Gødning til kapillærkasser
Fra : Aksel.pe

Dato : 23-05-05 14:48

Jeg har tidligere dyrket på jord i drivhuset. I år skovlede vi jrden ud,
lagde fliser og har plantet ud i kapillærkasser.
Nu skal de have gødning i vandet. Jeg kan huske lidt om, at der
tidligere er tilrådet at komme en håndfuld NPK ned i kassen inden
opfyldning med vand.
Det er lidt ubestemmeligt med en håndfuld. Jeg har noget 12-12-17, som
jo skulle være godt til tomater, men hvor meget skal jeg bruge til en
kasse. Jeg ved ikke, hvor meget den indeholder, men jeg skyder på en 40
- 45 liter. Det bedste ville jo sikkert være flydende gødning.
Der er også det problem, at NPK ikke opløses særligt villigt i
stillestående vand.
Der må være mange, der er i samme situation, og hva' mæ noen goe råd?
Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-05-05 22:22

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo skulle være godt til tomater, men hvor meget skal jeg bruge til en
> kasse. Jeg ved ikke, hvor meget den indeholder, men jeg skyder på en 40

Du blander godt et kg i 5 liter varmt vand (jeg bruger 1,4 kg). Heraf bruger
du et par dl hver gang. Jeg ryster dunken for at få det hele med i ensartede
mængder, men nitrat og kali skal nok holde sig opløst og det meste af
bundfaldet er gips. Og vupti du har sparet en halvtredser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel.pe

Dato : 24-05-05 19:10

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> mængder, men nitrat og kali skal nok holde sig opløst og det meste af
> bundfaldet er gips. Og vupti du har sparet en halvtredser.

Hej Preben!
Ligger der nogen beregninger bag din dosering? Eller er det noget, du
plejer at gøre med godt resultat?
Jeg har en gang tidligere brugt Hornum blanding, som jo skulle være
sammensat efter alle kunstens regler - men uden særlig stor succes.
De kommercielle tomatdyrkere, som ofte bare har et lille stykke Rockwool
til en 4-5 m høj plantes rødder, er meget afhængige af, at
vandtilførselen indeholder præcist de nødvendige næringsstoffer, men
deres gødnings dosering/sammensætning forbliver sikkert en
forretningshemmelighed.
Søger man nettet på "tomatgødning" får man ikke meget at vide, udover at
kalium er essentiel, hvis tomaterne skal udvikle en god smag. Dette
spørgsmål er ikke nemt at blive klog på.
Jeg takker for rådet og agter at følge det, da jeg ikke selv kan finde
noget bedre.
Med venlig hilsen
Aksel.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-05-05 21:24

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev

> Hej Preben!
> Ligger der nogen beregninger bag din dosering? Eller er det noget, du
> plejer at gøre med godt resultat?

Jeg går ind i 4. år med blandingen, som potteplanter og hængepotterne også
får lidt af. Startede med at bruge 23-3-7, men for at ramme et bedre
kaliindhold til tomater, bruger jeg nu 14-3-18.

> [...]
> vandtilførselen indeholder præcist de nødvendige næringsstoffer, men
> deres gødnings dosering/sammensætning forbliver sikkert en

Næppe, deres store og tidlige avl skyldes opvarmede væksthuse og meget
tidlig såning.

> [...]
> spørgsmål er ikke nemt at blive klog på.
> Jeg takker for rådet og agter at følge det, da jeg ikke selv kan finde

Beregningen for at 'ramme' f.eks. det indhold der er i Hornum er let gjort.
Tallene står for procentvis indhold, 5 kg Hornum 5-1-4 indeholder således
250 g N. Til en 5 kg blanding skal der således 250/140 kg 14-3-18 = 1,8
kg, men kun 1,1 kg for at ramme kaliindholdet, jeg er så gået midt imellem
og bruger 1,4 kg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel.pe

Dato : 25-05-05 09:55

Preben Riis Sørensen wrote:
> " Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev

> Næppe, deres store og tidlige avl skyldes opvarmede væksthuse og meget
> tidlig såning.

Jeg tror, at de fleste hobbydrivhus dyrkere bruger jord eller
plantesække til tomaterne. Disse medier indeholder formentlig en del
flere mikronæringsstoffer end de små glasuld/rockwool måtter, de
professionelle anvender, og som næsten ikke indeholder næring. Deres
planter får udelukkende det, der findes i deres vandtilførsel, og derfor
må de være endnu mere afhængige af deres vandblandings biologiske værdi.
Jeg gætter på, at de anvender en endnu mere sammensat gødning til deres
planter. Altså, jeg gætter!
I øvrigt tak for regnestykket.
Et praktisk problem er at foretage doseringen. Jeg har 10 kasser, og
vander regelmæssigt med vandslange - ellers bliver det for bøvlet. Men
nogle kasser bliver hurtigere tømt end andre. Hvis man giver kasserne
samme mængde gødning før hver vanding, vil nogle planter få en
"stærkere" blanding end andre. Dette kunne man komme over ved at vente
med vanding, til en kasse er helt tom. Men så skal man gå og måle hele
tiden.
Hvordan gør du?
M.v.h.
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-05-05 00:05

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev
> Altså, jeg gætter!

Det er nok rigtigt, det hele skal være der.

> [...]
> "stærkere" blanding end andre. Dette kunne man komme over ved at vente
> med vanding, til en kasse er helt tom. Men så skal man gå og måle hele

Jeg har en bundløs bøtte i det midterste hul, så der kan jeg se vandstanden.
Og kunne lave mig en flamingo-flydemåler, men jeg slumper mig til det. Man
kan øve ved at bruge en ti-literskande.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen