tjekke efter email
Fra : Peter Nielsen

Dato : 19-05-05 15:34

Hej NG

Nu har jeg ledt lidt rundt omkring, men kan ikke rigtig finde noget om det
rigtigt.

Jeg laver en shop og vil gerne tjekke om emailen eksisterer. Mener at jeg
engang har set at det kunne lade sig gøre, men nu kan jeg ikke finde noget
om det.
Ved godt at man kan lave den med at tjekke om der er @ og . i feltet, men
ville gerne sådan at folk ik bare skriver Sutmin@lige.nu eller lignende.

Jeg har følgene komponenter installeret:

ServerObjects-komponenter:
. AspMAIL
. AspPOP3
. AspHTTP
. AspDNS
. AspIMAGE

Dimac-komponenter:
. w3 JMail
. w3 Sockets

Standard CGI-scripts:
. Tæller / counter
. FormMail

aspSmart-komponenter:
. aspSmartUpload

Persits Software-komponenter:
. AspUPLOAD
. AspXUpload
. AspJpeg
. AspPDF

Sikkert kun AspMail eller JMail der skal bruges, men nu paster jeg
bare lige det hele :)

Men findes der en måde at gøre det på?

MVH
Peter Nielsen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 19-05-05 20:59

Peter Nielsen wrote:

> Jeg laver en shop og vil gerne tjekke om emailen eksisterer. Mener at jeg
> engang har set at det kunne lade sig gøre, men nu kan jeg ikke finde noget
> om det.

Hm. I praksis kan du ikke lave noget, der fungerer. De fleste
mailservere tillader nemlig ikke nødvendigvis en "finger" hvormed man
kan spørge serveren om brugeren findes. Den eneste måde du kan få
verificeret at en mailadresse er valid på er ved at sende folk et link
via e-mail som de skal klikke på, hvorefter du så gemmer information om
klikket så du ved om adressen er valid.

--
Tony

Fra : terje

Dato : 20-05-05 02:19

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> verificeret at en mailadresse er valid på er ved at sende folk et link
> via e-mail som de skal klikke på, hvorefter du så gemmer information om

Du kan jo sjekke at i det minste domenet eksisterer, f. eks. ved å
benytte HTTPXML til å laste ned domenets startside. Men det spørs om det
er verdt bryderiet.

terje

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-05-05 01:51

terje wrote:

> Du kan jo sjekke at i det minste domenet eksisterer, f. eks. ved å
> benytte HTTPXML til å laste ned domenets startside. Men det spørs om det
> er verdt bryderiet.

Det kan jo også være et domæne der ikke har hjemmeside, men som aligevel har mail.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : terje

Dato : 22-05-05 03:48

Lars Hoffmann wrote:

> Det kan jo også være et domæne der ikke har hjemmeside, men som aligevel
> har mail.

Som for eksempel...
terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-05 07:48

Lars Hoffmann skrev:

> Det kan jo også være et domæne der ikke har hjemmeside, men
> som aligevel har mail.

Man kan tjekke om der er en MX-record på adressen. Jeg ved ikke
hvordan det gøres i asp, men teknikken kan afprøves her:

   <http://gemal.dk/browserspy/mailcheck.php>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-05 08:41

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Man kan tjekke om der er en MX-record på adressen. Jeg ved ikke
> hvordan det gøres i asp, men teknikken kan afprøves her:

Fandt lige følgende (ikke afprøvet):
<http://www.internext.co.za/stefan/aspmx/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : terje

Dato : 22-05-05 11:53

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Fandt lige følgende (ikke afprøvet):
> <http://www.internext.co.za/stefan/aspmx/>

Hei Jens.

Jeg ser tre (fire?) gode grunner til å benytte Tony sitt forslag:
1) Det er suverent det enkleste.
2) Man sikrer seg at ingen misbruker andre folks epost adresser
3) Nesten alle større nettsteder benytter seg av denne metoden.
4) Det har også en juridisk side. Særlig når det gjelder en web shop så
er det et poeng at butikken i ettertid kan dokumentere at en kunde
virkelig har f. eks. meldt seg inn, bestilt varer etc.

Dessuten: Hvis man kan dokumentere at en oppgitt epost adresse er fake,
hva gjør man da? Sender vedkommende en epost?

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-05 13:10

terje skrev:

> Jeg ser tre (fire?) gode grunner til å benytte Tony sitt
> forslag:

Jeg er slet ikke uenig - man kan ikke tjekke en mailadresse 100%
(først og fremmest fordi man jo ikke kan se om den der opgiver en
mailadresse også er ejer/bruger af adressen).

Jeg ville bare gøre opmærksom på at man godt kan tjekke noget af
vejen. Man kan tjekke om mailadressen med garanti er falsk, men man
kan ikke tjekke at mailadressen med garanti er gyldig og korrekt.
Om det så er besværet værd at tjekke - det er vel smag og behag.
Mange steder tjekker at mailadressen skal være syntaktisk i orden
(indeholde et @, et punktum mv.). Jeg har ikke set anvendelsen af
MX-tjek i andet end testeksempler, men den kan vist udmærket bruges
i praksis.

> Dessuten: Hvis man kan dokumentere at en oppgitt epost adresse
> er fake, hva gjør man da? Sender vedkommende en epost?

Næ - man giver da besked på den hjemmeside hvor mailadressen er
indtastet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen