script der tjekker om om et program køre o~
Fra : Morten Fjendbo

Dato : 23-05-05 12:18

Hej..

Jeg vil gerne have noget hjælp til at lave et script der kan tjekke om det
program køre, og hvis det ikke køre skal den så starte det igen...

Programmet hedder KAI (http://www.teamxlink.co.uk) og køre på en Linux
router med sveasoft firmware..
Programmet har det med at gå ned uden grund. derfor det ønskede script

Programmet startes med denne command:
/usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe?

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: (REMOVE) i adresse ved svar til mail

Fra : Jesper Krogh

Dato : 23-05-05 12:19

I dk.edb.system.unix, skrev Morten Fjendbo:
> Jeg vil gerne have noget hjælp til at lave et script der kan tjekke om det
> program køre, og hvis det ikke køre skal den så starte det igen...
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe?

Prøv at kigge på programmet "monit", det løser præcist det du beskriver
der.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 23-05-05 12:29

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> Prøv at kigge på programmet "monit", det løser præcist det du beskriver
> der.
>
> Jesper

Det er desværre ikke et program jeg har til rådighed på min router
Og da min router bruger en MIPS cpu har jeg vel ej heller mulighed for at
compile det? (har aldrig prøvet det før)
Skal lige nævne at jeg har ca. 3MB fri plads i min router...

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 23-05-05 12:27

Morten Fjendbo <dxl@dxlnet.dk> wrote:

> Jeg vil gerne have noget hjælp til at lave et script der kan tjekke om det
> program køre, og hvis det ikke køre skal den så starte det igen...
[..]
> Programmet startes med denne command:
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

while true ; do pgrep kaid >/dev/null || /usr/local/sbin/kaid -d -c
/usr/local/sbin/kaid.conf ; sleep 300 ; done

Tjekker hvert femte minut.

Skal det være et script du f.eks kører fra crontab kan det se ud som:

#!/bin/sh

pgrep kaid >/dev/null || \
/usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

--
-René

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 23-05-05 12:52

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote in message

> [...]
>
> #!/bin/sh
>
> pgrep kaid >/dev/null || \
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Lyder til at være en løsning lige for mig.. men der er et problem: pgrep er
til på min router :-/
Her er en list over de filer der ligger i min /bin mappe:
ash cp egrep gzip mkdir pidof
rmdir tar usleep
busybox date false hostname mknod ping sed
touch vi
cat dd fgrep kill more ping6 sh
true watch
chgrp df getopt ln mount ps
sleep umount zcat
chmod dmesg grep login mv pwd stty
uname
chown echo gunzip ls netstat rm sync
uncompress

Men hvis du kan hjælpe mig med at finde pgrep til mips cpu så kan jeg vel
godt bruge dit script?
Jeg har fundet denne:
http://ftp.de.debian.org/debian/pool/main/p/pcre3/pgrep_3.4-1.1_mips.deb
er det noget jeg kan bruge?
jeg har 3mb fri plads at gøre med på min router.

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 23-05-05 13:09

Morten Fjendbo <dxl@dxlnet.dk> wrote:

> Lyder til at være en løsning lige for mig.. men der er et problem: pgrep er
> til på min router :-/

Så omskriver vi det bare lidt:

#!/bin/sh

ps -ef | grep kaid >/dev/null || \
/usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

> chgrp df getopt ln mount ps
> chmod dmesg grep login mv pwd stty

De er der da ihvertfald begge utils.

--
-René

Fra : Rene Joergensen

Dato : 23-05-05 13:11

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

> Så omskriver vi det bare lidt:
>
> #!/bin/sh
> ps -ef | grep kaid >/dev/null || \
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Den kan så give falske positiver.

ps -ef | grep -v grep | grep kaid >/dev/null || \

Fra : Soren (News)

Dato : 23-05-05 13:49

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> writes:

> Den kan så give falske positiver.
[snip]

"grep [k]aid" er et godt trick til ikke at faa falske med

Mvh, SOren

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-05-05 14:33

Soren (News) wrote:
> "grep [k]aid" er et godt trick til ikke at faa falske med

Godt tip. Det maa jeg huske, tak.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-05-05 23:54

Soren (News) wrote:

> [snip]
>
> "grep [k]aid" er et godt trick til ikke at faa falske med

Jeg er ikke så meget inde i det der shell-programmering. Hvad gør de
firkantede klammer (jeg har sikkert læst det før, men kan ikke huske det)?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-05-05 14:31

Rene Joergensen wrote:
> ps -ef | grep -v grep | grep kaid >/dev/null || \
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Overvej at bruge `grep -q' i stedet for `grep > /dev/null':

   luggage$ grep -q fjols /etc/passwd || echo hej
   hej

Mvh. Michael.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 23-05-05 18:49

Michael Knudsen <ether@cs.aau.dk> wrote:

> Overvej at bruge `grep -q' i stedet for `grep > /dev/null':

Du har ret, sikke en omgang venstrehåndsarbejde jeg lige fik lallet af
der, men tricket med [k]aid kendte jeg ikke.

--
-René

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-05-05 21:45

Michael Knudsen <ether@cs.aau.dk> wrote:

> Overvej at bruge `grep -q' i stedet for `grep > /dev/null':

Men overvej det nøje, det ødelægger portabiliteten.

>    luggage$ grep -q fjols /etc/passwd || echo hej
>    hej

$ grep -q fjols /etc/passwd || echo hej
grep: illegal option -- q
Usage: grep -hblcnsviw pattern file . . .

--
Allan Joergensen

"Why don't you reach out...and *touch* someone?" -Freddy Krueger

Fra : Michael Knudsen

Dato : 24-05-05 13:08

Allan Joergensen wrote:

> Men overvej det nøje, det ødelægger portabiliteten.

> $ grep -q fjols /etc/passwd || echo hej
> grep: illegal option -- q
> Usage: grep -hblcnsviw pattern file . . .

Det var overraskende. Hvilket system er det fra?

Jeg har proevet paa OpenBSD 3.7, Solaris 8, FreeBSD 4 og Debian <noget>,
der alle understoetter det, saa jeg troede egentlig, at det var POSIX.

Mvh. Michael.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 24-05-05 14:13

Michael Knudsen wrote:

> Det var overraskende. Hvilket system er det fra?
>
> Jeg har proevet paa OpenBSD 3.7, Solaris 8, FreeBSD 4 og Debian <noget>,
> der alle understoetter det, saa jeg troede egentlig, at det var POSIX.

Nogle grep's vil have -s i stedet for -q

SunOS 5.7:

man grep
/usr/bin/grep [ -bchilnsvw ] limited-regular-expression
/usr/xpg4/bin/grep [-E | -F ] [-c | -l | -q ] ...

$ grep -q asdf /etc/passwd || echo hej
grep: illegal option -- q
Usage: grep -hblcnsviw pattern file . . .
hej

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Allan Joergensen

Dato : 24-05-05 14:22

> Det var overraskende. Hvilket system er det fra?

Solaris 8.

Det virker i øvrigt heller ikke på AIX og HPUX.

Allan Joergensen

"Babble sir? I wasn't aware that I ever -babble- sir."

Fra : Michael Knudsen

Dato : 24-05-05 14:59

Allan Joergensen wrote:

> Solaris 8.
>
> Det virker i øvrigt heller ikke på AIX og HPUX.

Ok. Egentlig er det ogsaa en ikkeunixet maade at goere det paa. Til
scripts kan det nu forbedre laesbarheden, synes jeg.

Mvh. Michael.

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 23-05-05 14:54

> Den kan så give falske positiver.
>
> ps -ef | grep -v grep | grep kaid >/dev/null || \
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Hvilken fordel vil give at bruge grep -v?

Jeg har fået det til at køre.. dog kun én "|"

#!/bin/sh
ps -ef | grep kaid >/dev/null | \
/usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Mange tak.

/Morten Fjendbo

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-05-05 16:06

Morten Fjendbo skrev:

> Jeg har fået det til at køre.. dog kun én "|"
>
> #!/bin/sh
> ps -ef | grep kaid >/dev/null | \
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Med kun én '|' før sidste led vil kaid blive startet hver eneste
gang scriptet køres.

Sætningen "a || b" betyder "hvis ikke a, så kør b".

Sætningen "a | b" betyder "kør b idet b læser fra a's uddata".

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Leo Laursen

Dato : 23-05-05 16:13

Morten Fjendbo <dxl@dxlnet.dk> skrev 2005-05-23:

> Jeg har fået det til at køre.. dog kun én "|"

> #!/bin/sh
> ps -ef | grep kaid >/dev/null | \
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Jeg er ikke helt med på hvad det drejer sig om; men prøver alligevel.

Hvad med
ps -ef --noheader -C kaid | ...

Leo
--
Leo Laursen
http://home1.stofanet.dk/leo/

Fra : Leo Laursen

Dato : 23-05-05 18:28

Leo Laursen <ll_news@stofanet.dk> skrev 2005-05-23:
> Hvad med
> ps -ef --noheader -C kaid | ...
Der mangler et par streger
ps -ef --no-header -C kaid || ...

Leo
--
Leo Laursen
http://home1.stofanet.dk/leo/

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-05-05 07:47

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Jeg er ikke så meget inde i det der shell-programmering. Hvad gør de
> firkantede klammer (jeg har sikkert læst det før, men kan ikke huske
> det)?

grep finder ting der matcher et regulært udtryk og klammerne er en del
af det regulære udtryk grep leder efter.

[abc] matcher et af bogstaverne 'a', 'b' eller 'c' og [k] matcher et
af bogstaverne 'k'. '[k]aid' matcher altså kaid og ikke andet. Pointen
er at det er smart at matche på et regulært udtryk der ikke matcher
sig selv.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-05-05 14:56

Peter Makholm wrote:

> Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:
-snip-

> [...]
> af bogstaverne 'k'. '[k]aid' matcher altså kaid og ikke andet. Pointen
> er at det er smart at matche på et regulært udtryk der ikke matcher

Hvorfor er det smart at "matche på et regulært udtryk der ikke matcher
sig selv"? Jeg forstår ikke hvad du snakker om.

Hvorfor skulle det være bedre end "| grep kaid" ?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 24-05-05 15:04

Martin Jørgensen wrote:
> Hvorfor er det smart at "matche på et regulært udtryk der ikke matcher
> sig selv"? Jeg forstår ikke hvad du snakker om.
>
> Hvorfor skulle det være bedre end "| grep kaid" ?

E.g. for at liste alle processer ved navn `getty':

   luggage$ ps ax | grep getty
   10229 p3 R+ 0:00.00 grep getty (ksh)
   20221 C0 Is+ 0:00.01 /usr/libexec/getty Pc ttyC0

Med regex-tricket fra foer kan det ikke ske:

   luggage$ ps ax | grep [g]etty
   20221 C0 Is+ 0:00.01 /usr/libexec/getty Pc ttyC0

Regexen ``[g]etty'' matcher matcher nemlig ikke strengen ``[g]etty]''.

Mvh. Michael.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-05-05 20:26

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> 20221 C0 Is+ 0:00.01 /usr/libexec/getty Pc ttyC0
>
> Regexen ``[g]etty'' matcher matcher nemlig ikke strengen ``[g]etty]''.

Ok, klart nok. Nu forstår jeg alt jeres skriveri
Det kan jeg godt se... Det er sgu' da meget smart. Tak for jeres forklaring.

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-05-05 15:02

> [...]

> sig selv"? Jeg forstår ikke hvad du snakker om.
>
> Hvorfor skulle det være bedre end "| grep kaid" ?

Fordi det vil fange grep-processen og ikke kun kaid-processer.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-05-05 22:00

Morten Fjendbo wrote:

> Programmet startes med denne command:
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Hvis boksen bruger et standard init program, så
burde den her linie sidst i /etc/inittab kunne
klare opgaven:

ka:3:respawn:/usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 24-05-05 13:09

Kasper Dupont wrote:

> Hvis boksen bruger et standard init program, så
> burde den her linie sidst i /etc/inittab kunne
> klare opgaven:

Du mener SYSV init.

Mvh. Michael.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-05-05 16:41

Den Tue, 24 May 2005 14:08:59 +0200 skrev Michael Knudsen:

> Du mener SYSV init.

Jeg troede SYSV-init drejede sig om hvorvidt man havde S07noget scripts
eller det hele blev startet fra rc.m, og ikke om selve init programmet.

Hvilken init bruger ikke inittab, og hvordan virker den så i stedet
for?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 24-05-05 17:41

Kent Friis wrote:

> [...]
> eller det hele blev startet fra rc.m, og ikke om selve init programmet.
>
> Hvilken init bruger ikke inittab, og hvordan virker den så i stedet

BSD init bruger /etc/rc. I BSD init har man ikke runlevels, saa der er
kun eet script. I OpenBSD og FreeBSD (og formentlig ogsaa Net og
Dragonfly) har man saa konfiguration via variable, der hentes fra
/etc/rc.conf.

Een forskel i rc.conf paa OpenBSD og FreeBSD er, at i FreeBSD
konfigurerer man netvaerksinterfaces fra rc.conf, hvor man paa OpenBSD
bruger /etc/hostname.$ifnavn, der laeses af /etc/netstart, der kaldes af
/etc/rc. Derudover er der mange andre forskelle, saasom hvor defaults
defineres.

Gav det mening?

Mvh. Michael.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-05-05 15:00

On Tue, 24 May 2005 15:55:47 +0200, Martin wrote:

> Hvorfor er det smart at "matche på et regulært udtryk der ikke
> matcher sig selv"? Jeg forstår ikke hvad du snakker om.

> Hvorfor skulle det være bedre end "| grep kaid" ?

'grep kaid' matcher teksten "grep kaid", 'grep [k]aid' matcher _ikke_
teksten "grep [k]aid".

Et eksempel:

$ echo -e "kaid\ngrep kaid" | grep kaid | wc -l
2
$ echo -e "kaid\ngrep [k]aid" | grep [k]aid | wc -l
1
$

Mvh.

--
"Its unique design sends a blinding spray of snow on Adam Sjøgren
it's passengers at the slightest bump." asjo@koldfront.dk

Fra : Esben Pedersen

Dato : 24-05-05 21:29

Morten Fjendbo wrote:
> [...]
>
> Programmet startes med denne command:
> /usr/local/sbin/kaid -d -c /usr/local/sbin/kaid.conf

En mulighed er at starte det på følgende måde:

while true; do my_script.sh; done

/Esben