MS Windows
briani 27239
logon engelsk/dansk hjælp
Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 23-05-05 20:38

Jadav!

På en engelsk XP har vi fået lavet et logon password, desværre et der
indeholder "ø".
Når pc'en starter på og vil have passwordet, så har den engelsk tastatur og
vi kan ikke skrive "ø".
Vi kan ikke komme ind i xp mere.

Er det format c: ???
Kan man skifte tastatur engelske/dansk under logon ???
Eller kan man bruge ascii koder ???

Mvh.
Hans

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-05-05 20:58

Hans Nikolajsen wrote:
> Vi kan ikke komme ind i xp mere.
>
> Er det format c: ???

Det ville da svare til at du rev hele dit hus ned fordi låsen
i yderdøren var itu

> Eller kan man bruge ascii koder ???

Hold ALT-tasten nede mens du taster 155 på det numeriske tastatur,
så har et 'ø'.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 23-05-05 22:41

> Det ville da svare til at du rev hele dit hus ned fordi låsen
> i yderdøren var itu

.... hvilket i et Windows-hus nogle gange kan vise sig at være det letteste.

> Hold ALT-tasten nede mens du taster 155 på det numeriske tastatur,
> så har et 'ø'.

På mit tastatur giver det nærmere ¢ (et cent-tegn). Jeg kan sjovt nok ikke
finde et ø eller et Ø, men
134 => å
143 => Å
145 => æ
146 => Æ

Jeg ville logge på som administrator f.eks. fra fejlsikret tilstand (F8
under opstart) og ændre tastatur til dansk i Control Panels -> Regional and
Language Options -> Languages -> Text and input languages -> Details ->
Settings -> Default input language.

Hvis det ikke virker, så er det jo også oplagt med (igen i fejlsikret
tilstand) Run -> control userpasswords2 -> Users, vælg jeres bruger og tryk
Reset Password.

Det kræver naturligvis alt sammen, at I jeres administrator-konto ikke også
er med et "ø".

- Mickel

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 23-05-05 22:57

> Jeg ville logge på som administrator f.eks. fra fejlsikret tilstand (F8
> under opstart)

Fejlsikret tilstand hedder forresten "Safe Mode" på engelsk.

Og så glemte jeg også lige at sige, at jeg selv kører med WinXP Pro SP2 på
engelsk, og logon-tastaturet er sat til dansk for alle brugere på min
computer. Jeg kan dog ikke ændre det ved login, og jeg vil stadig mene, at
æ, ø, å, Æ, Ø, Å, og andre lidt for specielle tegn er en meget skidt idé i
passwords, brugernavne og til dels filnavne. Jeg har dog hørt godt om at
bruge f.eks. , ; . : + - / for at gøre det sværere at gætte. Jeg er lidt
mere i tvivl om § # " $ % & { } [ ] ( ) da de kan være reserveret til
programkode og dermed blive tolket som andet end et tegn i password.

- Mickel

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 23-05-05 23:31

> På mit tastatur giver det nærmere ¢ (et cent-tegn). Jeg kan sjovt nok
> [...]

Jeg tror ligefrem, at de tegn, jeg får, er dem på http://www.asciitable.com,
men hvis du ser på http://www.jimprice.com/jim-asc.htm#extended en gang, kan
du være heldig, at ø'et ligger på ALT+248 (som jeg ellers altid har kunnet
bruge til et gradtegn) eller ALT+216, hvis det var et Ø, du skulle bruge.

Mvh. Mickel, som tilsyneladende ikke har bedre ting at tage sig til end at
chatte med sig selv på en newsgroup.

Fra : Rado

Dato : 24-05-05 15:24

On Mon, 23 May 2005 23:40:32 +0200, Mickel Hedemand
<mickel@FISK.DETTE.VÆKset.auc.dk> wrote:

>... hvilket i et Windows-hus nogle gange kan vise sig at være det letteste.

Man kan da bare kravle ind ad et åbent vindue :P

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 24-05-05 15:57

> Man kan da bare kravle ind ad et åbent vindue :P

*LOL*

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-05 22:46

Hej Per H. Nielsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hold ALT-tasten nede mens du taster 155 på det numeriske tastatur,
> så har et 'ø'.

Gudskelov et tænkende menneske. Mit "Alt+0248" er så'gu'da ANSI og ikke
ASCII.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-05 20:51

Hej Hans Nikolajsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> På en engelsk XP har vi fået lavet et logon password, desværre et
> der indeholder "ø".

> Eller kan man bruge ascii koder ?

Du kan da prøve, dvs. Alt+0248

--