login ??
Fra : JonZ

Dato : 20-05-05 09:16

Jeg er ved at lave et login, hvor bruger med navn og adgangskode
skal logges ind, men jeg er ret ny i dette .asp og har derfor
prøvet så mange forskellige måder at jeg er løbet tør for ideer,
jeg poster hele koden, måske er der mere der er forkert.

Min database hedder navne.mdb de koloner der skal søges i hedder
"Fornavn" og Password"

Og et tillægsspørgssmål, hvordan kan jeg gøre så folk kan skrive
' i deres dataer? Når man gør det nu. Meldes der fejl på siden.

<title>Tejk login</title>

<head>

</head>

<%

   ' Databaseforbindelse oprettes

      DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "

      DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/databaser/navne.mdb")

      Conn.Open DSN

   ' Tjek om login og password er korrekte

      If Request.Form("login") = ? det er her jeg mangler noget ? AND
Request.Form("password") = ? og her ? Then

   ' Hvis korrekt login

      Session("login") = "JA"

      Session.Timeout = 30

      Response.redirect "logget ind.asp"

Else

   ' Hvis forkert login

      Session("login") = "NEJ"

      Session.Timeout = 30

      Response.redirect "fejl.asp"

End If

   ' Luk databaseforbindelse

      Conn.Close

      Set Conn = Nothing

%>

Håber der er nogen der kan og gider hjælpe

Hilsen Jonz

-- Hvad farve bliver en smølf i hovedet hvis man forsøger at
kvæle den --

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 20-05-05 10:07

JonZ wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg er ved at lave et login, hvor bruger med navn og adgangskode
> skal logges ind

Hej Jon

I det system jeg bruger henter jeg den post der indeholder
brugernavnet

f.eks.
<%
'forbindelse til databasen er oprettet, og overførte data er gemt i
'hhv. varfornavn og varpassword

SQL="select * from din_tabel where fornavn='" & varfornavn & "'"

set rs=conn.execute(SQL)

if rs.eof then

'forkert login

elseif rs.fields("password")=varpassword then

'rigtig login

else

'forkert login

end if
%>
dog er der et sikkerhedshul i asp-loginscripts, som man også skal
sikre sig imod.
før du indsætter dine overførte data i SQL-sætningen skal du køre
dem igennem

var=replace(var,"'","''")

hvor du udskifter var med navnet på din variabel.
jeg anbefaler at du lige kigger diskussionen "sikkerhedshul i
loginscript" igennem

håber det kan hjælpe

/Kasper