 > for omkring 50 kkr plus minus et par tusinde, og den lå
 > som det vil være bekendt
 > for nogle i den absolut bedre ende af spektret.
 Det skulle jeg lige have vidst. Så kunne jeg have befriet dig for den. Hent 
 lige en anden i god stand, så jeg kan købe den af dig!    > > Jeg overvejede import fra Tyskland, men jeg er usikker
 > > på om det kan betale sig for mig. Måske jeg skulle
 > > kigge mig lidt omkring her når jeg afleverer mit
 > > projekt d. 2 Juni. Indtil da er tiden desværre lidt
 > > sparsom.
 >
 > Når du har mere tid og har endeligt bestemt dig, så kan
 > du ringe til
 > mig så skal jeg sætte dig ind i det, min std. import
 > "monolog" tager
 > ca. ½-1 time, jeg har efterhånden givet den et par gange
 >   . Import
 > kræver dog på nogle områder en vis risikovillighed og
 > besidder man
 > ikke for 5 øre af det skal man nok lade være!
 Mange tak for tilbuddet. Det kan sagtens blive aktuelt. Jeg skal jo have min 
 sommerferie til at gå med et eller andet og et lille importeventyr lydre 
 ganske fristende. Hvis jeg beslutter, at det skal blive seriøst, vil jeg 
 sikkert forstyrre dig.    -- 
 Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879 |  |  | 
         MKS -  74 (25-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  25-05-05 14:42
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 25 May 2005 14:41:46 +0200, "Jacob Larsen"
 <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:
 >Det skulle jeg lige have vidst. Så kunne jeg have befriet dig for den. Hent 
 >lige en anden i god stand, så jeg kan købe den af dig!    Det er du sjovt nok ikke den første der siger   , men for mig er det
 bare noget jeg morer mig med i ny og næ ellers kunne man jo bare hente
 et helt vognlæs (det er der så også nogle der gør). Egentlig er det jo
 nok også sjovest, mest lærerigt og (sandsynligvis) billigst hvis man
 selv finder kanontilbuddet, det er der en vis tilfredsstillelse ved,
 idet mindste de første par gange, efterhånden bliver også _det_ jo
 trivielt, derfor opfordrer jeg som regel folk til at prøve lykken
 selv, uanset hvad er man i hvert fald altid en oplevelse rigere
 bagefter. Men sogt er man på bar bund hjælper jeg da gerne med
 logistikken
 Som skrevet før var der nu også nok der gerne ville befri mig for den
 og den blev i virkeligheden solgt _alt_ for hurtigt (der gik lige
 præcis 6 dage efter den var hentet), så jeg måtte på den igen langt
 før jeg havde tænkt mig, hvilket var lidt træls, jeg hentede dog min
 FT'er (96-F3) dagen efter den anden blev overgivet, så specielt længe
 gik der jo ikke   .
 > Hvis jeg beslutter, at det skal blive seriøst, vil jeg 
 >sikkert forstyrre dig.    Det gør du bare - nå endnu en tråd der røg ud af en tangent, så EOD
  .
 -- 
 -Michael
 No. 74 riding shotgun...
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (23-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  23-05-05 22:38
 | 
 |  | 
 
            "Tobias Larsen" <tobias.larsen "snabela"gmail.com> writes:
 > Jeg har overvejet Fazer 600 eller Hornet 600, brugtpriserne er jo
 > stortset det samme, det samme med specifikationerne.
 Se evt. min anmeldelse af Fazeren på <http://www.dmcn.dk>,  hvis du
 ikke allerede har set den.
 I øvrigt har jeg lusket lidt rundt på en kammerats Hornet, og den er
 såmend slet ikke så slem at køre langt på, selvom det kræver
 tilvænning. Ved hastigheder under 100 er forskellen dog minimal.
 De styrer begge hurtigere, men Hornet'en føles lidt mindre (den er
 noget smallere om tanken). De føles dog umiddelbart lige lette at
 kaste rundt med.
 Prøv dem begge inden du vælger en, det er rådet fra min side    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
 |  |