Hvad nu med de plastvinduer???
Fra : Martin Schulz

Dato : 17-05-05 20:42

Hejsa!

Tidligere bad jeg om råd angående trævinduer med sprosser til vores "nye"
stuehus fra 1914... Tak for jeres indsats i den forbindelse. Nu er det bare
sådan, at min kone og jeg efter mange overvejelser er begyndt at kigge på
plast-vinduer istedet. Vi synes fordelene:

- Meget lidt vedligeholdelse.
- Er gennemsnitligt pænere end træ. (Da vi nok ikke får vedligeholdt
tilstrækkeligt)
- Binder aldrig uanset vejr/fugt.

Hvad siger I til plastvinduer?

Udseendet er smag og behag, men er der ellers nogle ulemper ved plastik, som
vi har overset?

Vi har valgt at få tilbud fra Primo Vinduer og Hvidbjerg Vinduer.

Har I nogle erfaringer (gode som dårlige) med disse firmaer?

På forhånd tak!

Mht. hjemmesiden, så var det vist lige friskt nok at love... Jeg har et hus
at bygge og tre børn... Tiden?!?!?!? Dog skal jeg nok smide nogle billeder
ud på et tidpunkt...

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-05-05 20:47

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Udseendet er smag og behag, men er der ellers nogle ulemper ved plastik,
> som vi har overset?

I skal ikke puste til de røde stearinlys, I har stående i vindueskarmen ved
juletid: Farven kan ikke fjernes - og så vidt jeg er orienteret, kan
plastvinduer ikke males.
Vinduerne er heldigvis ikke mine egne . men stænkene ser på 2. år ret træls
ud.
Jeg vil gætte på, det samme gælder andre farveafsmitninger.

Hilsen Inger

Fra : Finn Christiansen

Dato : 17-05-05 21:22

> [...]
>
> Mht. hjemmesiden, så var det vist lige friskt nok at love... Jeg har et
> hus at bygge og tre børn... Tiden?!?!?!? Dog skal jeg nok smide nogle

Det vil efter min mening være synd at montere plastvinduer i et hus med den
alder (sjæl) Hvis trævinduer er behandlet rigtigt fra starten er der ikke
meget vedlighold ved dem.
mvh FC

Fra : anders majland

Dato : 18-05-05 07:17

Jeg har boet flere steder med plastvinduer - uden dog at lægge mærke til
fabrikatet. Jeg synes generelt ikke at vinduerne har virket særlig godt og
heller ikke brudt mig om finishen

> Det vil efter min mening være synd at montere plastvinduer i et hus med
> den alder (sjæl)

Helt enig - dog ville jeg måske overveje vinduer med pulverlakeret alu. på
ydersiden - eller som minumum med alu-glaslister

> Hvis trævinduer er behandlet rigtigt fra starten er der ikke meget
> vedlighold ved dem.

Vores godt 10år gamle vinduer er så netop blevet behandlet forkert. Malingen
skaller og gummibåndene er ødelagte (af overmaling) så til sommer skal
glasset ud af dem alle og de skal slibes helt ned og males forfra ....

/A

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 18-05-05 00:50

Nu kender jeg ikke prisen på plastvinduer.
Men her hvor vi bor til leje, har vi plastvinduer, som sådan kan jeg snilt
fordelen ved at have plastvinduer i lejeboliger, der er minimal
veligeholdelse. Vinduerne har vel været her i 4-5 år nu, og er stadig fine,
eneste problem er nogle udluftningskanaler som er, de går til, og er ikke
sådan lige til at skifte, eller man kan godt skifte dem, men det fjederhaløj
som man kan åbne og lukke med, ved at trykke på dem holder ikke. Når først
fjederholderen er knækket, er der ikke rigtig noget at stille op, så må man
bare se om man kan få dem lukket, så de også bliver lukket. Et plast vindue
er ikke til at lave en repation på.

Så til et hus som er 90-100 år gammel, vil jeg nok vælge vinduer af træ, og
det er vel bedre at betale for noget træ som kan holde i mange år, i stedet
for vinduer af plast, som vil blive møre efter nogle år(10 år, er min
overbevisning), hvor så eneste mulighed er at skifte det hele. Hvem har ikke
haft havemøbler i plast, som efter 3-4 år, pludselig knækker sammen. Træ er
til at forholde sig til, plast bliver mør med tiden. Og tætningslister der
bliver udsat for vand som fryser, går også til i et plastvindue.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-05-05 06:54

> for vinduer af plast, som vil blive møre efter nogle år(10 år, er min
> overbevisning),

Så er du overbevist forkert. Jeg har plastvinduer, der er fra 1983, og de er
som nye.
Jeg ville dog nok også vælge træ, men det er mere et religionsspørgsmål end
baseret på noget fornuftigt.

Mvh Maria

Fra : jones_net

Dato : 18-05-05 08:42

"www.mamegames.dk" <leo@leo.lir.dk> wrote in message
> Nu kender jeg ikke prisen på plastvinduer.

Den er nogenlunde den samme som træ - dog lidt dyrere, men ikke så meget.

> [...]
> for vinduer af plast, som vil blive møre efter nogle år(10 år, er min
> overbevisning), hvor så eneste mulighed er at skifte det hele.

Plast holder lige så godt som træ, der bliver passet.
Vi har plast fra 1976, som ikke er mørt, men jeg er i gang med at skifte ud,
fordi de ikke passer til husets sjæl (1910)

/J

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-05-05 18:57

On Wed, 18 May 2005 01:49:33 +0200, www.mamegames.dk wrote:

> [...]
> det er vel bedre at betale for noget træ som kan holde i mange år, i stedet
> for vinduer af plast, som vil blive møre efter nogle år(10 år, er min

Hvad baserer du din overbevisning på?

> hvor så eneste mulighed er at skifte det hele. Hvem har ikke
> haft havemøbler i plast, som efter 3-4 år, pludselig knækker sammen. Træ er
> til at forholde sig til, plast bliver mør med tiden.

Noget af mit plastlegetøj fra jeg var barn holder stadigvæk, det gør det
jeg havde af træ ikke. Altså må træ være noget skrammel.

Tør du give et bud på hvor mange typer plast, der eksisterer?

--
MVH
osv...

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 18-05-05 06:58

Hejsa!

Jeg har skiftet vores vinduer i 2 omgange i vores hus fra 1904.

Begrundelsen for at det skulle plast, var/er der er ingen vedligeholdelse,
bortset fra olie til hængsler en gang pr. år. Plastrammerne vaskes sammen
med vinduerne, og er lige så pæne som da de blev sat i (første hold 1993).

Jeg fik vores vinduer leveret igennem Primo Plast, som foretog opmåling og
jeg monterede selv. Alt blev leveret som det skulle, og til den aftalte tid.

Skulle jeg have nye vinduer igen, blev det helt klart plast.

Hilsen

Kurt Kristiansen

ps. En kollega, har malet sine brune plastvinduer fra 80'erne, med et godt
resultat.
pps. Nogle siger plastvinduer ikke passer til et gammelt hus, men gør
mahonie det????

Fra : anders majland

Dato : 18-05-05 07:21

> pps. Nogle siger plastvinduer ikke passer til et gammelt hus, men gør
> mahonie det????

Jeg vil mene at det mere er et spørgsmål om dimensioner på sprosser, poster
mm end materialet. I et "lille" dannebrogsvindue gør det en stor forskel
hvordan fordelingen er mellem glas og "kant". Der er kommet plastvinduer der
ikke er bredere end traditionelle trævinduer så det ikke så meget en issue
mere som det har været - men man ser jo stadig mange der eksempler hvor der
"bare" er sat en stor rude i uden at se særlig meget på arkitekturen.

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 18-05-05 08:47

Jeg kan ikke være mere enig.

meddelelse news:428adfc2$0$79465$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : jones_net

Dato : 18-05-05 08:44

"Kurt Kristiansen" <kurt.kristiansen@stofanet.dk> wrote in message
> pps. Nogle siger plastvinduer ikke passer til et gammelt hus, men gør
> mahonie det????

Nej, ikke hvis huset er rødsten! Men et hvidpudset eller -malet hus med en
flot sort vingetegltag - mums!
Men det er jo en smagssag

/J

Fra : OS

Dato : 18-05-05 07:17

Vi har plast vinduer i vores hus de blev sat i for 3 år siden, de er meget
nemme at holde, de kan males har vi fået at vide, og de er fra Hvidbjerg
Vinduer.
Hvis der skulle komme noget på vinduerne, så som røg/sod fra stearin, eller
lign. så kan man få en flaske afrensnings middel hos firmaet, og det er bare
tage det på en klud og så tørre det over, Nemt
Men om de klæder et gammelt hus, er jo som sagt et spørgsmål om smag.

Fra : jones_net

Dato : 18-05-05 08:48

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mht. hjemmesiden, så var det vist lige friskt nok at love... Jeg har et
> hus at bygge og tre børn... Tiden?!?!?!? Dog skal jeg nok smide nogle

Hvis de kan leveres med smalle sprosser, så vinduet kommer til at passe til
husets sjæl, så kan det overvejes, men hvis ikke, så er løsningen ren træ,
eller alu/træ (som er ca. 30% dyrere end træ, men ikke skal vedligeholdes)

Vi havde plastik i en lejlighed fra 1998, i Århus C, og pga. bilosen blev
plastikken meget grå og trist at se på, så der var mere vedligehold end
malingen af de gamle trævinduer...

Ved nogle fabrikater må du ikke lave huller i plastikken, det må du ved træ,
så det er lettere at hænge fluenet og lign op i træ, hvis du ikke har plads
inden for vindueskanten.

/J

Fra : Aksel

Dato : 18-05-05 17:23

> Hvad siger I til plastvinduer?
>
> Udseendet er smag og behag, men er der ellers nogle ulemper ved plastik,
> som vi har overset?

Har I ikke tænkt på alu/træ, de er dyrere end træ, men der skal ikke males
udvendig, og de kan fås med tynde sprosser.
Mange plastvinduer har alt for brede sprosser.

Hilsen Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-05-05 22:19

> Mange plastvinduer har alt for brede sprosser.

Det har de fleste trævinduer også. Vi har i hvert fald haft et farligt hyr
med at finde smalle sprosser. Kun et firma kunne levere i 22 mm, som er
absolut maximum til vores hus, til en pris, der er til at betale.

Mvh Maria

Fra : anders majland

Dato : 19-05-05 07:41

>Kun et firma kunne levere i 22 mm, som er
> absolut maximum til vores hus, til en pris, der er til at betale.

Hvem ?

(Jeg regner nu med at vores kan reddes men det er jo rart at vide til en
anden gang - yep jeg bruger google desktop search til at finde det jeg burde
vide

Fra : Torben

Dato : 19-05-05 09:14

Ja tak, hvem ?

/Torben

Fra : Henrik

Dato : 19-05-05 17:58

> Det har de fleste trævinduer også. Vi har i hvert fald haft et farligt hyr
> med at finde smalle sprosser. Kun et firma kunne levere i 22 mm, som er
> absolut maximum til vores hus, til en pris, der er til at betale.

Vær opmærksom på om det er "pålimede sprosser"
med et alu indlæg i ruden.
(hvis sådan en rude punkteret skal hele rammen skiftes

Eller Ilagte sprosser

VH Henrik

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-05-05 21:20

"Henrik" <ingen@dk> skrev i en meddelelse

> Vær opmærksom på om det er "pålimede sprosser"
> med et alu indlæg i ruden.
> (hvis sådan en rude punkteret skal hele rammen skiftes

Til gengæld er der en meget større isoleringsværdi i en større rude !!

Jesper

Fra : Henrik

Dato : 19-05-05 23:17

> Til gengæld er der en meget større isoleringsværdi i en større rude !!

rigtigt nok, men du har stadig alu-indlægget der virker som kuldebro
og derved nedsætter den samlede isoleringsværdi for hele vinduet.

Men enkelte fabrikker er ved at skifte til til plastindlæg istedet, for
at leve op til en nye energimærkning der skal være på vinduer
efter nytår (tror jeg det er !)

VH Henrik

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 20-05-05 11:47

> [...]
>
> Men enkelte fabrikker er ved at skifte til til plastindlæg istedet, for
> at leve op til en nye energimærkning der skal være på vinduer

Der er så også fabrikker der laver det som en hel rude, og sætter
snydesprosser i. Det var dem jeg mente, og ikke som det fejlagtigt kom til
at stå, som dem med alusprosser eller plastsprosser for den sags skyld.

Jesper

Fra : Henrik

Dato : 21-05-05 09:11

> Der er så også fabrikker der laver det som en hel rude, og sætter
> snydesprosser i. Det var dem jeg mente, og ikke som det fejlagtigt kom til
> at stå, som dem med alusprosser eller plastsprosser for den sags skyld.

Der findes ilagte sprosser, gerne 25-30 mm hvid alu sprosse der ligger
meddel glassene uden udvendige eller indvendige træ/plast sprosser.

Disse er nok mest bruge for 5-10 år siden.

(Og de er ikke særligt pæne)

Så findes den "nye" version, hvor du har 2 lag glas med et alu indlæg samt
en udvendig og indvendig træ/plast sprosse. De er lavet efter samme princip
som ilagte sprosser, men ligner rigrige sprosser.

Løsningen kendes bl.a. fra Rationel.

VH Henrik

Fra : Bjørn S

Dato : 19-05-05 22:01

Henrik wrote:

> Vær opmærksom på om det er "pålimede sprosser"
> med et alu indlæg i ruden.
> (hvis sådan en rude punkteret skal hele rammen skiftes

Jeg havde sådanne sprosse-vinduer med aluindlæg der hvor jeg boede
tidligere. Vinduerne (forøvrig med meget fine tynde sprosser) var fra
Skjern Vinduer. Jeg fik skiftet en af ruderne på garanti da den var
utæt, dette udførte et firma under Pilkington for Skjern Vinduer. De
klarte opgaven uden at skifte rammen, de kunne på en eller anden måde
løse limen, og det så ud som nyt da de var ferdige.

--
/Bjørn

Fra : Henrik

Dato : 19-05-05 23:19

> [...]
> klarte opgaven uden at skifte rammen, de kunne på en eller anden måde
> løse limen, og det så ud som nyt da de var ferdige.

Ja, hvis de var under 5 år gamle

herefter er der normalt for egen regning
(og jeg tror ikke der er billigt)

VH Henrik

Fra : Bjørn S

Dato : 20-05-05 15:07

Henrik wrote:

> Ja, hvis de var under 5 år gamle
>
> herefter er der normalt for egen regning
> (og jeg tror ikke der er billigt)

Det er det nok helt sikkert, og prisen kender jeg heldigvis ikke noget
til ...
Det værste var at der var 6 ugers leveringstid på. I mit tilfælde var
det "kun" tale om en pungtering (lavenergi), men hvis jeg boede på
stuesal med en knust rude ville det jo straks være værre.

--
/Bjørn

Fra : Henrik

Dato : 21-05-05 09:14

> [...]
> det "kun" tale om en pungtering (lavenergi), men hvis jeg boede på
> stuesal med en knust rude ville det jo straks være værre.

Ja det med leveringstiden er ikke så smart ved smadrede vinduer......
det må vel nærmest betegnes som "sur røv"

Jeg har selv valgt gammeldaws sprosser fordi jeg ikke vil stå i samme
situation.
Også selv om den samlede isoleringsværdi er mindre.

VH Henrik

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-05-05 19:38

In news:428a48d8$0$279$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Martin Schulz <masc@ofir.dk> wrote:

> Hvad siger I til plastvinduer?
>
> Udseendet er smag og behag, men er der ellers nogle ulemper ved
> plastik, som vi har overset?

Plast er tættere end træ, hvilket giver / kan give problemer med fugt,
det er ikke charmerende med grønne vindueshjørner :-/

Jeg har et plastvindue på et gæstetoilet, og det er det første og sidste
plastvindue der nogen sinde bliver monteret i mit domicil.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Martin Schulz

Dato : 23-05-05 21:55

Hej alle.

Mange tak for jeres indlæg. Vi har nu bestemt os for plastikvinduer, og der
skulle gerne dumpe et tilbud fra to fabrikanter ind ad brevsprækken i løbet
af de næste dage. (Hvidbjerg Vinduer og Primo Vinduer)

Så får vi at se...

Mvh
Martin