Papegøjeblomst (Strelitzia reginae)
Fra : Calle

Dato : 31-05-01 18:57

Hej

Er der nogen der ved hvordan man passer ovenstående plante bedst. Og hvad
der skal til for at få den til at blomstre?.

På forhånd Tak
Calle

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-06-01 08:52

"Calle" <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvordan man passer ovenstående plante bedst. Og hvad
> der skal til for at få den til at blomstre?.

Hej Calle.
Jeg har selv forsøgt mig med denne fantastiske plante for år tilbage, efter
at have set den på Madeira, men uden held.
Godt nok voksede den, så jeg til sidst ikke havde plads, men den blomstrede
aldrig.
Min tålmodighed varede 6 år, - planten var af frø jeg havde sået.
Jeg burde nok have haft tålmodighed lidt endnu, for mit senere indkøbte
leksikon siger:

Citat:
Hjemmehørende i Sydafrika og på De Canariske øer. - Bananfamilien - Staude
med læderagtige langstilkede blade, der er stillet i 2 rækker. Normalt
blomster den ikke før den er 6-8 år gammel.

Paradisfugl bliver med alderen stor og kræver derfor en stor potte med
rigeligt jord; fri udplantning, f.eks. i en vinterhave er også udmærket.
Jorden skal være kraftig, lerholdig enhedsjord, og om sommeren skal der
tilføres regelmæssig næring.

Selv om Paradisfugl skal have så meget lys som uligt, tåler den ikke direkte
sol i et sydvindue, hvor den hurtigt vil tørre ud.
Temperaturen skal helst være omkring 18-20 grader. Meget vand og regelmæssig
oversprøjtning om sommeren tilrådes.
Om vinteren er det tilstrækkeligt med 8-12 grader og vandingen nedsættes
betydeligt.
Der kan å 3-4 år mellemhver ompotning da planten vokser langsomt. Roden er
sart, og det kræver omhu ved ompotning.
Erhvervsmæssigt formeres planten ved frø, men for hobbygartneren er det
nemmest at dele planten.
Citat slut.

Knæk og bræk.
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 02-06-01 16:34

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvordan man passer ovenstående plante bedst. Og hvad
> der skal til for at få den til at blomstre?.

Masser af lys og plads. Vi har en der har blomstret mange gange, stod i en
ude stue, og har haft op til 7 - 8 blomster på engang, der er ingen blomster
i nu, vi er flyttet og har kun haft en enkelt siden, men de kommer nok igen,
og så er du velkommen til at se dem. Vi bor mellem Århus og Randers. Men den
kan sagtens komme i blomst.
M.V.H. Gunnar