Lønmodtager-udgifter
Fra : Tony Albinus

Dato : 25-11-00 10:39

Når jeg får en krone (brutto) fra min arbejdgiver, hvor meget har han så
reelt betalt for at kunne give mig den krone.
Jeg tænker på ATP, feriepenge osv. Ikke min egen skattebetaling.

Er det her den rigtige gruppe?

Tony

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-11-00 12:31

Tony Albinus wrote:

> Når jeg får en krone (brutto) fra min arbejdgiver, hvor meget har han så
> reelt betalt for at kunne give mig den krone.

Øh - ca. 1 krone.

> Jeg tænker på ATP, feriepenge osv.

ATP bliver trukket af din brutto-løn.

Feriepenge og evt. arbejdsgiver-betalt pensionsbidrag bliver jo også
udbetalt til dig - bare senere end resten af lønnen. - Og det er i øvrigt
overenskomstbestemt, at man vælger at lønne på denne måde frem for at
udbetale hele lønnen direkte.
Arbejdsgiveren skal ikke betale "social costs", som det ofte er tilfældet
i f.eks. USA og Tyskland - men det glemmer folk ofte, når de snakker om de
høje danske skatter.

M.v.h.

Jonathan

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 17:46

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 17:46

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 17:46

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 25-11-00 17:46

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Damm, jeg vidste jeg skulle have konsulteret min lovsamling inden jeg gik
ud
> på dybt vand :)

He he. Fik dig på det forkerte ben!

Bemærker i øvrigt, at jeg henviste til den nye ferielov.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter Z

Dato : 25-11-00 19:00

Som tommelfinger regl kan du sige timeløn * 1,5 - dette skulle dække alle
omkostninger ved at have dig andsat incl. nogle få sygedage

mvh

Peter

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 26-11-00 01:28

Dansk Arbejdsgiverforening udgiver hvert år en procent, som man skal
kalkulere med for henholdsvis for en funktionær og for en ikke-funktionær
(hader ordet arbejder, for dels virker det som en klassedeling, og dels
arbejder en funktionær da vel også - nå, det var et sidespring).

Så vidt jeg husker skal man regne med timelønnen + 22% for en funktionær og
+ 25% for en ikke-funktionær. Vil du have den præcise procent, vil jeg gerne
finde den frem i næste uge.

Dette tillæg dækker feriepenge, sociale ydelser som arbejdsgiveren betaler
såsom AER, ATP, gennemsnitlig sygefravær osv. men ikke personalegoder
o.lign.

Jørgen Elsted Madsen
Registreret revisor FRR
www.revisor-partner.dk

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 26-11-00 11:33

"Jørgen Madsen" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (hader ordet arbejder, for dels virker det som en klassedeling, og dels
> arbejder en funktionær da vel også - nå, det var et sidespring).

Ja - begrebet funktionær er nu lidt mærkeligt.

En kassedame er funktionær, mens en direktør som hovedregel ikke er.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 12:25

Fra : Knud Berggreen

Dato : 26-11-00 12:25

In <8vplu1$bkk$1@news.inet.tele.dk>, on 11/26/2000
at 01:38 AM, "IMB" <imb@post9.tele.dk> said:

>Der er også

Og for visse selskaber er der også Lønsumsafgift. Det er vist primært
ikke-momspligtige virksomheder så banker og forsikringsselskaber. Jeg kan ikke
hukse hvordan reglerne er eller hvordan den beregnes, men den bør bare tages med
i en oversigt over arbejdsgiverafgifter.