Formål med bestyrelse
Fra : Jimmy

Dato : 23-05-05 12:18

Hej

Jeg er iværksætter, men har ikke rigtigt kunne lure forskellen på hvad en
direktion laver, og hvad en bestyrelse laver.

Jeg er med på at begge er med til at lave målsætninger og udvikle
strategier, og at direktionen tager sig mere af den daglige ledelse. Men
hvor er det at bestyrelsen virkelig kommer til sin ret?

Måske forstår jeg bare ikke hvad formålet er? Jeg er forvirret?

Evt. noget litteratur om emnet vil jeg sætte pris på, men en forklaring her
vil ligeledes være rigtig godt.

På forhånd tak for hjælpen :)

--

Jimmy

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-05-05 13:19

Jimmy wrote:

> Jeg er iværksætter, men har ikke rigtigt kunne lure forskellen på hvad en
> direktion laver, og hvad en bestyrelse laver.

I et lille firma med et par personer, hvor bestyrelsen er sammenfaldende
med direktionen, er det også en noget teoretisk skelnen.

Men i større firmaer, hvor hundreder eller tusinder af aktionærer mødes
én gang om året til generalforsamlingen, er det praktisk at vælge en
bestyrelse, som har mulighed for løbende at mødes. Typisk med folk
udefra, som på forskellig vis kan bidrage til virksomheden.

Direktionen er typisk fuldtidsansat, og forestår så den daglige ledelse,
som du er inde på.

Der kan være stor forskel på arbejdsdelingen mellem bestyrelse og
direktion, men formelt er det generalforsamlingen, der er øverste
myndighed i virksomheden, og bestyrelsen, som mellem
generalforsamlingerne bemyndiges til at lede virksomheden. Bestyrelsen
kan så igen bemyndige direktionen til at tage større eller mindre
beslutninger på virksomhedens vejne.

Mere uformelt kan man også se bestyrelsen som en slags sparringspartnere
til direktionen.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : JG

Dato : 23-05-05 17:22

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bestyrelse, som har mulighed for løbende at mødes. Typisk med folk udefra,
> som på forskellig vis kan bidrage til virksomheden.

Så vidt jeg husker, så skal der da være en bestyrrelse med mindst 3
medlemmer
i et aktieselskab uanset størrelsen...