glasplade
Fra : Pita

Dato : 22-05-05 20:40

Hvor meget vægt kan en glasplade holde til vedvarende?

Jeg har en glasplade på 800*400*4,1 mm oplagt så den hviler på de yderste 10
mm i hver ende. altså frit spænd på 780 mm, hvor meget vægt kan den holde
til?

--
Pita

Fra : Martin Heller

Dato : 23-05-05 12:54

Pita wrote:
> [...]
> mm i hver ende. altså frit spænd på 780 mm, hvor meget vægt kan den holde

Det er ikke muligt at svare på, uden at vide hvordan vægten er
fordelt.

Fra : Rado

Dato : 23-05-05 13:10

On Mon, 23 May 2005 13:53:53 +0200, Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk>
wrote:

>Det er ikke muligt at svare på, uden at vide hvordan vægten er
>fordelt.

Kommer også an på typen af glas, og om der er ridser i.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-05-05 16:55

Scripsit Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>

> Kommer også an på typen af glas, og om der er ridser i.

Det kommer *meget* an på om der er ridser i. Selv mikroskopiske revner
som ikke kan ses med det blotte øje, kan forringe brudstyrken af glas
betragteligt.

Til glashylder bruger man normalt hærdet glas, hvor man ved en speciel
behandling (en passende afkølingshistorie, tror jeg) har skabt
trykspændinger i overfladen som holder revnerne sammen. Hvis man bare
har taget en plade vinduesglas og lagt vandret som en hylde, skal man
nok være forsigtig med hvad man belaster den med.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-05-05 06:44

Henning Makholm wrote:

> Til glashylder bruger man normalt hærdet glas, hvor man ved en speciel
> behandling (en passende afkølingshistorie, tror jeg) har skabt
> trykspændinger i overfladen som holder revnerne sammen.

Jeg var engang nede og besøge Scanglas i Korsør.
De var i gang med en batch produktion af traktor sideruder.
Udgangspunktet er almindelig glas, der først skæres til - man kan ikke skære
i hærdet glas.
Derefter blev de underkastet en proess, der er analog til hærdning af
jern/stål.
De tilskårne ruder blev hængt op på et transportbånd med nogle klemmer.
Ruderne kørte først gennem opvarmningsovnen, der bestod af to store arealer
med gasbrændere. De blev opvermet til lige under flydepunktet (Man kunne se
mærker efter klemmerne efter hærdningen). Efter opvarmning kørte de videre
i afkølings området, hvor afkølingen skete med luft. I den anden ende af
transportbåndet kom de færdigthærdede ruder ud.
Jeg har desværre ingen tal på temperatur eller tid, men det var meget sjovt
at se i det virkelig liv.

Stig Johansen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-05-05 14:15

Stig Johansen wrote:

-snip-

> [...]
> mærker efter klemmerne efter hærdningen). Efter opvarmning kørte de videre

Hvis der er kommet mærker, så er der sket plastisk deformation og så er
vi over flydespændingen ved den pgl. temperatur.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Pita

Dato : 23-05-05 18:06

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke muligt at svare på, uden at vide hvordan vægten er fordelt.

hvis nu det antages, at vægten er jævnt fordelt over hele pladen....

eller med en cylindrisk beholder med en trykkende flade på 3 dm2 midtpå på
pladen...

Glasset er uden ridser, og ganske almindeligt klart glas på 4,1mm

--
Pita

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-05-05 21:56

Pita wrote:
> [...]
> pladen...
>
> Glasset er uden ridser, og ganske almindeligt klart glas på 4,1mm

Der findes en masse forskellige slags glas, men uden at gøre det alt for
kompliceret så har jeg en tabel-værdi du må få for
SiO2/Al2O3/B2O3/MgO/TiO2/PbO/K2O & andre oxider - jeg vil gætte på at
den passer, uden at være ekspert:

Trækstyrke: ca. 20-35 N/mm^2

Når du belaster glaspladen opstår der kritiske trækspændinger i pladen.
Disse er meget værre end trykspændingerne og overbelastning vil få
glasset til pludseligt at splintres i mange stykker. Desuden er
punkt-belastninger værre end fordelte belastninger fordi de giver
anledning til større bøjningsmoment, hvilket forårsager brud ved
indspændingspunkterne...

Hvis man vil beregne det du efterspørger skal man have fat i
bøjningsmomentet og noget inerti-moment svjh. Hvis du er heldig er der
en herinde der viser hvordan man beregner det.

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 24-05-05 12:16

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Hvis man vil beregne det du efterspørger skal man have fat i
> bøjningsmomentet og noget inerti-moment svjh. Hvis du er heldig er der
> en herinde der viser hvordan man beregner det.

Jeg har også planer om å benytte glassplater til hyller, og har ventet i
spenning
på et noenlunde svar til "Pita".

Det eneste som later til å komme ut av det er en mengde bortforklaringer,
eller forklaringer til hvorfor det ikke kan la seg gjøre å forklare.

Er vi ute for et lite tilfelle av at det beste blir det godes fiende?

Det skulle da kunne la seg gjøre for de matematikk- eller fysikkyndige
å svare sånn omtrentlig: "En glassplate på 80cm lengde, 40cm bredde og
4,1mm tykkelse av vanlig vindusglass kan bære ikke mer enn
"så mange kilo" på midten, og bør minst kunne tåle "såpass".
(Desimaler er ikke ønskelig.)

Spørsmålet er jo helst om man kan våge å sette arvevasen etter
tante Agatha opp på denne hyllen ( 6kg) eller om man må nøyes med
mindre nipsgjenstander, eller om glasshyller i det hele tatt tåler mer enn
man tror.

Jeg venter fortsatt i spenning.

Bjarte

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-05 12:29

"Bjarte Runderheim" <bruntabortder@c2i.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> tante Agatha opp på denne hyllen ( 6kg) eller om man må nøyes med
> mindre nipsgjenstander, eller om glasshyller i det hele tatt tåler mer enn

Jamen det korte svar er jo allerede afgivet, -det er, at det kan man ikke
svare på, idet der er for mange ubekendte.
Et lidt mere konstruktivt svar kan jeg så forsøge at give, omend det ikke er
særligt videnskabeligt..

Vinduesglas må betragtes som uegnet til hylder. De vil med meget stor
sikkerhed gå i stykker på et tidspunkt. Måske ikke af det vedvarende tryk
fra genstanden der står på det, men så fra et lille slag når man sætter
tingen ned efter at have støvet af, eller en eller anden ting man taber osv
osv.

Tal i stedet med en glarmester om hærdet glas, der er lavet til at kunne
tåle den slags belastninger.

Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-05-05 14:01

Bjarte Runderheim wrote:
-snip-
> [...]
> tante Agatha opp på denne hyllen ( 6kg) eller om man må nøyes med
> mindre nipsgjenstander, eller om glasshyller i det hele tatt tåler mer enn

Jeg havde faktisk allerede skrevet hvad du skal bruge og google giver
faktisk en del hjælp så det ville nok have været smartere om du
overhovedet gad at prøve at undersøge det jeg skrev. Men nu er jeg jo
sådan en venlig mand:

Moment = kraft*arm = F*400 mm

Inertimoment = b*h^3 / 12 = 2300 mm^4

Modstandsmoment = ca.1100 mm^3

Sigma = M / W + (normalspænding) =>

F = 25 N/mm^2 *1100 mm^3 / 400 mm / 9,8 = ca. 7 kg

Normalspændingerne er ikke særligt store her, men virker modsat
bøjningen og vil bevirke overrivning pga. forskydning ved
indspændingspunkterne. De 7 kg er når glaspladen er belastet *HELT* til
grænsen og de skal i teorien sættes uendeligt meget forsigtigt på,
ligesom glasset nok øjeblikket sprænger hvis det belastes med over de
ca. 7 kg. Regnes med en sikkerhedsfaktor på 2 => max. 3,5 kg i midten af
glaspladen og ingen dynamiske belastninger.

Ovenstående kun hvis husker ret, med forbehold for fejl... Det er lang
tid siden.

Vistnok i rimelig overenstemmelse med ham her, som har lavet en meget
interessant hjemmeside: http://hpv.homepage.dk/

Fra : Pita

Dato : 24-05-05 17:27

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden.
>
> Vistnok i rimelig overenstemmelse med ham her, som har lavet en meget

Vil det sige at hvis først man har fået læsset alt det på man ønsker, er der
ingen risiko for at pladen kollapser?

Det er hærdet glas (hyldeglas) jeg snakker om.

Har lige sat vinglas på hylden... den buer. Den buer cirka 5 mm, når alle de
glas jeg ønsker er på, som jo selv står jævnt, og med de letteste på midten.

Er det for meget, og siger hylden engang stop?

--
Pita

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-05-05 20:59

Pita wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> Vil det sige at hvis først man har fået læsset alt det på man ønsker, er der
> ingen risiko for at pladen kollapser?

Ja, ifl. teorien. Krybning sker ikke ved stuetemperatur. Men ligeså
snart der kommer en mikro-revne så kan den udbrede sig så hurtigt at du
kun ser glasset splintres.

Problemet er som regel altid at være sikker på at have tilstrækkeligt
gode materiale-data og det er der jo ingen garanti for at vi har her.

> Det er hærdet glas (hyldeglas) jeg snakker om.
>
> Har lige sat vinglas på hylden... den buer. Den buer cirka 5 mm, når alle de
> glas jeg ønsker er på, som jo selv står jævnt, og med de letteste på midten.

Fornuftigt med de letteste på midten. Det bedste ville være hvis du kan
understøtte pladen mere end blot i enderne, f.eks. i midten. Det med at
glasset bøjer er faktisk et stort problem hvis du i enderne fastspænder
glasset så det ikke kan give efter, når du belaster pladen. Hvor mange
kg er der på?

> Er det for meget, og siger hylden engang stop?

5 mm nedbøjning på midten af den 800 mm strækning? Normalt ville man jo
sige at det ikke gjorde noget men netop fordi glas er meget skørt, så er
det godtnok noget bekymrende her. Lige netop når det handler om glas
ville man nok ikke acceptere større nedbøjning men jeg skal ikke kunne
sige om det holder eller ej.

Man kunne selvfølgeligt lave en computer-simulering og se hvordan det
ser ud, men jeg har ikke tid til at prøve at få det til at virke på min
computer før tidligst i weekenden og det er ikke noget jeg er ekspert i.

Jeg har haft lidt problemer med at få det til at virke her hjemme, men
det kan da godt være at jeg måske kan overtales, hvis det har interesse?
Så kan du selv se hvordan spændingerne fordeler sig.

Fra : Pita

Dato : 25-05-05 16:25

> [...]
> glasset bøjer er faktisk et stort problem hvis du i enderne fastspænder
> glasset så det ikke kan give efter, når du belaster pladen. Hvor mange kg

Enderne er ikke fastspændte, pladen ligger bare løst ovenpå.

Der var noget mere vægt på end jeg lige havde regnet med. 6,5 kg faktisk,
jævnt fordelt, med mest vægt i enderne.

Det er faktisk kun 30 vinglas. Man køber sådan en vintrige, og regner med at
man kan sætte noget på de hylder, ikke bare bruge dem til at samle støv

> [...]
> kan da godt være at jeg måske kan overtales, hvis det har interesse? Så
> kan du selv se hvordan spændingerne fordeler sig.

Ja, det kunne da være rart

Jeg har tænkt på og få lavet en eller 2 skinner i aluminium (evt. stål) som
passede ind over kanten, på de 2 lange sidder, ville det være en fordel,
eller ulempe?

--
Pita

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-05-05 23:16

Pita wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> Enderne er ikke fastspændte, pladen ligger bare løst ovenpå.

Ok, fint nok.

> Der var noget mere vægt på end jeg lige havde regnet med. 6,5 kg faktisk,
> jævnt fordelt, med mest vægt i enderne.

Godt. Så holder det sikkert, bare der ikke tabes noget på glaspladen.

-snip-

> Ja, det kunne da være rart

Ok, jeg prøver at kigge på det lør/søn og poster et svar tilbage her
bagefter. Så håber jeg at jeg kan få det til at virke. Det er noget med
at programmet ikke kan finde et modul under installationen osv...

> Jeg har tænkt på og få lavet en eller 2 skinner i aluminium (evt. stål) som
> passede ind over kanten, på de 2 lange sidder, ville det være en fordel,
> eller ulempe?

Alt der gør pladen stivere vil helt klart være en fordel, så den bliver
bedre understøttet. Det ville være en rigtigt god ide med en eller to
skinner på langs...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-05 13:35

Pita wrote:
-snip-

> Ja, det kunne da være rart

Det tog lidt tid og der var nogen problemer med materiale-data... Efter
at have forsøgt mig lidt frem med en passende belastning i midten fik
jeg noget der ligner disse:

http://www.martinjoergensen.dk/displacement.jpg
http://www.martinjoergensen.dk/vectors.jpg

Men det er faktisk ca. 1,5 år siden jeg sidst prøvede at lave den slags
og jeg blev aldrig ekspert til det. Problemet er såvidt jeg gætter mig
til, at programmet "forstærker" udbøjningen sådan at det er tydeligt at
se på og forstå. Det er der ihvertfald andre programmer der kan sættes
op til at gøre.

Men billedet er overhovedet ikke realistisk for glas-pladen på 4,1 mm og
jeg er ikke rigtigt klar over hvorfor den gør som den gør... Nå, pyt.
Det går nok.

Fra : Pita

Dato : 29-05-05 20:54

> [...]
> jeg er ikke rigtigt klar over hvorfor den gør som den gør... Nå, pyt. Det

Tager programmet ikke hensyn til længden på pladen? Synes den er blevet
noget længere med belastning på. Det er vel ikke rigtigt tilfældet?

Men du siger at så længe jeg ikke sætter mere på pladen, eller taber noget,
så holder den... så må jeg se om jeg engang kan få købt et par nye plader
eller få lavet et par aluskinner. Tak for hjælpen.

--
Pita

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-05 22:42

Pita wrote:

> [...]

> Tager programmet ikke hensyn til længden på pladen? Synes den er blevet
> noget længere med belastning på. Det er vel ikke rigtigt tilfældet?

Enderne er fastspændte SVJH så de kan ikke flytte sig. I teorien virker
materialet derfor nærmest som "gummi" og giver efter.

Som sagt kan jeg ikke rigtigt gennemskue hvorfor den forstærker billedet
på den måde (det er jo fuldstændigt overdrevet det billederne viser).

> Men du siger at så længe jeg ikke sætter mere på pladen, eller taber noget,
> så holder den... så må jeg se om jeg engang kan få købt et par nye plader
> eller få lavet et par aluskinner. Tak for hjælpen.

Den holder kun i teorien... Du må ikke hænge mig op på noget, i tilfælde
af at vægten nu balancerer lige på belastningsgrænsen. Der kan være fejl
i materialet osv... Det kan jeg ikke gennemskue og jeg er ikke ekspert.

Derfor er det bedst at få lavet aluskinner eller iøvrigt forstærke pladen...

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 24-05-05 21:26

> [...]

> faktisk en del hjælp så det ville nok have været smartere om du
> overhovedet gad at prøve at undersøge det jeg skrev. Men nu er jeg jo

Takk for det, for slike utregninger er utenfor min kompetanse,
selv om jeg skulle "gide" å forsøke.

> [...]
> ca. 7 kg. Regnes med en sikkerhedsfaktor på 2 => max. 3,5 kg i midten af
> glaspladen og ingen dynamiske belastninger.

Så, tante Agathes arvevase vil nok havne på en 5mm tykk hylle
som er understøttet på midten, i alle fall i bakkant.

Forskjellen i pris mellom herdet glass og vindusglass gjør
valget i så måte svært enkelt.

Takk igjen.

Bjarte