Medlemmer
Fra : bullerbasse@msn.com

Dato : 19-05-05 13:22

Hej Alle Glade Dykker,

Hillerød Dykkerklub "SØHESTEN", søger flere medlemmer. Klubben tag
alle former for et dykkerbevis bare det er gyldigt.

PADI, CMAS osv.

Dykkerklubben dykker efter CMAS regler. KIK in på vores hjemmeside og
bliv medlem. www.seahorse.dk

Hilsen
Brian Boese

Fra : KC

Dato : 19-05-05 17:29

CMAS eller DSF's regler?

Fra : Karsten Hansen

Dato : 19-05-05 18:33

Efter rep. mødet er det, det samme !

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 19-05-05 21:51

Er der nogen der har set et referat?

MVH
Jan

Fra : Lars

Dato : 19-05-05 22:24

Vil det sige at resten af CMAS-verden har taget makkerline, vestflaske og
flaskereserve til sig ???

Lars

Fra : Allan Jensen

Dato : 20-05-05 08:07

.....ha, ha, ha, den var sgu´ god

Fra : KC

Dato : 21-05-05 15:00

Helt seriøst... Kender nogen svaret? for jeg vil gerne vide det.

KC

Fra : Karsten Hansen

Dato : 23-05-05 14:42

Der er dog sket lidt i DSF så vittigheden er ikke helt op til date....men
stadigvøæk sjov :.-)

- Vestflasken er valgfri og har været det længe !
- Reserven er også væk (dette rep.møde) ordet Aktiv reserve er fjernet så et
manometer er nu reserve nok !

Karsten Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-05-05 10:47

> [...]
>
> - Vestflasken er valgfri og har været det længe !
> - Reserven er også væk (dette rep.møde) ordet Aktiv reserve er fjernet så

Så mangler vi jo kun makkerlinen :)

Fra : Lars

Dato : 24-05-05 19:08

Jep. Efter 40 år er det på tide at I klipper navlestrengen.

Lars

Fra : Palle Baggesgaard

Dato : 24-05-05 21:50

Jeg syntes at den der makkerline er kanon go´ her hjemme og i de nordiske
farvande hvor sigten til tider ikke er som den skulle have været....og ALLE
ved jo også at man HAR mere styr over hvor ens makker er.....ellers står det
sgu godt nok skidt til oppe i den øverste etage.

I udlandet er det en anden sag...der er alt jo nemmere, bedre sigt , varmere
vand, mindre dragt ..... ect.

Tænk lidt over det inden vi bare kaster med mudder på hver andre.

Ps. jeg er selv uddannet både inden for PADI og CMAS og ingen får mig til at
sige at det ene er bedre en det andet - der er ting fra det ene der er bedre
end i det andet og omvendt.

/Palle Baggesgaard

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 24-05-05 22:28

Må jeg være så fri at spørge hvor mange dyk du har, og hvilke type dyk du
laver?

Claus
http://www.divein.dk

Fra : Palle Baggesgaard

Dato : 25-05-05 14:52

Tja - hvor mange dyk har jeg ----- 5 - 6 stranddyk bliver det vel til.

Men jeg kan jo godt se at det er svært at skulle holde styr på både en
bøjeline og en makkerline - men hvis man ikke kan klare det så lad dog være
og dyk uden - der er vel ingen der tvinger jer - og så lad dem der godt kan
klare et par line uden at vikle sig ind i dem, dykke med dem.

Hvis det generer jer så meget, så trænger i til en tude kiks...

Palle Baggesgaard

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 26-05-05 14:16

Er lige blevet færdig med mine kiks...

Jeg sidder og tænker på hvilke faretruende situationer der kan af
faretruende
afværges af en line mellem 2 dykkere. Jeg spørger ikke for at spille smart,
men jeg kan ikke helt få øje på den. Jeg har set/oplevet "tæt på" hændelser
under øvelser, og tro mig.. Folk handler ikke som man forventer, og ej
heller
som de selv forventer.

Jeg har selv en del kystdyk hvor man efter at have sovet lidt, opdager at
makkeren
ikke er lige i nærheden. Efter en tur i overfladen genfinder man hinanden.
Det er klar at man på et dybt dyk ikke bare kan gå i overfladen, for
herefter at gå ned igen,
men nettop på dybten kan makkerlinen lave store ulykker med en dykker i
panik.

En klog mand sagde engang til mig: "Jeg dykker alle dyk som var jeg alene.
Også selv om jeg
er sammen med andre.".

Det jeg tror han mener er, hvis du gør dig i stand til selv at håndterer
fejlsituationen undervand,
er chancen for at rive andre med i en ulykke mindre.

Jeg kan også godt forstå at en makkerline kan give en form for trykhed. Lige
som det var
rart at holde far og mor i hånden når man skulle over vejen. Først nu tænker
jeg over at
hvis Brian kom med 200 km/t på sin motorcykel kunne jeg ikke nå væk, da mor
holdt fast
i mig.

Claus... (all out of biscuits)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-05-05 16:37

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> wrote in message

> En klog mand sagde engang til mig: "Jeg dykker alle dyk som var jeg
> alene. Også selv om jeg
> er sammen med andre.".

Det kender jeg godt. Når jeg møder nogen, med samme
mening som jeg selv, synes jeg også de er kloge.

> Det jeg tror han mener er, hvis du gør dig i stand til selv at
> håndterer fejlsituationen undervand,
> er chancen for at rive andre med i en ulykke mindre.

Måske mente han , at hvis der sker noget,
så skulle han ikke rives med i en ulykke ?

> [...]
> nu tænker jeg over at
> hvis Brian kom med 200 km/t på sin motorcykel kunne jeg ikke nå væk,

Ja, helt klart, i den situation bør mor selvfølgelig stå inde
på fortovet og heppe, mens lille Claus prøver at stavre
over vejen. Så har han langt større chance for at klare sig,
hvis Brian kommer med 200 kmt.

Har du tænkt på at din mor er hamrende ligeglad med dit
efterrationale, fordi det gjorde hende tryg, når hun nu havde
ansvaret for dig ?

Skulle vi lige prøve at vende ideen og forestille os , hvad vi ville
sige til en mor (eller far) som sagde til sit 5 årige barn.
" Nej , jeg vil ikke holde dig i hånden. Du må gå selv, jeg
vil ikke trække dig med i en ulykke og slet ikke trækkes med i
en ulykke af dig. Alle går for sig selv."

Måske er din analogi ikke helt passende ....

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 27-05-05 12:28

Hvis du dermed mener at barnet ikke bør gå over vejen uden at
holde mor i hånden, hvis barnet ikke er klart til det, er vi enige..

> [...]
> vil ikke trække dig med i en ulykke og slet ikke trækkes med i
> en ulykke af dig. Alle går for sig selv."

Og så måske alligevel...

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-05-05 16:41

> [...]
> makkeren
> ikke er lige i nærheden. Efter en tur i overfladen genfinder man hinanden.

Så har du faktisk efter min mening brug for makkerlinen, så har i ikke god
nok kontakt.

> Det er klar at man på et dybt dyk ikke bare kan gå i overfladen, for
> herefter at gå ned igen,
> men nettop på dybten kan makkerlinen lave store ulykker med en dykker i
> panik.

Ja, der skal du jo så under alle omstændigheder være tæt på din makker så
han ikke dør af at gå panik.

> [...]
> fejlsituationen undervand,
> er chancen for at rive andre med i en ulykke mindre.

Jah eller også mener han at han ikke interesserer sig for sin makker.

Fra : Flemming Jensen

Dato : 26-05-05 18:23

Jonas Lüttichau wrote:
> "Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse

> Så har du faktisk efter min mening brug for makkerlinen, så har i ikke god
> nok kontakt.

Eller, at man dykker enkeltvis med en bøje på. Det har jeg gode
erfaringer med på lægtvandsdyk.

--

Flemming

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-05-05 19:19

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> Måske mente han , at hvis der sker noget,
> så skulle han ikke rives med i en ulykke ?

Og igen har vi her et strålende eksempel på at en klaphat, understøttet af
endnu en klaphat sidder og diskuterer en udtalelse som de intet
forhåndskendskab har omkring.
For en stykke tid siden var der en tråd om en der havde fået dcs i norge.
Straks derefter rullede teorierne omkring om han måske havde pfo, det var
sådan set ligegyldigt at høre lidt mere om baggrunden, eller måske at høre
den som var tilskadekommen. Men det der var vigtigt var at straks drage
nogle slutninger, så kunne lærdommen sådan set være ligegyldig.

FYI så gav Claus et udemærket sammendrag for baggrunden for holdningen.
Sikkerhed under vandet eller andet sted hvor menneskelige handlinger kan
have positiv eller negativ indflydelse på resultatet. Ud fra den tankegang
som han anvender, starter og slutter den med dig selv. Det vil sige, du er
den allerførste der bemærker hvis du er skidt tilpas, hvis din
opdrifstkontrol ikke lever op til din sædvanlige standard, hvis din
regulator trækker vand, hvis din finne pludselig hænger fat i en #£W¤!!!!!
fiskeline, hvis du er kritisk lav på gas, hvis dit hjerte pludselig sidder
temligt højt i halsen, osv osv.
Hvis du er indstillet på at være den der hjælper dig selv, du er udstyret og
mentalt forberedt derpå. Handler rationelt for at løse problemet, med
anvendelse af egne eller makkerens midler. Så har du gjort sikkerheden en
kæmpe tjeneste.

Ved at træne procedurer og forskellige krise situationer kan du dermed blive
en psykisk stærkere dykker. Alle har deres sammenbrudspunkt, uden
undtagelse, men ved at være den der kan 100% tage hånd om dig selv, har du
forøget din egen mentale kapasitet i en krisesituation. Hvis uheldet så
indtræffer for din makker og han skal bruge din assistance, så går du ind
til opgaven med mindre psykisk forbelastning end den dykker der svømmer
rundt i falsk tryghed, stoler på at makkeren nok skal sørge for hans
sikkerhed.

Det er ikke et spørgsmål om at være en helt, det er et spørgsmål om at være
realist. Forskellen om man VED hvad man kan holde til / klare og så at TRO
at det går nok fordi der er en anden person til stede i vandet. Der er en
verden til forskel på de to tilstande, i den ydelse af assistance at man er
i stand til at give en uheldsramt makker.

mvh
JZC
(og ja, jeg har førstehåndskenskab i det som Claus snakker om)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-05-05 11:39

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og igen har vi her et strålende eksempel på at en klaphat, understøttet af
> endnu en klaphat sidder og diskuterer en udtalelse som de intet
> forhåndskendskab har omkring.

Hej Johnny, hyggeligt at høre fra dig.. :)

Nu er den udtalelse nu et godt gammelt citat fra, jeg tror det er Tom mount
eller nogle af de andre strokes. Og iøvrigt også det kodex som alle de
rigtig fede og erfarne dykker, dykker efter. Og det handler helt sikkert
ikke om at være der for din makker når det kommer fra alle andre end den
kloge mand Claus kender. Derfor vover jeg mit skind og sår tvivl om claus
fortolkning af udtalelsen.

> [...]
> den som var tilskadekommen. Men det der var vigtigt var at straks drage
> nogle slutninger, så kunne lærdommen sådan set være ligegyldig.

Mjah, nu forvrider du vist det jeg sagde. Jeg spurgte til hvad
kammerpersonalet havde af formodninger, og om det muligvis kunne være PFO.
Og så husker jeg at du var meget fortørnet over at jeg ikke ville høre noget
fra den tilskadekomne.. er det det du mener med lærdommen? :)

> FYI så gav Claus et udemærket sammendrag for baggrunden for holdningen.

Nej, det gjorde han ikke. Han citerede en klog mand.

> [...]
> til opgaven med mindre psykisk forbelastning end den dykker der svømmer
> rundt i falsk tryghed, stoler på at makkeren nok skal sørge for hans

Du har ret, man skal være højt motiveret og være klar på alt. Og det skal
din makker også være. Så hvis vi har 2 af de her dykkere som er fuldkommen
på toppen hvad angår deres dykning og de så vælger at dykke sammen, så må de
kunne udrette nogle ret fantastiske ting.

> (og ja, jeg har førstehåndskenskab i det som Claus snakker om)

Blev du kørt over fordi din mor holdt fast i din hånd? :)

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-05-05 11:53

> [...]
> kloge mand Claus kender. Derfor vover jeg mit skind og sår tvivl om claus

Ja, modificeret og tilpasset. Men så har du måske viden om hvad det er at
Claus er blevet præsenteret for på nogle af de uddannelser, med udgangspunkt
i den holdning han citerede, som han har været igennem ?
For det kunne jeg nemlig godt tænke mig at høre noget om så. Der må jeg have
misset et par detaljer som du måske kan fylde ind.

Så åbn du bare op for godteposen. Jeg er yderst lydhør.

JZC
(altid nysgerrig, men ikke altid imponeret)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-05-05 12:19

> [...]
udgangspunkt
> i den holdning han citerede, som han har været igennem ?

Jah jeg har et indtryk af det. Jeg kan selvfølgelig ikke have viden om hvad
der foregår på alle kurser overalt, jeg ved at du er instruktør for en af
disse organisationer og så vil du sikker slå mig i hovedet med at du gør det
på en fuldkommen anden måde osv. Derudover har jeg kun deltaget på Iantd
Advanced kurset, det kan selvfølgelig være at man lægger meget mere vægt på
at man som trimix dykker skal være der for sin makker og at makkerprincippet
er af stor vigtighed. Men det tror jeg nu ikke.

> For det kunne jeg nemlig godt tænke mig at høre noget om så. Der må jeg
have
> misset et par detaljer som du måske kan fylde ind.

Jeg synes det virker som om du insinuerer at det ikke er hvad man lærer på
disse kurser. Det synes jeg er godt hvis det er tilfældet, det er i hvert
fald bare ikke det jeg har oplevet folk gør når de er ude og dykke og har
opnået det niveau hvor de betragter sig selv som "kloge mænd". Der er det
solodykning eller solodeko, måske solopenetrering der er på programmet. Og
det synes jeg går hånd i hånd med "Jeg dykker alene selv om jeg har en
makker". Og det interessante er at det forgår i udpræget grad blandt folk
der har en højere dykkeruddannelse.

> Så åbn du bare op for godteposen. Jeg er yderst lydhør.

:) Jah Johnny så er det din tur, hvis jeg tager fejl og det ikke er det man
præsenterer folk for på disse uddannelser så må du gerne sætte mig på plads.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-05-05 13:29

> [...]
> disse organisationer og så vil du sikker slå mig i hovedet med at du gør

Det er så dit indtryk som du har kørt videre fra. Det er dit indtryk at
meldingen har været, lad være med at lave fuck up - for jeg som makker vil
ikke redde dig ? Jeg husker et Normoxic kursus på Bornholm for nogle år
siden hvor bl.a Claus var deltager. Sjovt nok husker jeg ikke at have set
dig på netop dette kursus, egentligt lidt mærkligt da du forsøger at
fortælle mig at du ved hvordan fortolkningen af den holdning i virkeligheden
er. Fra instruktør pladsen oppe ved tavlen har man faktisk et rimeligt godt
udsyn på hvem der deltager i undervisningen, men naturligvis var der også
dage med en forbandet skarp sol, det kan jo have blændet mig.
Jeg husker heller ikke at når Claus og jeg har snakket sammen, hverken de
mange gange som jeg var derovre igen for sjov, at du var til stede. Heller
ikke når der er gået et par timer de mange aftener med dykkersnak i tlf, at
du har været med i et telefon møde.

Men hey, skal jeg sende dig en regning på deltagelse i det kursus, og
ligeledes en for at have belastet min telefonregning ?

Holdninger og adfærdsmønstre er noget der tager lang tid om at præge.

Se, det som jeg studser mest over, er når en young, dumb, full of cum person
låser sig ind på en bestemt retning. Det kan være at han tror at PADI, er
verdens bedste system, eller tilsvarende CMAS. Eller når dykningen bliver
mere avanceret (unødig kompliceret vil nogle mene) at de opdager en
færdigserveret trosretning. Så kommer skyklapperne på. Faktum er at der er
myriader af faktorer der har indflydelse på det enkelte valg. Og disse
faktorer udløser en række praktiske tiltag.

Du tror som DIR dykker fuldt og helt på makkersystemets velsignelse. Men der
hvor holdningen skiller os er allerede i grundformen. Grundholdningen
iblandt de fleste jeg dykker med, er at ville skabe en bedre og stærkere
dykker. Læg mærke til at her refererer vi til den enkelte person, ikke
makkerparret. For at du kan være en sikker makker, må du først være en bedre
dykker personligt.

Forklaringen på sikkerheden under vand, mht den menneskelige indflydelse. Er
der allerede beskrevet andet sted, så ingen grund til at slide på tastaturet
med den.

For at undgå at sprede problemet, og for at sikre at redningen kommer
lynsnart. Så er filosofien, at jeg VED 100% at jeg kan løse de fleste
problemer selv. Jeg VED at min egen sikkerhed garanteres af mig. Men den
makker jeg dykker sammen med, betragter jeg som værende ude af stand til til
det samme og forventer derfor ingen hjælp fra ham. Ligeledes forventer jeg
at måtte assistere ham, hvis uheldet er ude.
Dvs jeg svømmer ikke rundt og "læner" mig op ad hans evner, hvis JEG syntes
at nu er grænsen nået - ja, så er den sq nået og videre fremfærd må
afbrydes.

Alt for mange bilder sig selv ind at de kan sagtens klare at holde hovedet
koldt hvis deres makker bliver væk. Hvor mange har en reel viden om det.
Hvis du er og bliver solodykker så er det dermed noget du har trænet igen og
igen. Også selvom at i er 2 solodykkere der svømmer side om side og udadtil
synes som et makkerpar.

Ja, vi er en del der praktiserer aktivt solodykning, det værer sig både med
og uden makker. For mit vedkommende har jeg helt fra begyndelsen gjort en
dyd ud af at gå i når forholdene blev marginale, for at skærpe vandfølelsen
i turbulente forhold. Det flytter grænser at have reaktionerne til at ligge
som reflekser på ryggraden.
Når du først har fået røvtur tilstrækkelig mange gange, eller du har stillet
høje krav til dig selv som du ikke kan snyde uden om, så begynder du at
fungere bedre i grænselandet til en ulykke hvor andre ellers ville give
psykisk op og være ude af stand til at redde din makker eller for den sags
skyld, dig selv.

Det det drejer sig om ved en uddannelse, er at vise værktøjet til mere
effektiv dykning, mere rolig psyke i en højstress situation. At ændre
holdningen fra forhåndsbestemte tabere til potentielle vindere hvis det
bliver rigtig ubehageligt. Ganske simpelt, at gøre det hele mere
forudsigeligt, mere håndterbart.

Jeg tror at hvis du bliver ved med at dykke DIR længe nok, så vil du opdage
at jo højere du kommer op mod toppen af DIR hirakiet, jo længere vil
afstandem være til de sædvanlige young, dumb, full of cum wannabe udtalelser
som der typisk flyver rundt.

På et tidspunkt, så vil det nok være klart for også dig, at der er mange
løsninger på et problem og at man ikke bare kan slå dem op i
grønspættehåndbogen eller i et reglement.

Men jeg spurgte dig jo om det var noget du havde forhåndskendskab til, jeg
må konstatere at det var ikke tilfældet.

JZC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-05-05 15:05

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Johnny skide rart at høre fra dig igen!

> Det er så dit indtryk som du har kørt videre fra. Det er dit indtryk at
> meldingen har været, lad være med at lave fuck up - for jeg som makker vil
> ikke redde dig ?

Nej det er mit indtryk at det betyder at man ikke skal regne med at have en
makker i nogen forstand som jeg forstår hvad en makker er.

> [...]
> ikke når der er gået et par timer de mange aftener med dykkersnak i tlf,

Jeg kan så forstå at du har været den kloge mand der har sagt det? Jamen det
er da fint at du har en anden holdning end de andre fat slobs, jeg sidder og
klapper i mine små buttede hænder.

> Men hey, skal jeg sende dig en regning på deltagelse i det kursus, og
> ligeledes en for at have belastet min telefonregning ?

Hey, hvis der følger et Super duper trimix hero diver kort med så må du
gerne.

?

> Se, det som jeg studser mest over, er når en young, dumb, full of cum
person
> låser sig ind på en bestemt retning.

Er det mig?

>Det kan være at han tror at PADI, er
> verdens bedste system, eller tilsvarende CMAS.

Det behøver man vist ikke være hverken ung, dum eller fyldt med creame for
at tro.

> Eller når dykningen bliver
> mere avanceret (unødig kompliceret vil nogle mene) at de opdager en
> færdigserveret trosretning.

Er det DIR?

>Så kommer skyklapperne på. Faktum er at der er
> myriader af faktorer der har indflydelse på det enkelte valg. Og disse
> faktorer udløser en række praktiske tiltag.

Ja nu bliver du altså lidt for abstrakt for mig, hvad snakker du om?

> Du tror som DIR dykker fuldt og helt på makkersystemets velsignelse.

Yes.

>Men der
> hvor holdningen skiller os er allerede i grundformen. Grundholdningen
> iblandt de fleste jeg dykker med, er at ville skabe en bedre og stærkere
> dykker.

Det er også grundholdningen blandt dem jeg holder af at dykke med. Gennem en
bedre og stærkere dykker får du et bedre og stærkere hold.

>Læg mærke til at her refererer vi til den enkelte person, ikke
> makkerparret.

Yes.

> For at du kan være en sikker makker, må du først være en bedre
> dykker personligt.

Ja det er klart.

> [...]
Er
> der allerede beskrevet andet sted, så ingen grund til at slide på

ok

> [...]
syntes
> at nu er grænsen nået - ja, så er den sq nået og videre fremfærd må

Ja, jeg tror muligvis vi har den samme indstilling. Lad mig blot prøve at
formulere hvordan jeg ser det:
Når jeg tager ud og dykker med en makker tænker jeg at jeg vil være i stand
til at redde/hjælpe ham. Og spørgsmålet er så om han vil være i stand til at
redde/hjælpe mig når nu engang lorten rammer propellen. Hvis jeg vurdere at
han er i stand til, på ligefod med mig at redde/hjælpe mig på forestående
dyk, så er vi good to go. Og hvis ikke, så dykker vi ikke.
Forskellen er så at jeg tror du ville dykke selv om du vurdere at din makker
ikke vil være i stand til at redde dig fordi du allerede fra starten antager
at det kan han ikke.

> Alt for mange bilder sig selv ind at de kan sagtens klare at holde hovedet
> koldt hvis deres makker bliver væk. Hvor mange har en reel viden om det.

Det er jo et meget filosofisk spørgsmål, fordi den dag du ikke klarer den er
jo nok den dag hvor du står i en situation du aldrig har stået i før?

> [...]
og
> igen. Også selvom at i er 2 solodykkere der svømmer side om side og

Mjah idéen lyder meget tiltalende, problemet er hvordan den praktiseres.
Fordi jeg nok også mener at vi i et DIR team er 3 solodykkende dykkere der
hjælper hinanden i den forstand at vi alle har færdigheder der gør at vi kan
tackle problemerne selv, men at vi er ekstra godt klædt på fordi vi er
sammen ligemeget hvad der sker. Hvor jeg synes man tit ser de her
solodykkende dykkere der er makkere, dykke solodykning. Det virker som om
det eneste tidspunkt de er makkere er når de står og drikker øl på båden. Og
måske til dels på vej ned af linen, med mindre selvfølgelig man aftaler at
mødes på bunden, eller i maskinrummet eller på deko. Uden at skulle kunne
sige noget om hvordan du og Claus dykker, jeg har jo som bekendt kun været
der når du har solen i øjenene

> [...]
vandfølelsen
> i turbulente forhold. Det flytter grænser at have reaktionerne til at

:)

> [...]
> psykisk op og være ude af stand til at redde din makker eller for den sags

Ja det er sikkert rigtigt.

> [...]
> holdningen fra forhåndsbestemte tabere til potentielle vindere hvis det
> bliver rigtig ubehageligt. Ganske simpelt, at gøre det hele mere

Og hvordan gør du så det, på en uddannelse om jeg må være så fræk at spørge,
jeg går ud fra at du godt kan løfte sløret uden at skulle sende mig din
telefon regning?

> [...]
> at jo højere du kommer op mod toppen af DIR hirakiet, jo længere vil
> afstandem være til de sædvanlige young, dumb, full of cum wannabe

Nu har jeg svært ved at vudere om det er alt hvad jeg siger der går under
denne overskrift eller kun noget af det? Mener du at jo mere erfaren udi DIR
dykningens verden jeg bliver desto mindre overbevidst bliver jeg?

> På et tidspunkt, så vil det nok være klart for også dig, at der er mange
> løsninger på et problem og at man ikke bare kan slå dem op i
> grønspættehåndbogen eller i et reglement.

Ja det tror jeg såmænd godt jeg er klar over, og hvis du hentyder til at DIR
er sådan en grønspættebog så vil jeg vende dig eget argument mod dig selv og
spørge: Hvad ved du egentlig om hvad DIR går ud på? hvor lang tid har du
brugt på at forstå idéerne? Har du været på nogle af disse kurser? Jeg kan
ikke huske jeg har set dig, men det kan være det er dig der har stået og
gemt dig bag telefonregningen?

Er du egentlig ikke bare forstokket og forblændet af unge verile dykkere der
ikke tror på hvad en gammel vragrotte siger?

> Men jeg spurgte dig jo om det var noget du havde forhåndskendskab til, jeg
> må konstatere at det var ikke tilfældet.

Nej du har ret jeg har ikke været med på Claus kursus og hørt dig udtale
førnævnte. Men jeg har dog dykket med andre instruktører af førnævnte
organisation og dykkere uddannet af førnævnte organisation. Så jeg har
forhåndskendskb til hvordan solodykning i makkerpar praktiseres.

Mvh
Jonas Von Lüttichau - Puts the Von back into diving.

p.s. jeg håber du kan tåle lidt røg, det er ikke så hårdt ment som det måske
virker :)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-05-05 20:24

>en gammel vragrotte siger?

Tror du ikke hellere den betegnelse må reserveres til dem der fortjener den.
Jeg er teknisk dykker, der tilfældigvis syntes at foto på vrag er en evig
udfordring.
Jeg har kun dykket intensivt i 11 år, og er langtfra gammel

> [...]
> Jonas Von Lüttichau - Puts the Von back into diving.
>
> p.s. jeg håber du kan tåle lidt røg, det er ikke så hårdt ment som det

Det _skal_ man kunne, ellers nytter det ikke noget at selv uddele
provokerende lusinger.

mvh
JZC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 09:37

"Palle Baggesgaard" <palle@baggesgaard.dk> skrev i en meddelelse
> I udlandet er det en anden sag...der er alt jo nemmere, bedre sigt ,
varmere
> vand, mindre dragt ..... ect.

Nu ved jeg godt dette kommer som en overraskelse og at det er svært at
forstå og tager lang tid at vende sig til tanken så sæt dig gerne ned før du
læser videre.

Danmark har ikke nogle specielle forhold fordi vandet herhjemme er koldt og
vi har skodsigt dette forekommer også andre steder i verden hvor der er
dykkere, det er der specielt ved danmark er måden man har løst det på.

mvh
Jonas

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 25-05-05 18:12

> [...]
det
> sgu godt nok skidt til oppe i den øverste etage.

DEt er jeg enig i, selv om jeg er PADI AOW, hvor jeg primært har dykket med
min kæreste under tropiske forhold.Så er jeg nu begyndt at dykke i CMAS regi
herhjemme. Set i bakspejlet var der nogle dyk, hvor jeg og min buddy gerne
ville have haft dykker linie på selvom det var i relativ klar sigt.

Omvendt så har jeg svært ved at vende mig til linen, og CMAS-klubbernes
ukritiske brug af makkeline under alle forhold synes nogen gange at være
mere hæmmende for sikkerheden, end man skulle vente. Men under de dyk jeg
har været på herhjemme er den nu altså ikke en helt dårlig idé - blot noget
besværlig. Nye dykkere i PADI-regi herhjemme må da have ret nemt ved at
miste hinanden igemmen springlag mv.

Når man så samtidig i klubregi evt. tit skifter buddy, så vil jeg da helt
klart foretrække linen frem for at undvære den. Men det kan jo være jeg
skifter mening efter nogle snese dyk....

Venligst
Nicolai

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-05-05 18:36

Nicolai Hanssing wrote:

> [...]
> besværlig. Nye dykkere i PADI-regi herhjemme må da have ret nemt ved at

Personligt har jeg kun haft eet dyk hvor en linie måske kunne have været
en fordel, der var 0.2m sigt hvor mig og min makker svømmede ca. 5m og
blev enige om at gå tilbage til overfladen. Jeg har til dato ikke prøvet
at dykke med line og har da ikke 'mistet' en makker pga. springlag eller
lign. Når sigten er ringe holder vi jo mere øje med hinanden og er meget
mere opmærksom på hvor ens makker befinder sig (ikke at sige jeg ikke er
opmærksom på min makker når jeg dykker i god sigt!)

> Når man så samtidig i klubregi evt. tit skifter buddy, så vil jeg da helt
> klart foretrække linen frem for at undvære den. Men det kan jo være jeg
> skifter mening efter nogle snese dyk....

Njaa... jeg har dykket med en del forskellige makkere i klubben og det
har da fungeret fint, der ligger dog lidt aftalen ang. placering og lign
hvis vi ikke kender sigten eller ved den er dårlig.

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-05-05 18:51

> Så mangler vi jo kun makkerlinen :)

Jeg synes faktisk ikke man kan sige noget ondt om makkerlinen. Man kan jo
altid vælge ikke at bruge den og så har man kun alle dens fordele tilbage.

Grunden at den ikke er så udbredt i den vide verden er nok nærmere at man i
Danmark og Norden har været klub baseret og andre steder mere kommercielle
og ved kommercielle dyk dur den ikke rigtigt fordi man jo ikke kan have snor
i alle på en gang. 2 uerfarne med snor imellem kan være en dødsfælde da de
kan gå i panik når de vikler sig sammen.

Makker linie er et godt hjælpemidle som man selvfølgelig skal lære at bruge.
I vores klub er det frivilligt om man vil bruge linien eller ej. Især når
man har uefarne med eller hvis man laver noget så man ikke har tid til at
kigge efter makkeren er den fantastisk.

Angående DSF/CMAS og brug af makkerline blive den kun anbefalet og ikke
påtvunget på, det er ude i klubberne man bestemmer hvor man dykker i
klubben.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-05-05 19:40

Henrik Manley wrote:

> [...]
> man har uefarne med eller hvis man laver noget så man ikke har tid til at

Ikke har tid til at kigge efter sin makker...?

Den holdning lader vi lige stå lidt....

Hvornår mener du at du kan tillade dig at tilsidesætte din makker fordi
du lige skal lave noget andet? Enig at din makker 'jo bare' kan rykke i
snoren og så kommer du fluks svømmende til hans undsætning, men
alligevel, hvor dybt 'begravet' i din opgave kan du være så du måske
ikke lige opdager at han rykker lidt i dig?

Er din makker indforstået med at du måske ikke lige gider kigge efter
ham når I dykker? Forventer du at han heller ikke har tid til at kigge
efter dig, måske både med og uden makkerline?

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-05-05 21:30

> [...]
> når I dykker? Forventer du at han heller ikke har tid til at kigge efter

Hvis du nu prøvede og dykke lidt med line ville du nok forstå det bedre.
Hvordan tror du blinde finder rundt i verden? De vender sig til at bruge
andre metoder end at se. Man kan faktisk kommunikere ganske godt igennem en
line. man risikere heller ikke at ens makker er så langt væk at man ikke kan
nå ham.

Nej jeg forventer ikke at min makker kigger på hele tiden, jeg regner med
han også nyder dykket og giver et ryk i linen hvis han vil have min
opmærksomhed.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 25-05-05 22:49

Hvorfor skulle man spilde sin dyrebare bundtid med at kigge efter sin
makker, det kan man da gøre oven vande (hvis man gider).
Og når det nu kun er den ene der har harpun med, så er det rigtig praktisk
med makkerlinen, når den anden finder fisk.
Faktisk har jeg haft gode "pille rode rage" dyk med makkerline og linehjul,
i så dårlig sigt, at jeg havde afbrudt dykket uden linerne (<0,5m).

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Bo Christensen

Dato : 26-05-05 12:57

Lad dem dog dykke med den line. Bare de ikke tvinger os til det.

Der er bare nogle spørgsmål jeg ikke forstår:

1) Hvis forholdene er så man ikke kan se sin makker, hvad forventer man så
at se af andre ting under vandet? Omvendt formuleret : Hvis forholdende er
af en sådan beskaffenhed at dykning kun kan gøres med makkerline, så er
forholdene ikke til sikker dykning.

2) Når man er forbundet med en line og den ene gør noget dumt, så er man som
makker tvunget til også at blive udsat for en evt. risiko. Eg. makkeren er
nitrogenforgiftet under et dybde dyk og uden betænkning fylder han sin vest.

3) Der er så meget man kan blive filtret ind i under vand, hvorfor øge
chancen ved selv at medbringe reb?

Mvh

Bo Christensen

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-05 14:53

> Lad dem dog dykke med den line. Bare de ikke tvinger os til det.

Uha jeg ville da (næsten) aldrig tving nogle til at dykke med line, jeg
dykker selv betydeligt flere dyk uden line.

> [...]
> af en sådan beskaffenhed at dykning kun kan gøres med makkerline, så er

Dårlig sigt = lig små dyr at kigge på.

> [...]
> makker tvunget til også at blive udsat for en evt. risiko. Eg. makkeren er
> nitrogenforgiftet under et dybde dyk og uden betænkning fylder han sin

Det er jo netop i den slags situationer man har brug for en makker om ikke
andet for at berolige og sænke farten på vejen op. Kan man ikke det må man
jo koble fra, men det bedste er at følge med op da de fleste drukner i
overfladen. Du kan redde et liv og risikere 6 timer i tanken.

> 3) Der er så meget man kan blive filtret ind i under vand, hvorfor øge
> chancen ved selv at medbringe reb?

Med lidt øvelse bliver man ikke filtret ind i noget heller ikke makker
linen, det drejer sig om at have kontrol over sig selv og holde øje med
omgivelserne.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Bo Christensen

Dato : 27-05-05 08:35

Hej Henrik

Her er som jeg ser det:

1. Dårlig sigt kan forværre en uheldig situation til eksempelvis en ulykke.

2. Et stykke reb er ikke en substitut for visuel makker kontakt. Det drejer
sig om at forebygge og ikke at bremse en evt. ulykke.

3. Makkerlinen er endnu et stykke udstyr der stjæler opmærksomhed, og den
er der jo ikke for meget af i en nær panik situation.

Hvis det optimale er at undgå ulykker så må løsningen være KIS (Keep It
Simple)
Og det har jeg svært ved at se, når man øger udstyrsmængden med eksempelvis
en makkerline.

MVH

Bo Christensen

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-05-05 08:53

> 1. Dårlig sigt kan forværre en uheldig situation til eksempelvis en
> ulykke.

Ja, og?

> 2. Et stykke reb er ikke en substitut for visuel makker kontakt. Det
> drejer
> sig om at forebygge og ikke at bremse en evt. ulykke.

Nej men i mange tilfælde virker den hvor der ikke kan opnås visuel kontakt.
Du er i konstant kontakt med din makker det er du ikke når du dykker uden.

> 3. Makkerlinen er endnu et stykke udstyr der stjæler opmærksomhed, og den
> er der jo ikke for meget af i en nær panik situation.

Men derimod skal du ikke bruge så meget af din opmærksom til at se efter din
makker. Du bruger faktisk meget hjernekapasitet på at se, prøv engang når du
skal lave noget kompliceret i uklart vand hvor du har svært ved at se at
lukke dine øjne og arbejde videre. Det går meget nemmere fordi du ikke skal
koncentrer dig om at se hvor der ikke rigtigt er noget at se på. Panikken
kommer jo ofte når man er blevet væk fra hinanden så mange situationer kan
forhindres med en line.

> Hvis det optimale er at undgå ulykker så må løsningen være KIS (Keep It
> Simple)

Maske og snorkel i badekaret? Eller helt lade være?

> Og det har jeg svært ved at se, når man øger udstyrsmængden med
> eksempelvis
> en makkerline.

Så måske man skulle spare linehjul, ekstra maske, opstigningsbøjer, backup
lyger og den slags unødigt udstyr i stedet for.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Bo Christensen

Dato : 27-05-05 11:48

> Ja, og?

Så tager vi et stykke reb og begiver os ud i noget der ikke er sikker
dykning.

> Nej men i mange tilfælde virker den hvor der ikke kan opnås visuel
kontakt.
> Du er i konstant kontakt med din makker det er du ikke når du dykker uden.

Du dykker under omstændigheder der gør det dyrt for mig at have en
fritidsforsikring der inkludere dykning.

> [...]
> kommer jo ofte når man er blevet væk fra hinanden så mange situationer kan

Igen er vi ude i at du gerne acceptere en højere risiko, og dykker hvor alm.
fornuft siger dig at du burde lade være. Er forholdene ikke til at have
visuel kontakt med sin makker = Ej dykbare forhold. Ja, det er bare min
fornuft der driver mig.
Jeg har ligeledes svært ved at se det sjove i at dykke i usigtbart vand, det
er en oplevelse der leder tankerne hen på en arktisk vinternat, hvor fedt er
det?

> Maske og snorkel i badekaret? Eller helt lade være?

Nej, seriøst. nedbring mængden af udstyr og derved nedbringes også chancen
for fejlbetjening.

> Så måske man skulle spare linehjul, ekstra maske, opstigningsbøjer, backup
> lyger og den slags unødigt udstyr i stedet for.

Nu spreder vi os. Men linehjul er godt hvis man dyrker vrag eller grotte
penetrering. Ekstra maske? der var engang at man lavede masker af sort
naturgummi det var ikke så holdbart. Så den gang var det måske på sin plads.
Men med silikonegummi skete der noget med holdbarheden. Eller er det
makkerlinen der river masken af. Spøg til side. De to sidste stykker udstyr
taler jo for sig selv.

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-05-05 20:24

Få dig noget erfaring så vil du lære at du ikke har så meget behov for god
sigt for at få et godt dyk. Vænner man til de forhold man har herhjemme
engang imellem er det ikke noget problem. Ens fokus bliver bare på mindre
ting. Blinde mennesker vænner sig også til ikke at kunne se så det er bare
et spørgsmål om erfaring/træning. Jeg og dem jeg dykker med har ingen
problemer med at kommunikere igennem en line og vi optræder endnu ikke i
nogle statikker som kan som forhøje din forsikring.

Du kan eventuelt melde dig ind DSF så kan du få rabat på din dykker
forsikring. Måske kan man tilbyde en billigere forsikring der pga. brug af
makker line.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Bo Christensen

Dato : 30-05-05 09:40

Erfaing har jeg og det er den jeg bruger til at give mig en sund dømmekraft:

Good judgement comes from experience.

Experience comes from bad judgement.

Ud fra denne sætnig kan jeg se at du er ved at opbygge en enorm erfaring.
Nu kan jeg så bare vente på at du også får noget sund dømmekraft.

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-05-05 12:41

> Erfaing har jeg og det er den jeg bruger til at give mig en sund
> dømmekraft:

Det er op til dig selv om du ville dykke i dårlig sigt, jeg har bare en
masse gode dyk med under 1 meters sigt så set fra min side går du glip af
noget.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Bo Christensen

Dato : 30-05-05 13:30

Tak for ordene

Fra : KC

Dato : 25-05-05 19:39

Jeg kender mange mennesker som dykker sjældnere end de bør (for at holde
"formen" ved lige).
Da jeg syntes de er nogle rare mennesker er jeg glad for at de dykker med
makkerline, for det øger chancen for at de begge kommer op.

Desværre kender jeg også mange erfarne og rutinerede dykkere som bruger
makkerline selv i det klareste norske vand... ubegribeligt.

KC