Såning af tomater og agurker - hvordan?
Fra : Frits

Dato : 21-05-05 20:35

Jeg har i flere år forsøgt mig med selv at så planterne til drivhuset.
Jeg sår tomater sidst i febuar - spirer ved 22-24 grader og de kommer
fint op på ca 8 dage - derefter i rum med 16-17 grader og lys over
fra kl. 7 morgen til midnat. Men de bliver alt for tynde og ranglede.
Slet ikke lave og kraftige som dem man køber. Hvad gør en gartner når
han laver planter??

Tak for svar

Frits

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-05-05 21:42

"Frits" <frits.jensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra kl. 7 morgen til midnat. Men de bliver alt for tynde og ranglede.
> Slet ikke lave og kraftige som dem man køber. Hvad gør en gartner når

Det er meget tidligt, for en der ikke har opvarmet drivhus. De kan sikkert
ikke nøjes med kunstlyset, der skal rigtig sol til.
De skal også have en anelse gødning når de skal stå længe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus

Dato : 21-05-05 21:54

Frits wrote:

> [...]
> fra kl. 7 morgen til midnat. Men de bliver alt for tynde og ranglede.
> Slet ikke lave og kraftige som dem man køber. Hvad gør en gartner når

Jeg plejer også at så tomater og agurker i februar, og de bliver også en
anelse ranglede. Men når de er plantet ud i løbet af april, i næringsrig
jord (i år har jeg smidt 40 cm champignonkompost i drivhuset) så plejer de
at blive kraftige.

Min konklusion er, at det ikke er nok med megen lys og den rette temperatur,
men at de også skal have næring/gødning for at udvikle sig.

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-05 08:06

On Sat, 21 May 2005 19:34:31 GMT, Frits <frits.jensen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>fra kl. 7 morgen til midnat. Men de bliver alt for tynde og ranglede.
>Slet ikke lave og kraftige som dem man køber. Hvad gør en gartner når

Den typiske årsag til ranglede planter på den årstid er for lidt lys
og/eller for meget varme. Varme og lys skal svare til hinanden.