Kaste håndklædet i ringen
Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 19:00

Tror I ikke at jeg har ret i at jeg må erkende at det ikke kan lade sig gøre
at lave siden:

http://www.csb-island.dk/ny/eng/frame.php?vis=csbprae&fraindex=ja

UDEN frame og Iframe? - Altså kun ved brug af css og html???

Forsøget er strandet her:

http://www.csb-island.dk/ny/noframes/main.php?vis=csbprae&fraindex=ja

Og problemerne som jeg ikke kan komme ud over er:
Scrollbaren skal fungere lige som på den oprindelige side - altså ikke
placeres helt ude til højre, men placeres som en del af den nedre
skærmhalvdel.
Nedre halvdel skal fylde resten af skærmen, nedad, fra menuen.

Baggrundsbilledet i den nedre halvdel, sidder fint i IE, men ikke i FF og
Opera.

Med mindre nogen har lyst til at melde ind med gode ideer, så tror jeg at
jeg vil holde fast i min frame, og Iframe. - det fungerer trods alt i IE, FF
og Opera.

KH
John

Fra : Thomas gade

Dato : 18-05-05 19:30

John Kjoller wrote:

> [...]
>
>http://www.csb-island.dk/ny/eng/frame.php?vis=csbprae&fraindex=ja
>
>UDEN frame og Iframe? - Altså kun ved brug af css og html???

Nej, det er et simpelt design du forsøger at lave.

Ide:

Start med at lave en <div id="wrapper"> som du så putter alt dit indhold
ind i. Så sørger du for at wrapperen ikke er højere end dit browser
vindue dvs 100% husk at den margin og padding du bruger bliver lagt til
i højden og bredden.
Dernæst laver du en <div id="top"> til din menu -> under den en <div
id="content"> til dine billeder og calenderen , og på denne sætter du
overflow til auto. Du kan bruge float:left; til at positionere dine
divs - på nær wrapperen til den bruger du margin:auto;

Så skulle den være på plads.

Mvh Thomas

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 20:37

"Thomas gade" <dazzle@frac.invalid> skrev
> [...]
> overflow til auto. Du kan bruge float:left; til at positionere dine
> divs - på nær wrapperen til den bruger du margin:auto;

Så har jeg prøvet at lægge det hele ind i en overordnet <div id="wrap">

Udmiddelbart synes jeg det lød til at det var den eneste forskel, i forhold
til hvad jeg havde gjort i forvejen....

Men det gjorde ikke rigtig nogen forskel.... hvad gør jeg galt?

KH
john

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 20:41
Fra : Benny Nissen

Dato : 18-05-05 20:48

John Kjoller wrote:
> Ups. Og så et link til det nye forsøg:
>
> http://www.csb-island.dk/ny/noframes2/main.php?vis=csbprae&fraindex=ja

Det står da også flot i både FF og IE.

--
Benny

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 20:54

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev
> Det står da også flot i både FF og IE.

nej, det må du ikke sige....

jeg får scrollbar på hele siden, helt ovre i højre side. den skulle jo kun
være på nedre del, og sidde inde som en del af nedre del.

Desuden passer baggrundsgrafikken ikke i FF og Opera.

Det skulle jo se sådan her ud:
http://www.csb-island.dk/ny/eng/frame.php?vis=csbprae&fraindex=ja

Kh
John

Fra : Leonard

Dato : 18-05-05 21:20

"John Kjoller" <john@skrivikkedette-basix.dk> wrote:

>jeg får scrollbar på hele siden, helt ovre i højre side. den skulle jo kun
>være på nedre del, og sidde inde som en del af nedre del.

I min FF er scrollbaren inde i kanten af det hvide felt.
Men valider din kode, du kan ikke skrive <div = "wrap"> du skal skrive

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 21:41

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev
> I min FF er scrollbaren inde i kanten af det hvide felt.
> Men valider din kode, du kan ikke skrive <div = "wrap"> du skal skrive

Hovsa. Hermed rettet.

Men, jeg får stadig scrollbaren helt ude til højre..... Hvilken version af
FF bruger du?
Jeg selv bruger 1.0.4
Måske har du en højere opløsning end mig..... jeg prøver at sætte nogle
flere mellemrum ind, så det svarer til mere indhold på siden.

Og baggrunden passer ikke i FF....

Det samme i Opera...

Kh
john

Fra : Thomas gade

Dato : 19-05-05 00:19

> [...]
>Måske har du en højere opløsning end mig..... jeg prøver at sætte nogle
>flere mellemrum ind, så det svarer til mere indhold på siden.

Jeg har lavet et eksempel, så kan du kigge koden igennem.

>http://www.theway.1go.dk/cbs/

Jeg tror at noget af dit problem er at du ikke har body,html{} i dit
stylesheet: Uden html forstår FF ikke højde angivelsen i %, og din
kalender div flyder bare ud over wrapperen.

Håber det hjælper.

Har du installeret webdeveloper til FF den giver bl.a. mulighed for at
outline blocksize og meget mere, ganske nyttigt.

Mvh Thomas

Fra : John Kjoller

Dato : 19-05-05 09:34

"Thomas gade" <dazzle@frac.invalid> skrev

Tusind tak.
Det ser jo helt rigtigt ud. Bortset fra; du har skrevet 20% til menu og 80%
til resten - i højden.

Men, min menu består jo af grafik filer - og de har jo ikke en %-vis højde.
Hvad sker der, når de 20% er mindre en grafik-filen?

Fra : John Kjoller

Dato : 19-05-05 10:04

Har prøvet at sætte det op efter din model, Thomas:
http://www.csb-island.dk/ny/noframes2/main.php?vis=csbprae&fraindex=ja

I IE får jeg stadig en scrollbar helt ude til højre. Dog får jeg også
scrollbaren inde i midterdelen.
I FF ser det fint ud.

I Opera får jeg endnu mere scrollbar helt ude til højre. Men igen også en
inde i midterdelen.
Desuden sker der noget med bredden på midterdelen, i Opera.

Fra : Tidemann

Dato : 19-05-05 10:24

Hej John
Jeg havde svaret dig længere nede, det har du vist ikke set.

Jeg havde ikke lige så meget tid til forklaringer den dag, undskyld for det.
Hmm, voice-family er noget ..................
Man bruger også:......... html>body #et eller andet
Boksmodellen!

Du kan læse lidt her:
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/index.php

Jeg er heller ikke helt "super" endnu til det hele, men har lavet noget her:

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny.html

du må selv flytte din css til en extern fil................

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : John Kjoller

Dato : 19-05-05 10:41

> http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny.html
>
> du må selv flytte din css til en extern fil................

Tak, Marianne.
Jo, jeg havde faktisk set dit indlæg. Undskyld jeg ikke svarede dig.

Dit forslag, indebærer at scrollbaren "forsvinder" ind bag menuen. Så man
ikke kan se pilen. - Det er jeg ikke så vild med.
Desuden fungerer det ikke i FF og Opera....

Ellers mange tak for hjælp.

Kh
john

Fra : Tidemann

Dato : 19-05-05 11:28

"John Kjoller" skrev

> [...]
> ikke kan se pilen. - Det er jeg ikke så vild med.
> Desuden fungerer det ikke i FF og Opera....

Nu har jeg flyttet pilen ned, men kan ikke klare Opera og FF

Fra : Tidemann

Dato : 19-05-05 15:58

Her er en ny, mixet af det forslag Thomas kom med.
Der er bare et problem, der er 1 px forskel på content i FF !!

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/island.html

Fra : Thomas gade

Dato : 19-05-05 21:13

John Kjoller wrote:

> [...]
>inde i midterdelen.
>Desuden sker der noget med bredden på midterdelen, i Opera.

Hvis du sætter height på menu til 28% eller 161px og height på main til
72% ser det rigtigt ud på min skærm 1024x768.
Men bruger du mindre eller større end det passer grafikken ikke til og
siden vil enten lave overflow elller ikke nå ned til bunden af vinduet.
Det kan du vist kun lave i tabeller, hvilket du nok vil høre flere sige
er en dårlig ide.

Jeg har revideret lidt i koden - http://www.theway.1go.dk/cbs/

Med det du forsøger at gøre synes jeg nu også godt at du kan nøjes med
at lave scroll på hele siden. I bunden laver du så et link til toppen
af siden.
Hvis du kigger lidt på flere af de store sider omkring på nettet kan du
se at de også benytter sig af denne fremgangsmåde.
Jeg synes ikke det gør noget at menuen ikke er fast forankret i toppen.
Brugeren skal alligevel ikke bruge den før vedkommende er færdig med at
læse. Desuden er der en fejl i FF der gør at man ikke kan scrolle i en
div med musehjulet men er nødt til at gribe fat i scrollbaren. Det
bliver vist rettet i version 2.0 - tror jeg.

Mvh Thomas

Fra : Tidemann

Dato : 20-05-05 01:14

> Jeg har revideret lidt i koden - http://www.theway.1go.dk/cbs/

Hej Thomas
Har du tjekket den i IE?
Jeg kan kun se den grå Header/menu...........alt andet er væk.

Mvh
Marianne

Fra : Thomas gade

Dato : 20-05-05 09:10

Tidemann wrote:

>Hej Thomas
>Har du tjekket den i IE?
>Jeg kan kun se den grå Header/menu...........alt andet er væk.

Nej det havde jeg lige glemt, det er rettet nu.

Mvh Thomas

Fra : Per Rasmussen

Dato : 19-05-05 00:35

John Kjoller wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Måske har du en højere opløsning end mig..... jeg prøver at sætte nogle
> flere mellemrum ind, så det svarer til mere indhold på siden.

Jeg syntes at det ser godt ud i både FF og Opera, jeg får scrollen helt ude i
højre side uanset hvilken af de 3 browsere jeg bruger.

Bemærk at grafikken er ens i FF og Opera, mens der er IE der laver det
forkert..

Fortsæt på siden, det ser godt ud der er ingen grund til at opgive.

Perr

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne