Linux på industriel computer - gode råd / ~
Fra : TDJ

Dato : 31-05-01 16:29

Er der nogen som har gode råd til Linux på en industriel
computer ?

Jeg tænker her på følgende scenarie:

   * software udviklet selv i Kylix (Delphi for Linux)
   * Maskine skal bruges i produktionsområder, typisk ved
    transportbånd (og dermed af ikke-linux/computer-kyndige).

Givet at softwaren fungerer, hvilke problemer kan der typisk forekomme,
og hvad kan gøres for at gøre løsning af disse så SIMPLE som muligt ?

Det er IKKE vigtigt at maskinen er hacker-sikret, jeg forestiller mig
mere problemer som

- undgå passwords ved login
- boot-check [ok, den kan jeg undgå]
- brugerrettigheder
- forskellige monitorer, andet hardware.
- netværk, og problemer med det.

Men der er muligvis masser af andre faldgruber.

Nogen som har sites, der beskæftiger sig med Linux i industri-sammenhæng
(og her tænkes IKKE på den engelske forståelse af "industrial linux
== internetservere med høj oppetid / høj sikkerhed).

Hjælp modtages gerne !

Fra : Peter Andersen

Dato : 31-05-01 21:49

In article <Xns90B2B76C3tdjXREMOVENOdSpAMdHE@212.54.64.135>,
tdFJERNMIGj@venligst_dds.nl (TDJ) wrote:

> [...]
> og hvad kan gøres for at gøre løsning af disse så SIMPLE som muligt ?
>
> Det er IKKE vigtigt at maskinen er hacker-sikret, jeg forestiller mig

Lav autologon med en eller anden "maskinbruger"

> - boot-check [ok, den kan jeg undgå]
Boot via nettet. Lav et Bootimages paa en lille flashdisk der kan finde en
server hvor program mm. ligger.

> - brugerrettigheder
Lav autologon med en eller anden "maskinbruger" der har de befoejelser
der skal til

> - forskellige monitorer, andet hardware.
Hvis du kan noejes med 16 farver og 600*800 saa kan de fleste grafikkort
og skaerme faktisk vaere med

> - netværk, og problemer med det.
Lysleder er en god ting

> Men der er muligvis masser af andre faldgruber.
Ja driver til en touchskaerm saa man er fri for at boevle med en mus ude
ved transportbaandet. Xwindows er nemmer med pegeredskaber

> [...]
> (og her tænkes IKKE på den engelske forståelse af "industrial linux
> == internetservere med høj oppetid / høj sikkerhed).

Jeg vil gerne hoerer mere til projektet. Det sig vaere ide'er/problemmer mm

/Peter Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-06-01 00:25