Sammenligning af 6 browsere
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-05 09:34

CNET har samlet tests af 6 store webbrowsere - IE6 (XPSP2),
Firefox, Netscape 8, Safari RSS, Opera 8 og Deepnet Explorer (en
IE-klon).

<http://reviews.cnet.com/4520-3118_7-6226062-1.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 22-05-05 21:34

Sun, 22 May 2005 10:33:38 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> skrev:

> CNET har samlet tests af 6 store webbrowsere - IE6 (XPSP2),

Opera: "in order to get all of the advanced features, you'll need to pay
$40 or put up with an endless stream of banner advertising on the free
version."

Tja...
http://operawatch.blogspot.com/2005/05/cnet-reviews-opera-8-among-six.html

"This makes the value proposition for Opera 8 questionable at best."

IMO en grov fornærmelse. Der er tale om et meget lille banner. Jeg sidder
aktuelt ved en Opera i 1280*1024 og bemærker den stort set ikke.

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 22:30

"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse
> IMO en grov fornærmelse. Der er tale om et meget lille banner. Jeg sidder
> aktuelt ved en Opera i 1280*1024 og bemærker den stort set ikke.

Og man kan jo vælge en endnu smallere Google tekst-reklame i stedet for
banneret. Ved snart ikke, hvad der er mest diskret.

Men enig i at banner-kritikken er forfejlet. De fleste websider er jo fyldt
med bannere, der er langt mere påtrængende.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-05 23:20

Chr. Bohr-Halling skrev:

> "This makes the value proposition for Opera 8 questionable at
> best."
>
> IMO en grov fornærmelse. Der er tale om et meget lille banner.

Jeg er enig i at CNET-redaktørens beskrivelse af banneret virker
voldsomt overdrevet.

> Jeg sidder aktuelt ved en Opera i 1280*1024 og bemærker den
> stort set ikke.

Jeg mener til gengæld nok at reklamebjælken gør sig bemærket
(sidder pt. ved en 1024-skærm). Det er ikke så meget den skærmplads
reklamen stjæler - det er nemlig ikke så galt endda - men selve
placeringen, der sørger for at reklamerne tiltrækker sig
opmærksomheden.

De er placeret midt i en GUI-del af programmet (under vindueslinje
og menulinje og over navigationslinjen), og tæt på den øverste del
af den viste side - hvor man typisk finder overskrifter og andre
væsentlige ting. Det betyder at øjnene ofte vil komme forbi
reklamerne, og fordi de i modsætning til de faste GUI-elementer
skifter, vil de tiltrække sig en del opmærksomhed.

Jeg skal straks tilføje at størrelsen og udformningen af reklamerne
er nydelig diskret, så i forhold til langt de fleste reklamer
direkte på websider, er Operas bannerreklamer (de tekstbaserede
Googleannoncer) at foretrække. Men jeg bemærker dem stadig hver
gang.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-05-05 00:24

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>CNET har samlet tests af 6 store webbrowsere - IE6 (XPSP2),
>Firefox, Netscape 8, Safari RSS, Opera 8 og Deepnet Explorer (en
>IE-klon).
>
><http://reviews.cnet.com/4520-3118_7-6226062-1.html>

Efter at have set nærmere på den: Den "review" kan jeg ikke tage
seriøst

CNET rating:
IE 6: 7.0
Opera 8: 7.0
FF: 8.0

Så IE er altså lige så god som Opera?! Hvad måler de efter?

"...Mozilla Firefox. This open-source browser receives our highest
rating, in part because it includes tabbed browsing and RSS feeds,
is very easy to use, and is well supported with a variety of
third-party plug-ins."

Hvorfor fremhæve noget, der ikke er forskelligt fra Opera?
Nok er der ikke helt så mange udvidelsesmuligheder til Opera, men så
har den derimod mange flere ting end FF per standard.

Opera: "Bad: Only paid browser on the market; weak technical
support."
Faktisk får du netop "technical support", hvis du betaler de 40$.
Hvordan har de målt "technical support"? Har de været på
<http://my.opera.com/forums/>? Har de været på Operas NNTP-server?

Synes den "review" virker meget fordrejet "at best".

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/compare/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-05-05 00:36

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> posting:

--klip--
>Synes den "review" virker meget fordrejet "at best".

Fandt denne her, som tilsyneladende er det, de bygger det på:
http://reviews.cnet.com/Opera_8/4505-9241_7-31338423-2.html?tag=glance

Og den bør læses i sammenhæng med denne:
http://operalover.tntluoma.com/8/review_of_cnet

Fra : Carl Drud

Dato : 23-05-05 19:10

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> CNET har samlet tests af 6 store webbrowsere - IE6 (XPSP2),
> Firefox, Netscape 8, Safari RSS, Opera 8 og Deepnet Explorer (en
> IE-klon).
>
> <http://reviews.cnet.com/4520-3118_7-6226062-1.html>

Men de har fået rettet fejlen på forsiden

"Netscape 8 takes the best of both worlds. It runs both IE and Mozilla's
search engines,..."

http://64.233.183.104/search?q=cache:XAI_AkEt3gAJ:reviews.cnet.com/4520-3118_7-6226062-1.html+%22reviews.cnet.com/4520-3118_7-6226062-1.html%22&hl=en

Carl